Historisch Archief 1877-1940
Dramatische kroniek
door TOP NAEFF
' -X
«N
v
Vereenigd tooneel: Wij zijn geen
kindeken meer, door Leopold Marchand
\£ EVBOTJW Ranucci heeft een gelukkige
hand bij het uitkiezen van jong Fransen
tooneelwerk, waarvan zij als regisseuse, sinds zij
Vera Bondam en Cees Laseur onder haar mede
werkers heeft, in den regel ook wel iets aaïdigs weet
te maken. Het stukje van Leopold Marchand Wij
zijn geen kinderen meer", kunnen wij intusschen,
vergelijkend, in het genre nog niet meer dan een
belofte noemen. De Pransche lichtheid is hier voor
den groot deel in verhouding tot het gegeven
oppervlakkigheid, de compositie topzwaar en niet
meer betrouwbaar
danhetouderwetscheBoulevardtooneel, de techniek onbeholpen, met die telkens
weggewerkte" gastvrouw en de in eere herstelde
suivante-confidente (een oude kindermeid) om de
gaatjes te vullen. Het drijft op hier en daar geestige
flitsen in den dialoog en dankt waarschijnlijk zijn
succes aan een ietwat verbluffende openhartigheid
in zaken, welke men zelden van mannelijke zijde
zoo alsof-het-doodgewoon-was hoort bevestigen.
Het drama van den egoeentrischen man, die niet in
staat is eenig wezen buiten zichzelf, buiten het
geidealizeerd jeugdbeeld dat hij van zichzelf schiep,
lief te hebben, beheerscht den achtergrond van dit
spel, zonder dat de schrijver zelf bemerkt dat
daar de schoen wringt. Hij stelt zijn held, die pp
middelbaren leeftijd zijn jeugd, waarvan hij vrij
willig n verstandelijk op vijfentwintigjarigen
leeftijd afstand deed, nog eens terug tracht ter
roepen in de armen van de vrouw, die toenmaals
zgn vriendinnetje was en thans als een gezeten
dame toevallig in zijn leven terugkeert, min of meer
als slachtoffer voor. Van zijn geluk" spreekt deze
brave burger, terwijl hij slechts bedoelt: vrijheid
en avonturen, en de schrijver teekent er maar zér
terloops bij aan dat er naast deze soort minnarijen
ook nog een liefde-geluk bestaat, dat aan geen leeftijd
gebonden ia. Een geluk, dat, trots de inconveniënten
van den ouderen dag, rheumatiek en vatbaarheid,
voor de voldoeningen der jeugd niet onder behoeft
te doen.
Voor Jean", die zijn vriendinnetje in koelen
bloede den bons gaf terwille van de rijke vrouw
van zijn stand, was de kans op een tweede jeugd
met haar, die zich inmiddels ook wist te troosten,
uitgesloten. Als avontuur moest deze hereeniging
na zooveel jaren mislukken, en het was wij
constateereu het de moeite niet daarvoor vrouw
en kind en de geriefelijkheden van het geordend
maatschappelijk bestaan prijs te geven.
Benigermate ontroeren kunnen ons de oudere" gevoelens
van dezen man evenmin als zijn jeugd-caprices,
aangezien hier van meet af aan elk vonkje
hartewarmte, elke zweem van romantiek ontbreekt, en
Jean en Boberte ieder op zichzelf waren voorbe
stemd voor het burgerlijk bestaan en de stoffelijke
genoegens daarvan, met hoogstens eens een banaal
slippertje, dat geen verplichtingen oplegt en geen
heroïsme vraagt.
Dat er van de vertooning, niettegenstaande er
geen bazis en geen conflict was, nochtans een
soort van schijn-melancholie uitging, kwam door
het altijd gevoelige in dit geval te gevoelige spel
van Cees Laseur in de hoofdrol. We vlogen er bijna
in, en zouden m staat zijn geweest aan het leven"
en de gezonde wet, dat wij verouderen moeten, de
schuld te geven van de nuchtere decepties van een
onnoozel menschenpaar. Maar we bedachten ons
nog bijtijds.
Voor Laseur, die, onzeker in het eerste bedrijf,
in het tweede voortreffelijk den fortuinlijken, en
reeds door de fortuin verveelden zakenman uit
beeldde, was het jammer dat de schrijver deze
figuur niet aan heeft gekund, de acteur zou er een
mensch van hebben kunnen maken.
Vera Bondam moet voorzichtig zijn. Het na
tuurlijk vrouwelijke, dat haar onderscheidde van
de meeste jonge actrices", en scheen voor te
bestemmen een plaats aan ons tooneel te vervullen,
die al jaren ledig is, dreigt haar te begeven. Haar
Roberte" was van het begin af een arriviste",
met charmante theatrale maniertjes. In het laatste
bedrijf vond zij den zuiveren, gevoeligen toon, haar
eigen, terug, en bevestigde daarmee de goede ver
wachtingen die wij van haar hadden.
