Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 NOVEMBER 1927
F-H'
*èY
Universal Pictures Corporation
. (Schets uit de Californische filmwereld)
door Dr. C. SERRURIER
i l; M AGENOEG heel Hollywood leeft
au» t* T6ór of dóór de film. Deze
voort
stad van Los Angeles, die 15 jaar
geleden niet meer dan 4 of 5 duizend
'inwoners bezat, telt er nu 170.000,
?^^arvan.er ongeveer 25.000 onmiddel
lijk aan den bioscoop verbonden zijn.
.Telkens worden er de huizenrijen
{jepderiwokendoor de hooge schuttingen
Jdle'de "studlos omsluiten: Paramount
Patnous Lasky Corporation", United
?AHists", Warner brothers", De
(ulé"', Metro-Goldwyn-Mayer" en
vele andere ateliers wier namen ook
'JMj de Nedêrlandsche bioscoop-bezoe
kers welbekend zijn.
De, ,Universal pictures Corporation'',
een der grootste studlos die ik bezocht,
behoort feitelijk niet tot Hollywood,
.maar tot Universal City, een aan
grenzend stadje. Men betreedt dit
Atelier door een majestueuse poort
Biet aan weerszijden een uitgebreid
gébouwen-complex. Het terrein zelf is
feeuvelachtig en telt zooveel bunders
grond, dat een omnibusdienst
nood?aakelijk is om de lieden die er
werk?zaam zijn naar de verschillende
plaatsen te transporteeren. Op het
?terrein een bonte verscheidenheid van
'gebouwen, landschappen, menschen:
jeèn wereld in het klein; een fantas
tische wereld,- waarin men met
de«elfde rustige verbaasdheid rondloopt
:afa in die van onze droomen; het is
alles, onwerkelijk en toch bekend.
, Een dame in een schitterend avond
toilet loopt voor ons uit, zij wisselt
In, het voorbijgaan eenige woorden
met een zwart-gebaard en langgehaard
bandietentype: beiden zijn gekleed
voor de rol waarin zij straks moeten
poseeren. Wij wandelen eerst langs
loodsen waar allerlei ambachtslieden
pezig zijn met het vervaardigen van
decors en dan staan wij ineens midden
?pp een verlaten kermis van een
oudWeensche stadswijk. De draaimolens
en koekkramen, het kijkspel met die
Dahme ohne Unterleib, het ziet er
allemaal naargeestig uit, want geen
inenseh loopt er rond: het is een oude
?ee' die zijn dienst heeft gedaan en voor
. afbraak gereed is. We weten het wel,
we loopen tusschen schijn-huizen van
papier-machéof stuc met een
achterbant van latwerk, maar de imitatie
is zelfs van dichtbij bedriegelijk en
geeft de bijkans volle illusie der
werkelijkheid. Achter de kermiswijk
staat een loods waarvan de enorme
afmetingen ons nieuwsgierig maken.
We treden er binnen en zien, in natuur
getrouwe grootte en tot in de bij zon
derheden nagebootst, een gedeelte der
feaal van de Grand Opéra te Parijs:
~ir y fewige rijen fauteuils met daarboven de
loges. Ook dit decor had reeds dienst
'jfcedaan en bleef voorloopig staan voor
Andere gelegenheden. Het overige
J*ah de loods werd geheel in beslag
jjenomen dóór een groot waterbassin,
tajör een of ander zwem- of roeitooneel
pestemd. In de studios worden óók de
fepnamen die buiten spelen, zoo het
jaaar eenigszins mogelijk is, binnens
huis gemaakt, met kunstlicht, omdat
'toen?zoodoende geen rekening
behpeft te houden met de grillen der zon
en bovendien "allerlei gecompliceerde
lichteffecten kan aanbrengen; De
Verlichting alleen al kost den
film4teliers schatten. Om een kamer met
^èn beBcixttng van n dozijn 10 watts
Jaïfjpen op het doek,weer te. geven,
idjn in de set een dozijn 1000 watt
lampen noodig. Men heeft berekend
dat de electrische stroom dien een der
groote ateliers verbruikt, voldoende
zou zijn om een stad van 6. tot 10
duizend huizen van licht te voorzien.
Het felle kunstlicht heeft een zeer
nadeeligen invloed op de oogen en de
meeste sterren" nemen dan ook
telkens lange maanden vacantie om
hun .gezichtsvermogen te sparen.
Nauwelijks hebben wij de loods
verlaten of er rijst een imposante
shyscraper voor ons op: het begin van
een New Yorksche straat. Aan den
wolkenkrabber en de overige huizen
dier straat ontbreekt, evenals aan de
Weensche stadswijk, de derde dimen
sie, maar desniettegenstaande zijn zij,
als men er langs loopt, nauwelijks van
de echte te onderscheiden. Wat verder
ontwaren wij den voorsteven van een
stoomboot, wier zware schoorsteenen
zich scherp tegen de lucht afteekenen.
Na al dat reusachtig groote komen
wij even later te midden van een
wereldje in het klein: de
miniaturenloods. Daar staan op een tafel, artis
tiek opgesteld, tegen een geschilderden
achtergrond van lucht en water, een
aantal witte vormen die sterk op
suikerbrooden gelijken: zij stellen een
landschap van ijsbergen voor. Overal
langs de muren, gereed voor gebruik,
staan of hangen vliegmachines, treinen,
alle soorten van booten, in het klein
nagemaakt, zonder dat ook maar
het geringste détail verwaarloosd
werd.... ideaal kinderspeelgoed. Door
de ontwikkeling van de fotografeer
kunst komt in de studios het
vergrooten van miniatuur hoe langer hoe
meer in zwang en dit brengt natuurlijk
besparing van kosten en ruimte mede.
Gedurende onze wandeling over
het terrein had reeds lang een dof
gebrul onze ooren getroffen. Wij
ontdekten dan ook in een der uit
hoeken van Universal" den dieren
tuin, bevolkt met leeuwen, tijgers,
apen, vogels van diverse pluimage,
alle in dienst van de film. Een groot
hok verried, door zijn eigenaardige
lucht, dat een olifant het bewoonde,
maar de star zelf was afwezig en
blijkbaar juist ergens aan het optreden.
Er hing slechts, zachtkens door den
wind bewogen* een lange snuit van
papier-macho....
Nog lang zou ik kunnen vertellen
van de wonderlijk contrasteerende
dingen die ik in Universal" zag:
den trotschen gevel van Ngtre Dame
de Paris die nog was blijven staan
sinds de film naar Victor Hugo's
bekenden roman daar was vervaar
digd geflankeerd door den ingang
van een idyllisch tuintje en weer
daarnaast een grooteri, bronzen
Boeddha, in verheven stilte zittend
op zijn lotusblad; de bekende filoso
fische och-waarom-niet"-uitdrukking
op zijn gelaat maakte dat hij ook
zelfs in deze omgeving geen gek figuur
sloeg. Dat alles was merkwaardig
genoeg, maar ik had nog niet zien
werken".
Wij troffen het dat juist een opname
werd gemaakt voor een nieuwe film:
Uncle Totn's Cabin. Een breed en vele
meters lang stuk grond was uitge
graven en met water en nagemaakte
ijsschotsen gevuld: een bevroren rivier.
Daaromheen had men een romantisch
landschap samengesteld: wij traden
in n bosch van bladerlooze boomen
die daar voor de gelegenheid geplant
waren. De grond was heuvelachtig
en zóó dik met imitatie-sneeuw bedekt,
De boom" te Batavia
Tekst en teekening voor de Groene Amsterdammer" door J. G. Sinia
In den goeden ouden tijd had de eerste kennismaking met het officieele Indi
plaats te Batavia aan den z.g. Boom", waar zich het douanekantoor bevond en
de bagage werd nagezien. Toen was het daar al leven en beweging; op de reede lagen
steeds tal van koopvaardijschepen en honderde prauwen, groot en klein, schoten
over het watervlak heen en weer. Sedert echter Tandjong Priok als haven in gebruik
werd genomen, is die levendigheid sterk afgenomen, maar nog altijd vindt men er
tal van laadprauwen en'andere schuiten, welke lading van schepen, voorzoover
deze althans niet te T. Priok wordt opgeslagen, naar hier vervoeren en verder
naar de verschillende pakhuizen en veemen aan de Kali Baroe (Tji Liwoeng).
dat onze voeten er in wegzonken.
De nabootsing van het winterland
schap was inderdaad bedriegelijk en
na de wandeling door het in de Cali
fornische zun brandende terrein, deed
die illusie van sneeuw en koude ons
weldadig aan. In de verte tusschen de
boomen zagen wij bewegende gestal
ten, maar er was nog niets te onder
scheiden. Wij plaatsten ons tusschen
den film-operateur en een
sneeuwmachine die in de buurt was opgesteld
en wachtten op de dingen die komen
zouden. De regisseur trad weldra
naar voren en gaf een teeken.
Oogenblikkelijk zette een strijkje een wilden
wals in bij de meeste opnamen
wordt n.l. muziek gemaakt om de
acteurs in de vereischte stemming te
brengen en de sneeuwmachine
begon te draaien. Uit een grooten,
horizontalen cylinder van ijzergaas
vlogen de vlokken in dichte warreling,
zóó dicht dat een van ons haar parasol
ter bescherming opzette l Toen zagen
wij tusschen de boomen dóór een
aantal woeste ruiters, omgeven door
heftig blaffende speurhonden,
voorbijgaloppeeren, in razende vaart. Het
geheel duurde maar enkele seconden,
daarna kwam alles weer tot rust en
moesten wij lang, lang wachten in het
stille winterlandschap om een her
haling der vertooning te zien.
Eindeloos dikwijls wordt elk tooneel
herhaald voordat de regisseur te
vreden is met de opname: vele meters
film legt hij dagelijks als onbruikbaar
ter zijde. Het leven der mouie-acteurs,
onverschillig of zij sterren of
bijpersonen zijn, bestaat uit enkele
seconden van gespannen actie, onder
broken door eindeloos, geestdoodend
wachten, totdat de regisseur de
gewenschte wijzigingen in de samen
stelling van het tooneel heeft laten
aanbrengen. Gewoonlijk duurt de
vertooning van een film-stuk ongeveer
een uur en het vervaardigen er van
neemt zelden minder en dikwijls mér
dan twee maanden in beslag. De
acteurs en actrices moeten in costuum,
tegenwoordig zijn bij het ensceneeren
der stukken waarin zij een rol ver
vullen, om bij het eerste teeken op te
kunnen treden, maar het is lang niet
zeker of zij aan de beurt komen: heele
ochtenden of middagen wachten zij
tevergeefs. Zij korten zich den tijd
met bal- of kaartspel, of met onderling
geflirt; op aller trekken las ik
grenzelooze verveling. Menschen en dieren
Kloeten dus in de eerste plaats geduld
oefenen als zij aan den bioscoop
verbonden zijn. Hoe de honden, in
het tooneel waarin ik hen zag optreden,
zoo eensklaps van slaperige rust tot
heftige actie overgingen, begreep ik
toen ik een kleinen vos in een hok
zag zitten. Dit dier werd hun telkens
voorgehouden wanneer de wilde jacht
begon en verklaarde mij. hun woedend
geblaf.
Op het terrein van Universal"
staan elegante kleine villa's waarin de
stars zich terugtrekken wanneer hun
tegenwoordigheid niet noodzakelijk is.
Zij wonen er echter niet: hun weel
derige landhuizen ware paleizen
door pracht en afmetingen staan
grootendeels in Beverley Hills, een
elegante buitenwijk van Los Angeles.
Het restaurant van de studio wordt
druk bezocht door het personeel, en
de nieuwsgierige bezoeker kan zich
vermaken met het aanschouwen van
het zonderlinge publiek dat zich om
de tafeltjes verdringt. Ieder is gekleed
in het costuum van zijn rol. Zoo ziet
men bijv. een apache, de pet scheef
op het hoofd, een roode das achteloos
om den nek, gemoedelijk een. portie .
roomijs verorberen in gezelschap van
een deftigen burgerheer. Aan een;'
andere tafel keuvelt een langharige
schilder met een Arabier. Een griezelig,
in lompen gehuld vrouwspersoon, met'
slordige, rosse pruik en wasbleek.;
gelaat, zit somber in een hoekje^1 een" >
cotelette te kluiven. Overal groepjès--'
mooie, elegante meisjes, met
Valen(Slot op pag. 24)