De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 26 november pagina 5

26 november 1927 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

AMSTERDAMMER VAN 26 NOVEMBER 1927 in de hoofdstad door CONSTANT VAN WESSEM hfi. J , Irt Concertgebouw T") E afgetoopen weken kenmerkten zich door het in de groote zaal van Hans Kindier, Rotterdammer, maar thans bijna buitenlander, en de vrouw van. den Hollandschen musicus James Kwast, de pianiste Frieda Kwast Hodapp. De cellist, een meester in het be zield en bewogen cello-spel; de pianiste een meesteres in den edelen voordrachtstijl. Bij beiden een virtuoze inslag: Kindier in den streek, mevrouw Kwast in de verzorging van haar aanslag. Doch de cellist is een grooter schepper, een grooter belever der emoties, die bij de pianiste te veel den vorm van romantisch gevoels-traineeren aannemen. Frieda Kwast Hodapp speelde het 3e pianoconcert van Beethoven en het werd een verruk kelijk geacheveerd pianospelen, een prachtig speci men van de ouderwetsche klavierschool, een spel dat men kon bewonderen, maar dat den tegen woordigen tijd niet meer bevredigt, die het wezen van eene schepping verlangt en niet alleen een schoenen voordrachtatijl, welke ten slotte met het wezen van de vertolkte schepping, het 3e pianoconcert van Beethoven met genoeg te maken bleek te hebben; al dadelijk was 4e inzet veel te langzaam en men ervoer duidelqk dat Monteux zich in de tutti ter wille «van de opvatting van de soliste het grootste geweld aandeed. Nog voelbaarder werd dit in het langzame middendeel: het spel van de pianiste werd een fijn werk, afgerond in alle details, maar niet een vertolking en alle noten bleven bij Mon teux in de lucht hangen. Het snellere Bondo, dat daarop volgde, gaf waarlijk een soort verademing. Onze indrukken van deze overigens eminente pianiste zijn, dat zij meer tot haar recht komt in een avond, waarop zij geheel alleen kan spelen. Hans Kindier gaf een ontzaggelijk boeiende voordracht van Bloch's Schelomo", een stuk, dat men zich nog niet zoo dramatisch en ver twijfeld herinnert en ook niet in zulk een prachtige eenheid van opvatting tusschen cellist en orkest. Monteux en Kindier begrepen elkaar in iedere nuance, vingen elkaar op, vuurden elkaar aan. Hier was een virtuositeit, onopvallend en geheel dienstbaar geworden om de uiterste expressie aan bet wezen van dit werk te geven. Prachtig en ontroerend ! Waarschijnlijk om zijn virtuozen kan t ook te laten uitkomen speelde Kindier de onbelangrijke en oppervlakkige Rokoko- variaties van Tschaikowsky. Waar de cellist desondanks dieper wilde gaan, konden wij niet ontkomen aan den indruk van een te groote zwaarwichtigheid. Echter kwamen de superieure kwaliteiten van zijn spel hier misschien nog meer naar voren en brachten ons onder den ban ook van zijn technisch meesterschap. Berthe Seroen Wij hebben haar een heelen tijd gemist. Zij is mi eenmaaf een figuur geworden, die voor ons reeds met een stuk Nederlandsche muziekgeschiedenis is Vergroeid» samen met haar gewezen partner Evert Oornelis. Het blijft jammer, dat de omstan digheden Cornelis' benoeming als dirigent te Utrecht dit voor ons land zoo belangrijke kunstenaarspaar ontbonden hebben: feitelijk is het Seroen, tot nog toe, niet gelukt een gelijkwaardigen partner te vinden. Wij willen daarmede geen kwaad zeggen van den nieuwen begeleider, die zij bij haar wederoptreden, dezer dagen, in de KI. Zaal Con certgebouw mee op het podium bracht: Phons Duech, een zeer vaardig en geanimeerd pianist, die 1DIT Greatest Artiflte MERK Finest Becording !? EBN WAARBORG VOOR ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN ONOEEVENAARDE AFWERKINO. HLV. DÜTCH GRAMOPHONE COMPANY. AMSTKMD. VKMKADK ««A DHN HAA» Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927 Hoogste onderscheiding. De optimist Teekening voor ,4e Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan JASPEB (OVEBEIND-KBABBELEND): HET IS GEEN SCHAND' TE VALLEN, HET IS SCHAND' NIET OP TE STAAN!" blijk gaf van goede kwaliteiten, expressief en levend spel, doch nog niet steeds op de juiste wijze de stem van de zangeres volgend en wat te impulsief nog spelend. Doch dit alles kan al doende samen groeien". Dat Phons Dusch een uitstekend pianist is demonstreerde zijn voordracht van het sterk rythmische Italiaansche pianowerk ,,Le danze di Be David" duidelijk genoeg. Misschien heeft Seroen hier gevonden wat zij zoekt en noodig heeft als begeleider van haar voor drachten. Want de voordrachten, die Seroen van haar liederen geeft, staan op groote hoogte; weinige zangeressen voelen zoo goed het wezen van een lied, het wezen van een tekst en vermogen, als zij, ha een zeer levendige weergave toch voor naam te blijven en het cabaret-genre te ontgaan. Weinigen weten ook met smaak een juist en inte ressant programma samen te stellen. Dit alles bracht haar concert van verleden week nogmaals in herinnering en het eenige pijnlijke was de veel te geringere opkomst van een publiek, dat blijkbaar te spoedig een figuur vergeet, die 'zich een tijdlang uit de openbaarheid had terug getrokken. Laten wij mevrouw Seroen in eere houden. Het is niet alleen een plicht, het is ook een recht, dat zij nog steeds van ons mag eischen, waar zij ons wederom zooveel moois en interessants, dat zij boeiend heeft gezongen, ten gehoore bracht. Wij herinneren maar aan haar prachtige De Wees" van Moussorgky, het Sur Pherbe" van Bavel, de Trois poèmes" van Milhaup, de liederen van Debussy. Tentoonstellingen Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Tentoon stelling van schilderijen door Marianne Hartong. Kunsthandel Van Lier, Bokin, Amsterdam. Schilderijen van H. Meurs. Kunsthandel D. G. Santee Landeweer, Amster dam. Werk van Bodolphe Bresdin. Tot 30 Nov. Kunsthandel De Bron", 's Gravenhage. Werken ven Georg Ehrlich. Tot 6 December. 't Binnenhuis, Amsterdam. Houteneden Jean Badoux. Tot 10 December. Galerij voor Moderne Kunst, W. H. Hofstee Deelman, Amsterdam. Werken van Piet van Wijngaerdt. Tot 10 December. Kunstzaal ,,De Bietvink", Wassenaar. Graphisch werk van Jan Wittenberg, Willem v. d. Berg en M. Adams. Tot 12 December. Nationale Kunsthandel, Heerengr. Amsterdam. Werk van verschillende kunstenaars. Tot 15 December. JAN TOOBOP heeft een bundel gedichten van A. J. M, van Moorsel versierd met diens portret en een zeer fijne teekening. Ook teekende Toorop het bandje. De Kinkhoorn" zal niet alleen om de keurige uitvoering maar ook om den text, waaruit wij een jong talentvol dichter leeren kennen, de aandacht trekken, (uitg. Stola, Maastricht, ? 3. ing.; ? 4,75 geb.; ? 5.?op holl. papier; ? 10.?in geheel leder). (Adv.)

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl