Historisch Archief 1877-1940
t ..
5RÖENE AMSTERDAMMER VAN 22 OCTOBER 1927
Tot geluk geboren
door IDA HEIJERMANS
FEESTTAFEL VAN DE KEGELCLTJB.
De gedekte tafel
door ELIS. M. ROGGE
_I ET is vol in de Bijenkorf", het paleis van de
levensvreugde. Geen wonder, op de 3e tage
is de tentoonstelling van gedekte tafels. Er zijn
n 60 tal in orde gemaakt, al het noodige werd
genomen uit den winkelvoorraad, die voor dit doel
ia alle vakken flink geplunderd werd.
De breede bovengalerij is f eerlek verlicht. De
lichtstralen weerkaatsen in de facetten van het
kristal, ze glijden vluchtig over het glanzende
tafeldamast en schijnen door de lichtkappen der han
gende en staande, groote en kleine lampen, die
aBe te zamen een vroolijk kleurenspel spelen in
harmonieus contact met de weelderige bloem
versiering op de tafels.
Aan de eene zijde der galerij staan de gezellige
theetafels, met opzet van kostbare Engelsche
theeserviezen en sierlijke bloemvazen met precieuse
bloemen gevuld. Ze brengen een genoegelijke sfeer.
De kamers waarin ze geplaatst zijn, gaan boven
het middelmatige uit, de kleedjes en tafeldekjes
in de omgeving zijn met bijzondere zorg gekozen.
Aan de kinderen is ook gedacht. Kinderslaap- en
speelhoekjes zijn er vele. Hoe echt kinderlijk zijn de
tafels voor de kleinen gedekt: een kleurig kleedje,
tal van koddig speelgerei en dan de lievelingspop
die met teddy om den voorrang in de liefde vai
den kleuter strijdt. Die kindertafels met al hun
bhj-kinderlijk gedoe zijn hél aantrekkelvjk niet
alleen voor de kinderen zelf, maar ook voor kinder
vrienden.
Aan de andere zijde van de galerij staan de
feesttafels opgesteld. Geen huiselijk festijn, geen
jubileum is vergeten. Allereerst wordt grootmoeder
bedacht. Zie eens de groote tegenstelling van
verleden en heden. Het Grootje" van 1867 is jarig,
de lieve oude vrouw, die wij ons kunnen voor
stellen met haar keurige zwart-kanten coiffure,
waaruit koket aan beide zijde drie om de vingers
gedraaide haarkrullen op de slapen hangen. Kin
deren en kleinkinderen hebben grootmoeder ge
schenken gebracht. Ze liggen op een tafeltje uitge
stald, 't Zijn een paar dikke warme vilten schoenen
om in huis aan te trekken ais Grootje zit te naaien,
een dikke, gevoerde rok, een heel groote parapluie,
de gedichten van Da Costa, een deegroHer, en een
lekkere tulband. De Oma van onzen tijd heeft
echter een andere verlanglijst gemaakt. Op een
tweede tafeltje liggen haar cadeaux: lage schoentjes
van goudstof met hooge hakjes, een tompouce,
een sigaretten ensemble, ,,de Opstandigen" van
Jo van Ammers-Küller en.... een puntroller,
DOOPTAFEL.
want Oma moet jong en lenig blijven. De tractatie
bestaat uit petit four en caisse.
Dan volgen op de feesten Pappie en Mammie's
verjaardagen. Mam neemt 't op Pap 's feest waar, om
extra voor 't toilet van den heer des huizes te
zorgen. Voor den aankoop van liefhebberijen zorgt
vader zelf wel denkt zij. Er liggen dus op 't ge
schenken-tafeltje: dassen, bretels, mooie fijne
sokken, een pullover en dan de onmisbare sigaren.
Mammie's rekening van de uitgaven ligt er naast. De
huishoudkas kan immers die onkosten niet dragen,
in een eensgezind huwelijk begrijpt Vader dit
volkomen.
Als Mammie jarig is, krijgt zij allemaal luxe
artikelen, maar Pap is voorzichtig, hij kent zijn
vrouwtje, hij geeft bij elk cadeau een bon voor
ruilen in de Bijenkorf, daar toch kan aan alle
wenschen voldaan worden als hij sonas in zijn keuze
mocht hebben misgetast.
Natuurlijk dekt moeder de vrouw op beide ver
jaardagen een recht feestelijke tafel.
De kinderen groeien op. Het meisje is verloofd.
Nu volgt het verlovingsfeest, niets is daarvoor te
goed, het tafellaken met de mooie breede
kloskant komt uit de .kast, het kristal is van een
fijn slijpsel. De beide couverts van de verloofden
zijn omslingerd met medeola ranken, hier en daar
vastgehouden met tser-rose lintstrikjés, de rose
anjelier is de tafelbloem, rose is de kleur der kap
van de groote tafellamp.
De bruiloftstafel heeft een ander cachet, wel
sprekender, gewichtiger. De menukaartjes zijn
symbolisch, de servetten op de borden zijn ge
vouwen als kleine bootjes met twee masten. De
bloemversiering is er een van orchideeën.
De eerstvolgende mijlpaal is nu de dooptafel,
wellicht de beteekenisvolste van de geheele
expositie. Ze is zoo liefelijk in haar glans van
reinheid en onschuld. De ooievaar presenteert bij
ieder couvert het spijskaartje. Witte margrieten,
witte anjers en fijn groen zijn weelderig over de
tafel verspreid. Het wit der reinheid en het groen
der hoop, die beide kleuren geeft de fee aan de
baby bij zijn weg op aarde mede.
En dan komen de huiselijke feesten aan de beurt,
de kersttafel met haar lichtende kaarsen, haar
dennengroen en kerstverrassingen, de
Oudejaarsavondtafel met haar verrukkelijk mooi servies
met banden wijnrood en goud, de zilveren bruilofts
tafel met haar mooie bordenkleedjes, haar sier van
gele rozen in zilveren vaasjes, de gouden
bruiloftsdisch met zijn bezonkenheid, die de ernst van dit
feest medebrengt.
Nog is het programma van de tentoonstelling
niet ten einde. Want immers Vader heeft zijn
iutieme heerendiners: den jaarlij kschen feestmaaltijd
van zijn jachtclub, zijn kegelclub, zijn hengelclub.
Dan worden er liederen gezongen op den haas en
den snoek en den matador op de kegelbaan. Hier
had de kok van de lunchroom ruimschoots gelegen
heid zijn bekwaamheid te toonen. Groote, opge
maakte faizanten- en vischschotels waren op
culinair gebied majestueus van opvatting. Bij elk
der tafels sloot het decor van het eetservies zich
toepasselijk bij de beoefende sport aan'.
* *
*
Het was een schitterende gedachte van liet
bestuur van de Bijenkorf een dergelijke
reclametentoonstelling op zulk een fijne, gedistingeerde
wijze te organiseeren. Ze kon echter slechts tot
zulk een goed resultaat leiden door de poëzie en de
toewijding waarmede het geheel was in orde
gebracht. Naar ons voorkomt had daaraan het
damespersoneel der magazijnen wel het grootste
aandeel. De psyche der vrouw heeft het stempel
gedrukt op de uiterst fijne, weldoordachte wijze
van compositie tot in de kleinste details.
Persoonlijk heeft de expositie bij ons tal vanblijde,
goede herinneringen doen herleven uit vervlogen
dagen. Moge dit bij velen het geval zijn geweest.
"7 O O heet het boekje, geschreven door mevr. J.
Riemens-Reurslag, geilhistreerd door Adri
Alindo. Het is een uitgave van de Maatschappij tot
Nut van 't Algemeen en dus ligt er iets anders aan
ten grondslag dan de verkoop van het boekje ter
wille van de winst.
Eerst is er een korte inleiding van den heer
Hovens Greve, die zegt: ,,En als vader en moeder
van den beginne af in zich zelf de tooverformule
blijven uitspreken tot geluk geboren", dan zullen
zij een kracht in zichzelf en in het leven van hun
kind ontwikkelen, waar allerlei uitwendige narig
heid en tegenslag voor wijken moet".
Op de keerzijde van de bladzijde, waar dit te
lezen is, staat enkel Ie?5e duizend ! In den grond
der zaak is het cijfer der oplaag van dit werkje een
uiting van hetzelfde rotsvaste optimisme, dat den
heer Hovens Greve bovenstaande zinnen in de pen
gaf. Vijfduizend boekjes gedrukt. ... en dat in
ons kleine land ! Het beteekent geloof in de liefde
der ouders tot hun kinderen, geloof in voortschrij
dende ontwikkeling en.... ook geloof in de waarde
van het werkje, door de Maatschappij uitgegeven.
Het lijkt mij in geen enkel opzicht een mis
rekening.
De schrijfster begint eerst te vertellen, dat er in
onzen tijd feeën om elke wieg staan. Drie ter linker
zijde. Zij heeten Leven, Leiding, Liefde. Die ter
rechterzijde: Bust, Reinheid, Begel. Deze grond
gedachte wordt al dadelijk uitnemend weergegeven
door de teekenaarster. Zes engelen waken over een
pas geboren kindje, dat rustig slaapt. Een houdt
een horloge in de hand, de tweede een lelie, de
derde legt den vinger tegen den mond om 'tot
stilte te manen. De andere drie kijken oplettend
toe en boven allen uit is de fee der liefde.
Met nog enkele sobere teekeningen volgt Adri
Alindo den tekst, waar het natuurlijk in het boekje
om te doen is.
Laat mij maar dadelijk het neerschrijven, dat
mevr. Riemens met dit boekje op haar allerbest is.
Zonder eenig vertoon van geleerdheid, het
schijngedoe hetwelk zooveel paedagogisch geschrijf onge
nietbaar maakt, geeft zij korte pittige
beschouwinkjes, die het kindje volgen van de geboorte af, totdat
het den schoolleeftijd gaat bereiken. Het werkje
heeft het over den invloed der zes feeën aan de
wieg; het vertelt smakelijk, liefdevol en met be
zonken wijsheid over spel en ondeugden, gezonde
en zieke kinderen, hoe wij doen en juist niet moes
ten doen enz. enz., want ik doe slechts een greep
uit datgeen, door mevr. Riemens behandeld. Een
klein staaltje van haar verteltrant. Zij heeft het
over kinderversjes en zegt:
Lieve, ouwe kinderversjes ! Wie, die er mee
groot geworden is, voelt er geen prop in de keel,
als hij aan u denkt. Eerste taalles van het kind,
chte taalles van de huiskamer, zonder regels,
zonder schoolmeesterij.
Ik zie mijn grootvader van negentig jaren,
met zijn boord en das uit den tijd van Koning
Willem II; ik zie hem met het achterkleinkind op
zijn schoot, en ik hoor hem vertellen met z'n
bevende oude stem de vreeselijke geschiedenis van
de Holle-bolle-wagen waar die hongerige Gijs op
zat. Ik zie de huiskamer van mijn Ouderhuis, mijn
vader in de kracht van zijn leven, en zijn lieve stem
hoor ik in de oude kinderliedjes. Ik zie onze eigen
kinderen klein, en het zijn weer dezelfde versjes
zonder zin, van den ouden negentig-jarige, die
hen boeien. Zal ik straks het voorrecht hebben,
kleinkinderen op te zien groeien en hun de oude
wijsjes voor te zingen? Zoo groeten elkaar de
geslachten in den ouden kinderzang".
Van de bespreking van dit werkje mocht en kon
ik mij niet met een nietszeggend woordje afmaken.
Het boekje heeft een ideëel doel. Het wil kind,
ouders en volksontwikkeling dienen.
Wie YOGHURT van
OUD-BUSSEM
eet wordt oud, maar blijft jong.
KERKSTRAAT 67 _ TELEFOON 37344