Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 DECEMBER W27
No. 2637
P"
fc> t
'
;
«-"
»."
HET KERSTNUMMER
VAN DE GROENE AMSTERDAMMER
verschijnt de volgende week
Deze aflevering is bijzonder fraai uitgevoerd met talrijke groote
illustraties, gedeeltelijk in kleuren gedrukt. Zij bevat verhalen, zooals
alleen DE GROENE die weet te geven. Top Naeff, Alie Smeding,
Felix Timmermans, Emmy van Lokhorst, Melis Stoke maar
laten wij U niets verraden.
Het blijft een Kerstverrassing*
Zijt ge nog niet geabonneerd op de
Groene Amsterdammer
DAN ZENDEN WIJ U het Kerstnummer en de nog te verschijnen
nummers gratis toe, indien ge U voor 1928 als abonnéopgeeft.
(Abonnementsprijs f 10.-?p. jaar of f2.50 plus incassokosten p. kwartaal).
Zend ons een postwissel, of een briefkaart met Uw adres*
Ons postgironummer is 72880; ons Gemeente gironummer G1000*
OF NOG EENVOUDIGER Bel ons even op: 37964
door HENRIK SCHOLTE
Vereeniqd Tooneel: John Marlay
(Interference)"
TN zijn kader bezien is dit intrlgue-stuk nog zoo
kwaad niet. Een vrij verwikkelde, maar niette
min boeiende chantage-geschiedenis: een dreigend
schandaal tusschen twee vrouwen, wier verleden
nauw verbonden is mot den persoon van een thans
moreel, physiek en miatschappelljk ten
ondergeganen minnaar, die zich voor het huwelijksgeluk
van de eene opoffert en de andere even om zeep
helpt, wordt doorkruist door een ten goede
keerende interference" van den, aanvankelijk buiten het
geval staanden, gentleman-geleerde John Marlay.
De ingrediënten van dezen plat du jour zijn met
kennis van zaken, en ook van tooneelzaken, ge
mengd. Het is een goed opgezet geval, gaat recht
op zijn doel af, generaliseert niet en heeft het viriele,
bijna zakelijke verloop van de Engelsche story.
Kunst eraan toevoegen zou in dit verband
beteekenen, vleesch in een vegetarische keuken halen.
Met wat angelsaksische sarcasmen over
publiciteitswoede en huwelijksmoraal smaakt het ook.
Het heeft zijn fouten: bijkomstigheden zijn naar
het geval" toe verwrongen, de derde acte loopt
door het gebrek aan benoodigde nieuwe motieven
een beetje af en er worden ook een paar blunders
meer gemaakt dan bedoeld zijn. Maar het heeft
daarnaast een pittigen, wel niet flonkerenden dia
loog, de schrijver maakt het zich niet zoo gemak
kelijk als schrijvers va-a dat slag wel eens plegen
te doen, het geval schept actie en mér: de mogelijk
heid tot weliswaar passagere tooneelkarakters.
De rol van den raté, door den dood bedreigd,
moreel vernietigd, miar juist daardoor met een
laten hang naar door eigen schuld verloren ge
meenzaamheid, die hem jenseits" van goed en
kwaad tot een offer in staat stelt, kan voor een
acteur zelfs een creatie zijn. Het is een genoegen
te kunnen constateeren, dat Eerens er ook inder
daad een creatie van heeft gemaakt. Met sterk,
eenigszins ruig spel is hij er in geslaagd aan zijn
belangrijke rol het haar toekomende leven te geven:
een in eenzaanVieid mislukte ziel, een bruut uit
zwakheid, reddeloos, maar in zijn ontreddering
bijna weer sympathiek: een die ook op den bodem
nog kon zien waartoe hij gedaald was.
Toch is het jammer dat zijn spel in de knappe
scène uit het tweede bedrijf, voor hij zijn vroegere
geliefde uit het dubbele en troebele motief van
misèrj en offervaardigheid vermoordt (of eerder
helpt vermoorden), niet de daarvoor en daaraa
weer bereikte hoogte had. Dit tweede bedrijf be
staat uit drie groote scènes, die beslissend zijn
voor het verloop: de drie hoofdfiguren tegenover
de chanteerende vrouw. Het markwaardige geval
doet zich nu voor, dat deze drie spelers, die in het
voor- en tiabedrijf stuk voor stuk goed waren, in
deze acte veel minder voldeden. Ik geloof dit in
hoofdzaak te moeten wijten aan het gebrek aan
tegenspel. Nel Stants stond volkom ;n machteloos
tegenover haar rol als (feitelijk eVen beklagens
waardige en reeds afgedane) vamp": een rol die
ondanks haar beknoptheid zij treedt slechts in
het tweede bedrijf op de belangrijkste rol en
vóór alles de rol van een groote actrice is. Daar
naast is tenslotte het opgejaagde, eenvoudige
vrouwtje, door Else Mauhs prachtig nerveus en
vol gespeeld, veel mjer tweede plan.
Verkade als John Marlay speelde Verkade, en
die rol ligt hem nu eenm i il goed. Het was zelfs
een zeer goedenVerkade. De verzorging der episoden,
de regie en de geheele aankleeding sloot als een bus.
Maar als msn dit stuk buiten zijn kader beziet,
als men zich gaat afvragen of dit tenslotte ons
tooneel is en of het als intermezzo tusschen een
belangrijk repertoire volkomen te verdedigen stuk,
bij gebrek aan dat repertoire niet ten onrechte
essentieel en typeerend wordt, ja, dan komt
achter dezen op zichzelf knappen en knap
opgevoerden John Marlay een groot vraigteeken te staan.
Met een uitroepteeken erbij voor den nadruk !
BENNETT'S REIZEN
Naar Noorwegen 1928
bieden U de volgende voordeelen:
1) Alles vooruit voor U gereserveerd.
2) Overal de BESTE klasse transport en verblijf.
3) Geen moeilijkheden met de vreemde taal.
4) Individueele reizen, dus geen gezelschapsreizen.
5) Beduidende reducties.
10-daagsche reizen fl. 190.?; alles inbegrepen;
ALLES EERSTE KLASSE.
Vraagt gratis inlichtingen en brochures.
BENNETT'S REISBUREAU
LEIDSCHESTRAAT 33. - Tel. 37881. - AMSTERDAM,