Historisch Archief 1877-1940
W, fi^ÈtiE AMSTERDAMMER VAN 19 NOVEMBER 1927
Trotski
Teekenina voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordcum
WANNEER UW OOG U HINDERT ZOO RUK HET UIT!'
f. S. MBUWSBN, Hoi. A'd«in-R'dam-Do. HM«.
OE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
Schilderkunst
door Mr. M. F. HENNUS
Mariette LydU bij J. A. Fetter 6 Co.
De firma Fetter leidt deze tentoonstelling in
met een goed uitgevoerd geïllustreerd boekje. Op
de eerste pagina de interessante kop der kunste
nares, waarin iets is dat met uwe herinneriug aan
Cleopatra overeenstemt; dan een biographie en
eenige kritieken. Mariette Lydis is een verwende
jongedame, typisch Weensch" maar in den goeden
zin des woords". Niettemin en ondanks de
verwenning strenge opvoeding, strenge lectuur".
?Een vroeg huwelijk wordt gevolgd door vele reizen,
waaronder een naar Zwitserland van meer
blijl LET OP HET MERK
venden aard. Daar leeft de jonge Mariette met
open oogen, ziet veel, classificeert en verwerkt".
Ondanks die bezigheid verveelt ze zich. Een ver
huizing naar Griekenland maakt dit niet beter.
Door omstandigheden is Mariette veel alleen".
Dit heeft een goede zijde: Mariette gaat teekeneii,
hetwelk doende Mariette ontdekt dat zij eigenlijk
wel teekenen kan". Het teekenen wordt hoofdzaak
en Mariette Lydis wordt een kunstenares.
Men zou iets meer willen weten omtrent de
afkomst van Mariette. Zij mag een Weensche zijn,
in den grond is Mariette van Oostersch bloed. Het
is geen toeval dat zij begint met het illustreeren
van een ouden Koran. Zij is een vrouw naar
Mohammeds hart en wijlen Harsen Al Rachid zou
pleizier in haar hebben gehad. Haar verbeelding
lijkt gevoed door de weelderige, wreede en wel
lustige evocaties van de duizend en n nacht. Zij
doorgloeit de verschijningen der armzalige
Westersche Eva's met een oostersche kleurenpracht. Dat'
neemt niet weg dat Joseph Delteil overdrijft als
hij haar een Rubens d'Asie noemt. Wie heeft
trouwens een juiste voorstelling van een Aziatischeri
Rubens? Het lijkt een contradictio in terminis,
een ongezonde gezondheid. In elk geval leidde een
juist inzicht Mariettes eerste schreden naar de
boek-illustratie. Haar talent is bij uitstek illustra
tief; er zijn zelfs passages in den Koran die er
bijzonder goed bij passen. Kn op het gebied
deiillustratie meen ik dat het alweer de miniatuur
achtige verluchting is die haar het best ligt. Daarin
beheerscht zij het gemakkelijkst haar zucht naar
coloristische expansie en bereikt haar kunst het
gereedelijkst datgene wat men diepte noemt. Want
het is niet te ontkennen dat in deze opzichtige
kleur-orgieën een goed deel smaakvolle
oppervlakkig-heid schuilt. Daarom voldoen haar
costuumstudies zoo goed; Mariette Lydis heeft een
decoratief-illustratieven aanleg. Niemand zal ont
kennen dat zij dien aanleg uitviert in een zwier en
een coloristischen durf die iets meesleepends hebben.
Ook in haar verleidelijkheid is haar kunst oostersch;
het woord burgerlijk komt in haar dictionnaire niet
voor. Doch in al die kwaliteiten is niet de kern
gelegen, die aan een artistieke schepping
blijvendewaarde verleent.
Tentoonstellingen
Huize van Hasselt, Rotterdam. Werken van
Charley Toorop. Tot 25 November.
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Tentoon
stelling van schilderijen door Marianne Hartong.
Tot 30 November.
Kunsthandel Van Lier, Rokin, Amsterdam.
Schilderijen van H. Meurs. Tot 30 November.
Maison Genette, Nic. Maesstraat 50, Amsterdam.
Schilderijen van Mevr. van Dam-van Isselt. Tot
30 November.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Italiaansche
tentoonstelling. Tot 30 November.
Kunsthandel D. G. Santee Landeweer, Amster
dam. Werk van Rodolphe Breodin. Tot 30 Nov.
Kunsthandel De Bron", 's Gravenhage. Werken
ven Georg Ehrlich. Tot 6 December.
't Binnenhuis, Amsterdam. Houtsneden Jean
Badoux. Tot 10 December.
Galerij van Moderne Kunst, W. H. Hofstee
Deelman, Amsterdam. Werken van Piet van
Wijngaerdt. Tot 10 December.
Kunstzaal De Rietvink", Wassenaar. Graphisch
werk van J. Wittenberg, Wr. v. d. Berg en M.
Adams. Tot 12 December.
(TOOSEN^WAGERI
.
TELEf;:1305l'