Historisch Archief 1877-1940
*?
?ft
DE OROENE AMSTERDAMMER VAN 29 OCTOBER 1927
No. 2630
B1JKOMST1GHEDEN
door ANNIE SALOMONS
OCXCII
' K heb met pen beetje schrik
slczen, hoe tegenwoordig de
i verhouding tusschen den man en de
uw in Amerika, zich heeft
out, mkkeld, en ofschoon ik al allerlei
?}T«I8chillende kanten heb uitgedacht,
ik er tóch nog niet in geslaagd,
'voor mijzelf een bevredigende op
lossing te vinden voor de vraag, hoe
de geslachten er op deze wijze tegen
over elkaar zijn komen te staan.
In Zuid-Sumatra bij de
Minangkabauërs heb ik ook iets van het
matriarchaat gezien; het was een
waardig en een trotsch vrouwenras,
dat daar de leiding had, maar als stam
stonden ze niet hooger dan hun buren,
$ waar de man juist zeer uitgesproken
de heerscher en de meester was. Over
het algemeen geloof ik bovendien,
dat het voor den staat en voor de
maatschappij veel weuschelijker is,
ais de vrouwtjes de dienenden, lijden
den blijven, die alleen voor man en
bj»Jtinderen.leven, en het eigen
persoons bestaan niet achten. Zie de
toeij* wijding van Japansche vrouwtjes, den
Offerzin der Dui'tsche, en vergelijk dan
i tegelijk, hoe in beide landen er een
sterk nationaliteitsgèyoel leeft, een
krachtige vaderlandsliefde, en hoe het
'fieele volk vooruit wil n zich een
goede plaats onder de zon wil ver
zekeren. Waarom vindt men dien
zelfden, eenigszins primitieven drang
'H naar eigen grootheid niet even goed
bij een zoo jonge natie als de
Ameri' kanen? Of, als ze dien drang wél
bezitten, hoe konden ze zich dan zóó
vergissen in de wijze, waarop hij tot
"" werkelijkheid gemaakt zou kunnen
Worden? Vergaten ze dan het woord
van Sombart, dat, als het een
physiologisch normaal zich ontwikkelend ras
betreft, er binnen die ontwikkeling
geen plaats is voor de vrouw als
mensen? Het bewijsmateriaal voor
deze opvatting vinden we in het lot
i van alle cultuurvolken, tot nu toe, die
juist daaraan te gronde zijn gegaan,
dat hun vrouwen menschen werden".
Men maakt er zich soms af met te
beweren, dat de Amerikanen materia
list en daardoor ook sentimenteel zijn,
.en dat hun vereering voor de vrouw,
net als in de middeleeuwen, niet meer
dan wat dweeperij in de ruimte is,
omdat geen schepsel alleen bij zaken
en geld kan leven en ieder een ideëel
goed in zijn leven noodig heeft. Ik zou
dit graag laten gelden, wanneer het
bleef bij zulke formeele respects
betuigingen, als altijd in de tram voor
een vrouw opstaan, en altijd den hoed
afnemen, als er een dame in de lift
komt. Maar als we lezen, dat de man,
als hij van zijn werk is thuisgekomen,
de borden wascht, terwijl de vrouw
een sigaret zit te rooken; als we lezen,
dat zelfs van den kansel wordt ver
kondigd, dat de man zich maar een
beetje als de oudste zoon moet be
schouwen, in wat vroeger toch altijd
ONTWERP WPENAAT
ZEER BEHAGELUKE EASY CHAIR MET
VERSTELBADEN RUG EN VERPLAATSBARE SCHUTOP met"
ACMLEGGZB VOOR THEEKOP Sa. IN IKÊKJHOUT.VX"
BONOe ROOKTAFEL MET ONDERBL EN ZWART
zijn huis" heeft geheeten, dan grijpt
deze verandering zoozeer in de dingen
van het dagelij ksch leven in, dat er
mér aan .ten grondslag moet liggen
dan wat sentimentaliteit.
Is het dan alleen te verklaren uit
revanche; is het alleen de vrouw, die
er genoeg van had altijd de mindere
. te zijn, en die nu de rollen omkeert,
en den man dwingt tot alles, wat haar
zelf vroeger tot last is geweest?
