Historisch Archief 1877-1940
Schilderkunst
door A. PLASSCHAERT
,??*" *
P. vaa Wyngaerdt, Wj Hofstee Deelman,
Aautecdam.
Het beete schilderij van Piet van Wijngaerdt op
tentoonstelling zijn de Welkende Bozen
<I*O. 11). Het is niet het gegeven van den grootsten
?aanleg en bedoeling (daartoe behooren meer de
ilankgeschilderde boerin en de boer vóór zijn
«boerderij), maar in dit stilleven, met enkle andere
? -werken van gelijken aard, vindt ge het natuurlijk
?cótorieten-taleni van dézen Amsterdammer, die van
de Hagenaars uitging, het eenvoudigst ge-uit, het
spontaanst verwerkelijkt. Want al kunt ge in
?enkele der- werken van Van Wijngaerdt hier de
.innerlijke spanning, die het volumen moet
foraneeren, meer grootte toewenschen, in zulke
:schllderijen van bloemen, in zulke stillevens is de
gemaklijk-gaande kleur een bekoring, die zelf
; natuurlijk, het natuurlijke van }iet gegeven
veraterk't. n ge.begrijpt vóór zulk werk, dat Van
Wijngaerdt begon met de waardeering der
Haagache landschapschilders. Dat sluit natuurlijk een
invloed der latere bewegingen in de schilderkunst
3iiet uit, deze zijn onmiskenbaar aanwezig, als b.v.
!het grooter houden der vormen, een ander accent
jgeven aan die' vormen dan die Hagenaars ooit
?deden, maar dezelfde neiging is hier om het leven
an zijn onmiddellijkheid te geven; geen bepeinzing
?Van het leven, of verstrakking daarvan, of hecht
?te saam klinken en zwaluwstaarten" van de
-voorwerpen was hier doel de bekoring van het
3>lots-waargenomen en van het levende was wat
liet schilderg maakte; de kleur zelf als wezen
ibegrepen en gevoeld.
De Beeldhouwers bij Kleykamp, den
Haag. I.
Het is met het vooropgezette doel over het werk
?van Osw. Wenckébach te schrijven, dat ik deze
bespreking begin. Want deze beeldhouwer lijkt mij
in zijn ontwikkelingsgang door de meesten niet
welbegrepen. Die gang is toch een ongewone. Hij is als
velen begonnen, zoodra hij beeldhouwer zich voelde,
-de expressie bovenal te eeren, en het gevoel zóó
:sterk mogelijk naar voren te brengen; met, dadelijk,
?dus sterk subjectief te willen wezen. Daar-in is dit
^gevaar: dat, slecht-gevoed, het
gemaklijk-geopenbaard gevoel tot pathos wordt, en wij, zooals bij
-andere beeldhouwers, een stilstand, tot onzen
.-spijt een stilstand en geen verder bloeyen zouden
zmoeten constateeren. Dat had gekund, maar
?deze beeldhouwer heeft zijn drift betoomd en
jheeft zich onder eigen tucht gesteld. Hij
heeft een tijdperk van (koelere) objectiviteit
-aanvaard, met het misverstaan daarvan door de
beschouwers, om zich te bekwamen, zoowel in
?werkmanschap als in andere kennis, den maker van
:beelden broodnoodig. Dat daar een gevaar in kan
wezen is duidelijk, maar toch alleen een gevaar
voor hem, die van binnen maar half leeft, maar half
-wordt geroerd, maar half bevangen wordt van wat
~hjj wil maken. Wenckébach is zóó niet; hij is meer
?een figuur vol stille of lang weerhouden driften
-in het werk. Het zal hem, zoo er geen buitengewone
ongelukken gebeuren, dus gelukken wat hij zich
voor-nam en waarop hij hoopt, en waarom hij zich
bedwong en dat is: wat ik de uiterlijke rilling
noem vervangen door de innerlijke rilling, die
wellicht en allicht den vorm niet zoo buitensporig
?doet bewegen, maar die vorm langer en durender
de trillingen der ontroering ons doet meegevoelen;
-een schijnbaar meer objectieve vorm zal een dieper
toon geven dan die anderen, waar de beweging van
het gevoel golvender, maar meer oppervlakkig was.
De Onafhankelsjken; Beeldhouwwerk,
en zwart-en-wit.
Het was een aardig denkbeeld (van wien ook
?uitgegaan) om tegen den tijd van Sint Nicolaas en
Kerstmis een tentoonstelling, hoofdzakelijk van
-zwart-en-wit, te organiseeren, om de gedachten der
menschen zich van vriendelijken miskoop af te
doen keeren en zich te doen keeren tot een andere
mogelijkheid, het koopen van een kunstwerk, dat
door zijn prijs, voor velen mogelijk is. En zulke
prijzen bestaan bij het zwart-en-wit, bij etsen,
litho's en andere verveel vuldigbare dingen; soms
-zelfs bij producten van den beeldhouwer. Van dit
Kampioen-tennisspeler
Alloer in oorlogsdos
standpunt is deze tentoonstelling een verwerke
lijking van een juist denkbeeld, en als zoodanig
zeker voor herhaling vatbaar. En daarenboven
is een herhaling ongetwijfeld noodig, want niet bij
de eerste poging lukt zooiets; daar is tijd voor
noodig. Ik wil het daarom nu bij deze aanprijzing
laten; een andermaal zal ik mij tot kritiseeren
zetten, een ander en later maal.. ..
Eén uiting wil ik echter afzonderlijk noemen,
wier innerlijke kracht bij verre de grootste is van
alles wat op de tentoonstelling was te zien en
dat is wat John Raedecker het Mannetje" noemde,
een beeld in beton. Dat is een der beelden, die der
ruimte weerstaan; deze Neander-mensch" is een
centrum, dat ontroeringen onophoudelijk uitzendt;
deze figuur vult ruimtes.
Sint Lucas, Amsterdam.
Ik weet niet praecies meer, waarom ik laatst
werk van Lizzy Ansingh, dat ik had willen be
spreken, niet voor den Amsterdammer besprak;
vermoedelijk brak een reis dat voornemen in
stukken. Ik had toen willen schrijven, dat na een
tijd, waarin het werk aarzelde, onzeker was (mis
schien wel uit en om natuurlijke oorzaken) de
schilderes zich hersteld had, en had ingehaald wat
zij eerst verloor. Het was een aangenaam voor
nemen, en hierbij heb ik daar-aan gevolg gege
ven ! Het was óók in het voornemen om haar
rooden", die in haar goede schilderijen altijd een
zeer persoonlijk accent hebben en, wat ik
ouderwetsch zou willen noemen, een teedere distinctie
vertoonen, opnieuw te loven, en tevens haar
moraliseerenden geest (alles wat Lizzy Ansingh
moraliseerend begrijpt en overdenkt, vindt ge in haar
werken, in haar fantaisieën) niet voorbij te gaan,
die haar te midden van vele der tegenwoordigen
afzonderlijk maakt, maar die anderszins in de
Hollandsche kunst niet zonder voorgangers is ! niet
is zonder veel voorgangers.
Op de tentoonstelling van Sint Lücas vindt ge
Lizp.y Ansingh met haar aanleg voor psychologie:
in portretten, en in een phantaisie", De gevangen
Sultane (No. 2 en No. 3). Het portret, dat ik bedoel,
is feitelijk een schilderij met drie portretten; het
is in de kleur waardig, en in de psychologie levendig;
als bouw kon de voorste figuur nog meer in het
geheel zijn opgenomen; in ,,de gevangen Sultane"
die in een kooi zit bewaakt, door een wachter
ietwat grimmig-komisch, vindt ge I.izzy Ansingh's
bespiegeling God-weet over welk liefdesavontuur of
over welk huwelijk. Wat ook het is een bespie
geling aangenaam geschilderd ! _<'gf
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Groote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDP BUSSINK,
Nieuwe Kalenders.
I. Die van G. Rueter. Wanneer we denken wat
vroeger de kalenders waren en wat ze nu zijn,
blijkt de groote vooruitgang van onzen tijd in het
decoratieve. Die van G. Rueter is in zijn regel
matigheid als kunstwerk en in zijn steeds ver
nieuwde kleedij een eenvoudig maar goed voor
beeld van zulken voortgang en vooruitgang. Dit
jaar met zijn roodbruine maanden en met Fortuin,
de goddes tusschen twee phasen van de maan, op
den aardbol touwtje-springend( ?) toont hij ons
een zijner gelukkigste verschijningen.
II. Die van Voerman Jr. Zes bladen met bloemen
etc., beginnend met een orchidee en eindigend met
de kerstroos, de versieringen voor de twaalf maan
den met, daaronder, de dagen der maanden als
noodzakelijke nuttigheid, vormen dezen kalender.
De teekeningen, de bloemen, zijn op het midden
gebouwd, wat aan de natuurlijkheid der voor
stellingen de rust geeft, noodig in elk kunstwerk.
Het is een typeerende uiting van den jongen
Voerman: nauwkeurig, realistisch.
III. Die van Jan Schonk. Nu en dan zijn voor
stelling wat styleerend, teekende Jan Schonk de
twaalf bladen der maanden van 1928. In de hinden,
de eekhoorns en de jonge horsen (om aan 't
allitereeren te blijven) kreeg zijn vulling van het blad
haar aangenaamsten sier en haar grootste spanning.
Want vooral spanning moet Schonk's zorg zijn, en
zorg blijven. Vandaaruit wordt het werkelijke
bereikt, en vandaaruit wordt de stijl geschapen.
NATIONALE KUNSTHANDEL
AMSTERDAM HEERENGRACHT 435
(b/h Koningsplein)
TENTOONSTELLING van
SCHILDERIJEN en AQUARELLEN
door NELLY GOEDEWAAGEN
Tot en met 17 December