Historisch Archief 1877-1940
AMSTERDAMMER VAN 19 NOVEMBER 1927
Voor wouwen:
Parijsche Modebrief
door STEFAN
H>
*?C!
ILT ET winterseizoen begint weer.
* Nog nauwelijks vertoont net Bois de Boulogne
de eerste herfsttinten of de Parisienne is alweer
geheel in wiaterkleedij gestoken.
De herfstzon geeft een beerlijken gloed aan al
dit vossebont, aan al dit warme beige tweed, aan
het diepglanzige fluweel. En het pittige
Parisiennetje hult haar, nóg door de zomerzon getinte,
gezichtje behaaglijk in haar bontkraag.
De tea-rooms, de hotel-hall's, de moderne bars
zjjn overvol.
De ontvangmiddagen beginnen weer.
De dancings, de diners Het seizoen is weer
aangevangen.
;De ochtendjassen zijn van tweed, van grof
ratiné, van zwaar velours de laine, grijs of beige.
Toch dreigt velours de laine te algemeen te worden
en het zal voor den middag spoedig hebben
afgedaan.
-Veel beige jersey-ochtendjurkjes. Metalen knoo
p«n die als sluiting dienen en niet alleen als
garneering. Het vilthoedje laat wat meer van de oogen
zien, bet wandelrokje is een zweem langer.
Middagjassen zijn veelal van Engelsch katoen
fluweel. . Veel lynx-kragen. De bontmanchetten
loopett soms hoog en wijd op, maar in dit alles is
? beperking zeer gewenscht.
De, nervures" worden al weer te algemeen.
De lijn, de nooit volprezen mouvement",
zooals de Parisienne zegt, wordt weer geheel be
paald door godets en de coupe en forme" zoowel
voor jassen als voor japonnen.
Zeer gekleede mantels voor den middag zijn van
velours de soie en bijna alle kleedingstukken, ook
VOQC avondgebruik, zijn met veel bont, wijde
mouwen en een losse overslag van voren zonder
sluiting.
De bontkraag is rechtopstaand of van het
shawl-type. Soms een combinatie van deze beide,
maar dit is een minder gelukkig bedenksel van
Lucien Lelong.
; Het kostbaarste middaghoedje van de Parisienne
komt uit Weenen, wordt hier op haar hoofdje
gevormd en geplooid, is van zwart zijdeachtig
feutre saupéen kost ongeveer 700 francs.
Uiteraard zijn de fluweelen mantels ook bijna
alle zwart en
vereischen dan een zeer
verzorgde coupe en
forme" om niet
oudedamesachtig aan te
doen.
Nog veel crêpe-satin
voor middagrobes,
doch dan alleen zwart,
en veelal aan weers
kanten gebruikt ter
garneering.
's Middags is het
lage schoentje zonder
riempje vereischt; wél
een struikelblok voor
de groote ietwat zware
vrouw die beter doet
zich hier niet aan te
wagen, maar zooveel
mpgéUjk, door .donkere
kousen ha tint van
de schoenen te kiezen,
het kinderachtige van
het riempje" te ver
mijden.
De
middaghandschöenen vanzeer dun
peftu de su ede plooien
tamehjk hoog boven
deoL'rpols over de lange mouwen heen en de
breede Armband wordt daarop gedragen.
Heel veel middagjaponnen zijn van velours
Anglais en helaas zijn vele er van bedrukt. Alleen
kleme ruitpatronen voldeden mij, het bloemmotief
dat .dezen zomer zoo allerbekoorlijkst de dunne
zijden jurkjes sierde, doet haast altijd poenig aan
pp het gummende fluweel; zelfs al is de draagster
zeer klein en tenger. Voor den avond, tenzij voor
zér groot gala, is haast alles zwart.
Bier zien we veel crêpe georgette, dat door de
vrouw die niet van fluweel houdt of er zich te zwaar
voor acht, zoowel ook 's middags wordt gedragen,
veel crêpe de chine, veel luchtig chiffon en veel
zwarte kant van zeer verzorgde maar schijnbaar
eenvoudige coupe.
Even een plooien, een neerzakken aan de linker
zijde van het rokje, een kleme charpe op den
schouder, hier en daar wat volants; luchtige
strooken voor het jonge meisje, dat geen zwart maar
pasteltinten zal kiezen voor haar avondjurken.
De décolleté's voor alle middag- en eenvoudige
avondjaponnen zijn be
scheiden. Geen colliers,
of alleen colliers van echte
diamanten of van strass.
Helaas ook veel valsche
diamanten, nog armza
liger als imitatie dan de
parelcolliers van verleden
winter I
Het gala-toilet, het toilet
voor groote recepties en
groote bals. zooals er haast
niet meer voorkomen in
het Parijs dat nu alles
intiem" doet: dineeren,
dansen en
cock-tails-drinken.... het galatoilet
is niet zwart maar ha alle
mogelijke lichte tinten,
veelal goudkleurig met
regelmatig aangebrachte
gouden perlées* met zeer
onregelmatige rok, die
soms aan een zij de tot den
grond neerdaalt (Chanel,
Lelong, Jenny, G-roult).
Hier is het décolletó
laag van achteren.
In het algemeen ziet
men veel minder ingezette
stukken ha mantels en robes (zgn. découpé's). Van
het oogenblik dat de groote magazijnen: Louvre,
Galeries, Lafayette, Printemps er hun confectie
mee uitrusten, draagt de Parisienne du monde de
découpé's veel minder.
Toch blijft de coupe zeer bewerkelijk, maar ze
heeft een schijn, een allure, van eenvoud en is due
stellig jeugdiger dan te voren.
Sinds de middag en avondmode neigt naar de
terzijde of van achteren neerdalende lijn der rok
ken en een schijnbaar langer worden van de heele
robe is menige vrouw van middelbare leeftijd er
beter aan toe en ziet er inderdaad slanker en jeug
diger uit dan in het baby-rokje van verleden
winter.
Rest mij nog te schrijven over het kleedingstuk
dat voor de Hollandsche vrouw het minst belang
rijk is als zij eenmaal een goede fluweelen avond
mantel met wijde mouwen bezit. Het is de
galaavondmantel van lamémet nieuw geometrisch
dessin, lynx-kraag en de rest; in mijn oogen een
tamelijk Amerikaansch product en meer geschikt
tot vermaak van het straatpubliek dan ter omhul
ling van een werkelijke lady. Overigens, er is
een mode ha Parijs voor de Fransche vrouw en
een mode voor de vreemdelinge; met name de
Amerikaansche van de Fifth Avenue.
Ik heb in Biarritz en hier, lamé's en geperleerde
stoffen gezien die zoo klaarblijkelijk voor
Amerikaansehe schoonen waren geweven en gebor
duurd dat ze in de rubriek Parijsche mode nauwe
lijks een plaats mogen hebben. Wat dezen Parijschen
winter betreft: men kan zeggen: La vraie Pari
sienne s'habille en noir.
Wat nog verder de bontsoorten van dezen winter
aangaat: behalve vos en lynx hél veel.... konijn.
Men behoeft zich niet te ruineeren om er behoorlijk
uit te zien.
De Hollandsche vrouw, die in Parijs komt, be
hoeft geen drieduizend francs voor een robe uit te
geven.
Ben huis als Marie Alys in de rue de Rivoli, ik
heb het meer gezegd, geeft haute couture, is toch
redelijk en heeft een Hollandsche verkoopster
onder zijn vendeuses.
Te veel nog koopt de Hollandsche vrouw in
Parijs dure confectie.
Japonnen of mantels die voor haar in orde"
worden gemaakt, omdat zij afgeschrikt wordt door
de vreemdelingen-exploitatie van zoovele groote
modehuizen, die inderdaad en stellig voorkomt.
Wie een paar luttele dagen geduld heeft, kan
beter iets laten maken in Parijs voor zich zeli;
naar goede modellen.
Zelfs een hoed wordt tegenwoordig en terecht
voor iedere vrouw naar haar hoofd en haar type
GOEDKOOPE MEUBELS
M O ETEN JUIST SOLIDE ZIJN. WIJ MAKEN NU O.M. EEN
HUISKAMER BESTAANDE UIT
nuiarvAOTcif TAFEL, 4STOE.
LEN, 2 ARMSTOELEN EN BUFFET
Zl T fcf A M B* D BESTAANDE UIT
l l l\ M m Ei I*TAFELTJ',3ARM.
STOEL'N, 2 STOELEN, THEtKAST, BOE- «1QB
KENKAST - ? ?*»«"
SLAAPKAMER BESTAANDE UIT
9k.MHI-rVMITIE.rr SPIEOELKAST.
LITSJUME'UX, 2 NACHTKASTJES 2 STOE. f OOI
LEN EN TAFEL ? <«OI
TOILETTAFEL f 57
ALLES VAN MOOI EIKENHOUT EN ONTWORPEN DOOR
CORN. VAN DER SLUYS
'S-ORAVENHAGE - NOORDEINDE 162 - TEL. 14782
Van Alles Wat
Vrouwen als Jurylid
In het Amerikaansche vrouwenblad Equal
Rif/hts, wordt de aandacht gevestigd op de ongelijk
heid die er bestaat in de verschillende Staten, wat
betreft de benoembaarheid van vrouwen als Jury
lid. Een kleine kaart is daarbij gevoegd, waarop dit
is aangegeven ha wit en zwart en daarop ziet men
dan, dat slechts in 20 Staten de vrouwen voor deze
taak worden opgeroepen en dat de Staat Wyoming,
die eertijds at the head of the procession" stond,
wat betreft het toekennen van het vrouwenkies
recht, thans met zwart op die kaart is aangeduid.
In de lersche Vrijstaat is een voorstel van wet
ingediend, om aan de vrouwen niet meer de ver
plichting op te leggen in Jury's zitting te nemen,
zooals in 1919 werd bepaald. En hoewel die plicht
een ver van aangename plicht is, verzetten de
vrouwen zich sterk tegen dit voorstel, omdat dit
meer een teruggang beteekent van gelijke rechten
en plichten, Wanneer men aan het laatste tornt,
?/.uilen de gelijke rechten ook weer spoedig in het
gedrang komen, vreezen zij.
Wijlen inr. Israëls schreef in zijn bekende
artikelen Weten Recht" eens het volgende:
Als maatstaf van sociale ontwikkeling de
Jury, de hechte waarborg voor de strafrechtspraak."
In het, den Staat verafgodend, Duitschland; in
Frankrijk, waar de terreur blanche die niet durfde
afschaffen, die overal is ingevoerd, die Engeland
sinds eeuwen en de Ver. Staten sinds hun ontstaan
kennen; De Jury is een standpunt van ontwikkeling,
dat het Nederlandsche volk no/j niet bereikt schijnt
te hebben. 1)
De ring der stad Weenen
Vóór den oorlog heeft graaf Zeppelin deze ring
van het stadsbestuur ontvangen. Dit was de eerste
maal en het leek wel of het de eenige zou blijven.
Thans is aan de schilderes Prega Kreidl deze
eer te beurt gevallen. Geboren in Reichenbach in
Bohemen, kwam zij door haar huwelijk naar
Weenen, waar zij als kunstenares vooral geboeid
werd door de schoone architectuur dier stad.
Haar schilderij, waarop zij de Stephanskerk ver
eeuwigd heeft, trok zoo zeer de algemeene aan
dacht en bewondering, dat het bestuur der stad
haar waardig keurde de ring" te ontvangen.
Deze is met robijnen en brillanten versierd en
draagt tevens het stadswapeii. In een plechtige
bijeenkomst heeft de burgemeester haar die over
handigd.
Als dank schonk de kunstenares twee teekeningen
aan het Stedelijk Museum.
NELLY
l) Cursiveering van Mr. Israëls.
vervaardigd, volgens een goed model. Waarom dan
de Parijsche japon" niet; die immers een succes
moet worden en geen prutsding mag zijn, dat door
een weinig conscientieuse winkel voor de vreem
delinge in elkaar is geflanst"?
De voeding van een zuigeling
met KARNEMELK van
OUD BUSSEM
-j- kost 30 cent per dag
-jKerkstraat 67 Telefoon 37344