Historisch Archief 1877-1940
E ROÊNE AMSTERDAMMER VAN 10 DECEMBER 1927
21
fc'
i'
rr.Dtiriii
bezoek aan de UFA-terreinen te Neu-Babelsberg^
door L. J. JORDAAN
Van Bussum naar Babel... sberg, il n'y
a qu'un pas Panorama van het Moderne
Wonderland De onvermurwbare Cerberus.
Crinoline's en automobielen. De
electrische Centralen Het Qroote Magazijn en
Fritz Lang Reden wir nicht davonl"
Van schrijnwerkers, beeldhouwers, brand
weermannen en mieren Op den drempel
van de Kraamkamer.
'M EU-BABELSBERG !" Het
jakkerende treintje, dat mij een
half uur lang door de troostelooze
leelijkheid en de onverantwoordelijke
uitgestrektheid van Berlijn's voorste
den heeft gevoerd, stopt en ik sta
ietwat verwezen rond te kijken op het
plankier van een landelijk stationne
tje. Bussum !" is mijn eerste gedachte
als ik den stationchef met provinciale
gewichtigheid door de zonnige
eeni zaamheid van zijn domein zie stappen.
Bussum" denk ik als de koele stilte
van een bijna Gooisch dennebosch zibh
voor mij uitstrekt, Bussum" roepen
mij de ruime, rustige villa-wegen
toe.... en dan houdt de gelijkenis
eensklaps op. Ik ben, getrouw aan mijn
nauwkeurige instructies, schragdurch
den Wald" gegaan, heb de
Hauptallee gevolgd, op tijd links afgeslagen
en zie daar strekt zich voor mij uit
een alleronaangenaamst geplaveide
steenweg, aan beide zijden met wat
nietige lindeboompjes beplant. Hal
verwege is het perspectief afgesloten
door een hek, aan weerskanten ge
flankeerd door wachthuis-achtige
ge' bouwen en daarchter ligt domme
lend in de trillende, blakerende hitte
Van deze late September-hondsdagen,
de groote sensatie-broedstoof, de
kraamkamer van de film: het
UFAterrein.
Het is een wonderlijke aanblik.
Recht vooruit in uitdagende,
strenge zakelijkheid tegen de diep
blauwe lucht afgeteekend een
enorm complex van baksteenen ge
bouwen: fabrieken of machine-hallen,
naar het uiterlijk te oordeelen. Dan
een golvende kruiving van dicht en
zwaar geboomte en daarbovenuit
de grauwe, verweerde kanteelen eener
middeleeuwsche burcht. Meer naar
links het onbeschrijfelijke en het
onbegrijpelijke: een wilde verwarring
van staketsels en getimmerten: het
chaotische Jenseits" der filmwereld
de achterzijde der decors. Ten slotte
aan den uitersten rechtervleugel, een.
sombere, grijze steenmassa van grillige
futuristische allure.. . . waar drom
mel heb ik dat meer gezien? en
met een schok van verrassing denk ik:
Metropolis !"
En daarmede is dit zonderlinge
wereldje, dit vreemde amalgama van
barsche techniek en bandelooze
fantazie, dit onwezenlijke durcheinander
van machinehallen, burchten en
toekomststeden* als panorama, bekeken.
Aan beide zijden liggen de
nuchtervriendelijke landhuisjes in het groen
gebed en langs de woeste bouwvallen
van Metropolis" waaien de flarden
van een ijverig gepinkeld
Kuhlausonatinetje naar mij over. . . .
Ik stap naar den ingang.
De portier van een film-onder
neming heeft iets van een waakhond.
Hij moet zijn terrein verdedigen
tegen een permanenten stormloop van
baantjeszoekers, filmfantasten,
gaplustigen en nieuwsgierigen. Hij heeft iets
van een waakhond, wanneer hij u,
den nieuweling, met een dreigend,
ongastvrij gegrom begroet hij
heeft ook iets van een waakhond,
wanneer hij trouwhartig en vriende
lijk kwispelt, nadat gij u behoorlijk
hebt kunnen legitimeeren. . . . het
geen, tusschen haakjes misschien n
keer op de tien het geval is.
Mijn paperassen en Ausweise-schein
zijn in orde de namen van mijn
protectoren: Herr
Director-Productionsleiter Grau en Herr
AuslandsDirector von Theobald, worden met
al de devotie, die een rechtgeaarden
Duitscher jegens zijn höchste
Vorgesetzte" vervult, hard-op gelezen.
Ik onderteeken een verklaring (welker
beteekenis mij eerst later duidelijk
zal worden !) dat ik den tocht over de
UPA-terreinen geheel voor eigen ri
sico onderneem, met uitschakeling
van iedere verantwoordelijkheid voor
aventueele ongevallen van de zijde der
maatschappy en ik word doorgelaten
... .mijn profane Bally-zolen drukken
den gewijden bodem.
Waarheen ? Links van den langen
rechten weg, die naar het hart van
het bedrijf voert vlak achter den
specialen ingang met het
Germaanschimperatieve Komparsen hier!" ligt
in het groen verscholen een aardig
klein gebouwtje: de kantine. In het
gezellige voor-tuintje een bont en
kleurig gewemel van gecostumeerden
een volmaakt redivivus van den
Biedermeier-tijd. Deftig-gerokte
heeren met vadermoorders en sous
pieds bekoorlijke crinoline-vrouw
tjes met pijp-krullen en lange,
kantgeboorde pantalons zwierige mili
tairen in goudgetreste dolmans en
sierlijke attila's zitten hier in ana
chronistische onbeschaamdheid
Abdulla's te rooken en orangeades te
drinken. Het zijn komparsen oftewel
figuranten, die pauze hebben en in
den koelen schaduw verademing zoe
ken, na de drukkende, stoffige hitte
der ateliers. Ik hoor met gepasten
eerbied ben ik geen kind van mijn
tijd? dat zij Russisch spreken en
verneem later, dat de IIP A-directie
in uiterste nauwgezetheid, de figura
tie van een in Rusland spelende film.
door waschechte, schoon uitgeweken,
Moscovieten heeft doen bezetten.
gebouw aan de overzijde
opensluitend en ik kijk in een schemerige
ruïmte, waar de meest heterogene
architectonische fragmenten en
requisieten zijn opgestapeld keurig
gelabeld en genummerd. Altaren en
buffet-bar's Ionische zuilen en
draagstoelen koningstronen en
schildwachthuisjes, alles wacht hier
zijn tijd af. Stuk voor stuk wordt het
ieder op zijn beurt -?weer toegepast.
De enorme verscheidenheid in de
monteering der films maakt zulk een
reservoir noodzakelijk. Hoewel ieder
werk opnieuw gebouwd en gemonteerd
wordt, is er steeds behoefte, aan der
gelijke stopstukken en de zorgvuldig
gecatalogiseerde inventaris staat steeds
ter beschikking der heeren regisseurs.
Het gebruik, door de verschillende
cinegrafisten van deze formidabele
uitdragerij gemaakt, kenmerkt reeds
in groote trekken den aard hunner
persoonlijkheid. De habiele en vlotte
filmmakers weten niet groote han
digheid uit allerlei brie a brac een
toonbaar milieu te fabrieken, terwijl
anderen lederen spijker nieuw moeten
hebben. Keien van kerels als Fritz
Lang bijv Reden wir nicht
da von !" zegt herr Anschütz, die een
discreet employéis en voor het
eerst, wordt de naam van den
gevreesden film-dictator, den duursten en
inerkwaardigsten der beroemde school
Onbeuchaiimd anachronisme
De poort van het wonderland: toegang tot de U F A-terreinen
Ik zal er later wel meer van hooren
en vervolg voorloopig omzichtig mijn
weg, langs de rotsachtige bestrating
dezer via mala'. In dit land van
contracten, ligt recht tegenover het
bekoorlijke stukje 1840. een uitge
strekt wagen-park van sierlijke nieuwe
auto's, waarmee regisseurs en
hauptdarsteller" straks, na den vermoei
den arbeids-dag. een goed heenkomen
zullen zoeken.. Iliet stelt zich herr
Anschütz, atelier-inspector aan mij
voor. die opdracht heeft, mijn eerste,
aarzelende schreden in deze nieuwe
wereld te leiden eu als e:>n andere
Dante en Virgïlius gaan wij get weeën
op weg.
Het eerst voert onze tocht langs de
electrischo centrale, enorme instal
laties, ondergebracht in ruime, luch
tige en kraakzindelijke gebouwen.
Temidden der razende dynamo's.
flitsende gekleurde gloei-lampen. ge
heimzinnige krukken cri handle's,
schreeuwen mijn geleider en de
chefmachinist fabelachtige getallen in
mijn lecken-ooron: 23000 ampère
10000 volt -??voldoende om een kleine
stad van licht te voorzien pnz. en'/..
Het is fabelhaft, maar ik ben blij.
a,ls \ve buiten zijn en ik mijn eigen
woorden weer verstaan kan.
..Dies isl der Hauten-raum" zegt
mijn geleider, den toegang tot een
van l'PA-regisseurs ter sprake ge
bracht. Het zal later nog menig
maal en in heet debat gebeuren,
maar dat komt te zijner tijd.
We gaan naar de schrijnwerkerij,
waar een ..Meister" en zeventien
..Tischler" voortdurend bezig zijn.
opdrachten naar ontwerpen van
architekten en regisseurs uit te voeren.
Hieraan grenst de 'werkplaats der
beeldhouwers en gipswerkers, die
momenteel de handen vol hebben met
de verzorging van de nieuwe
Lutherfilm. die op stapel staat - en, als
alle historie-films, dezen lieden volop
werk geeft. In. het klare heldere licht
van het beeldhouwers-atelier, model
leert een bejaard Meister'' het snij
werk van oen koorbank in klei.
Zijn stil. oud profiel met den fijnen
stalen bril. buigt zich af en toe in
zwijgende aandacht over de tafel met
schetsen en teekpningon. Vreemd idee.
dat het werk van dezen man. die er
uitziet of hij nooit in zijn leven een
bioscoop bezoekt, door de filmthea
ters dei' oude en nieuwe wereld zal
trekken. Als de film in Amsterdam
draait, /.al ik aan hem denken. . . . !
Wij bezoeken achtereenvolgens do
smederij erihet kolossale
administratipgpbuiuv. <lc enorme paperassen-moU-n.
(Slot of> pii!/. 22)