Historisch Archief 1877-1940
IE AMSTERDAMMER VAN 29 OCTOBER 1927
wezen en willen
door Prof. Dr. D. COHEN
Schwarzbérd
aijn gebeurtenissen, wier heugenis lange
in den mensch genesteld blijft, zóó dat
toevallige herinnering plotseling een licht
^fBVoel van*- blijheid in hem brengt, of ook, om
onbestemde oorzaak, hem met droefheid en angst
, vervult. Zoo overkomt het mij, dat midden in de
f&iaeiugde van den dag door een bij toeval gesproken
'Woord of een vlugge gedachte voor een oogenblik
een schrik mij bevangt: het beeld komt op van een
Augustuadag, nu zeven jaar geleden.
Wy waren te Karlsbad bijeengekomen om te
beraadslagen over middelen tot leniging van den
nood der Joden in Oost-Europa. Men heeft mij
Wel gezegd dat wij de eersten waren na den oorlog,
die in een vergadering van afgevaardigden uit alle
landen tezamen durfden komen. Zeker moesten
X wij de eersten zijn. Want de Joden hadden geleden
onder 'den haat van alle partij en.
Nimmer, geloof ik, zal ik den tweeden dag van
die Conferentie vergeten. Hij was gewijd aan de
: l rapporten over den toestand in de verschillende
landen. Wij hoorden mededeeüngen uit de
Bukowina, geteisterd door de verschrikkingen van de
overheersching der Bolsjewiki; uit 'Hongarije,
waarover, om gevaar voor eigen leven, niemand
f't durfde spreken dan een Oostenrijker, die geheime,
, al te waar gebleken, berichten had ontvangen over
de gruwelen van de Witte Terreur. En ten slotte
?stond een rijzig man op, Vladimir Temkin, om
\ verslag te doen van de gebeurtenissen in Ukraine.
. Hij sprak Russisch, zoodat slechts weinigen in
"4 de zaal hem konden volgen. Er kwam onrust in de
; Vergadering, en ook ik zelf hield mij met wat anders
bezig. Tot ik opeens het gelaat van mijn buurman
«ag, dat bleek was en ontzet. Hij begon enkele
stukken van wat daar gesproken werd, voor mij te
vertalen. Toen zat ook ik roerloos, zonder kracht
tot denken, al maar starend naar het sombere
gelaat van den spreker. Want al wat de
geschiegL, 4enis van ons volk verhaalt over den marteldood
van Joden in de middeleeuwen, zonk in het niet
bij de gebeurtenissen, waarvan hij vertelde; en als
, in onze gebeden gesmeekt wordt voor het zieleheil
. van hen, die zijn omgebracht en geslacht en
verbrand en verdronken en geworgd voor de heili
ging van Gods naam", hoe ontelbaar velen zouden
dan voortaan worden herdacht bij het nu luttel
schijnend aantal slachtoffers uit vroegere eeuwen.
Het waren de eerste samenhangende berichten
omtrent de pogrome in Ukraine, die door Temkin
tot ons kwamen. Bijna drie jaren lang hadden
moorden plaats gevonden; in sommige streken en
, op sommige dagen waren zij, zoo verhaalde hij,
met trompetgeschal ingeluid en met
trompet. geschal beëindigd, btijkbaar naar een van te voren
beraamd plan georganiseerd en uitgevoerd. Het
aantal dooden werd toen op honderdvjjftigduizend
.geschat; inderdaad is het, naar later onderzoek
$ heeft bewezen, een derde daarvan geweest. Maar
*s daarbq. zqn niet gerekend de honderdduizenden,
Wier leven voor goed gebroken is: de ouders, die
den dood van hun kinderen of den rampspoed van
hun dochters hebben gezien; de weezen, die nu
elders worden grootgebracht, maar in hun droomen
hei> angstbeeld van die dagen nog altijd voor
oogen hebben.
Ook toen, in het sobere verhaal van Temkin,
klo.uk telkens n naam: Petljura. Men kent thans
ztjn geschiedenis voldoende uit de dagbladen: hij
was de eerste leider, met onbeperkte macht, van
de nieuwe Ukrainsche republiek. Onder zijn be
wind vonden de pogrome plaats door soldaten van
het Ukrainsche leger. Algemeen werd de schuld
ervoor op hem gelegd; hetzij omdat hij in de Joden
vijanden zag van zijn regeering en daarom de
moordenaars tot hun daden aanzette; hetzij omdat
hij de soldaten door plunderingen tevreden wilde
stellen en daarom de uitspattingen niet tegenging.
Zeker schijnt het, dat, zoo er al een verbod op
papier is afgekondigd, de schuldigen, al waren zij
bekend, nimmer streng zijn gestraft, en dat ook de
vertoogen van Rabbijnen bij Petljura, om zijn
invloed te gebruiken tot beteugeling der onlusten,
Zonder uitwerking zijn gebleven.
J} Het was in die duistere tijden moeilijk de
Waarheid te weten. Maar van den beginne af werd
Petljura's naam voor hen, die aan de gruwelen
ontkomen waren, tot een vloek en een voorwerp
van afschuw; alle haat tegen de moordenaars werd
'op hem vereenigd;
de gedachte aan
' hem werd bij velen
tot een obsessie, en
' de droefheid om het
verlies van ouders
en verwanten, de
machtelooze woede
om de ondergane
martelingen keerde
zich tot wraaklust
tegen hem, die, oen
tweede Haman, tot
het symbool werd
van den
eeuwenouden haat tegen
de Joden.
Zoo moet men
Schwarzbard's
daadverklaren.Een
rustig, vreedzaam
horlogemaker, die
maandenlang den
moord op Petljura
voorbereidt en na
den. aanslag vraagt
nog even naai huis
te mogen gaan om
de herstelde uur
werken in te pak
ken, welke dien dag
moeten worden af
geleverd. Hij is tot
zijn plan gebracht
door de snoevende
praatjes van twee
Ukrainsche officie
ren, die er om wed
ijverden, wie het
grootst aantal Jo
den had gedood en
de meeste Joodsche
vrouwen in het on
geluk gestort. Maar
zijn wraak wil niet
deze treffen, doch
den hoofdschuldi
ge, het symbool,
Petljura; en zich
zelf beschouwt hij
niet als moorde
naar, maar als de ====^=======
wrekende gerechtigheid van zijn volk. Daarom is
hij vol angst een onschuldige te dooden; telkens
vergelijkt hij hem, dien hij voor Petljura houdt,
met het portret, dat hij altijd bij zich draagt; en
terwijl hij hem voortdurend achtervolgt, waagt
hij het niet te schieten, zoolang Petljura vergezeld
wordt door zijn vrouw en dochter; eerst als deze
geheel alleen is, zoodat niemand anders getroffen
kan worden, schiet hij met de zekerheid, die hij
als Fransch soldaat in den oorlog heeft verkregen;
maar juichen durft hij pas, als hem wordt mede
gedeeld, dat het inderdaad Petljura is, dien hij
heeft gedood.
* * *
De gezworenen te Parijs, die ia dit geding hadden
te oordeelen, stonden voor een moeilijke taak. Aan
den eeuen kant trachtte de omgeving van Petljura
zijn nagedachtenis te zuiveren van de blaam, als
zou hij de pogrome hebben veroorzaakt of toege
laten; daartegenover beproefde de verdediger van
Schwarzbard, diens zaak tot de zijne makend, het
bewijs te leveren, dat de aangeklaagde met goed
recht zijn daad volvoerde, en niet, gelijk men wel
beweert,de geheime agent is geweest van eene, Petljura
vijandige, Bolsjewistische organisatie. Schwarzbard
zelf trachtte geen oogenblik zich vrij te pleiten van
den moord, wel van schuld; door zijn hand, zegt hij,
heeft een volk zich gewroken. Hij was vastberaden,
zonder een zweem van aarzeling in zijn antwoorden.
In hem is nog eens het conflict zichtbaar, dat de
grijze Oudheid al bezighield: moet een Orestes, die
zijn moeder vermoordt om den dood van zijn vader
te wreken, worden gevonnist? Hoe moet geoordeeld
worden over Esther, die den belager van haar volk
met list in den dood drijft? Of over Judith, die,
zich zelf prijsgevend, den vijand het hoofd afslaat
om haar stad te redden?
De Parijsche rechters hebben het voorbeeld
der Duitsche gevolgd, die den moordenaar van
Talaat bey vrijspraken, omdat hij door zijn
daad de gruwelen, aan zijn Armenisch volk be
gaan, wilde wreken ? Men krijgt den indruk, dat
Schwarzbard het oordeel met minder spanning
tegemoet zag dan zijn vrienden. Hijzelf was bereid de.
gevolgen van zijn handeling)eoo het moest den dood,
Irak en de Volkenbond
JOHN BULL: WOU JIJ LID WORDEN VAN DEN VOLKENBOND?
JE KUNT NOG NIET'EENS OP EIGEN BEENEN STAAN!"
te ondergaan. Want hij gelooft zijn levenstaak te
hebben volbracht; ,,ik heb een moordenaar ge
dood", riep hij uit, toen het lichaam van zij n slacht
offer ter aarde lag. En ook iets anders van zijn
wenschen is bereikt. Te weinig aandacht was
geschonken aan het lijden van zijn volk;nu waren de
oogen van Frankrijk en een deel der beschaafde
wereld gericht naar de rechtzaal, waar het geding
behandeld werd. Toen Temkin in Karlsbad sprak,
luisterden weinigen; nu rijst uit de gerechtigheid, die
Schwarzbard zocht, iets op als een stem, die recht
vraagt voor het eeuwenlang vervolgde, gepijnigde en
gemartelde volk. Ook al had het vonnis over
Schwarzbard geluid, die stem heeft weerklank
gevonden bij de edelsten in Frankrijk en zal niet
spoedig tot zwijgen wordengebracht.
WOLLEN
WARM
LICHT
STERK
D E K E
N S
OEN HAAG
AMSTERDAM
ROTTERDAM