Wanneer onze gedachten eenmaal
die richting zijn uitgegaan, komen wij
tot allerlei wreede conclusies en het
lijkt, alsof het in gén verhouding
mér om de macht" gaat, dan in de
verhouding der beide sexen. De vrouw
van vroeger, die liefhad, diende en
zorgde, die kinderen baarde, haar
huishouden bestierde, naaide en bezig
was van vroeg tot laat, was tegelijk
de weerlooze, die geheel afhing van de
goedgunstigheid van haar man, die den
kost verdiende. Waar zou ze met haar
jonge kinderen heen moeten, wanneer
hij haar verstiet? Wat kon ze buiten
hem en welke waarde had zonder hem
haar leven ?"
Heeft de man in het algemeen
gesproken ' deze blinde toewij duig
hoog geschat; heeft hij de zorgende
vrouw ten troon geheven, haar ver
eerd en haar beeld overal in zijn hart
meegedragen? Ik ben bang, dat ze
hem en in zekeren zin terecht
nogal eens heeft verveeld en
terneergedrukt, en dat, als hij voor een
vrouw in actie kwam, als hij zich
afsloofde om haar aangenaam te zijn,
als hij voor haar draafde en boog, het
niet voor diegene was, die al haar
. dagen met hem deelde....
En nu: waar is de dienende vrouw
met het warme, rijke hart en den
meestal wat beperkten geest gebleven,
die geen anderea steun en toeverlaat
had dan den man, dien ze bewonderde
en die haar, zouder al te booze be
doeling, verwaarloosde? De tengere
kuapefiguur, de bekoorlijke amphibie,
die tegenwoordig zich verwaardigt het
huis van een man met hem te deelen,
toont door haar heele houding, dat ze
waarschijnlijk maar voor iets
tijdelijks, voor een langer of korter logeer
partij zal zijn gekomen, en als ze het
contract als geëindigd beschouwt,
reist ze even vrij weg, als ze haar
intrek nam. Is een gescheiden vrouw
niet mér in aanzien in onze samettT
leving dan een ongetrouwde?
Beteekent het niet gewoonlijk: geabonneerd
zijn op een jaargeld, tot zich een nieuwe
onderhouder" heeft opgedaan?
Vroeger sprak men van goed ge
trouwd", en men zei het met
verteedering. Tegenwoordig lijkt de meest
benijdenswaardige staat: goed ge
scheiden". En omdat de moderne man
weet, hoezeer zijn echtgenoote dezen
volgenden trap van waardigheid am
bieert, omdat hij weet, hoe weinig
zij hem noodig heeft, terwijl hij niet
buiten haar kan, daarom draaft
hij nu voor haar, zooals hij vroeger
alleen draafde voor zijn buitenechte
lijke affecties; daarom spant hij zich
voor haar in, zooals vroeger voor een
vriendinnetje". Een optimist kan in
deze grootere aandacht en meerdere
egards van den man voor zijn wette
lijke wederhelft een verheffing van
het huwelijk zien; maar wie het type
van de nieuwe vrouw" aandachtig
beziet, schrikt, omdat de geboren
Adèle Pluribus" het huwelijk tot
haar niveau naar beneden schijnt
gehaald te hebben, en vindt de nieuwe
verhouding noch voor de hoogheid
van den man, noch voor de waardigheid
van de vrouw een verheugend ver
schijnsel.
PHOENIX-MEUBELEN"
Voor WONING en KANTOOR zijn GOED, GOED
KOOP en worden onder GARANTIE geleverd <*> <">
BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ
Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 <M eva CVD c\a GVO c\o
Fabriek'Toonkameri Warmoèsstraat 141 Tel. 42689
EEN (iOED INmiEl
l/ EEN DAQELUK/CH
n OOUEREEEK I;E
Uw mooie Tafelgoed
Uw mooie uitzet moeten er steeds
helder frisch en als nieuw i itzien.
DE PELIKAAN" te Gouda
levert Uw wasch keurig af tegen
concurreerend tarief en onder volle
garantie.
Vraagt eens om onze prijs
courant No. 16
OVERHEMDEN
NAAR MAAT
FR. SINEMUS
20 Leidacheatraat 22 - Amsterdam
BOUUTINHET
VERWEKT DE DIRE
LUX-DE CAMERA"
Hebt U interesse voor fotografeeren?
Zoo ja, leest dan het gecombineerde fototijdschrift
LUX-DE CAMERA"
VRAAGT GRATIS PROEFNUMMER.
Administratie Warmoèsstraat 147/151 - Amsterdam,
Un slaapkamers aparte speciale aanbieding geen massa artifcel
en (ocfi tegen matige prijzen
den 3^ (j/iaarfen
^Amsterdam, Olofiin 17 - Q)en (jlaag, 2a«/z wopes 2