De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 5 november pagina 13

5 november 1927 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

i. WELEER EN NOU door en met teekeningen van CORNELIS VETH (slot) De molenaar .4Z wie wel peutert aan een radio, Prutst aun een stuk van 'n motorfiets oj zoo, \Vie, zonder iets van techniek te verstaan, Weet met een schroevendraaier om te g/cum, Haalt mee den neus op voor die oude pruiken, Die wind en water wisten te gebruiken! 't Wordt al gelijk. De mulder (niet meer wit), A Is iedereen, op een kantoorstoel zit. Al wat men daar van zijn bedrij! no<j ziet, Xijn monsters van wat hij te koop aanbiedt,. En, uit zijn raam, o treurigst der relieken! Dut onding nog: een molen zonder wieken. Schilderkunst door Mr. M. F. HENNUS Tentoonstelling Goudstikker. Oct?Nov. 1927. De catalogi der opvolgende tentoonstellingen van de heeren Goudstikker hebben een zekere ver maardheid gekregen sedert een complete reeks op de veiling der bibliotheek von Bode in Berlijn een vrij aanzienlijken prijs opbracht. Het feit dat de laatst verschenen catalogus met de platen in tinten gedrukt n in uitvoeripg n in fraaiheid der repro ducties n in qualiteit van het gereproduceerde de vórigen ten minste evenaart is dus niet zonder .beteekenis. Inderdaad behoort deze herfsttentoonstelling tot de belangrijkste door de firma gehouden n de belangstelling bleek groot genoeg om het mogelijk te maken dat enkele weken na de opening eenige der aantrekkelijkste werken van eigenaar hadden verwisseld. Daartoe behoorde een klein vroeg mansportretje door Bafaël, voorstellende een Hd der familie Medici, een portretje dat den catalogus zelfs niet bereikt heeft. Het stukje was niet alleen opmerkelijk om den persoon van den geportretteerde door Rafaël vermoedelijk nog in TJrbino geschilderd, het ontleende zijn grootste bekoring aan schijrtbare hijkomstigheden: de klare atmosfeer, het door zichtige blauw van den Italiaanschen hemel, de tinteling van den wijden, vlakken landschappelijken ?achtergrond. Ook een kleine Brouwer ontbrak bij een tweede bezoek, een mythologische burleske, boersche maar oer-krachtige voorlooper van Daumiers histoire ancienne"; dan een wijdsch verge?Zicht van Philips de Koninckin grootte enhoedanigheid niet ongelijk aan een dergelijke schilderij dat een sieraad was van de verzameling James Simon; Kunsthandel D. G. SANTEE LANDWEER Heerengracbt 396 Amaterdam Tot l December Tentoonstelling graphisch werk door ROD. BRESDIN verder een marine van Salomon Ituysdael waarin de schilder een geliefd effect gelukkig had vertolkt: een door wolken beschaduwde zee op den voorgrond on een lichtend verschiet door het silhouet van een stad begrensd; eindelijk een Hercules Seghers, een groot en meesterlijk stilleven van Heda en een paar van Goyens. Het pleit voor de verzameling dat zij al deze verliezen zonder bezwaar kon dragen. Nog flan keeren twee van vroeger bekende portretten van Frans Hals, een langwerpig doek van doorslaand Spaansche allure, door Dr. Aug. Mayer, met ver werping van een dergelijk exemplaar uit de collectie Beit, als een origineel jeugdwerk van Velasquez herkend. Ondanks de .aanwezigheid van een Moorsche dienstmaagd en ondanks de kleuren zou men dit stuk een stilleven in zwart en wit kunnen noemen. Met de hoogst denkbare coloristische soberheid, plastische kracht en deftige hoog heid zijn een aantal keukenvoorwerpen op een aanrecht naast of voor elkaar afgebeeld, vreemd en bijna onbeholpen van compositie, maar volmaakt van schildering. De vooroverbuigende dienstmeid gaat bijna in den achtergrond schuil en schijnt vooral de mqeite waard om haar witte plooienrijke muts en een wit stukje ondermouw dat het hoogste licht vangt en sterk met de donkere hand contras teert. Zooveel wijsheid, rijkdom en concentratie met zooveel ingetogenheid vereenigd kan men zich alleen in een werk van een Spaanschen groot meester denken. Een veel kleuriger en pretentie voller schilderij als het in zich zelf uitmuntende aan Ferdinand Bol toegeschreven meisje op het balcon schijnt armelijk, onwerkelijk en burgerlijk tegen over de verbluffende stelligheid van deze Spaansche conceptie. Niet de minste verdienste van 's heeren Goud stikkers verzameling is haar veelzijdigheid en een goede zijde daarvan dat zij het minder bekende of het niet onomstootelijk gedefinieerde niet schuwt. Tal van goede namen komen ten slotto met meer of minder recht op het programma van eiken handelaar in oude schilderijen voor; aan liet bezit ervan is een betrekkelijk gering risico ver bonden; zij vinden vroeg of laat hun weg. Er behoort meer durf toe om werken aan zijn verzame ling toe te voegen die of voor den betrokken mees ter ongewoon, of van een nagenoeg onbekende of totaal onbekende hand zijn. Zulke schilderijen zijn niet de minst aantrekkelijke in de collectie Goud stikker. Ik denk aan de onder Italiaanschen in vloed geschilderde pathetische voorstelling va.i Christus op den Olijf berg door den zeldzamen Haailemmer van Blommendael, aan het landschapje van Eugenio Lucas, aan een klein interieur van Isaae van Ostade> met een vechtende kat en hond als middenpunt der belangstelling, aan twee Hollandsche zeventiend'eeuwsche portretjes(No.'s 39 eti 40) uiterst eenvoudig maar met groote intensiteit geschilderd, aan de zeldzame grisaille van Jan Steen, voorstudie voor een schilderij uit de collectie Goudriaan, aan het prachtige met ontroerenden eenvoud geschilderde doode kind van den gaarne als ongevoelig gedoodverfden van der Helst en aan een aanvallig damesportret uit de school van David, dat er wel nuchter uitziet maar waarvan ge d j innemende uitdrukking en de savante schilderij g meer en meer waardeert. Ten slotte noem ik, als opvallend in deze omgeving een tot het snijpunt van de artistieke visie en de photographischo nauwkeurigheid doorgevoerd bloemstuk van Fantin Latour uit 1875, waarvan de volmaaktheid zou kunnen bewijzen dat de kunstenaar in dat jaar zijn hoogtepunt als bloemschilder ging overschrijden en een blauwe Delftsche tegel met de voorstelling van een dichtbevolkt kerkinterieur, waarvan het decor om de zekerheid van toets, de doorschijnhei'l van kleur en de fijnheid van toon voor geen we zenlijk" schilderij behoeft onder te doen. TABA SIGAREN ?» ** ZIJN TOCH DE BESTE **? *»

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl