De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 19 november pagina 9

19 november 1927 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

AMSTERDAMMER VAN 19 NOVEMBER 1927 Voor wouwen: Parijsche Modebrief door STEFAN H> *?C! ILT ET winterseizoen begint weer. * Nog nauwelijks vertoont net Bois de Boulogne de eerste herfsttinten of de Parisienne is alweer geheel in wiaterkleedij gestoken. De herfstzon geeft een beerlijken gloed aan al dit vossebont, aan al dit warme beige tweed, aan het diepglanzige fluweel. En het pittige Parisiennetje hult haar, nóg door de zomerzon getinte, gezichtje behaaglijk in haar bontkraag. De tea-rooms, de hotel-hall's, de moderne bars zjjn overvol. De ontvangmiddagen beginnen weer. De dancings, de diners Het seizoen is weer aangevangen. ;De ochtendjassen zijn van tweed, van grof ratiné, van zwaar velours de laine, grijs of beige. Toch dreigt velours de laine te algemeen te worden en het zal voor den middag spoedig hebben afgedaan. -Veel beige jersey-ochtendjurkjes. Metalen knoo p«n die als sluiting dienen en niet alleen als garneering. Het vilthoedje laat wat meer van de oogen zien, bet wandelrokje is een zweem langer. Middagjassen zijn veelal van Engelsch katoen fluweel. . Veel lynx-kragen. De bontmanchetten loopett soms hoog en wijd op, maar in dit alles is ? beperking zeer gewenscht. De, nervures" worden al weer te algemeen. De lijn, de nooit volprezen mouvement", zooals de Parisienne zegt, wordt weer geheel be paald door godets en de coupe en forme" zoowel voor jassen als voor japonnen. Zeer gekleede mantels voor den middag zijn van velours de soie en bijna alle kleedingstukken, ook VOQC avondgebruik, zijn met veel bont, wijde mouwen en een losse overslag van voren zonder sluiting. De bontkraag is rechtopstaand of van het shawl-type. Soms een combinatie van deze beide, maar dit is een minder gelukkig bedenksel van Lucien Lelong. ; Het kostbaarste middaghoedje van de Parisienne komt uit Weenen, wordt hier op haar hoofdje gevormd en geplooid, is van zwart zijdeachtig feutre saupéen kost ongeveer 700 francs. Uiteraard zijn de fluweelen mantels ook bijna alle zwart en vereischen dan een zeer verzorgde coupe en forme" om niet oudedamesachtig aan te doen. Nog veel crêpe-satin voor middagrobes, doch dan alleen zwart, en veelal aan weers kanten gebruikt ter garneering. 's Middags is het lage schoentje zonder riempje vereischt; wél een struikelblok voor de groote ietwat zware vrouw die beter doet zich hier niet aan te wagen, maar zooveel mpgéUjk, door .donkere kousen ha tint van de schoenen te kiezen, het kinderachtige van het riempje" te ver mijden. De middaghandschöenen vanzeer dun peftu de su ede plooien tamehjk hoog boven deoL'rpols over de lange mouwen heen en de breede Armband wordt daarop gedragen. Heel veel middagjaponnen zijn van velours Anglais en helaas zijn vele er van bedrukt. Alleen kleme ruitpatronen voldeden mij, het bloemmotief dat .dezen zomer zoo allerbekoorlijkst de dunne zijden jurkjes sierde, doet haast altijd poenig aan pp het gummende fluweel; zelfs al is de draagster zeer klein en tenger. Voor den avond, tenzij voor zér groot gala, is haast alles zwart. Bier zien we veel crêpe georgette, dat door de vrouw die niet van fluweel houdt of er zich te zwaar voor acht, zoowel ook 's middags wordt gedragen, veel crêpe de chine, veel luchtig chiffon en veel zwarte kant van zeer verzorgde maar schijnbaar eenvoudige coupe. Even een plooien, een neerzakken aan de linker zijde van het rokje, een kleme charpe op den schouder, hier en daar wat volants; luchtige strooken voor het jonge meisje, dat geen zwart maar pasteltinten zal kiezen voor haar avondjurken. De décolleté's voor alle middag- en eenvoudige avondjaponnen zijn be scheiden. Geen colliers, of alleen colliers van echte diamanten of van strass. Helaas ook veel valsche diamanten, nog armza liger als imitatie dan de parelcolliers van verleden winter I Het gala-toilet, het toilet voor groote recepties en groote bals. zooals er haast niet meer voorkomen in het Parijs dat nu alles intiem" doet: dineeren, dansen en cock-tails-drinken.... het galatoilet is niet zwart maar ha alle mogelijke lichte tinten, veelal goudkleurig met regelmatig aangebrachte gouden perlées* met zeer onregelmatige rok, die soms aan een zij de tot den grond neerdaalt (Chanel, Lelong, Jenny, G-roult). Hier is het décolletó laag van achteren. In het algemeen ziet men veel minder ingezette stukken ha mantels en robes (zgn. découpé's). Van het oogenblik dat de groote magazijnen: Louvre, Galeries, Lafayette, Printemps er hun confectie mee uitrusten, draagt de Parisienne du monde de découpé's veel minder. Toch blijft de coupe zeer bewerkelijk, maar ze heeft een schijn, een allure, van eenvoud en is due stellig jeugdiger dan te voren. Sinds de middag en avondmode neigt naar de terzijde of van achteren neerdalende lijn der rok ken en een schijnbaar langer worden van de heele robe is menige vrouw van middelbare leeftijd er beter aan toe en ziet er inderdaad slanker en jeug diger uit dan in het baby-rokje van verleden winter. Rest mij nog te schrijven over het kleedingstuk dat voor de Hollandsche vrouw het minst belang rijk is als zij eenmaal een goede fluweelen avond mantel met wijde mouwen bezit. Het is de galaavondmantel van lamémet nieuw geometrisch dessin, lynx-kraag en de rest; in mijn oogen een tamelijk Amerikaansch product en meer geschikt tot vermaak van het straatpubliek dan ter omhul ling van een werkelijke lady. Overigens, er is een mode ha Parijs voor de Fransche vrouw en een mode voor de vreemdelinge; met name de Amerikaansche van de Fifth Avenue. Ik heb in Biarritz en hier, lamé's en geperleerde stoffen gezien die zoo klaarblijkelijk voor Amerikaansehe schoonen waren geweven en gebor duurd dat ze in de rubriek Parijsche mode nauwe lijks een plaats mogen hebben. Wat dezen Parijschen winter betreft: men kan zeggen: La vraie Pari sienne s'habille en noir. Wat nog verder de bontsoorten van dezen winter aangaat: behalve vos en lynx hél veel.... konijn. Men behoeft zich niet te ruineeren om er behoorlijk uit te zien. De Hollandsche vrouw, die in Parijs komt, be hoeft geen drieduizend francs voor een robe uit te geven. Ben huis als Marie Alys in de rue de Rivoli, ik heb het meer gezegd, geeft haute couture, is toch redelijk en heeft een Hollandsche verkoopster onder zijn vendeuses. Te veel nog koopt de Hollandsche vrouw in Parijs dure confectie. Japonnen of mantels die voor haar in orde" worden gemaakt, omdat zij afgeschrikt wordt door de vreemdelingen-exploitatie van zoovele groote modehuizen, die inderdaad en stellig voorkomt. Wie een paar luttele dagen geduld heeft, kan beter iets laten maken in Parijs voor zich zeli; naar goede modellen. Zelfs een hoed wordt tegenwoordig en terecht voor iedere vrouw naar haar hoofd en haar type GOEDKOOPE MEUBELS M O ETEN JUIST SOLIDE ZIJN. WIJ MAKEN NU O.M. EEN HUISKAMER BESTAANDE UIT nuiarvAOTcif TAFEL, 4STOE. LEN, 2 ARMSTOELEN EN BUFFET Zl T fcf A M B* D BESTAANDE UIT l l l\ M m Ei I*TAFELTJ',3ARM. STOEL'N, 2 STOELEN, THEtKAST, BOE- «1QB KENKAST - ? ?*»«" SLAAPKAMER BESTAANDE UIT 9k.MHI-rVMITIE.rr SPIEOELKAST. LITSJUME'UX, 2 NACHTKASTJES 2 STOE. f OOI LEN EN TAFEL ? <«OI TOILETTAFEL f 57 ALLES VAN MOOI EIKENHOUT EN ONTWORPEN DOOR CORN. VAN DER SLUYS 'S-ORAVENHAGE - NOORDEINDE 162 - TEL. 14782 Van Alles Wat Vrouwen als Jurylid In het Amerikaansche vrouwenblad Equal Rif/hts, wordt de aandacht gevestigd op de ongelijk heid die er bestaat in de verschillende Staten, wat betreft de benoembaarheid van vrouwen als Jury lid. Een kleine kaart is daarbij gevoegd, waarop dit is aangegeven ha wit en zwart en daarop ziet men dan, dat slechts in 20 Staten de vrouwen voor deze taak worden opgeroepen en dat de Staat Wyoming, die eertijds at the head of the procession" stond, wat betreft het toekennen van het vrouwenkies recht, thans met zwart op die kaart is aangeduid. In de lersche Vrijstaat is een voorstel van wet ingediend, om aan de vrouwen niet meer de ver plichting op te leggen in Jury's zitting te nemen, zooals in 1919 werd bepaald. En hoewel die plicht een ver van aangename plicht is, verzetten de vrouwen zich sterk tegen dit voorstel, omdat dit meer een teruggang beteekent van gelijke rechten en plichten, Wanneer men aan het laatste tornt, ?/.uilen de gelijke rechten ook weer spoedig in het gedrang komen, vreezen zij. Wijlen inr. Israëls schreef in zijn bekende artikelen Weten Recht" eens het volgende: Als maatstaf van sociale ontwikkeling de Jury, de hechte waarborg voor de strafrechtspraak." In het, den Staat verafgodend, Duitschland; in Frankrijk, waar de terreur blanche die niet durfde afschaffen, die overal is ingevoerd, die Engeland sinds eeuwen en de Ver. Staten sinds hun ontstaan kennen; De Jury is een standpunt van ontwikkeling, dat het Nederlandsche volk no/j niet bereikt schijnt te hebben. 1) De ring der stad Weenen Vóór den oorlog heeft graaf Zeppelin deze ring van het stadsbestuur ontvangen. Dit was de eerste maal en het leek wel of het de eenige zou blijven. Thans is aan de schilderes Prega Kreidl deze eer te beurt gevallen. Geboren in Reichenbach in Bohemen, kwam zij door haar huwelijk naar Weenen, waar zij als kunstenares vooral geboeid werd door de schoone architectuur dier stad. Haar schilderij, waarop zij de Stephanskerk ver eeuwigd heeft, trok zoo zeer de algemeene aan dacht en bewondering, dat het bestuur der stad haar waardig keurde de ring" te ontvangen. Deze is met robijnen en brillanten versierd en draagt tevens het stadswapeii. In een plechtige bijeenkomst heeft de burgemeester haar die over handigd. Als dank schonk de kunstenares twee teekeningen aan het Stedelijk Museum. NELLY l) Cursiveering van Mr. Israëls. vervaardigd, volgens een goed model. Waarom dan de Parijsche japon" niet; die immers een succes moet worden en geen prutsding mag zijn, dat door een weinig conscientieuse winkel voor de vreem delinge in elkaar is geflanst"? De voeding van een zuigeling met KARNEMELK van OUD BUSSEM -j- kost 30 cent per dag -jKerkstraat 67 Telefoon 37344

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl