De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 3 december pagina 23

3 december 1927 – pagina 23

Dit is een ingescande tekst.

Uit net Hadschrift van Jantje Tikblaadjes door Dr. R. FEENSTRA Het pakkende leven "tlTAAROM pakt een 'krant vaak meer, in directen greep, dan het rustiger beschouwende weekblad? Omdat. het leven, faet oqgenblik heet uit de pan geserveerd,?der knettering vergezelt van het vuur van een onmiddellijk gebeuren. - , De act^*, de handeling van ons dage- , : leven & zoo-boeiend, zóó bijna r,dynamisch ge-grorö«B, dat het mij <ülang, bevreemd heeft, waarom menpn de-ljönindustrie, die .'wil pak ken" -?- isvb^reh stilstaan bij Pathejourjaaals etf'dergelijke beeldende vul gaire reportage, '.'._? . W»nt: al het beetje 'arme fantasie, dat in de filmkunst wordt uitgeleefd met watergeapuit en in elkaar-getuimei oude cirkusfoevên l - wórdt in aangrijpendheid -honderdmaal geklopt door.... het pakkende leven! Ik wil m^j 'niet graag begeven op het gebied van uwen voortreffelijken mede werker voor Bioscopy maar ik wil toch met een typisch journalistiek feit uit de laatete .weken beginnen. D« vroegere Ufa-film-regisseur Pritz Lang is.... worst-fabrikant ge worden, fc beschouw dit niet als een groote verandering van carrière. Of men films met een snertgeurt je draait; of worst met uien-aroom; dat is n laken n pak. Beide artikelen zijn. voorde massa-smaak en de massa consumptie. Bij beide komt het meer op den inhoud, dan op het etiket aan. Wiefeen film goed weet vol te stoppen, kan^dat allicht ook -een worst. Men behoeft geen Schadenfréude te uiten bij den overgang van een man, die met millioenen" heeft kunnen regisseeren, van het fihnvak naar het woritvak. Maar men kan toch wel constatteeren, dat de massa-consument", ?waajpp beider productie is gericht, ten Blotte betrouwbaarder blijkt, in de afneming van vleesch en Vet-samendraaisolfl; dan -in die van ijzerbeton, Fauötischen uithaal en Hintertreppensen^mentaliteit. Mijnhardt's Hoofdpijn Kiespijntabletten spoedig de hevigste pijnen. in huisjes van 30 en 60 et, *'" Bif ApoAekir» «w Dfttflist*» Fritz Lang is de man van de groo te" films, waarop de Ufa gestraald is en in handen van de Huggenbergkongsie is afgegleden. Met Thea von Harbou, zijn Muze heeft hij vooral "Metropolis en óók "de Heilige Berg op zijn geweten. Ik herinner me, hoe. een fihnkrantje met een mooie juffrouw van buiten er op, eens tegen mij heeft . uitgepakt, omdat ik, als ski-practicus, nuchtere kritiek pp den heiligen berg had durven geven; omdat ik voorspel de wat nif gebeurt: Worst draaien doet deze knaapiÉK t T^ * Zoo zien wij grootheden vallen, re putaties bezwijken. Men kan geen f Urn op maat maken, gelijk een COST tuum, pasklaar voor eiken smaak; van den laagsten tot den hoogsten. Menkan wel vleesch en vet in n worst stoppen; maar niet Goethe en Rathenau, Siemens en Halske en Gretchen in n pakkende film. Trouwens: pekken deze bizarre fantasie-fUrnen ? Het leven" pakt. Dat hebben wij het eerste gezien aan de Russische films. De machinestan gen de golvenklots van de Potemkin film dit dynamische opgejaagde ware levenstempo; dat bracht emotie; dat werkte als.... kunst. .-.*.?* Op het oogenblik gaat in Berlijn een film, die Fihnsymphonie Berlinl) heet, die niet als Metropolis 7 millioen Mark of daaromtrent gekost heeft; die eigenlijk niets heeft gekost; want geen komparserie was er voor noodig; 2) geen f ilmstar hoefde betaald te worden. De filmsymphonie Berlin is niets dan het pakkende leven. Het is de stad Berlijn; voila tout. Het is een rip uit het grootsteedsche leven; een naakte rib. Het is Berlijn van het eerste binnenloopen der vroegtreinen uit de banlieue tot den laatsten boemelaarssliuger over het ochtendlicht-weerkaatsend asfalt. Het heeft niets verzonnens. Maar hoe pakt dit gewone, dit dagelijksche wanneer het met sjeu wordt opgediend; wanneer er compo sitie is in de onderbeelden; tempo in de ontwikkeling. Wanneer de dynamiek van het leven in de filmflikkering wordt gedreven". Over Ruttmann's filmsymphonie is veel geschreven. 2) De musici hebben het crescendo, het diminuendo, het f ermate er van aan groote muziekwerken getoetst; de litteraire kritiek heeft gepoogd te analyseeren, waarin de bizondere werking zit van dezen film, die niets anders is dan24 uur stad. Deze film heeft drijf- en aanjaagmiddelen, die de foto-pagina van de krant en die den handigsten,geniaalsten essayist-journalist ganschelijk mankeeren. Ruttmann laat den grauwen dag beginnen; stille straten; neergelaten jalouzieën. Eén kiert open. Een zwerf kat sluipt langs een goot naar huis; een paar papierproppen tikkelen over het nog ongeveegd asfalt. Nu komen de vroegtreinen. Zij spuwen; menschen. Telkens andere nieuwe menschen-gulven. Misschien gaat het in het leven niet zóó snel. De film laat nog niet n spoortreinrad stilschrampen; n hal leeggulven; reeds loopt een andere trein binnen. Tegelijk wordt het slachtvee op gedreven naar de abattoirs. Een file als voor de Argentijnsche export slagerijen. En deze beide gedreven menigten" van steeds wisselende verschijningen geven parallel" het tempo, dat cres cendo stijgt. De reinigingsdienst zwermt uit. En nu kunt u honderd feuilletons over de stadsreiniging lezen; . maar tegen dit dynamische film-procédélegt iedere journalistieke weerge ving het af. Wij hebben ook Nederland"-films voor werving in den vreemde: Indi films; olie-films. Maar wat deze ont breekt, dat is wat een stijve harkige krant ontbreekt, die pourtant goed" is. Dat is wat Debussy in de muziek naast elkaar plaatste: de dissonant" die tóch verbinding schept; de fan tasie, die zoowel coupeert, als op zijn Potemkinsch er gang in drijft. Ik zou een Nederlandsche visscherijfilm met vele dissonanten, vele film technische kortsluitingen willen zien. Ik zou een Maatschappij Nederland film' ' willen zien, die ons het wuiven van uitgaande poldergroene kolonia len, het huilen van handschoentjes ? den flikker-conveyor van productie tot laadruimte toonde het pakkende leven van dit groote nationale bedrijf. Mullens moet pas uit Indiëmooi filmwerk mee teruggebracht hebben. Maar was hij er al achter, toen hij ging, dat het bewegende beeld voor het oog ken beteekenen, wat de mu ziek accoustisch al zoo lang was; voor ons oor? 1) TuacUinsky vertoont binnen kort deze film. 2) Zie artikel Van Jordaan in dit nummer t en laatste aflevering van het maandblad Filmliga. (BED.) Kinderboeken A. A. M. HORSTING-BOERMA, Het wonder-horloge en de vonkjes. Een ver haal voor kinderen van 6?9 jaar, met gekleurde platen van O. Verhagen. (De wónder-serie). Gouda, Gr. B. van Goor Zonen. CLEMENCE H. BAÜER en K. BRBE BAAET, Wlm uit het Dwergenland, Een verhaal voor kinderen van 6?9 jaar, met platen door Sijtje Aafjes. Gouda G. B. van Goor Zonen (serie Gezellige Uurtjes). MABIE OVINK-SOER, De kinderen HenningaM.ei platen enhandteekening door Sijtje Aafjes. Voor kinderen van 9 jaar en ouder. Gouda, G. B. van Goor zonen. O. JOH. KIEVIET, Pim en Kim, met teekeningen door W. Heskes. Amers foort, Valkhoff en Co. Een humoris tisch boek voor jonge kinderen met grappige teekeningen. 457 b,'j het kon%£spl<>,n. %f.43286 Wie föeptitz Schoof of wnóaaöes. DO/ prospectus.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl