Historisch Archief 1877-1940
,j
kerika?Europa 1?0
Sttnrise" Tuschinsky
vraag: waarom moest Metropolis"
vallenwas Faust" een mislukking, als
een kunstwerk wordt genoemd? Men
i zich Tijandig plaatsen tegenover het principe:
; terwille van het beeldvlak geconstrueerde
reali, een principe, dat in Metropolis" zijn eerlijk
en uitentte consequenties vond. Men kan zich
den zelfden, grond stellen, tegenover Lang's
habielen en plooibaren epigoon, den
Eurochen Murnau. Maar ik verklaar niet te
begrija, waarom de Amerikaansche Murnau eensklaps
e vindt. Want Sunrise" is onsympathieker
? want minder eerlijk dan Metropolis". Het is
-want minder gemotiveerd, dan Faust"
? vooral: het is een der bedenkelijkste vormen
i gecamoufleerd Amerikanisme, de nieuwe
loopvan waaruit men over there" onze
Euro: mentaliteit denkt te bestoken.
; Murnau is «en der knapste cineasten, maar tevens
der koelste, meest berekenende naturen, die
t voor da kamera werkte. Hij heeft Lang's
viren picturale kracht, maar mist zijn
oorl en bezetenheid. Zijn (veel te weinig
a) Nosferatu" epateerde door een
koudgruwel-atmosfeer. Het was een
cinech geniaal zij 't ook kil en satanisch
Maar een arbeid uit n stuk l Der letzte
1 dankte zijn succes bij het publiek in hoofd
aan Janning's populaire figuur Murnau's
in deze film, bepaalt zich tot technische
aten met de mise-en-scene. Een dualisme,
; deze schepping overigens niet ten goede komt.
! Paust" ondanks de slechte ontvangst
chien de gaafste creatie van dezen
intelligentalentvollen metteur-en-scene. Immers hier
hij zich zeer evident tot -taak gesteld, de
herpping van de fantastische wonderwereld der
eleeuwsche magie, waartoe hem de
Faustle (niet de Goethe'sche tragedie ! ) tot
uitjjnngspunt diende. Hier kon hij zijn hartstocht voor
|0t beeldvlak uitvieren: het werd een show.
.maar een grandioze show, meesterlijk, omdat zij in
.onie met het onderwerp en dus verantwoord
Men voelt echter vooruit welke gevaren het
meewanneer een teer, psychologisch conflict
i in Sudermann's Reise nach Tilsitt" verdwaalt
jsT.ïn de handen van dezen picturalen geweldenaar,
j-^iriens blik, steeds op den sohilderachtigen en effect
horizon gericht, slechts vluchtig langs de
|jfBBme menschenkinderen glijdt, die zijn
cmematorafische schilderijen stoffeeren.
Gevaren, die dan ook volstrekt niet denkbeeldig
MMiken.
? Het begin is boeiend en cinematografisch sterk,
i van een Mumau te verwachten was. Hij houdt
l vast door de filmische kwaliteiten van zijn werk,
beeldwisseling, zijn tempo, zijn juist gevoel
rust en beweging en (natuurhjk !) zijn
prachcompoaitie. En het dringt nog niet geheel tot
door meegesleept als ge zijt, door de uiterlijke
van het werk hoe onbeteekenend de beide
;n eigenlijk zyn, ten wier gevalle al deze pomp
^M» praal wordt uitgestald. De mislukte moord heeft
r<4ieUs een zekere suggestie als effectvol geregisseerde
^handeling. Maar dan is het mis ! Op het moment,
, -waarop uw gevoel voor dramatische verhoudingen
GESCHENK voor de FEESTDAGEN
r 12.50
15.27.50
15
JAN
MANKES **« i ? ? ? ?
30 reproducties
deel II. . ...»15
27.50
verkrijgbaar bQ den boekhandel.
UITGEVER J. A. A. M. VAN ES
ImnttiMl de Rletvlnk» _ WASSENAAR
'" RUSSISCHE SPBEKEBSTBIBUNE.
Met de namen Engels, Lenin, Marx.
PREEKSTOEL IN DE NIEUWE KERK.
Dam, Amsterdam.
gebiedend verlangt, dat het conflict tusschen deze
twee menschen zich, in zijn zuiver psychologische
spanning, zal samentrekken binnen de enge, ge
laden atmosfeer van hun persoonlijkheden gaat
de cinegrafist met hen aan den haal. Op het
oogenblik, dat hun zieleleven u, na dezen gruwelijken
schok meer 'dan iets anders interesseert dat ge
vóór alles met hen alleen wilt zijn, stuurt hij hen
de wijde wereld in. Ge moet achter hen aanhollen,
om iets van hun geestelijken toestand gewaar te
worden ge wordt mét hen in een tram gestopt
ge steekt, achter hen aan, levensgevaarlijk drukke
straten over en belandt tenslotte met deze twee
stakkers en hun wereld van leed in een wijdsche
en mondaine lunchroom. Heet dit alles te gebeuren,
om de schrijnende tegenstelling tusschen de
menschelijke misère en, de onverschillige buitenwereld
te verbeelden? Dan is dit mislukt, door veel te veel
buitenwereld" tegenover een al te schamel
innerlijk". Wie die eeuwige tegenstelling in M
nilmontant" heeft zien samensmelten tot een prach
tige eenheid van berustende, weemoedige lyriek,
voelt eerst recht, hoe deze geschiedenis uit het
lood hangt en rammelt. Maar het onaangename ge
voel begint u te bekruipen, dat ge met die twee
menschen bent meegesleept niet terwille van hun
beider lot, maar veeleer om den regisseur gelegen
heid te geven u een staaltje van scenisch kunnen te
laten zien, waar ge van beeft".
Is de film tot hiertoe nog te aanvaarden, met
wat goeden wil, als een misgrijpen als een artis
tieke ontsporing, hetgeen volgt is verbijsterend van
brutaliteit en smakeloosheid. Met een gemak, waar
ge geslagen van staat lapt de cinegrafist het
geheele psychologische grondidee aan zijn laars en
laat u eens een verbluffende expositie van cinema
tografische techniek zien. De spanning de stem
ming, waaruit toch de kern van het drama bestaat,
wordt rücksichtslos" opgeofferd aan de show".
Vergeten zijn de vreeselijke emoties, de geknauwde
en gehavende levens van dit echtpaar. Als een paar
vroolijke kermisklanten dwalen ze door een oog
verblindende kunst-wereld, vol bewondering voor
hetgeen de knappe heer Murnau uit den grond heeft
gestampt. En gij wordt beleefd uitgenoodigd al die
ijselijkheid uit de eerste acten te vergeten en met
hen mee te genieten van de onvergelijkelijke uit
stalling. Die wederopleving, na hun (rijkelijk over
haaste) verzoening die hernieuwde levensvreug
de, had met een sober, delicaat gevaar aangegeven
kunnen worden, meent ge ? Ho ??ho lieve
lezer, maar daarom was het den heer Murnau niet
te doen J Integendeel met die verzoening werpt
TENTOONSTELLING werken
ABAMSE WITIENBERG - W. AI BEK BERG
geopend tot 12 Dec.
Kunstzaal DE RIETVINK Wassenaar
hij het dramatisch conflict, als een lastig pak van
zijn hart nu begint het geval hem eigenlijk eerst
recht te interesseereii en hij filmt er lustig oplos.
Het wordt een lange, gerekte rhapsodie van Ameri
kaansche kluchten en sensatiedrama'e. Tot slot
haalt de regisseur zijn hart nog eens op aan een
storm-op-zee, waar je stil van bent en keert dan
noodgedwongen terug tot den weeken glim
lach van Janet Gaynor en de wanhoop van George
O'Brien.
Tant de bruit pour uiie omelette.... mais quel
bruit!
* *
*
Voor mijn gevoel is het werk van dezen
Europeeschen regisseur Amerikaansch door en door
Amerikaansch. Men heeft alleen de leeliike, na
fprotserige mise-en-scene van den Yankee-regisseur
vervangen door de smaakvolle uiterlijkheid van een
der knapste Duitsche cinegrafisten. Men heeft het
verschrikkelijke American girl" geremplaceerd
door een ietwat menschelijker individu't je, dat af .
en toe ontroerende accenten kan hebben. Maar in
wezen is alles bij het oude gebleven. Dezelfde sen
timentaliteit-van-den- grooten- man- en- het- kleine
meisje, waar Wallstreet, na een gelukte speculatie
zoo van uitrust. Dezelfde zucht naar de big show"
maar de uiterlijkheid zonder motief, waar hij zijn
hart aan verpand heeft.
Voor deze neo-Amerikaansche productie heeft
de stijlvolle tucht van een Nibelungen" de stille
lyriek van een Menilmontant" het fatale ge
weld van een Potemkin" eenvoudig niet bestaan.
In de match Amerika?Europa achter dit
sentimenteele, ontwrichte drama gespeeld, heeft Ameri
ka met l?O gewonnen.
(Door plaatsgebrek moet ik de bespreking van
de Matinee van de Filmliga tot de volgende
week uitstellen).
VAM
TABAK