Historisch Archief 1877-1940
VAN 26 NOVEMBER 1927
13
ek Van den
dans
J. W. R Werumeus Buning
XLVI. Eurythmie
F BT is al weer een dertig kronieken
geleden dat de eurythmie" hier
?'cvoor het eerst de revue passeerde.
- In dien tijd heeft het aloude ballet
aoh over heel Europa weer doen
i gelden, zoo al niet als de ideale en
volmaakte danskunst, dan toch als
| de groote voortzetter van Westersche
(i: danservaring, en de problematische,
..interessante arbeid der jonge Duitsche
1 scholen moge ons in Nederland ietwat
^?teleurgesteld hebben, zeker is het
' «r ook daar met volle kracht
gewordt aan vaste technische
zonder welke geen kunst
,. pp den, duur, kan stellen. Aan
doel dus: danservaring,
? Allerlei ia veranderd. Alleen de
bleef, trotech op haar
bijzonderheden, van alle be
de eene die het
menschetichaam niet ten volle inzet,
haar heil zoekt in armbeweging
door geen voeten gesteund wordt,
bewegingsarabesken van
merkeentonigheid, in een soort
egen, kortom, dat bijna alle
;en van het internationale
dansdemonstreert:
vast'de heupgewrichten, stijve
tp, onzekere passen.
Men-kan van de zijde der
eurythop een volledig wijsgeerig
diepzinnig araenaal groot gaan,
dan waarover bijna eenige
of richting beschikt. Het werd
een vorig maal besproken en
dien heeft de eurythmie
bovenhaar eerste documentaire studie
.gekregen: '(Simonne Kichouet,
L'EuTJn Kouvel Art du
Mouve. Met 41 illustraties. Ed.: La
SciSpirituelle. Paris 1926). De
;eerige basis moge breed zijn?de
-kwaliteit van haar specie laat ik
'B buiten bespreking maar n ding is
wat men er aan
bewegings. kunst op gebouwd heeft is uiterst
wankelbaar. Gén dans, noch de
jOostersche (Java, Cambodsja) noch
, de Orieksche, noch het ballet van
Benaissance tot Massine, noch
Dunnoch Wigman, noch Laban; de
'egers noch de Arabieren, de Joden
??noch de Indianen van Yuurland tot
<Ie Hudsonbaai, of zij hebben sinds
begin der wereld, dansende en
'egende, n ding geleerd: dat de
Ifafctensch geboren is om met zijn voeten
de aarde te staan en dat hij,
?wat hij ook dansen wil, zijn voeten
\moet leeren gebruiken.
Het zij men, als Anna Pawlowna,
|n de ijlste sfeer der beweging zweeft,
betzij men, als Mary Wigman, of
liever nog als een negerdanser, het
ftïyfchme vitaal en donker uit de zwarte .
?Aarde wil stampen: de mensen komt
; niet in de sfeer der sterren, noch in
4e sfeer der vruchtbare en wreede
. narde zonder dat hij zijn weg gaat
* ,en wandelt, zonder dat hij, als danser,
VQf mensch op zijn eigen beenen leert
j3ï,«t»an. Alleen de eurythmie blijft de
hoovaardigheid, om niet te zeggen
de verwaandheid houden van een
llAar eigen privilegie om dat alles te
miskennen, ja, te minachten. Zij
danst" overigens niet. Alsof men,
zich voortbewegende naar de
stuwkracht van muziek en woord, iets
«aders kan doen dan dansen zij is
een nieuwe kunst te scheppen.
Een kunst der ruimte, zeide de
woordvoerder van haar laatste demon
stratie. De eerste de beste troep T
llergirls heeft meer gevoel voor ruimte;
als toepasselijke demonstratie zag
men dat dit eurythmie-ensemble uit
Domach het tooneel niet beheerscht.
Esoterische schatten daargelaten: wie
een tooneel niet beheerscht moet ze
in zijn schatkamer houden en niet
aan den volke ten toon willen stellen.
Ben kunst m den tijd, zeide de
woordvoerder: en deze eurythmisten
als Dornach-ensemble toch- zeker
de keurgarde ??? kunnen nauwe
lijks of niet een snel muzikaal tempo
volgen. Het systeem schijnt, afge
scheiden van die danstechnische kwes
ties, vol leemten. Herhaaldelijk wordt
gebonden, harmonische muziek om
gezet in stootende, staccato-beweging.
Van de totaal onvoldoende vers
declamatie, door geen eurythmische
subtiliteiten te redden, kan gezwegen
worden.
Wat men ziet is een gelijkgezinde
geestelijke overtuiging, aan wier ernst
geen twjjfel is. Maar geestelijke over
tuiging schept nog geen kunst: men
heeft het gezien aan abominabele
drama's van waarachtig gelóovige
Nieuwe Nederl.
verzen
door A. DEFRESNE
Gesprongen Handen
Schrale Lippen
Ruwe Huid
Heimweetjes en Hartstochtjes,
met wat Blijden Levensmoed
door Casino va. Bio-uitgave.
Den Haag. Ongedateerd.
Bij alle machten des levens, hoe zou
deze meneer vol heimweetjes en
hartstochtjes er wel uitzien? Een wit ge
spikkeld blauw vest, waarop, als een
scheef gehangen guirlandetje, een
groen beslagen koperen ketting een
groote en een kleine ei-vlek siert,
zwarte sik en zwarte bolhoed en
knooplaarzen onder zijn te korte
broek?.... Dat kan niet, want zulke
menschen hebben meestal platvoeten
en djaze meneer zwierf ellendig door
woeste wouden".
Of kan soms een meneer met een
hoofd als een natte vuurroode appel,
met oogjes als zwarte wormsteekjes,
een meneer, wiens huid te eng voor
zijn lichaam is, een pompoen in glim
mend zwart lustre costuum eenzaam
zitten te staren naar die brandende
baren"?
Of mocht het mogelijk een akelig
In de taal der Eurythmie: Ja"
in kindertaal: zoo groot wordt
Jantje en Marietje."
priesters en abominabele sonnetten
van waarachtig gelóovige dichters.
Zonder beheersching der middelen
van uitdrukking geen kunst.
De eurythmie volhardt in een zeer
eigendommelijke uitdrukking: zeer
eigen, en zeer dom. Zij moge haar
idealen nog zoo hoog stellen: zoolang
zij niet leeren wil dat een groote
bewegingskunst niet mogelijk is zoo
niet het geheele lichaam: armen,
romp, beenen en voeten, de geheele
mensch, opgenomen wordt in de be
weging, wandelt zij op dwaalwegen,
en miskent zij de grootste en eeuwige
waarheid: namelijk dat lichaam n
ziel ingezet moet worden, zelfs al wil
men in de bewegingskunst het gering
ste lichamelijke, laat staan het minste
geestelijke gehalte tot waarachtige
groote kunst laten worden.
De geestelijke idealen der eurythmie
kunnen buiten bespreking blijven.
Maar de uitbeelding ervan eischt
precies dezelfde correctie als alle dilet
tantisme in de beweging: een goeden
gymnastiekleeraar om het verwaar
loosde Westersche lichaam soepel te
maken, en een goeden dansleider om
het bewegingskunst te leeren....
In de taal der Eurythmie: Neen"
in kindertaal: in het mooie
of het leelijke handje?"
schrale juffrouw zijn met een op
iederen tred bengelend hoofd en overigens
in alle voegen wankel?
Hoe zalig is het mond aan mond te kleven
.. .nis een stroom van vol uitbruischend
leven
Stort door een poort van gouden zonne
schijn.
Neen, het is een slierig jongmensch.
Als een asperge met gebroken punt is
de bange kromming van zijn groene
hoofd en mageren rug.
Weg die verlepte armzalige kunst,
Die doodsbleek en uitgeput neer is ge
zegen !
Ja, Goddank, wij willen het leven
klaar en reaal.
Neen, ik stem toch voor den meneer
met het blauwe, wit gespikkelde vest,
hoewel het weer zeer onwaarschijnlijk
is, dat iemand met hevig aangestoken
kiezen grofweg Perk en Guido Gezelle
bijna overschrijven zou.
PUROL
\-fiei v&vzacfii wn geneest [
\ Om 30 «i 60, Tube 80 d Bij Aptk. en Bretfttn
Bakboordslichten door Jef Last.
N.V. Ontwikkeling. Amster
dam 1926, mei houteneden
van Hein Block.
Na tallooze verzen van onderschei
denlijke dames en heeren gelezen te
hebben, die allemaal uitmuntten door
onberispelijke rijmen, feilloos metrum,
lieflijk verfraaid met alliteratie en
klankplastiekjes, is het een werkelijke
pret eindelijk weer eens een man aan
te hooren, wien al deze kunstgreep j es
volmaakt onverschillig zijn, die
rauwweg, soms grof vloekend zegt, wat
hem voor den mond komt. en die
slechts eenmaal de ijdele dwaasheid
uithaalt een schoonheid te betrachten,
waarvan hij weet, dat ze toch onbe
reikbaar voor hem is. Goed, het is
hier en daar sentimenteel, hier en
daar bombastisch en als hij zich zelf
aesthetische eischen stelt, is het dan
ook, zooals hi Het Eiland, mis, radikaal
mis. Maar het zijn kerelsgezangen, die
zeemansliederen en ik ben er van
overtuigd, als ze in de middeleeuwen
geschreven waren, zouden wij allemaal
ze voor zeldzame juweeltjes van volks
kunst houden, hoewel deze waardee
ring dan door stokpaardjesrijderij wel
lichtelijk overdreven zou zijn. Deze
liederen zijn bandeloos vrijgevochten,
soms romantisch weemoedig, soms
van eene bewonderenswaardige inner
lijke vaart. Daarenboven zijn de
realistische beschrijvingen soms zeer
scherp en van zeer goede hoedanig
heid. Uit een der aardigste liedjes,
Een Vriend, citeer ik.
Heb 'k jou ontmoet bij bolle Mie,
toen 'k op den dijk op je moest wachten,
terwijl jij in haar kamertje
half dronken toonde nog je krachten?
Ik zag je, toen die voorste bark
haast op de tweede bank kapot sloeg
en jullie sloep door slag en schuim
met enkel 't grootzeil op voorbij joeg!
Heb 'k jou ontmoet bij Belse Jan,
Toen j' op je arm dat ding liet prikken ?
Toen je niet meer vertellen kon
wie dat je meid was, van het hikken?
CADILLAC
Het feit, dat de Cadillac dikwijls voor
veel duurder wordt gehouden, dan ze
In werkelijkheid is, pleit wel zeer sterk
voor de hooge plaats.die de CADILLAC
in de algemeene achting inneemt
K. LANDEWEER
UTRECHT AMSTERDAM
Blltstraat 74 Singel 430-432