De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 17 december pagina 24

17 december 1927 – pagina 24

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 DECEMBER 1927 No. 2637 l -i, s * ' b.* TELEFOONTJE door CEL 2 Met Aerdenbuut. juffrouw. JDie is sterk l Iloe weet u dat ik hem moet hebben ? Zooveel aanvragen sinds Zater dagavond ? Ja. Ja. Ik wou hem ook condoleeren. Geeft u hem dan maar dringend. Il allo. hallo l! Ben je daar ? Is de jonker thuis ? In zijn studeerkamer. Hij is toch niet bezig aan een nieuw stuk ? Waarachtig ? Maar zou u hem niet beletten.... Ja, dat .is een beroerde ziekte. En krijgt hij dat periodiek ? Zoo om de drie jaar ? En gebruikt hij er niets voor ? Er wordt tegenwoordig in de politiek nog at met wnndcrolie ge werkt. Zou dat in de tooneelschrijverij ook niet niet succes voor inwendig gebruik kunnen worden aangewend ? Wilt u zoo vriendelijk zijn ? Misschien geeft het hem wat afleiding. Hallo, Jonker ? Neem me niet kwalijk.... Maar ik stoor je toch niet ? Ze zeiden mij dat je alweer bezig was aan een nieuw drama. Zat je 'alleen te piekeren over den naam ? O, dus je schrijft eerst den naam en dan maak je er een drama onder ? Heb je die Zwarte Iland" ook zoo gemaakt ? Ja. het is jammer van den titel. Maar waarom zou je die niet nog eens gebruiken ? liet is een vondst. Niet het minste bezwaar. De vijftien menschen die deze Zwarte Hand" gezien hebben, zijn hem alweer vergeten, en je kunt dus veilig.. .." Als je denkt dat het niet gaat... Zal ik je uitleggen. Nu begin je een mooien titel en je neemt van een stuk of zes, zeven drama's de hoofdscènes en die breng je te pas. Als ik jon was, lapte ik het hem andei's. Dan nam ik een oud beproefd stuk, zeg Mnrguerite Gautier" of de Man niet de Wasspnbeelden" of ,.de Moord op de Hoode Brug" en ik zette er heel kalm een van je pracht-titels boven. Plagiaat ? Nonsens. Je moet biet natuurlijk een beetje verbiosOtipen. Of moderniseeren. Zoo'n beetje yercopeau'en. Dan durft geen een het lèelijji te vinden en je bent er. En dan laat je het spelen door het ..Vereenigd Tooneel". Omdat ze daar zoo zacht spreken dat geen sterveling iets van den dialoog verstaat. ; Heclemaal niet te danken. En troost je maar. Hoe harder ze een s^uk afkammen, hoe eerder het de Siste haalt. Ik heb er gekend die dat binnen een maand klaar speelden. Adieu en tot je volgende l.... RIJM-KRONYCK Beroepsvrouwen door MELIS STOKE Te 's-Grmerihaqe heelt onlangs eene vergadering plaats gehad van (zich noemende) beroepsvrouwen". (door een beroeps-man) Hij die zijn roeping in beroep weet om te smeden vervult den daagschen plicht met innerlijk genot. Hij wijdl mei hart en ziel zich aan zijn bezigheden en sloft niet naar zijn werk als ging hij naar 'l schavot.... 'Hij juicM in zijn arbeid en lacht in hel leven en monstert met weemoed den slovenden troep. ... Hij kan zich ten-volle den arbeidsltist geven, 't Beroep is zijn roeping.. zijn roeping 't beroep. Een man die slechts een man, en niets dan man wil wezen, ga in de wildernis, mei knuppel, boog en bijl, verkoope zijn OilMe, en zij voorgoed genezen van 't dagelijksch verkeer in hoofschen vorm en stijl. . . . Hij late zijn hoofd- en zijn baardhuren groeiende, en doode zijn vijand en drinke diens bloed. . . . Hij worde de cave-man, de bricschende, loeiende man-van-beroep, dien men niet graag ontmoet.... i De vrouw die slechts een vrouw, en niets dan vrouw wil wezen, bekore oog en hart met liefde en mei list. . .. Haar houding zij gracieus, haar kleeding uitgelezen, en iedere rimpel zij zorgvuldig iceg-gewisclil. Zij mag met huur Uppennlijl mannen regeeren, tenzij haar hel litirt lol het moederschap dringt. . Zij late zich eerm. beminnen, begeeren als vrouw-van-beroep, die de dichler bezingt.... 'l Waarachtig cave-man-schap.. de uitgezochlsle gratie beliooren der natuur en niet de manlftclin/ipij. Ze passen niet in 't keurs der vuk-ori/imisutie maar luien 't creatuur in dran;/ en daden vrij Dus. . vrouwen. . wanneer ge beroejis-vrouw will wezen, weest het dan in ons huis. . voor uw man. . vooruw kind. . . . Ge hebt door uw organisatie beirczen, dal ge in uw beroep.. uwe roeping niet vindt.... ..De mannen sterven uil en talloos zijn de vrouwen, die kamerleden zijn, minister en gezant. Rluar, of ze instinctief den man nog niet vertrouwen, gaan ze nog steeds apart, in groepen, hand aan hand. . . . ..Wanneer ge de mannen terzijde will streven, zoo gaat met die partners een partnerschap aan, maar Irachl niet als vrouwen vereend en duurneven georganiseerd als beroeps-vrouw te slaan. .. . INHOUD: l, Prof. Dr. O. W. Kernkamp, Troelstra's Wording. 2. Mr. E. van Bolhuis, Forensenbelaiting. 3. Prof. Dr. H. Brugmans, De beteekenis van den Fransch?Du<tschen oorlog Joh Braakensiek, Duitsche kerstmis. 4. Dr. U. Huber Noodt. Het briefje aan Coethe Spreektaal. 5. L. J. Jordaan, Het wonderkind Mr. H. G. Koster, Volkenkunde van Nederland'Ch-lndië. 6. Annie Salomons, Bijkomsligheden. 7. Dr. Jac. P. Thijsse. Uil de Natuur Mr. F. Coenen, Kroniek. 9-10 Voor Vrouwen. 11. H. Salomonson, H. Middendorp eu A. Defresne, Nieuwe Uitgaven. 12. A. Plasschaert, Schilderkunst C. van Wessem, Muziek O. v. Tussenbroek, Toegepaste Kunst. 13. Top Naeff, Dram. Kroniek, Tegenf tellingen. 14. Prof. Dr J. Prinsen, Rorkbe*preking. 15. W. J M Linden, Radio en Olvrnpivhe spelen J O Sin'a, Onze Koloniën. 17. Jhr Mr. H Smissaert, Op den Econ. Uitkijk C. K., Beiirspiegel. 18. C. A. Klaasse, Drviesenpnlitiek. 19. Barbarossa, Uil den Gemeenteraad met ieeheningen door B. van Vlijmen 20. Henrik Scholte, Comoed a. 21. Dr. R. Feenstra, Tikblaadjes. 22. L. J. Jordaan, Uil de filmkraam kamer. 23. Melis Stoke, Moderne Jtibileumvjering U't het Kladsrhrifl van Jnnlje. 24. 'Cel 2, Telefoontje Charivarius, Charlvarja Melis Stoke, Rijm. Omslag: Spelproblemen. Bijvoegsel: Johan Braakensiek, Polen en Ltthauen. CHARIVARIA ONZE MEESTERS a. De erge, Het meest merkwaardige. De meest hef tige tegenstander. De meest hinderlijke overwegen. De meest krachtige impuls. De meest gelukkige weg. De rneest aangename herinneringen. De meest belangrijke beslis singen." /N. K. Ct.l De derde hypothese blijft het meest waarschijnlijk. In den meest letterlijken zin." ( Gr. / Het meest onmogelijke wordt mogelijk. De meest uitvoerige studie." i H. P l De meest nadrukkelijke verrekeningen. De meest krachtig werkende elementen. De meest belangrijke reden." (E. G. B.) b. De meest erge. Achter de meest onschuldige klacht kan de meest ernstige aandoening schuilen." (Hom. Mbl.) .,De pen met den meest eenvoud;gen, meest veiligen. meest <vluggen en meest zuinigen zelfvuller is die van Waterman." ( Adv.) c. De meest ergste. Dit is het meest krachtigste middel." 1 Maandogncht.) Een van de mooiste en meest elegantste Studebaker modellen." l Adv l Hij is het meest persoonlijkst." (Gr J KUNSTCIITTICI ,.Berlioz' drnomensymphonie. De muz'kale Traumdeutung geeft geen problemen voor den psychiater Ontdaan van den klank, gaat de muziekzoeker dikwijls leeg uit, en zooals ik onlangs nog zei, moeten we ons niet blind houden voor de menging van on sterfelijke genialiteit en klaarblijkelijk auto didactisme (fn dit laatste niet in den gunstigcn zin). Van Anrooy had bij de studie nog weer fijnere puntjes op de i gezet, waar van het resultaat hoorbaar was In de finale was het wel wat des Fal-chen zu viel, maar dat doet hier niet kwaad". ' Vad.l ,,Ten slofte moeten wij nog wijzen op de groote verheugenis der Rubensvereerders, de kleine schetsen van den onsterfeliiken Ant werpenaar. waarop men vlot neergeworpen ziet die losse en vaste trekken, die spontani teit, die wetlderige levensdrift, dat heroïsch bevederd dynamisme, die vurigheid en kracht, die steeds een wonder van leven en beweging en warmbloedige volheid verwezenlijken." (Tel ) Deze twee-eenheid van hypertrophische expressiviteit en natuurlijkheid is het zelf geschapen materiaal waarmede de regie ge werkt heeft, waarmede zij in de compositie der filmbeelden moest voortarheiden Elk beeld behoeft niet een illusoir surplus te geven, zooals op het tooneel, maar elk beeld moet zoodanig zijn. dat een geregistreerde reeks van deze beelden door de verrassing der absolute associatie een illusie verwerkelijkt.' 1 1 el. l Zonder deze hoogere aandeelname vermag hij met de muziek als zoodanig niets uit te richten." i Gr.) ,.Zoo verstond men hoe hij deze vloeiende kleur lanezarnerhand te scheppen had ge weten Het ligt aan uw persoonlijke instel ling welke ge het meest bewondert". ( Tel.) Bij onwerkbaar weer werd aan de arbei ders 70 % van het loon uitbetaald." l Tel.) En dan ping -n ze maar 'n beetje TOT d-;'enteren. Teiv/.ij liet weer ook or.irutidsljriterha.ir wa*. De aagsclie ( t. v. rtelt van ,,De eerstj Ne KM la .dsclie Club van bet'o 'p-ii'romvett." L/lt brengt o is een ge-ichikteT naam in den ge< st van die verwijfd' kn pen, die je te^'enwoi nlig ui. t loopen dile.t^nt vruuwen. ONZE ADVEHTKEKENDE HUMOTiTSTEN ,,Une dame demande place chez bonne familie comme aide de menagerie." t N. R. C.) Pianist met slagwerk biedt zich aan." (H. D.) LINCOLN de meest volmaakte wagen JAN LIMBACH- Haarlem .: AA1S.I. , V/H Jt CO.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl