Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 NOVEMBER 1927
2633
luziek in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
PclléM et Mélisande (Waflner-Vereeniging)
Vijt en twintig jaar geleden, in 1902, ging in de
Opera comique voor het eerst D
v'e Pelléas et Mélisande", drama lyrique
! op het gelijknamige tooneelstuk van
:.(Iüden tekst was ter wille van de
muhier en daar i ets gewijzigd). Deze opvoering
.-?Werd door allen, die er aan deelnamen als een
' daad gevoeld. Hier was het lyrische werk van het
"twen nog moderne muzikale impressionisme, zoo
zei men. En er waren rondom schandalen, intrigues,
tnpeiehjkheden van allerlei aard, zelfs Maeterlinck
«prak tegen de muziek zijn veto uit. De muziek
heeft zich inmiddels gehandhaafd en het stuk ook.
- <ïu*k zij die muziek. Wie interesseert zich thans
. voor dit drama ate tekst, om dit Noodlot
symbo' " "" ' dat de messenen slechts als zwakke en
?"wttooze schepselen, marionet-figuren vertoont en
:; ?« foor zijn onafwendbaren gang in de hand houdt?
tf'Jlaar Debussy's muziek vond hier haar drama, een
'tekst die zij noodig had, waarin de dingen slechts
ten halve gezegd werden", en de figuren in hun
'geheimzinnige nevel van suggestieve vermoedens
Dit had Debussy noodig: een sfeer,
, waarin het drama kon leven zonder dat alles
ge? >egd werd met een in opstand komend, luid geweld,
-^dat zelf een verklarende rol speelde. Hier was een
dat niet wèr3 opgevoerd, maar verteld, op
?p'n innigen toon, dat een geheele aanverwante
gereld van zingenden en mijmerenden klank zich
izelf, uit onze ontroering onder het luisteren
l oeneen los te maken en ongemerkt tot muziek
'Overging. De muziek werd een echo der
aandoe, ningen; nergens werd gepoogd de muziek aan ons
pp te dringen als verbeterende" dramatische
, «chepping. De aandoeningen begeleidden muzikaal
onze emoties met een zacht en teeder genuanceerd
gebaar ??de treurnia en de liefde worden hier
zingende innigheid van het gesproken woord.
7 De impressionisten, die o.ver een geslaagd pro
cédé" jubelden vergisten zich echter: hier kon geen
sprake van een procédézijn, dit was geen experi
ment, geen succes van een kunstsoort, doch het
geluk van een gemalen vondst: een schepping,
waarbij het een absoluut harmonisch in het ander
overvloeide en beiden volkomen juist op elkaar
afgestemd bleven. Ik heb", zeide Debussy, ge
wild, dat de personages zichzelf uitdrukten, buiten
mij pm" (d.w.z. zonder de lyrische voorstelling, die
i de componist zelf er bij had). Vandaar dat alles
I bier muzikaal uiterst sober is gehouden en niets
den gang van het. drama verbreekt, ol' vertraagt.;
boven alles 'blijft de sfeer gehandhaafd, dat i»,de
i nheid. - ' ?, ',.? ??? ?? y <? '-; .' .?'..'
Onze groote waardeering voor de opvoering van
Debussy's Pelléas et Mélisande" door de
Wagnervereeniging in den Stadsschouwburg geldt in de
eerste plaats: dat zij deze prachtige eenheid heeft
kunnen bewaren die door de harmonie der ver
schillende bestanddeelen dezen droom van woord
en muziek onyerbroken, tot het einde toe, heeft
kunnen geven; dat wij in staat konden zijn zelf met
onze innigste gevoelens aan de schoonheid, ont
loken in een droom gelijke sfeer hebben kunnen
deelnemen; dat wij een ver en toch dichtbij drama
hebben beleefd, waarvan wij alle nuances onder
gingen zonder overstelpt te worden door een muzi
kaal - overschreeuwend geweld.
Allen dank hiervoor komt in de eerste plaats
Monteux toe, eminent en nauwgezet beheerscher
van het geheel, verder de prachtige vertolkers van
Mélisande (G. Brothier), Pelléas (Charles Panséra)
Golaud (Dufranne) Généviève (Mad. Croiza),
Arkel (Huberdeau). Ook de decors van AndréBoll
verdienen een woord van hulde voor hun aandui
dende en toch suggestieve soberheid.
Deze daad van de Wagner-vereeniging is in alle
opzichten een vorstelijke daad geweest.
Schaljapin
Als deze Schaljapin het podium opkomt, lacht,
buigt, rondbeent met wuivende gebaren,
coquetteert met een bloem, die hij omzichtig in zijn
knoopsgat gaat zetten, en zich tegenover de volle
zaal gedraagt als kwam hij in een salon vol vrienden
en bekenden denkt men onwillekeurig: wat is dat?
Is dit bestudeerd? Is dit een poseur, deze lange
man met zijn witte kuif en zijn
cabaret-artiestenglimlach, of is het een waarlijk kinderlijk mensch
vol van de spanning der te zuigen liederen? Schal
japin zingt. Hij vertelt ons een lied. Hij acteert
wat en schijnt de melodie maar zoo'n beetje mee
te neuriën. En opeens, op een hoogtepunt barst de
muziek vol uit, een geweldige toon trekt zich als
door een lange cycloon-trechter uit zijn borst, zijn
keel, zijn mond los, de gansche ruimte is vol met
een stem, ontzaggelijk als een stem uit het
Laatste Oordeel. De wanden van de Groote Zaal
Concertgebouw worden te nauw als in het slot van
Schumann's Zwei Grenadiere" de Marseillaise
aanheft. Men voelt opeens: Dit is een natuur
zanger, een zanger voor een volk, niet voor een
publiek", een verschijning vóór den tijd, dat
zingen onderwezen werd op conservatoria. Soms
deugt" er voor ons gevoel niets van, zooals in
Cacini's Plaisir d'Amour". Schaljapin zingt inder
daad alsof hij niet weet wat goed" en wat slecht',
is en wat ons schoonheidsgevoel" voorschrijft.
Zoo'n lied begint niet netjes met de eerste noot, die
STOPWATCH
onmisbaar voor wedstrijden
Yt Seconde-aanwijzing. Prijs 112.50
A. D. SPILLNER
Vijzelstraat 83, Amsterdam
voor de zangstem staat genoteerd, zoo'n lied begint
met een op de klavierbegeleiding rythmisch ge
neuried pom-pom-pom", met de vingers op de
vleugelklep meegetrommeld. Hij zingt vele bekende
liederen en maakt van'geen enkel lied iets bekends.
Hij maakt er soms maar wat van, phantaseert er
een fiorituurtje bij, maar het gaat als met een
oude hoed, die een nieuwe deuk heeft gekregen:
doet hij niet goed, staat hij niet uitstekend? En was
dat het beroemde Wolga-Schlepper"-lied, dit
luchtig-melancholieke deuntje, waar het
zwoegrythme geheel uit weg was? 'In dit Ich grolle
nicht" van Schumannjwerd bij elk Ich grolle nicht"
tegen alle stijl in een drama opgevoerd, waaruit de
boosheid, ondanks den ontkennenden tekst, soms
bulderend naar voren kwam. Maar dan neemt hij
ons weer geheel in met een voortreffelijk en spot
tend gezongen Mephistolied uit Faust". of niet
dat heerlijk dandineerend gezongen straatliedje uit
Moskou, zijn toegift.
Inderdaad, Schaljapin is een groot zanger. Maar
hij is wat te ongeciviliseerd voor ons, die een beetje
verschrikt kijken naar iemand die als het ware
spelenderwijs boomen afknapt in een parkje, dat
wij zoo zorgvuldig hebben aangelegd en behoed.
Hij is een man, tegen wiens gewelddadigheid onze
critiek eerst, bevreemd, nog wat sputtert en ten
slotte zwijgt. Dat vermogen alleen de allergrootsten
bij ons te bereiken en alleen van de allergrootsten
verdragen wij het ook.
DIT
Greatest
Artists
MERK
Finest
Becording
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAA«
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding.
Radio-Rubriek:
De radio in dienst van de kunst
Bieronder volgt wederom
een aantal ingekomen ant
woorden op ome enquête.
CATH, VAN RENNES, Directrice
- Van de Zangechool Bel Canto te Utrecht:
5 Weenett is 'n beroemd
muziekcenAls Weenen in de Radio-examens
wat ziet.... dan zal er misschien wel
wat inzitten; allein.. mir fehlt der
Glauben! Als ik nog in 't begin van
mijn loopbaan Was, geloof ik niet,
dat ik voor zoo'n trechter met aan
den overkant een onzichtbare vrouw
of man als rechter op m'n
voordeeligst zou zingen of declameeren.
U?
Een goede kant van de nieuwe be
weging is echter, dat ze weer 's eenige
correspondentie in 't leven roept.
Daarvan hebben wij in de laatste
jaren^to weinig gehad;!
Maar: badinage a part.... Ik voel
radeloos weinig voor zoo'n spokerig
Radio-geëxamineer; en 'k voel veel
meer houvast in de zichtbare Exami
natoren, zooals die mij indertijd mijn
diploma's deden verdienen!
Maar.... ik word langzamerhand
ouwerwetsch, dat voel ik wel....
En daarom sluit ik maar met 'n
gulhartig: Glückauf zum
Meistersingen i"
DIBK SCHAPER:
De steeds toenemende
vermechaniseering onzer muziek veroorzaakt de
evenredige verwijdering harer geheim
zinnige macht.
Een oordeel per radio over min of
meerdere begaafdheid van
executanten, kan bijgevolg niet anders dan
oppervlakkig zijn.
A. DEFRESNE:
Het komt mij voor dat de instelling
van een dergelijk instituut zeer aan te
bevelen is; afgezien van het voordeel,
dat de luisteraars van eene goede
keuring, de voordragers van een uit
gereikt certificaat hebben zullen, zal
eene dergelijk georganiseerde werk
wijze de kunstenaars verplichten meer
aandacht te geven aan de radio als
uitingsmiddel. Is de bioscoop als
kunstuiting zeer achterlijk, de radio
als middel is dit nog meer en eene
Radio-Liga" zou zeer op tijd komen.
De techniek is den kunstenaarsgeest
hier toch zeer ver vooruit. Ik geloof,
dat het voordragen van verzen,
prozastukken, het spelen van opera's enz.
niet de juiste gebmikswijze van de
radio is.
Mimiek en gebaar, die een onmis
baar aandeel hebben in het opwek
ken der fantasie en ontroering, ont
breken; het resultaat der huidige
radiovoordrachten kan dus niet anders
dan zeer onvolledig zijn. De toekom
stige voordracht moet alleen op het
geluid als uitdrukkingsmiddel bere
kend zijn. Aldus stelt de radio hare
eigen wetten, die overigens nog geheel
en al onontdekt zijn. Een zeer
vruchtBOOTZ' ORANGEADE TRIPLE SEC j
^- z^jS^Jfc* ^$^..%2z£"*^ .<** u
baar terrein ligt nog geheel en al braak
voor u.
ANT. AVEREAMP:
In beginsel valt er voor het te
Weenen in practijk gebrachte wel wat
te zeggen; zoowel voor jonge lieden
die hunne studiën nog niet voltooid
hebben en, bij gunstige beoordeeling,
misschien een stipendium kunnen
machtig worden of ten minste een
stimulans vinden bij de verdere voort
zetting hunner studiën, als voor z.g.n.
afgestudeerden" welke op die wijze
hopen gemakkelijker een engagement
te kunnen bekomen.
Echter, is de techniek van de Radio,
ten minste hier te lande, reeds zoodanig
ontwikkeld dat de jury een juist beeld
verkrijgt van hetgeen de belangheb
benden presteeren? Want indien er
storingen" optreden of andere man
kementen, waardoor het oorspronke
lijke onjuist overkomt, dan zijn de
jonge lieden er meer bij geschaad dan
gebaat.
En dan zoo men hier in toepas
sing wil brengen wat reeds te Weenen
geschiedt, (door u worden geen
mededeelingen gedaan omtrent de aldaar
bereikte resultaten) dan zal duidelijk
omschreven moeten worden of men
de Radio openstelt voor leerlingen,
of voor afgestudeerden.