Historisch Archief 1877-1940
- VAN 3 DECEMBER 1927
ADVERTEERDERS!!!
NOG ENKELE WEKEN
Speciaal knippen en ondvfleeren"
? (Amsterdam)
Eitueel haartooisel
(Centraal Afrika)
tv
v
L*
Muziek in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
it
Het Concertgebouw sextet-kamerorkest
XTl/AT.de laatste jaren, op den naam na, reeds
een feit was: het uitgroeien van het
blazerasextet van net Concertgebouw tot een klein kamer
orkest, is thans ook door de naam-verandering
Aanvaard. Hiermede bezitten wij, naast de ver
leden jaar opgerichte Kamermuziek-vereeniging,
«en tweede kamerorkest, gewichtig teeken van
?den tijd, waarin de componisten het groote orkest
steeds meer vaarwel zeggen om een nieuwe concen
tratie te vinden in een solistisch geaard orkest van
?enkele instrumenten.- De literatuur voor
kamer_ orkest heeft zich langzamerhand genoeg uitgebreid
?om zulk een orkest een belangrijke taak ter vervul
ling te geven; en niet alleen ten opzichte
dermoder3ie muziek, ook ten opzichte der oude muziek, die
Voor kleine ensembles werd gedacht en geschre
ven, omdat onze monster-orkesten met vele malen
/ -verdubbelde violen nog onbekend waren, blijft
-er belangrijk pionierswerk voor kamerorkesten,
-als wij thans kennen, te doen, zoodat het tweetal,
?dat is opgericht, zeker niet elkaar overbodig maakt.
Het Concertgebouw sextet-kamerorkest opende
?szijn eerste concert onder zijn nieuwen naam met een
.«ymphonie van Boccherini, een werk, dat gemakke
lijk en voor ons wat te onbelangrijk-vlot is gecom
poneerd, zoodat er weinig verrassends in valt te
liooren, gaf een reprise van Dopper's eveneens
niet bijster belangrijk Scherzo voor blazers en piano
en bracht dan onder Monteux's leiding en met
.Spaanderman als solist het
kamermuziek-piano?concert van Paul Hindemith, een werk, dat durf
en dapperheid van de uitvoerenden eischt, en dat
maar matig bevredigt, voor zoover men er een
^muzikale noodwendigheid in zoekt en niet een
' >ijna razend geworden compone'er-techniek. Het
-wijkt overigens niet af van wat wij gewend zijn
van Hindemith de-laatste jaren te hooren en waar
aan ons op enkele momenten van feitelijk alleen
?de lyrieklooze, nijvere wilskracht en een zekere
jnoderne groteskheid heeft gefascineerd.
\J5en celloconcert van Jacques Ibert, gevoelig,
,^aaar weinig origineel, door C. van Leeuwen
Boomkamp met ras-muzikaliteit gespeeld en een
' -suite van d'Indy vulden het concert verder aan.
Monteux vaste hand bleef en geroutineerdheid
3»etgeen nog het meest boeide!
DIT
?Greateat
Artists
MERK
Finest
Recording
?IS EEN WAARBORO VOOR
ONOVERT R OF F E N REPRODUCTIE EN
?ONOEEVENAARDE AFWERKING.
«.V. DOTCH GRAMOPHONE COMPANY.
.AMMTBRD. VEKKKADE 28A DEN HAA»
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding.
COMOEDIA
door HENRIK SCHOLTE
Studententooneel Unitas, Utrecht: Hoof
den in Voorraad" door J. V. Pellerin.
TV/T EBKWAARDIG, te midden van zooveel
tooneelmisère, i's de sterk opkomende
tendenz in de overigens zoo exclusief-traditioneele
studentenwereld om met gedurfde en deels ook
zeker geslaagde experimenten den horizon van ons
tooneel metterdaad te verruimen: experimenten,
die afgezien van de uitteraard meestal geringe
individueele spelkwaliteit, hun belang ontleenen aan
het totale resultaat en aan de daad zelve. De vast
op het tooneel geplante, eigengereide Haarlemmer,
die zich als dilettant-acteur voelt, is voor het
tooneel van geen belang. Maar het intelligente
en in de hand van een modern experimenteerenden
regisseur bruikbare materiaal, dat de onduldbare
arrogantie van den beroepsdillettant gelukkig mist,
heeft in ons tooneel een functie, waarvoor elke
werkelijke tooneelliefhebber zich interesseeren
moet.
Het was de verdienste van Utrechts tweede
studentenvereeniging, dat -zij verleden jaar het
sublieme maar onspeelbare Woyzeck"-drama
van Büchner aan zijn honderdjarigen slaap ont
rukte, een opvoering die hoewel mislukt toch
de noodige beroering wekte en voor het eerst in
Nederland de aandacht vestigde op dit op onbe
grijpelijke wijze vergeten of verguisde meester
werk van een twintigjarige. Het is dezelfde stu
dentenvereeniging, die thans met de opvoering
van het werk van een eveneens jonggestorvene,
een verdiend succes heeft behaald.
Men kende hier Têtes de Rechange", Pellerin's
laatste werk, uit Baty's Studio"-opvoering,
een jaar geleden. Geslaagd is het allerminst,
deze baldadige maar hopelooze Diogenes-tocht
van den hedendaagschen hoewel nogal
quasi-modernen jongenman. Zonder belang is het echter niet.
Ixe, anti-romantisch, in de tweede, na-oorlogsche
décadence gefailleerd, zelfkweller, lyricus zonder
land en verbitterd over den amerikaanschen
habitus, dien een ontgoocheld leven hem ter zelf
verdediging opdringt, is een dramatisch-mislukt
maar vreemd genoeg niettemin levend ge
bleven mensch. In tegenstelling tot hem is zijn
compère in deze cerebale revue, de in
doodloopende reflecties doorbazelende voor-oorlogsche
oom Opeku veel droeviger verteekend: een schaduw,
slechts in betrekking tot Ixe positief, agent pro
vocateur in dit monodrama, minder dan een mario
net omdat hem zelfs de eene constante expressie,
waarover hij zou mogen beschikken, ontbreekt.
Het belang van dit stuk ligt dan ook in de telkens
ingevlochten revue-tafereelen: . simultaan-sc nes
uit het gedachtenleven, materialisaties van Ixe
door diens primaire persoon heen. En het is in
deze scènes, met name in het tweede bedrijf, dat
Pellerin in korte en vaak vlijmend paradoxale
dialogen triumfeert en een klein meesterstukje
tot stand brengt, dat bij welk publiek ook een
open doekje krijgt; de catechismus en de litanie
van het lieve geld, een beurtzang van een vader
en een zoontje in aftandsche spreekwoorden.
Afgezien van de dramatische waarde is dit
scheiden U van een
toevloed van cliënten die
bij U hun
Kerstinkoopen komen doen
ZORGT, dat een
zóó uitgelezen en koop
krachtig publiek als de
abonnees van
DE GROENE
Uw koop er s worden!
ADVERTEERT
DUS IN
DE GROENE
puur uit tooneeltechnisch oogpunt een stuk om
van te smullen. De regisseur Hooykaas heeft,
terwijl hij Baty's ensceneering vrij nauw volgde
maar decor en requisieten tot het allereenvou
digste effect reduceerde, een verdienstelijk resultaat
te boeken. In plaats van Baty's transparante
achterdoeken voor de revue-scènes gebruikte
hij een goed ontworpen, goed uitgevoerde projectie,
terwijl deze geheele mise en scène vooral in het
tweede bedrijf door een vaak intelligent en be
scheiden spel ondersteund werd. De beide hoofd
rollen werden zeer aannemelijk gespeeld door
studenten zoons van Die of Die", zooals dat
in Utrecht heet, waar het lang duurt voor men
zichzelf is. Een vlotte vertaling, natuurlijk van
eenige on-Stichtelijkheden gezuiverd, had deel aan
het succes.
Nieuwe uitgaven
CHA.BIVARIUS, De, geschiedenis des Vaderlands.
Haarlem, H. D. Tjeenk Willink & Zoon.
De zangen, behelzende de geschiedenis des
Vaderlands van den komst der Batavieren af tot
den dood van Karel V, door Charivarius gedicht
en in dit weekblad gepubliceerd, behoeven voor
onze lezers geen aanbeveling. Tjeenk Willink gaf
ze in een stevigen band, met duidelijken letter
gedrukt, uit.
Charivarius zegt in een inleiding:
Het zal noodig zijn, vrees ik, mij van te voren
te verdedigen tegen het verwijt, dat ik met opzet
een parodie op de Geschiedenis zou geschreven
hebben. Dat deed de Schoolmeester goed, Van
Lennep slecht, ik in het geheel niet. Ik moet
dat wel met nadruk zeggen want als ik ernstige
onderwerpen behandel op mijn manier, die, ik erken,
wat afwijkt van de gebruikelijke, word ik veelal
beschuldigd van parodieeren." Een parodie is
het dus niet. Wat het dan wel is: een bijdraf/e
tot de geschiedenis des Vaderlands. In zijn
droomen ziet Charivarius zijn boek op de
scho? len ingevoerd als leermiddel".
GOEDKOOPE MEUBELS
M 3ETEN JUIST SOLIDE ZIJN. WIJ MAKEN NU O.M. CEN
HUISKAMER BESTAANDE UIT
nui9i\Mm t n TAFEL> 4 STOE- f oio
LEN, 2 ARMSTOELEN EN BUFFET I CIW
Zl T K A IM E R BESTAANDE UIT
l l W M m Ei
I*TAFELTJE,3ARMSTOELEN, 2 STOELEN, THECKAST, BOE. f 1Oft
KENKAST ? l**1*
SLAAPKAMER BESTAANDE UIT
aL.AnriVAnnK.IT SPIEQELKAST,
LITSJUMEBUX, 2 NACHTKASTJES 2 STOE- ff QQ1
LEN EN TAFEL ' «*» ?
TOILETTAFEL f 57
ALLES VAN MOOI EIKENHOUT EN ONTWORPEN DOOR
CORN. VAN DER SLUYS
'S-ORAVENHAGE - NOORDEINDE 162 - TEL. 14782