Historisch Archief 1877-1940
Romans
Jaap van Boyl. Vrijage. Am
sterdam z.j. Uitgeversmij. De
gulden ster."
W
11
EU WE UIT
t
r
r
De auteur van dezen humoristischen
:roman houdt een slag om den arm
met den ondertitel Een verhaal voor
goedlachsehe menschen". Wie er zich
niet bijster mee amuseert, dien kan
?de schrijver toevoegen, dat hij niet
goedlachsch genoeg is. Geheel over
bodig was de toevoeging niet; men
moet nu en dan wel erg goedlachsch
wezen om den humor van Jaap van
Boyl te kunnen savoureeren. Het doet
wat geforceerd aan, de schrijver wil
nagenoeg in eiken volzin wat grappigs
?zeggen en hij slaagt daar niet altijd
in. Ook werkt hij te veel met ouwe
moppen. De komische Alte" is in
"tooneel en litteratuur al zoo onnoeme
lijk veel keeren op den voorgrond
getreden, dat er een sterker vis
?comica dan die van Jaap van Boyl
noodig is, om haar verschijning op
nieuw te rechtvaardigen.
Overigens toch wel een genoeglijk
verhaal. Het heeft geen pretentie en
liet is bestemd voor menschen, die
rmet hun vrijen tijd geen raad weten."
Het caricaturale is aardig volgehouden
In de avonturen van deze twee
vrien?den, die na allerlei moeilijkheden
Ieder aan een lieve vrouw komen.
^Beminnelijke lectuur voor de vacantie
«of voor de reis.
Eduard Veterman. Naakte
maskere. Amsterdam 1926. Em.
Querido'8 uitgeversmij.
Ik begin met te zeggen, dat deze
a-oman mij van het begin tot het einde
gjeboeid heeft. Een flink stuk werk,
?een boek dat leeft, en waar kracht
-«n bezieling van uitgaat; forsch,
-degelijk, knap. Dit laatste vooral,
-doordat de auteur hij was hier
bUjkbaar op zeer bekend terrein
bij uitnemendheid dramatische situ
aties weet te scheppen; situaties die
_je pakken, die het 'em kranig doen.
Ik noem als voorbeeld de scène, waar
in Holms in Ibsen's Spoken" de rol
van Oswald speelt, met als de
tegenmpelende moeder een actrice, die hem
-dwars zit, en onder het spel alle moge
lijke moeite doet om zijn creatie te
doen mislukken. In het beschrijven
van dergelijke venijnigheden ontwik
kelt de heer Veterman een eigenaardig
-vermogen en hij weet die kracht op te
voeren tot tooneelen van werk'lijke
spanning.
Maar het is niet een gaaf boek.
3n de eerste plaats, doordat het niet
<le roman is en blijft van Wouter
ZHolms, den jongen, begaafden acteur,
-die niet tegen de corruptie van de
Ttooneel-practijk op kan. Er komen
?asooveel typen in het boek voor
De Vaals, Briejoux, de regisseur Roei,
Aleida van Pirenne, Paula Briejoux,
-allemaal fel en scherp geteekend
-dat Holms in de verdrukking raakt.
De auteur heeft het blijkbaar tijdens
let schrijven van zijn boek met het
uitbeelden van toestanden en het
-weergeven van typen zoo druk
geIkregen, dat hij den armen Holms een
"beetje vergeten is. Holms ondergaat
teleurstelling op teleurstelling en de
^schrijver zegt wel: .... die wrevel
was geen eigen, onbevredigde ijdelheid
.... Het was de echte bronzuivere
weemoed van het kunstenaarshart,
?<lie opborrrelt dwars door doode lagen
van vunzige hartstochten heen, en
«preekt, eerlijk spreekt".... maar
^voelbaar maakt hij die teleurstellingen
niet voldoende, omdat hij al te veel
!3sijn aandacht geeft aan de mediokere
tegenstellingen en te weinig moeite
doet om de worsteling van dat zoeken
de kunstenaarshart te beschrijven.
Trouwens de schrijver begeeft zich
te veel op zijwegen. Die heele omgang
van Holms. met den schimachtigen
baron Reichersberg Cornet wel de
minst geslaagde figuur uit het heele
boek groeit uit tot een apart
romannetje, dat als episode veel te
veel ruimte in beslag neemt.
Ik ken den heer Veterman volstrekt
niet, en weet niet of hij in zijn boek
bepaalde personen en
tooneeltoestanden op het oog heeft. Het zou zijn
goed recht zijn als kunstenaar, daar
van gebruik te maken. Maar zijn
wrang pessimisme verleidt hem nu en
dan tot het beschrijven van uitersten,
die aan het excessieve grenzen. De
soiree, waarbij de twee groote"
actrices elkaar in de haren vliegen, de
eere-avond van Briejoux dat zijn
dingen, die voor den argeloozen lezer
zoo maar niet te achterhalen zijn,
en daar komt het opaan niet in
behoorlijk verband zijn te brengen
met den voortgang van het verhaal.
Ik hoop, dat de schrijver deze
opmerkingen zal willen aanvaarden
en mijn, overigens groote, waardeering
voor zijn werk als compensatie voor
lief zal nemen.. . .
Karel Wasch. De loutere bloem.
Antsterdam 1927. Em.
Querido's Uitgevers-Mij.
Karel Wasch heeft in onze littera
tuur terecht een renommée van knappe
zielkundige vivisectie, maar het valt
niet te ontkennen, dat zijn boeken,
of men er n leest of vijf en twintig,
zoowat allemaal op 't zelfde neerko
men. Ze worden zelfs hoe langer hoe
eenvormiger. De Salon-Salome" was
nog vol romantiek en het boek
was er waarachtig niet te slechter
om maar de schrijver heeft daarna
stelselmatig zijn best gedaan de
romantiek uit z'n werk te weren.
Daardoor is hoe langer hoe meer het
procédé, waarnaar hij werkt, de
hoofdzaak geworden, of althans dat
gene, dat den lezer het meest opvalt,
en of. zijn personen nu A, B of C heeten,
dat maakt niet zooveel verschil.
In dit verhaal worden weer als ge
woonlijk allerlei motieven tot hande
ling onder de loupe genomen. Toege
geven moet worden, dat onze jongleur
met zieleballetjes het er ook ditmaal
weer goed afbrengt, maar iets nieuws
brengt hij ook thans niet. En of de
slappe Tinus van een schilder, die met
doorgezakte knieën door de elegant
gestyleerde bladzijden van dit boek
heen wandelt, op veler sympathie
mag rekenen, valt wel te betwijfelen.
HEBMAN MIDDENDORP
Verzekeringbedrijf
Wet op het
Levensverzekeringbedrijf met inleiding en
aanteekeningen door Mr. Dr. F.
Sleutelaar, Lid der Verzeke
ringskamer. (Haarlem H. D.
TjeenkWillinken Zoon.1927).
Strekking en werking der wet op
het levensverzekeringbedrijf zijn onge
twijfeld voor breede kringen in ons
volk van groot gewicht: voor de velen,
die verzekerd zijn bij in Nederland
werkende maatschappijen. Niettemin
meen ik in een algemeen weekblad als
de Groene" met weinig meer dan
een enkele aankondiging van dit
werk te kunnen volstaan; op uit
voerige bespreking van een speciaal
boek als dit zullen de meeste lezers
der Groene wel geen prijs stellen;
zoodanige bespreking onderstelt ook
bij hem, die daarvan kennis neemt,
meer kennis van de wet, dan het deel
is van den general reader". Laat
mij daarom alleen ter kenschetsing
van deze studie mogen zeggen, dat
schr. in eene inleiding van 5 vooraf
eenige algemeene gedeelten behandelt
om daarna in den breede
aanteekeningen op de artikelen der wet te
geven. Van zulk eene, aan eene bij
zondere wet gewijde studie mag
worden gezegd, dat het bekende
woord non coquis sed convivis" hier
moet worden omgekeerd. Ik behoef
hier niet aan toe te voegen dat mr.
Sleutelaar als lid der Verzekerings
kamer zeker ten volle bevoegd tot de
behandeling van deze materie mag
worden geacht.
H. SMISSAERT
Geschiedenis
P. L. Muller, Onze gouden eeuw,
De Republiek der Vereenigde Neder
landen in haren bloeitijd. Geïllustreerd.
Vierde druk. Leiden, A. W. Sijthoff's
U.-M. z.j.
Is het nog noodig een woord te ver
spillen aan een zoo bekend boek als
Muller's Gouden Eeuw, dat boven
dien thans in vierden druk is versche
nen ? Voor een boek als dit en voor ons
land is dat waarlijk bijna een record.
Toen Muller dertig jaar geleden met
dit voor een groot publiek bestemd
boek voor den dag kwam, stond de
Leidsche geleerde wereld daar wat
wantrouwend tegenover en ook Muller
zelf was maar half zeker, dat hij op den
goeden weg was. Dat onze Gouden
Eeuw intusschen een succes is gewor
den, heeft Muller niet meer beleefd:
toen de tweede druk verscheen, was hij
reeds niet meer. Hoe zou hij zich heb
ben verheugd en misschien ook heb
ben verbaasd, als hij had mogen
constateeren, dat zelfs een vierde druk
noodig is gebleken. De bescheiden
man, die zich zelf altijd onderschatte,
is ook daarom bij zijn leven zelden op
zijn juiste waarde gesteld. En nu is
het zeer merkwaardig, dat hij in onze
dagen steeds meer wordt gewaardeerd,
juist om de Gouden Eeuw. Van dat
soort boeken is Muller de baanbreker
en de wegbereider geweest, opmerke
lijk al weer bij een man, die zoo weinig
geloofde aan zijn eigen invloed en die
dan ook weinig althans van een baan
breker had. Muller's biograaf meende,
dat zijn naam het langst in breede
kringen door dit boek zou blijven
leven. Deze vierde druk bevestigt die
verwachting volkomen.
H. BRUGMANS
Schaken
De Schaaltwedstrijd Aljchin?Euwe
gespeeld in den winter 1926/27. Uit
gegeven in opdracht van het V. A.S.,
met aanteekeningen van Dr. M. Euwe
en Dr. A. A. Aljechin en een voor
woord van Mr. E. Straat. Amsterdam,
Swets en Zeitlinger.
Dit boekje bevat den geheelen loop
van den belangrijken wedstrijd
tusschen Aljechin en Euwe, die in den
vorigen winter onder auspiciën van het
Vereenigd Amsterdamsch
Schaakgenootschap werd gespeeld. Mr. E.
Straat teekent in zijn voorwoord de
,,schakersloopbaan" van beide mees
ters; hij vlecht daartusschen allerlei
bijzonderheden omtrent vooraan
staande figuren uit de internationale
schaakwereld, waardoor de waarde
van deze uitgave voor liefhebbers
van het schaakspel zeer wordt ver
hoogd .
Advertentiën
ANDRÉSIEGFRIED. Amerika.
Geautoriseerde vertaling van Mr. F.
Hage. Ing. i ?f.90, in prachfbond'
f5.90.
Naar aanleiding van dit boek schrijft de
N. R. Cf. .? Wij kennen geen tweede boek,
waarin de talrijke, bekende problemen, di
in de Unie aan de orde zijn, op zoo mees
terlijke wijze, met een zoo eerbiedwaardige
kennis van zaken en zoo volkomen
beheersching der fei/en worden gesteld, getoetst
en beoordeeld.
MARTIN ANDERSEN NEX0.
Dat moet geboet worden. Geautori
seerde vertaling door Cl. Bienfaif.
fngenaaid f 2 90, gebonden f 3.90.
Het is de geschiedenis van een boeledoe
ning en den man, die boet, zien wij, als
wij de eerste pagina van hef boek gelezen
hebben, duidelijk voor ons.
A. H, VAN DER FEEN.
Herfstkugen. Geïllustreerd. Oorspron
kelijke roman. Ing. / 1.90, Geb. f2.50.
Het herfsttij in de natuur . . . en het
herfsttij van een mensch . . . zijn hier als
beeld en tegenbeeld in gelijken opgang en
neergang geteekend.
Marie Schmitz in de N. K. Crt.
C FLAES. Buiten de Uiterton.
Marineverha/en. Ing, f 2.90,geb, f 5.90.
Het boek bevat 38 verhalen van ernst en
luim, die op onderhoudende wijze ook
personen leekenen, waaronder er zijn, die,
zonder dat de schrijver namen noemt, zeer
zeker door tijdgenooten van hen zullen
worden herkend, terwijl ze aan jongeren
een kijk geven hoe het voor lange jaren
bij de Marine was en hoe opgewekt er
toen gediend werd.
Prof. Dr. GEKARD BROM.
Hollandse schilders en schrijvers in
de vorige eeuw. Met 32 illustraties
f3.90, geb. /-f.90. Brusse, Rotterdam.
J O DAEMEN. De Heilige Vlam.
Het sprookje van Stefan Portos. Met
12 illustraties van de schrijfster, f 10. ,
geb. f 12 50. Brusse, Rotterdam.
AL/E SMEDING. Menschen uit
n stil stadje. 2e druk. Oorspronkelijke
roman, t 3.90. geb. f 4.90. Sterke
Webben. Oorspronkelijke roman 13.90,
geb. f 4.90. Brusse, Rotterdam.
P. VERHOOG. Op Bruisende
Golven. Een roman van de zee. 3e druk.
312 b/z. Met portret. f3.90,geb. f4.90.
Onder de tropenzon. Een Zeemans
roman, f 3.50. geb, f 4.50 Avon
turen van de Zee. f 2.25, geb. f2.90.
Brusse, Rotterdam.
M AU RITS DE VRIES.
Verzengend vuur. Oorspronkelijke roman
f 3.50. geb. f 4.50. /, Mensch.
Oorspronkelijke roman, f 3.50, geb.
f 4.50. Brusse, Rotterdam.
CfiARIVAR/US. _ DE CE
SCHIEDEMS DES VADERLANDS
TOT DEN DOOD VAN KAREL V.
De zangen zijn thans in n bundel
verzameld. Het boek is gebonden in
een door Joh. Braakensiek ontworpen
linnen bond. Prijs f2.90. H. D. Tjeenk
Willink & Zoon, Haarlem.
CHARIVAR1US. -RUIZERIJ.
MEN. Er is veelal een verrassende,
verbluffende, overste/pende geestigheid
in hef gekaafs en geraket, in hef vuur
werk van zijn woorden met diep
inbijfenJen zin. J. Prinsen J.Lzn. in De
Amsterdammer". Gebonden f 2.90.
H, D. Tjeenk Willink & Zoon, Haarlem.