Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 OCTOBER 1927
lijken angst ca resignatie, van weemoed en ge
voeligheid, hetwelk wij met het vage begrip:
primitief, plegen te vereenzelvigen. Het is ten
slotte onbarmhartige, gesublimeerde waarheid....
het is schoonheid !
Het heilige Rusland
Iwaa déverschrikkelijke" Rembrandt
l
'?.f
M.
pOTEMKIN De Moeder Iwan !
'_ - Het zijn alle drie kinderen van het Heilige
' Rusland. Van het Heilige Rusland, dat schreit om
de gebroken vleugel van een vlinder en schatert bij
een; pogrom dat den grond kust, waarover zijn
heerschers gaan en den marteldood trotseert om
een neen" of een ja" van het trotsche,
slaafsche, goddelijke, barbaarsche van het....
Heilige Rusland!
Wat doet het er toe, wie ons er van vertelt? Of
? het een Dostojevski is, of een Moussorgski, of een
iSisenstein? Door .al hun werk weent immers de
-, .wijde melancholie der steppen raast het
uitge*" laten rythme van den trepak. In al hun kunst
v pulseert hetzelfde wilde, primitieve leven, dat ons
- ontstelt door zijn laaiende heftigheid dat ons
imponeert door zijn elementaire kracht dat ons
: ontroert door zijn kinderlijk sentiment. Het Heilige
Rusland, dat wij overal, in iederen vorm liefhebben
en dat wij nimmer zullen begrijpen.
,:
In Iwan de Verschrikkelijke" wordt ons het
- barbaarsche zestiende eeuwsche Rusland geschil
derd ach nee, niet die conventioneele term: er
T-WorSt ons niets geschilderd".... wij worden
eenvoudig opgenomen in een wereld van wreedheid,
? willekeur en bestialiteit, die niet alleen door de
y «euwen, maar door gansch een kuituur van ons
gescheiden is. En die niettemin voor ons leeft in
een gruwelijke, hartstochtelijke realiteit. Een
realiteit, zooals alleen de Russen die kunnen
scheppen. Waarom ? Omdat in waarheid de
Russi? sche ziel niet veranderd is. Het Rusland der Sovjets
is nog steeds het Rusland van Iwan. Niet door zijn
sociaal en maatschappelijk leven: wat weten wij
daar eigenlijk van? Misschien is het onze maat
schappij verre vooruit - misschien is het eeuwen
fojj ons achter. Maar de Russische ziel, zooals die
tot ons komt ongecensureerd! door de
Moscovitósehe kunst, vertoont zich aan ons in dezelfde
barbaarsche, schoone naaktheid van het
middeleeuwsche Tsaren-Rijk. De Moejik van nu zwelgt
nog evenzeer als de slaaf uit Iwan's tijd, in het
Food van vergoten bloed in het wit der
sneeuwsteppen in het zwart der kerkerholen. Dit heeft
niets- van doen met opgezweepte romantiek met
.perverse ontaarding.... het is de bijna zinnelijke
behoefte'aan heftigheid, aan contrasten, aan uiter
sten, die het leven waard maken om geleefd te
worden. Het is dat wonderlijk complex van onge
breidelde, hartstochtelijke levensdrift, van
dierMen heeft zich vlijtig verwonderd over de
nieuwe" opvatting der Russen, om zonder
star's", zonder artistiek middelpunt te werken.
Inderdaa.d is iedereen in hun films even belangrijk
en even goed ! Het komt mij voor, dat de op
lossing zich na het voorafgaande, als vanzelf
aanbiedt: er wordt in hun cinegrafische wereld
niet gespeeld" er wordt geleefd ! In de
,,Potemkin" in de Moeder" in dezen Iwan"
leeft zich de Russische volksziel uit, zooals zij het
in haar dansen doet. Bij het eene, noch bij het
andere wordt aan den toeschouwer gedacht
men leeft, in een soort exaltatie, een tweede
fictieve leven. En men doet het met toewijding
en passie, omdat het drama een comprimatie is
van de emoties, die tezamen het zieleleven van
den Rus uitmaken.
Er zijn allerlei beschouwingen ten beste gegeven
over de magische kunst der Russische regisseurs,
die een menigte weten te dirigeeren en te bezielen,
alsof het n enkel levend organisme is. Het lijkt
mij toe, dat, aldus redeneerende, de zaak van het
verkeerde einde wordt aangepakt. De menigte op
de Russische film speelt zoo voortreffelijk, omdat
zij heelemaal niet speelt. Haar motieven en impulsen
zijn misschien het beste te vergelijken met die der
deelnemers aan een passie-spel of aan een symbo
lieken negerdans. Tegen dezen gewijden roes
tegen deze heilige mystificatie der persoonlijkheid
wordt de massa-regie der Westersche comparserie
een gekunstelde vertooning door een troep onver
schillige, recalcitrante comedianten.
Om dezelfde reden moet de Westersche star"
het afleggen tegen de Russische hoofd-rol. Gesteld
dat een Januings den Iwan had gespeeld. Mij
dunkt, gij ziet hem voor u, in al zijn kracht en
zelfbewustheid. Maar het zijn de kracht en zelf
bewustheid van den grooten tooneelspeler ! Hij impo
neert door de wetenschap van zijn kunnen, van
zijn genie
Leonidow doet u huiveren, omdat hij de Tsaar is !
Ik geloof niet, dat deze man een oogenblik denkt
aan het effect zijner bewegingen. Het is een trance
toestand, een reïncarnatie en geen imitatie. Van
daar dat de Russische speler nimmer overdrijft
of tekort schiet: bij creëert niet dat ware een
vraag van kunnen.... hij is, dat blijft een
quaestivan sijn.
Wanneer niettemin de herinnering aan den
Iwan"-figuur onvergeetlijk blijft dan is dit geens
zins omdat zijn vertolker de sterkstespeler is, met
het grootste uitbeeldingsvermogen. De Bojaar, die
het klokje komt binnendragen en die ge twee
seconden op het doek ziet, is precies even goed.
Maar dan is het, omdat in deze fictieve wereld,
met haar waarachtig, brandend leven de almach
tige heerscher moet domineeren, omdat in dit
kleine heelal de geringste beweging van de demo
nische godheid, existenties maakt en breekt.
Geen wonder, dat de Russen het film-apparaat,
dat zich hoe langer zoo meer van het
,,spel"afwendt om het argelooze leven op te zoeken, met
een aangeboren meesterschap hanteeren. De Rus
sische acteur speelt niet hij verricht een ritueele
handeling van volkomen overgave en zelf-vergeten.
En de regisseur, die weet, dat dit brok tijdelijke
realiteit, niet slechts zijn goede zijde naar het
publiek keert, maar een eigen, onafhankelijk
bestaan leidt wil u dit bestaan niet uitbeelden"
hij wil u er van doordringen. Vandaar de onge
looflijke agiliteit en alomtegenwoordigheid van
het apparaat. Nu eens ziet gij een scène, van het
dak van een huis dan weer zit ge er midden in.
Het eene oogenblik rent, valt, struikelt ge mee
een volgend moment doet het schouwspel zich aan
u voor, door de oogen van een der verre toe
schouwers.
En altijd is het raak altijd verdiept en ver
sterkt het den indruk, omdat het object het toe
laat, omdat het leven er drie dimensies heeft .'
Wee dan den Westerschen regisseur, die deze
methode" op aijn sujetten toepast! Hij schept geen
levende menschen hij geeft platte, cartonnnen
poppen.
Met dezen Iwan" is het derde prachtige staal
van Russische filmkunst voor vertooning in het
openbaar toegelaten". Het klinkt als een hoon,
dat deze, boven alle diplomatiekerigheid en Wijn
kooperij verre uitstijgende menschelijkheid, in ons
gezegende land wordt toegelaten". Enfin het
geeft een leger van censoren bezigheid en
bnteekenis.
Een opmerking aan de directie van het
Rembrandt-theater, die alle andere bioscoop-exploi
tanten evenzeer ter harte kunnen nemen. Een
beetje eerbied voor het kunstwerk, heeren en
ja zeker ! ook voor het publiek. De Iwan"
werd Zaterdagavond in een moordend tempo
afgedraaid. Dit is rondweg een schandaal! Het
publiek betaalt zijn volle entree het heeft recht
op een gave, onverminkte reproductie l Het is van
meer belang, dat het kunstwerk goed overkomt,
dan dat de beker van het by-programma, tot den
laatsten druppel worde geledigd.
Op die voorwaarde gun ik u gaarne vele weken
prolongeeren !
Asta Nielsen. Dirnen-Txagödie" Corso
Een teleurstelling !
Jaren wachten wij op een wederzien met Asta
Nielsen, de oudste en de grootste film-tragedienne
grand style".... en nu zij er is, blijkt het een
teleurstelling te zijn.
In allerlei minderwaardige milieus hebben wij
haar zien afzakken steeds zwaarder viel het, den
edelsteen uit het slijk op te beuren totdat zij in
Dirnen-Tragödie"' geheel ten onder ging. Hier
valt niets meer te redden in de handen van een
volslagen onbekwaam regisseur, werd wat nog
van haar oude grootheid restte, totaal verknoeid.
Het is een wreed en god-geklaagd schandaal, dat
deze vrouw, die tot de allergrootste kunstenaars
behoort geen emplooi meer kan vinden in het
moderne groot-bedrijf, omdat zij.... te oud en te
leelijk is l Zie dat is zelfs in de tooneelwereld niet
mogelijk: daar wacht de artiste, die tot rijper jaren
en rijper levensinzicht is gekomen, nog een vrucht
bare tijd, waarin zij dikwijls tot haar hoogste kunnen
stijgt. Niet alzoo in het verheven milieu, dat
filmbedrijf" heet. Het bedrijf", dat de pleziermakers
angstig naar de oogen kijkt en een groote persoon
lijkheid wegtrapt, omdat zij een paar runpels te
veel heeft. Afgedaan als handels-artikel.... vort
er mee ! En allerlei kleine ondernemers werpen zich
op de uitgestootene, om te trachten er nog een
slaatje uit te slaan. Knoeiers en beginnelingen
experimenteeren met dit gevallen genie dringen
haar, de vrouw, die alles kan, uit den treure het
karakter van verwelkte deerne op het eenige,
waar zij immers nog goed voor is?
Laat ons de executie zoo kort en pijnloos mogelijk
maken. In een reproductie, die weer in een onbe
schoft tempo werd afgedraaid (zie de opmerking
boven: Het publiek behoorde te protesteeren, desnoods
zijn geld terug te vragen !) flitsen ons enkele groot
momenten voorbij, die een vermoeden geven, wat
Asta Nielsen zou kunnen zijn. Verder kitsch !
Tegenspelers, die beneden kritiek zijn, een abomi
nabele fotografie en een regie, die bederft, wat
zij kan. Sic transit.... I
N.V. MEUBILEERINRIGHTING
v/h F, v. d. HEIDE
HILVERSUM 's-GRAVEL.WEG
TEEKENINGEN EN PRIJSOPGAVEN
VOOR HET
SMAAKVOL INRICHTEN VAN UW
LANDHUIS OF VILLA
ZONDER VERPLICHTING
BEKNOPT PROSPECTUS GRATIS.
,t
f.
i