De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 3 december pagina 15

3 december 1927 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

- VAN 3 DECEMBER 1927 ADVERTEERDERS!!! NOG ENKELE WEKEN Speciaal knippen en ondvfleeren" ? (Amsterdam) Eitueel haartooisel (Centraal Afrika) tv v L* Muziek in de hoofdstad door CONSTANT VAN WESSEM it Het Concertgebouw sextet-kamerorkest XTl/AT.de laatste jaren, op den naam na, reeds een feit was: het uitgroeien van het blazerasextet van net Concertgebouw tot een klein kamer orkest, is thans ook door de naam-verandering Aanvaard. Hiermede bezitten wij, naast de ver leden jaar opgerichte Kamermuziek-vereeniging, «en tweede kamerorkest, gewichtig teeken van ?den tijd, waarin de componisten het groote orkest steeds meer vaarwel zeggen om een nieuwe concen tratie te vinden in een solistisch geaard orkest van ?enkele instrumenten.- De literatuur voor kamer_ orkest heeft zich langzamerhand genoeg uitgebreid ?om zulk een orkest een belangrijke taak ter vervul ling te geven; en niet alleen ten opzichte dermoder3ie muziek, ook ten opzichte der oude muziek, die Voor kleine ensembles werd gedacht en geschre ven, omdat onze monster-orkesten met vele malen / -verdubbelde violen nog onbekend waren, blijft -er belangrijk pionierswerk voor kamerorkesten, -als wij thans kennen, te doen, zoodat het tweetal, ?dat is opgericht, zeker niet elkaar overbodig maakt. Het Concertgebouw sextet-kamerorkest opende ?szijn eerste concert onder zijn nieuwen naam met een .«ymphonie van Boccherini, een werk, dat gemakke lijk en voor ons wat te onbelangrijk-vlot is gecom poneerd, zoodat er weinig verrassends in valt te liooren, gaf een reprise van Dopper's eveneens niet bijster belangrijk Scherzo voor blazers en piano en bracht dan onder Monteux's leiding en met .Spaanderman als solist het kamermuziek-piano?concert van Paul Hindemith, een werk, dat durf en dapperheid van de uitvoerenden eischt, en dat maar matig bevredigt, voor zoover men er een ^muzikale noodwendigheid in zoekt en niet een ' >ijna razend geworden compone'er-techniek. Het -wijkt overigens niet af van wat wij gewend zijn van Hindemith de-laatste jaren te hooren en waar aan ons op enkele momenten van feitelijk alleen ?de lyrieklooze, nijvere wilskracht en een zekere jnoderne groteskheid heeft gefascineerd. \J5en celloconcert van Jacques Ibert, gevoelig, ,^aaar weinig origineel, door C. van Leeuwen Boomkamp met ras-muzikaliteit gespeeld en een ' -suite van d'Indy vulden het concert verder aan. Monteux vaste hand bleef en geroutineerdheid 3»etgeen nog het meest boeide! DIT ?Greateat Artists MERK Finest Recording ?IS EEN WAARBORO VOOR ONOVERT R OF F E N REPRODUCTIE EN ?ONOEEVENAARDE AFWERKING. «.V. DOTCH GRAMOPHONE COMPANY. .AMMTBRD. VEKKKADE 28A DEN HAA» Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927 Hoogste onderscheiding. COMOEDIA door HENRIK SCHOLTE Studententooneel Unitas, Utrecht: Hoof den in Voorraad" door J. V. Pellerin. TV/T EBKWAARDIG, te midden van zooveel tooneelmisère, i's de sterk opkomende tendenz in de overigens zoo exclusief-traditioneele studentenwereld om met gedurfde en deels ook zeker geslaagde experimenten den horizon van ons tooneel metterdaad te verruimen: experimenten, die afgezien van de uitteraard meestal geringe individueele spelkwaliteit, hun belang ontleenen aan het totale resultaat en aan de daad zelve. De vast op het tooneel geplante, eigengereide Haarlemmer, die zich als dilettant-acteur voelt, is voor het tooneel van geen belang. Maar het intelligente en in de hand van een modern experimenteerenden regisseur bruikbare materiaal, dat de onduldbare arrogantie van den beroepsdillettant gelukkig mist, heeft in ons tooneel een functie, waarvoor elke werkelijke tooneelliefhebber zich interesseeren moet. Het was de verdienste van Utrechts tweede studentenvereeniging, dat -zij verleden jaar het sublieme maar onspeelbare Woyzeck"-drama van Büchner aan zijn honderdjarigen slaap ont rukte, een opvoering die hoewel mislukt toch de noodige beroering wekte en voor het eerst in Nederland de aandacht vestigde op dit op onbe grijpelijke wijze vergeten of verguisde meester werk van een twintigjarige. Het is dezelfde stu dentenvereeniging, die thans met de opvoering van het werk van een eveneens jonggestorvene, een verdiend succes heeft behaald. Men kende hier Têtes de Rechange", Pellerin's laatste werk, uit Baty's Studio"-opvoering, een jaar geleden. Geslaagd is het allerminst, deze baldadige maar hopelooze Diogenes-tocht van den hedendaagschen hoewel nogal quasi-modernen jongenman. Zonder belang is het echter niet. Ixe, anti-romantisch, in de tweede, na-oorlogsche décadence gefailleerd, zelfkweller, lyricus zonder land en verbitterd over den amerikaanschen habitus, dien een ontgoocheld leven hem ter zelf verdediging opdringt, is een dramatisch-mislukt maar vreemd genoeg niettemin levend ge bleven mensch. In tegenstelling tot hem is zijn compère in deze cerebale revue, de in doodloopende reflecties doorbazelende voor-oorlogsche oom Opeku veel droeviger verteekend: een schaduw, slechts in betrekking tot Ixe positief, agent pro vocateur in dit monodrama, minder dan een mario net omdat hem zelfs de eene constante expressie, waarover hij zou mogen beschikken, ontbreekt. Het belang van dit stuk ligt dan ook in de telkens ingevlochten revue-tafereelen: . simultaan-sc nes uit het gedachtenleven, materialisaties van Ixe door diens primaire persoon heen. En het is in deze scènes, met name in het tweede bedrijf, dat Pellerin in korte en vaak vlijmend paradoxale dialogen triumfeert en een klein meesterstukje tot stand brengt, dat bij welk publiek ook een open doekje krijgt; de catechismus en de litanie van het lieve geld, een beurtzang van een vader en een zoontje in aftandsche spreekwoorden. Afgezien van de dramatische waarde is dit scheiden U van een toevloed van cliënten die bij U hun Kerstinkoopen komen doen ZORGT, dat een zóó uitgelezen en koop krachtig publiek als de abonnees van DE GROENE Uw koop er s worden! ADVERTEERT DUS IN DE GROENE puur uit tooneeltechnisch oogpunt een stuk om van te smullen. De regisseur Hooykaas heeft, terwijl hij Baty's ensceneering vrij nauw volgde maar decor en requisieten tot het allereenvou digste effect reduceerde, een verdienstelijk resultaat te boeken. In plaats van Baty's transparante achterdoeken voor de revue-scènes gebruikte hij een goed ontworpen, goed uitgevoerde projectie, terwijl deze geheele mise en scène vooral in het tweede bedrijf door een vaak intelligent en be scheiden spel ondersteund werd. De beide hoofd rollen werden zeer aannemelijk gespeeld door studenten zoons van Die of Die", zooals dat in Utrecht heet, waar het lang duurt voor men zichzelf is. Een vlotte vertaling, natuurlijk van eenige on-Stichtelijkheden gezuiverd, had deel aan het succes. Nieuwe uitgaven CHA.BIVARIUS, De, geschiedenis des Vaderlands. Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zoon. De zangen, behelzende de geschiedenis des Vaderlands van den komst der Batavieren af tot den dood van Karel V, door Charivarius gedicht en in dit weekblad gepubliceerd, behoeven voor onze lezers geen aanbeveling. Tjeenk Willink gaf ze in een stevigen band, met duidelijken letter gedrukt, uit. Charivarius zegt in een inleiding: Het zal noodig zijn, vrees ik, mij van te voren te verdedigen tegen het verwijt, dat ik met opzet een parodie op de Geschiedenis zou geschreven hebben. Dat deed de Schoolmeester goed, Van Lennep slecht, ik in het geheel niet. Ik moet dat wel met nadruk zeggen want als ik ernstige onderwerpen behandel op mijn manier, die, ik erken, wat afwijkt van de gebruikelijke, word ik veelal beschuldigd van parodieeren." Een parodie is het dus niet. Wat het dan wel is: een bijdraf/e tot de geschiedenis des Vaderlands. In zijn droomen ziet Charivarius zijn boek op de scho? len ingevoerd als leermiddel". GOEDKOOPE MEUBELS M 3ETEN JUIST SOLIDE ZIJN. WIJ MAKEN NU O.M. CEN HUISKAMER BESTAANDE UIT nui9i\Mm t n TAFEL> 4 STOE- f oio LEN, 2 ARMSTOELEN EN BUFFET I CIW Zl T K A IM E R BESTAANDE UIT l l W M m Ei I*TAFELTJE,3ARMSTOELEN, 2 STOELEN, THECKAST, BOE. f 1Oft KENKAST ? l**1* SLAAPKAMER BESTAANDE UIT aL.AnriVAnnK.IT SPIEQELKAST, LITSJUMEBUX, 2 NACHTKASTJES 2 STOE- ff QQ1 LEN EN TAFEL ' «*» ? TOILETTAFEL f 57 ALLES VAN MOOI EIKENHOUT EN ONTWORPEN DOOR CORN. VAN DER SLUYS 'S-ORAVENHAGE - NOORDEINDE 162 - TEL. 14782

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl