De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 5 november pagina 23

5 november 1927 – pagina 23

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 NOVEMBER 1927 F-H' *èY Universal Pictures Corporation . (Schets uit de Californische filmwereld) door Dr. C. SERRURIER i l; M AGENOEG heel Hollywood leeft au» t* T6ór of dóór de film. Deze voort stad van Los Angeles, die 15 jaar geleden niet meer dan 4 of 5 duizend 'inwoners bezat, telt er nu 170.000, ?^^arvan.er ongeveer 25.000 onmiddel lijk aan den bioscoop verbonden zijn. .Telkens worden er de huizenrijen {jepderiwokendoor de hooge schuttingen Jdle'de "studlos omsluiten: Paramount Patnous Lasky Corporation", United ?AHists", Warner brothers", De (ulé"', Metro-Goldwyn-Mayer" en vele andere ateliers wier namen ook 'JMj de Nedêrlandsche bioscoop-bezoe kers welbekend zijn. De, ,Universal pictures Corporation'', een der grootste studlos die ik bezocht, behoort feitelijk niet tot Hollywood, .maar tot Universal City, een aan grenzend stadje. Men betreedt dit Atelier door een majestueuse poort Biet aan weerszijden een uitgebreid gébouwen-complex. Het terrein zelf is feeuvelachtig en telt zooveel bunders grond, dat een omnibusdienst nood?aakelijk is om de lieden die er werk?zaam zijn naar de verschillende plaatsen te transporteeren. Op het ?terrein een bonte verscheidenheid van 'gebouwen, landschappen, menschen: jeèn wereld in het klein; een fantas tische wereld,- waarin men met de«elfde rustige verbaasdheid rondloopt :afa in die van onze droomen; het is alles, onwerkelijk en toch bekend. , Een dame in een schitterend avond toilet loopt voor ons uit, zij wisselt In, het voorbijgaan eenige woorden met een zwart-gebaard en langgehaard bandietentype: beiden zijn gekleed voor de rol waarin zij straks moeten poseeren. Wij wandelen eerst langs loodsen waar allerlei ambachtslieden pezig zijn met het vervaardigen van decors en dan staan wij ineens midden ?pp een verlaten kermis van een oudWeensche stadswijk. De draaimolens en koekkramen, het kijkspel met die Dahme ohne Unterleib, het ziet er allemaal naargeestig uit, want geen inenseh loopt er rond: het is een oude ?ee' die zijn dienst heeft gedaan en voor . afbraak gereed is. We weten het wel, we loopen tusschen schijn-huizen van papier-machéof stuc met een achterbant van latwerk, maar de imitatie is zelfs van dichtbij bedriegelijk en geeft de bijkans volle illusie der werkelijkheid. Achter de kermiswijk staat een loods waarvan de enorme afmetingen ons nieuwsgierig maken. We treden er binnen en zien, in natuur getrouwe grootte en tot in de bij zon derheden nagebootst, een gedeelte der feaal van de Grand Opéra te Parijs: ~ir y fewige rijen fauteuils met daarboven de loges. Ook dit decor had reeds dienst 'jfcedaan en bleef voorloopig staan voor Andere gelegenheden. Het overige J*ah de loods werd geheel in beslag jjenomen dóór een groot waterbassin, tajör een of ander zwem- of roeitooneel pestemd. In de studios worden óók de fepnamen die buiten spelen, zoo het jaaar eenigszins mogelijk is, binnens huis gemaakt, met kunstlicht, omdat 'toen?zoodoende geen rekening behpeft te houden met de grillen der zon en bovendien "allerlei gecompliceerde lichteffecten kan aanbrengen; De Verlichting alleen al kost den film4teliers schatten. Om een kamer met ^èn beBcixttng van n dozijn 10 watts Jaïfjpen op het doek,weer te. geven, idjn in de set een dozijn 1000 watt lampen noodig. Men heeft berekend dat de electrische stroom dien een der groote ateliers verbruikt, voldoende zou zijn om een stad van 6. tot 10 duizend huizen van licht te voorzien. Het felle kunstlicht heeft een zeer nadeeligen invloed op de oogen en de meeste sterren" nemen dan ook telkens lange maanden vacantie om hun .gezichtsvermogen te sparen. Nauwelijks hebben wij de loods verlaten of er rijst een imposante shyscraper voor ons op: het begin van een New Yorksche straat. Aan den wolkenkrabber en de overige huizen dier straat ontbreekt, evenals aan de Weensche stadswijk, de derde dimen sie, maar desniettegenstaande zijn zij, als men er langs loopt, nauwelijks van de echte te onderscheiden. Wat verder ontwaren wij den voorsteven van een stoomboot, wier zware schoorsteenen zich scherp tegen de lucht afteekenen. Na al dat reusachtig groote komen wij even later te midden van een wereldje in het klein: de miniaturenloods. Daar staan op een tafel, artis tiek opgesteld, tegen een geschilderden achtergrond van lucht en water, een aantal witte vormen die sterk op suikerbrooden gelijken: zij stellen een landschap van ijsbergen voor. Overal langs de muren, gereed voor gebruik, staan of hangen vliegmachines, treinen, alle soorten van booten, in het klein nagemaakt, zonder dat ook maar het geringste détail verwaarloosd werd.... ideaal kinderspeelgoed. Door de ontwikkeling van de fotografeer kunst komt in de studios het vergrooten van miniatuur hoe langer hoe meer in zwang en dit brengt natuurlijk besparing van kosten en ruimte mede. Gedurende onze wandeling over het terrein had reeds lang een dof gebrul onze ooren getroffen. Wij ontdekten dan ook in een der uit hoeken van Universal" den dieren tuin, bevolkt met leeuwen, tijgers, apen, vogels van diverse pluimage, alle in dienst van de film. Een groot hok verried, door zijn eigenaardige lucht, dat een olifant het bewoonde, maar de star zelf was afwezig en blijkbaar juist ergens aan het optreden. Er hing slechts, zachtkens door den wind bewogen* een lange snuit van papier-macho.... Nog lang zou ik kunnen vertellen van de wonderlijk contrasteerende dingen die ik in Universal" zag: den trotschen gevel van Ngtre Dame de Paris die nog was blijven staan sinds de film naar Victor Hugo's bekenden roman daar was vervaar digd geflankeerd door den ingang van een idyllisch tuintje en weer daarnaast een grooteri, bronzen Boeddha, in verheven stilte zittend op zijn lotusblad; de bekende filoso fische och-waarom-niet"-uitdrukking op zijn gelaat maakte dat hij ook zelfs in deze omgeving geen gek figuur sloeg. Dat alles was merkwaardig genoeg, maar ik had nog niet zien werken". Wij troffen het dat juist een opname werd gemaakt voor een nieuwe film: Uncle Totn's Cabin. Een breed en vele meters lang stuk grond was uitge graven en met water en nagemaakte ijsschotsen gevuld: een bevroren rivier. Daaromheen had men een romantisch landschap samengesteld: wij traden in n bosch van bladerlooze boomen die daar voor de gelegenheid geplant waren. De grond was heuvelachtig en zóó dik met imitatie-sneeuw bedekt, De boom" te Batavia Tekst en teekening voor de Groene Amsterdammer" door J. G. Sinia In den goeden ouden tijd had de eerste kennismaking met het officieele Indi plaats te Batavia aan den z.g. Boom", waar zich het douanekantoor bevond en de bagage werd nagezien. Toen was het daar al leven en beweging; op de reede lagen steeds tal van koopvaardijschepen en honderde prauwen, groot en klein, schoten over het watervlak heen en weer. Sedert echter Tandjong Priok als haven in gebruik werd genomen, is die levendigheid sterk afgenomen, maar nog altijd vindt men er tal van laadprauwen en'andere schuiten, welke lading van schepen, voorzoover deze althans niet te T. Priok wordt opgeslagen, naar hier vervoeren en verder naar de verschillende pakhuizen en veemen aan de Kali Baroe (Tji Liwoeng). dat onze voeten er in wegzonken. De nabootsing van het winterland schap was inderdaad bedriegelijk en na de wandeling door het in de Cali fornische zun brandende terrein, deed die illusie van sneeuw en koude ons weldadig aan. In de verte tusschen de boomen zagen wij bewegende gestal ten, maar er was nog niets te onder scheiden. Wij plaatsten ons tusschen den film-operateur en een sneeuwmachine die in de buurt was opgesteld en wachtten op de dingen die komen zouden. De regisseur trad weldra naar voren en gaf een teeken. Oogenblikkelijk zette een strijkje een wilden wals in bij de meeste opnamen wordt n.l. muziek gemaakt om de acteurs in de vereischte stemming te brengen en de sneeuwmachine begon te draaien. Uit een grooten, horizontalen cylinder van ijzergaas vlogen de vlokken in dichte warreling, zóó dicht dat een van ons haar parasol ter bescherming opzette l Toen zagen wij tusschen de boomen dóór een aantal woeste ruiters, omgeven door heftig blaffende speurhonden, voorbijgaloppeeren, in razende vaart. Het geheel duurde maar enkele seconden, daarna kwam alles weer tot rust en moesten wij lang, lang wachten in het stille winterlandschap om een her haling der vertooning te zien. Eindeloos dikwijls wordt elk tooneel herhaald voordat de regisseur te vreden is met de opname: vele meters film legt hij dagelijks als onbruikbaar ter zijde. Het leven der mouie-acteurs, onverschillig of zij sterren of bijpersonen zijn, bestaat uit enkele seconden van gespannen actie, onder broken door eindeloos, geestdoodend wachten, totdat de regisseur de gewenschte wijzigingen in de samen stelling van het tooneel heeft laten aanbrengen. Gewoonlijk duurt de vertooning van een film-stuk ongeveer een uur en het vervaardigen er van neemt zelden minder en dikwijls mér dan twee maanden in beslag. De acteurs en actrices moeten in costuum, tegenwoordig zijn bij het ensceneeren der stukken waarin zij een rol ver vullen, om bij het eerste teeken op te kunnen treden, maar het is lang niet zeker of zij aan de beurt komen: heele ochtenden of middagen wachten zij tevergeefs. Zij korten zich den tijd met bal- of kaartspel, of met onderling geflirt; op aller trekken las ik grenzelooze verveling. Menschen en dieren Kloeten dus in de eerste plaats geduld oefenen als zij aan den bioscoop verbonden zijn. Hoe de honden, in het tooneel waarin ik hen zag optreden, zoo eensklaps van slaperige rust tot heftige actie overgingen, begreep ik toen ik een kleinen vos in een hok zag zitten. Dit dier werd hun telkens voorgehouden wanneer de wilde jacht begon en verklaarde mij. hun woedend geblaf. Op het terrein van Universal" staan elegante kleine villa's waarin de stars zich terugtrekken wanneer hun tegenwoordigheid niet noodzakelijk is. Zij wonen er echter niet: hun weel derige landhuizen ware paleizen door pracht en afmetingen staan grootendeels in Beverley Hills, een elegante buitenwijk van Los Angeles. Het restaurant van de studio wordt druk bezocht door het personeel, en de nieuwsgierige bezoeker kan zich vermaken met het aanschouwen van het zonderlinge publiek dat zich om de tafeltjes verdringt. Ieder is gekleed in het costuum van zijn rol. Zoo ziet men bijv. een apache, de pet scheef op het hoofd, een roode das achteloos om den nek, gemoedelijk een. portie . roomijs verorberen in gezelschap van een deftigen burgerheer. Aan een;' andere tafel keuvelt een langharige schilder met een Arabier. Een griezelig, in lompen gehuld vrouwspersoon, met' slordige, rosse pruik en wasbleek.; gelaat, zit somber in een hoekje^1 een" > cotelette te kluiven. Overal groepjès--' mooie, elegante meisjes, met Valen(Slot op pag. 24)

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl