Historisch Archief 1877-1940
D£ Q«QEMÊAMSTERDAMMER VAN 17.
fltf
Na. 2637
;
l'
t$-t
l
t
i
BUKOMSTIGHEDEN
ANNIE SALOMONS
CCXCIX
- ? ;
E kennen uit de evangeliën de
mooie parabel van den
Pharizeeër en den tollenaar: de Pharizeeër,
die tegen God al zijn eigen deugden
opsomde, en de tollenaar, die op een
afstand bleef staan, die zelfs zijn oogen
niet ten hemel wilde heffen, maar zich
pp de borst sloeg en zeide: O God,
wees mij, zondaar, genadig". Ik zeg
u", zegt de evangelist Lucas, (en
.hoeveel arme, berouwvolle tollenaars
uit later eeuwen zal hij met dit eene
zinnetje hebben gesterkt en nieuwen
^levensmoed gegeven), ,.deze veeleer
dan gene ging gerechtvaardigd naar
'huis."
We kunnen ons, als we het leven in
het groot bekeken, met evenveel
recht er ov§c verbazen, dat de
menachen door ingrijpende veranderingen
van de staatsvormen heen en ondanks
allerlei de wereldorde-omverwerpende
uitvindingen der techniek, zichzelf
.zoozeer gelijk zijn gebleven, als we
ervan overtuigd kunnen zijn, dat ons
geslacht op het oogenblik op een zeer
eigenaardige wijze aan het veranderen
is. 't Hangt er maar van af, welken
kant men uit kijkt.
Wanneer we (om bij dit diepe,
menschlievende evangelie te blijven)
naar. de schildering van den Phari
zeeër zien: O God, ik dank U, dat ik
niet ben gelijk de andere menschen:
roovers, onrechtvaardigen, echtbre
kers of ook gelijk dezen tollenaar'';
dan knikken we in vertrouwelijk
herkennen en zeggen: Deze figuur is
van alle tijden; de Pharizeeër leeft in
elk van ons; we verhef f en ons allemaal
op de een of andere eigenschap, zij
het in minder opvallenden vorm, en
zelfs als we gebroken van berouw
terneer liggen, danken we den Heer
tenslotte nog: dat we toch
tenBiinste geen Pharizeeërs zijn". Waar
door we het dan onmiddellijk warden.
Maar als we naar den tollenaar
zien, den zondaar, den overtreder van
Qpds geboden, en we kijken naar de
zondaars en vooral naar de zonda-,
resjes van dezen allermodernsten tijd
dan krijgen we den indruk, dat
zelfs de laatste schijn van gelijkenis
tusschen toen en nu is verwischt, en
we zouden met tante Martha de Harde
willen verklaren: Als de oude Salomo
nogeens opzag, dan zou hij niet zeggen,
dat er geen nieuws was onder de zon".
Al is het dan ook niet veel
verheugends of verhef f ends.
Als we ons nu maar tot de
zondaresjes bepalen, dan onderscheiden
we tegenwoordig de uitbundigen, de
triomfantelijken, die heelemaal vóór
in den tempel gaan staan, zich luid
ruchtig op de borst kloppen en zeggen:
ONTWERP WPENAAT
1CHRUFBUREAU IN BIK.ENHOUT. IN BLKS &<«:
GEWEKBCHTE HOUTKLEUR. LANG 7OX. HEEIE O\/.
HOOGTE OOX.OIEPre X»
Natuurlijk heb ik gezondigd en flink
ook. Braafheid is kwezelary. Braaf
heid is ongezond. Je wordt er zenuw
ziek van; onderdrukte begeerten !
Leve de eerlijke zonde. Wie er niet
voor uitkomt, moet je dubbel in de
gaten houden".
Dan hebben we de extatischen, die
voor elke zonde dankbaar zijn, omdat
ze hun leven heeft verdiept, hen wijzer
en sterker en meer mensch heeft
gemaakt (precies zooals men dat
vroeger zei van geestelijke tucht en
van zelf o verwinning); en de derde,
waarschijnlijk de rampzaligste
kategorie, zijn zij, die de zonde bewust,
met hun verstand zoeken, in de hoop
daarin de emotie, de levensvervulling
te vinden, die hun op de normale wijze,
door liefde, door vriendschap, door
mededoogen, tot hun vertwijfeling
bleef ontzegd.
Ik noem hen de rampzaligsten, om
dat zij het leven volkomen op zijn kop
zetten: ze zondigen, zonder vreugde,
zonder innerlijken aandrang. Het is,
alsof hun hart zóó koud is, dat zelfs
de hel het niet kan verwarmen. En
uit zoo'n bedachte, be-praemediteerde
aberratie hopen ze dan de ontroering
te puren, die de groote geesten, de
brandende harten, na hun val hebben
doorleden. Maar ze vergeten, dat
groote heiligen als Augustinus, dat
kunstenaars als Baudelaire en Verlaine
nooit niet de zonde hebben
gecoquetteerd; dat die er niet uit vrijen wüzijn
heengewandeld, om eens te kijken, of
daar niet iets bizonders aan te beleven
viel; iets, dat hun kunst ten goede kon
komen; iets, dat een nieuwen klank
aan hun lied zou geven maar dat
deze integendeel door het kwaad zijn
overmeesterd; dat de kracht van hun
hartstochten hen heeft gebroken, tot
ze, net als de tollenaar, zich alleen
nog op de borst konden slaan; of
zooals Verlaine prevelen: Je suis
indigne, mais je sais votre clémence".
Onze generatie is opgevoed in de
schaduw van een geslacht, dat slechts
van goed óf kwaad wist; dat geen
tusschentrappen kende; dat zelfs niet
"rekende met omstandigheden, die
veel verklaren kunnen", maar wier
oordeel in vaste hokjes was ingedeeld:
eerlijk óf oneerlijk; fatsoenlijk f on
fatsoenlijk. Ik herinner me nog
deoude dame, die, toen ik als jong meisje
voor Onderlinge vrouwenbescher
ming" collecteerde, kortaf zei: Neen,
dat vind ik iets schandelijks", en door»
liep. Zij vertegenwoordigde (nobele
eenlingen niet te na gesproken) haar
tijd.
Wij, minder zelfverzekerd, meer
genuanceerd in ons oordeel, zijn
bereid, zonder zedepreeken, met har
telijk meegevoel, de moderne Beatrij
zen, die, naar Boutens'nuchter woord,
haar wereldsch werk verricht" heb
ben, tegemoet te treden; maar als ons
een troostwoord op de lippen komt,
kijken ze ons aan met verbaasde
oogen en zeggen: Wat bedoelt u
eigenlijk? Ik ben heel blij, dat ik dit
heb beleefd. Die meisjes van vroeger,
die maar over de dingen heendroom
den, dat is het onwezenlijkste, dat
er te denken is. Jammer, dat dit een
vergissing was? Maar waarom eigen
lijk ? Een mensch leert het meeste door
zijn vergissingen. En bovendien was
het eigenlijk geen vergissing, 't Was
alleen iets van korten duur. Ik geloof
niet in vergissingen. Alles werkt mee*
tot onzen groei."
We staan beschaamd, en voelen ons
kinderachtig. Toch zouden we iets
Conduite
MtérieurjÊ;
TYPE 509
fiL2600.~
De wagen voor ieder Jaargetijde.
Verbruikt slechts l L. benzine op 12 K.M. en haalt ruim 80
K.M. snelheid; 7/12 P.K., 4 cyl. kopkleppenmotor; 4
wie!remmen; 4 schokbrekers; ducolak; reservewiel met band.
J. LEONARD LANG
Stadhouderskade 114
AMSTERDAM
Telefoon 27100
PHOENIX-MEUBELEN"
Voor WONING en KANTOOR lijn GOED, GOED
KOOP en worden onder GARANTIE geleverd <*> <**>
BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ
Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 <*o cso e« <*> c*> <?*>
Fabriek-Toonkamer» Warnoesstraat 141 Tel. 42689
Spoor's
Mosterd
l
W. A. Spoor jr., Cukmborg.
STEUNZOLEN,
?IET OPSTAAMOEN BvheNRANO
HERSTELT DE/ PLATVOET U
O.A.MASSING. V
O.Z.VOQRI5URSWAL 334. A*/
M.MET BIN n EN6A&THUISI
Huize KLIM-OF
Rust- en Herstellingsoord
WASSENAAR
Prijs f 2.50 per dag-Tel. 125
Hoogtezon aanwezig
N. TIMMERS
Ged. Verpleegster
TEOO/ïttBKK
VKZOMÏM
WEINIG KQ/TEN
UWE WOON INMCHTINfj
Cliché's
Van Leer
Amsterdam
(i/nc/er den Ifi.
(?l/is a ois (L 'redespaleis, Qiaay .... ^-Uenetiaanscfie fironen
^Laan v. <-Jïleerderooorf 443 ........ Opruiming meubels
QloKin 15, ^Amsterdam ...... Qljdelijfi Oosterscfie tapijten
(Verlaagde prijzen
VICTORI A-WATER
Reeds meer dan
40 jaren
OBERLAHMSTEIH
in Nederland
ingevoerd
willen zeggen: zijn de idealen van
negentien eeuwen Christendom dan
maar vooze schijn geweest? Kan n
geslacht kortharigen en -rokkigen,
war-hoofdigen en -hartigen opeens
omverwerpen, wat met ernst en zelf
verloochening, in tucht en vasthou
dendheid is opgebouwd?
Maar tenslotte spreken we het toch
maar niet uit. Wie weet, hoe innerlijk
onvast en ongelukkig deze
nieuwlichtsters zich eigenlijk voelen, en
hoeveel hun parmantige uittarting
gelijkt op het luide zingen van een
kind, dat zoo zijn angst voor het
donker tracht te overstemmen....