Historisch Archief 1877-1940
AMSTERDAMMER VAN 26 NOVEMBER 1927
in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
hfi.
J ,
Irt
Concertgebouw
T") E afgetoopen weken kenmerkten zich door het
in de groote zaal van Hans Kindier,
Rotterdammer, maar thans bijna buitenlander,
en de vrouw van. den Hollandschen musicus
James Kwast, de pianiste Frieda Kwast
Hodapp. De cellist, een meester in het be
zield en bewogen cello-spel; de pianiste een
meesteres in den edelen voordrachtstijl. Bij
beiden een virtuoze inslag: Kindier in den streek,
mevrouw Kwast in de verzorging van haar
aanslag. Doch de cellist is een grooter schepper,
een grooter belever der emoties, die bij de pianiste
te veel den vorm van romantisch gevoels-traineeren
aannemen. Frieda Kwast Hodapp speelde het 3e
pianoconcert van Beethoven en het werd een verruk
kelijk geacheveerd pianospelen, een prachtig speci
men van de ouderwetsche klavierschool, een spel
dat men kon bewonderen, maar dat den tegen
woordigen tijd niet meer bevredigt, die het wezen van
eene schepping verlangt en niet alleen een schoenen
voordrachtatijl, welke ten slotte met het wezen van
de vertolkte schepping, het 3e pianoconcert van
Beethoven met genoeg te maken bleek te hebben;
al dadelijk was 4e inzet veel te langzaam en men
ervoer duidelqk dat Monteux zich in de tutti ter
wille «van de opvatting van de soliste het grootste
geweld aandeed. Nog voelbaarder werd dit in het
langzame middendeel: het spel van de pianiste
werd een fijn werk, afgerond in alle details, maar
niet een vertolking en alle noten bleven bij Mon
teux in de lucht hangen. Het snellere Bondo, dat
daarop volgde, gaf waarlijk een soort verademing.
Onze indrukken van deze overigens eminente
pianiste zijn, dat zij meer tot haar recht komt in
een avond, waarop zij geheel alleen kan spelen.
Hans Kindier gaf een ontzaggelijk boeiende
voordracht van Bloch's Schelomo", een stuk,
dat men zich nog niet zoo dramatisch en ver
twijfeld herinnert en ook niet in zulk een prachtige
eenheid van opvatting tusschen cellist en orkest.
Monteux en Kindier begrepen elkaar in iedere
nuance, vingen elkaar op, vuurden elkaar aan.
Hier was een virtuositeit, onopvallend en geheel
dienstbaar geworden om de uiterste expressie
aan bet wezen van dit werk te geven. Prachtig en
ontroerend !
Waarschijnlijk om zijn virtuozen kan t ook te laten
uitkomen speelde Kindier de onbelangrijke en
oppervlakkige Rokoko- variaties van Tschaikowsky.
Waar de cellist desondanks dieper wilde gaan,
konden wij niet ontkomen aan den indruk van
een te groote zwaarwichtigheid. Echter kwamen
de superieure kwaliteiten van zijn spel hier misschien
nog meer naar voren en brachten ons onder den ban
ook van zijn technisch meesterschap.
Berthe Seroen
Wij hebben haar een heelen tijd gemist. Zij is
mi eenmaaf een figuur geworden, die voor ons reeds
met een stuk Nederlandsche muziekgeschiedenis
is Vergroeid» samen met haar gewezen partner
Evert Oornelis. Het blijft jammer, dat de omstan
digheden Cornelis' benoeming als dirigent te
Utrecht dit voor ons land zoo belangrijke
kunstenaarspaar ontbonden hebben: feitelijk is het
Seroen, tot nog toe, niet gelukt een gelijkwaardigen
partner te vinden. Wij willen daarmede geen kwaad
zeggen van den nieuwen begeleider, die zij bij haar
wederoptreden, dezer dagen, in de KI. Zaal Con
certgebouw mee op het podium bracht: Phons
Duech, een zeer vaardig en geanimeerd pianist, die
1DIT
Greatest
Artiflte
MERK
Finest
Becording
!? EBN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONOEEVENAARDE AFWERKINO.
HLV. DÜTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTKMD. VKMKADK ««A DHN HAA»
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding.
De optimist
Teekening voor ,4e Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
JASPEB (OVEBEIND-KBABBELEND): HET IS GEEN SCHAND' TE VALLEN,
HET IS SCHAND' NIET OP TE STAAN!"
blijk gaf van goede kwaliteiten, expressief en levend
spel, doch nog niet steeds op de juiste wijze de
stem van de zangeres volgend en wat te impulsief
nog spelend. Doch dit alles kan al doende samen
groeien". Dat Phons Dusch een uitstekend pianist
is demonstreerde zijn voordracht van het sterk
rythmische Italiaansche pianowerk ,,Le danze di
Be David" duidelijk genoeg.
Misschien heeft Seroen hier gevonden wat zij
zoekt en noodig heeft als begeleider van haar voor
drachten. Want de voordrachten, die Seroen van
haar liederen geeft, staan op groote hoogte;
weinige zangeressen voelen zoo goed het wezen
van een lied, het wezen van een tekst en vermogen,
als zij, ha een zeer levendige weergave toch voor
naam te blijven en het cabaret-genre te ontgaan.
Weinigen weten ook met smaak een juist en inte
ressant programma samen te stellen.
Dit alles bracht haar concert van verleden week
nogmaals in herinnering en het eenige pijnlijke
was de veel te geringere opkomst van een publiek,
dat blijkbaar te spoedig een figuur vergeet, die
'zich een tijdlang uit de openbaarheid had terug
getrokken. Laten wij mevrouw Seroen in eere
houden. Het is niet alleen een plicht, het is ook een
recht, dat zij nog steeds van ons mag eischen, waar
zij ons wederom zooveel moois en interessants,
dat zij boeiend heeft gezongen, ten gehoore bracht.
Wij herinneren maar aan haar prachtige De Wees"
van Moussorgky, het Sur Pherbe" van Bavel,
de Trois poèmes" van Milhaup, de liederen van
Debussy.
Tentoonstellingen
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Tentoon
stelling van schilderijen door Marianne Hartong.
Kunsthandel Van Lier, Bokin, Amsterdam.
Schilderijen van H. Meurs.
Kunsthandel D. G. Santee Landeweer, Amster
dam. Werk van Bodolphe Bresdin. Tot 30 Nov.
Kunsthandel De Bron", 's Gravenhage. Werken
ven Georg Ehrlich. Tot 6 December.
't Binnenhuis, Amsterdam. Houteneden Jean
Badoux. Tot 10 December.
Galerij voor Moderne Kunst, W. H. Hofstee
Deelman, Amsterdam. Werken van Piet van
Wijngaerdt. Tot 10 December.
Kunstzaal ,,De Bietvink", Wassenaar. Graphisch
werk van Jan Wittenberg, Willem v. d. Berg
en M. Adams. Tot 12 December.
Nationale Kunsthandel, Heerengr. Amsterdam.
Werk van verschillende kunstenaars. Tot 15
December.
JAN TOOBOP heeft een bundel gedichten van
A. J. M, van Moorsel versierd met diens portret en
een zeer fijne teekening. Ook teekende Toorop het
bandje. De Kinkhoorn" zal niet alleen om de
keurige uitvoering maar ook om den text, waaruit
wij een jong talentvol dichter leeren kennen, de
aandacht trekken, (uitg. Stola, Maastricht, ? 3.
ing.; ? 4,75 geb.; ? 5.?op holl. papier; ? 10.?in
geheel leder). (Adv.)