Ben eenvoudige provinciaalsche van Mies Klemt,
een fijn gespeelde vriend" van Kaart, des te
knapper omdat deze humoristisch geschreven rol
alle gelegenheid bood te steunen op beproefde
kanten van zijn talent, welke hier zouden hebben
geschaad, een aardige oude heer van La Chapelle,
en een bijzonder sympathiek optreden in ezn
bijrolletje van Nell Knoop, completeerden het
geval, dat, wat mij betreft, in de helft van den
tijd zijn beslag had kunnen krijgen.
Düsseldorf cc Schauspielhaus: Das Grabmahl
des unbekannten Soldaten, door Paul Raynal
Het is in dezen tijd niet meer mogelijk de open
bare aandacht te bepalen bij een kunstgebeurtenis
van hooger orde, en dit te minder wanneer men
zich niet wil vergrijpen aan zekere op al te veel
mediocreteit afgesleten woorden van bewondering.
Verleden najaar speelden de Düsseldorfers het stuk
van den Franschman Baynal, dat men nauwelijks
een stuk kan noemen het is inderdaad wat de
titel aangeeft: een gedenkteeken voor de gevallenen
voor een leege zaal. Wie er waren, aanvaardden
deze diep-emstige vertooning kritiekloos, dankbaar
dat dit zoo tot ons gekomen was, en schreven er
over in de bladen, en ondergingen, verheugd om
de reprise, dezer dagen de ontroering opnieuw. En
.weer zat daar, ditmaal in den Amsterdamschen
Stadsschouwburg, maar een handjevol menschen,
in een stilte, als stonden ze om een graf, te luisteren
en te kijken naar dit innerlijk drama van den oorlog,
waar doorheen het Hooglied klinkt van den mo
dernen mensch.
Men kan van Baynal's belijdenis, in haar
oorspronkelijken, onspeelbaren vorm en bij de ge
breken, die dit relaas als kunstwerk eigen zijn, ook
feitelijk geen indruk weergeven. Het boek zelf
beslaat tweehonderdvijftig bladzijden, dicht be
drukt, het verhaal speelt in een gevoelswereld,
waarvan wij maar nu en dan, op oogenblikken dat
ons een persoonlijk leed treft of te wachten staat,
een kier zien opengaan, en onder een hoogdruk,
welken we in het geordend leven van eiken dag .
niet kennen. Het is overvol gevoelsvertakkingen,
het verliest zich telkens in de ijle regionen, waar
een mensch, die niet door het vagevuur is gegaan,
geen grond meer onder zijn voeten voelt. Iemand,
die den oorlog heeft doorgemaakt, een kunstenaars
ziel, bloedde hier uit duizend wonden. En zooals we
verleden jaar al schreven: dit alles is van al te
recenten datum.
In den sterk verkorten vorm, waarin de Duitsche
regisseur BertholdViertel het heef t kunnen, brengen,
en ondanks de steunpunten, die deze even knappe
als gevoelige regie er onzen gedachtengang in biedt,
en niettegenstaande het spel der beide jonge
menschen hij en zij", dat verklaart wat verklaar
baar is, komt het over ons als een onbestemde aan
doening en weten we bij het verlaten van den
schouwburg ternauwernood wat in dit dichterlijk
spel een voorbeeld van moderne romantiek ?
zoo buitensporig op de zenuwen heeft gewerkt.
Drie menschen, aristocraten, die niets doen daii
praten, de vader, de zoon en diens verloofde, in een
kamer van een Fransch kasteel. In het bijzonder
grijpt het eerste bedrijf aan, waarin we den sol
daat" met een vierdaagsch verlof zien thuiskomen.
Een verlof, dat zich, op een telegram, tot vier uren
beperkt, en later blijkt te zijn gekocht met de vrij
willige aanvaarding van een meer dan levensge
vaarlijke opdracht: het overbrengen van granaten
in de gevechtslinie gedurende den slag. Dit weder
zien, na veertien maanden, waarin twee elkaar
liefhebbende jonge menschen, op geheel verschil
lende wijze hij" in actieve doodsverachting en
doodsangst, zij" in martelende, machtelooze af
wachting den oorlog" hebben doorleefd, en
thans staan voor den afgrond van vervreemding,
die deze lange, onnatuurlijke afwezigheid het
ergste wat de liefde verduren kan voor hen
geopend heeft, is van hooge waarachtigheid. Heeft
zij hem werkelijk, naar verhouding van dit leed,
Hef? Zij, die in de lente nog lachen kon, op het
oogenblik dat hem de kogels om het hoofd floten !
Heeft niet de gewoonte reeds dit leed van
niet-bijelkaar- en in doodsgevaar zijn afgestompt, de
teederste gevoelens uitgeput:' Vertwijfeld treden
zij elkaar tegen.
Heit tweede bedrijf brengt, terwijl de korte; ri.ocht
voortschrijdt de verlossing. In zijn armen vraagt
het meisje hem haar liefde te mogen bewijzen. Met
den dood voor oogen, maar met het heerlijkste
leven in het hart, maakt hij haar tot zijn vrouw.
Doch na deze ideale vereeniging, die zij, naar ze
even, dankbaar, vermogen te erkennen, aan de
vervloekte omstandigheden danken", zijn de
gevoelens tot zulk een ijle hoogte geheven, zijn ze
zóó veel-eischend geworden, en hangt het zwaard
van het misverstand, dat elke groote liefde gestadig
bedreigt, zóó dicht op hen, dat dit alles haar de
vrouw opnieuw tot vertwijfeling brengt, terwijl
hij deze uren tot eiken prijs wil maken tot het
hoogtij van zijn kort bestaan. De elementaire ver
schillen tusschen den man hier den mannelijken,
moedigen man, door den oorlog opgevoed, en
het meisje, dat onder deze verschrikking geen tijd
had tot vrouw te rijpen en in een verward wan
trouwen jegens haar eigen overstelpende gevoelens
rondtobt doen zich in dit bedrijf gelden in hun
hartroerende vijandelijkheid. Aan eikaars hals
hangend, voelt zij dat hij zelfs in dit opperst uur
haar nog iets verbergt, terwijl hij, wil hij dit feest"
ten einde brengen, haar het ergste den dood, die
hem vrijwel onherroepelijk bij zijn terugkeer wacht
verzwijgen moet. Voor hem, desondanks, de
feestelijke zekerheid-van-het-oogenblik, dat zijn
eeuwigheid inhoudt, voor haar de onmacht dit
oogenblik te genieten met de gedachte, dat zij dit
tastbare" morgen weer kwijt zal zijn, om op
nieuw in de eindelooze angst en geestelijke uit
putting te verzinken, waaruit zijn lijfelijke nabijheid
haar n moment heeft verlost.
Dan zegt hij haar de waarheid, waarmee do
laatste scheidsmuur tusschen' hen wegvalt, dan
geeft hij haar de wreede zekerheid, die in de liefde
barmhartiger is dan het ongewisse in zijn onpeil
baarheid. En redt haar, in stede haar laatste kracht,
gelijk hij vreesde, te vernietigen. De zekerheid van
den dood heeft haar uit de complicatie geleid naar
de simpele bevestiging. Aan deze ondeelbare smart
weet zij, dat zij hem altijd heeft liefgehad en altijd
zal liefhebben, dat zij hem toebehoort, bij leven on
dood. Thans kan hij haar opvoeren tot het plan,
waar geen scheiding meer mogelijk is, waar de
dood zijn macht verliest. Thans kan hij met
haar het uur, hun nog gegund, tot eeuwigheid
maken, en bij het grauwen van den morgen heen
gaan, stervensbereid: een uitverkorene. Het
duurgekocht verlof", uit radeloos verlangen naar het
meisje, is niet vergeefs geweest, de vrouw heeft
haar roeping aan hem vervuld; haar ongerept beeld
zal hem vergezellen tot hij de oogen sluit. En een
zegen ook was dit verlof voor haar, wie het zwaarste
lot hier op aarde beschoren zal zijn: te overleven.
Zij zal het kunnen. Want zij hebben samen den
drinkbeker van het liefdegeluk geledigd tot den
laatsten drup, en de eeuwigheid beklonken in het
feestelijk stervens-uur.
Ook ditmaal waren het Ernst Ginsberg en Ehmi
Bessel, die aan de twee jonge menschen uit den
oorlog twee uit hoeve!en ! het leven gaven.
De prachtige rol van den vader de conservatieve
vereenzaamde generatie bleef te vlak bezet, al
stoorde de bescheiden vertolker Franz Everth
niet. Van de jonge spelers zou men kunnen zeggen,
dat zij dit Fransche werk eenigszins hebben ge
transponeerd naar den Duitschen speelstijl, maar
ik zou die sorns wat zwaardere accenten, welke
tevens den draad van het vaag verhaal marqueerden,
in dit geval niet eens willen vcroordeelen. Ik kan
het stuk nauwelijks meer scheiden van deze per
sonen. Wanneer onze weg hier of daar langs het
graf van den Onbekenden Soldaat" voert, dan
zullen wij daaronder het gezicht zien, het onge
schoren, verbeten jongensgezicht, van dezen
Infanterist, met den norschen blik vol verteedering, en
den gulzigen, krampachtigen mond. En wij zullen
den schreeuw hooren, waarmee hij zijn God, die
den oorlog gedoogde, vervloekte. En nog eens
terugdenken aan zijn bruid, in do lieflijke gestalte
van dit Duitsche meisje, met denheiligcn-schijn der
liefde om haar hoofd.
S T O P-W A T C H
onmisbaar voor wedstrijden
Vs Seconde-aanwijzing. Prijs l 12.50
A. D. SPILLNER
Vijzelstraat 83, Amsterdam