Historisch Archief 1877-1940
DEGRO!
>»«is*l»^^
'VAK Hl
Nb.
r .
?"><
: ,
'
Uitgaven
Howrièe Mooy. Maalstroom.
i Eerste deel: Van de Ankers.
' ?Amsterdam 1827, Mij. v.
grogfe en goedkoope lectuur.
«Sftgboek van een bakvisch.
mh»t, een rauwe, 'een dot, zoo'n
triapb, gezond kind; heelemaal
zpo'n 'demi-viergè, zooals je ze
maar al te veel aantreft,
nee ! Zoo'n echte natuurlijke
bakvisch; verbeel-jfe, ze
' fotpottood" als 'ze d'r niet
mee schrijven, kan; ja, di
hebben zoo'n typisch taaltje
l«p. dien leeftijd, hé? Zoo'n lekkere
.qetelepoet van een meisje, zoo'n
jfenolletje, zoo'n stroopkan, wat zeg ik?
? f.BOo'n stroopvat vol snoezigheid, zoo'n
Complete zoete inval, zoo'n echt kind
,öm te knuffelen; némeneer, né,
u nou niet zoo geniepig; zoo is
kind niet, heelemaal niet; u hebt
geen kans; daar is dat meisje
te gezond voor ! Als ze alleen m
duinen zit en er komt een vent op 'r
.'xaei verkeerde bedoelingen ja,
loopen er vél in de duinen dan
hem pardoes met 'r
schoolin'z'n gezicht, zoo'n kleine
Maar dan komt er ook net 'n
aan, die den patjakker
hè, gelukkig maar. En
'zoo'n onbeduidend meisje ook;
?weet wat aardig mee te praten
muziek en schilderkunst, en van
dichterlijke opmerkingen hier en
bijvoorbeeld: '?wat houdt toch
mijn ziel zoo gewikkeld in grijsgrauwe
' J waden? "'typisch hè, van zoo'n kind;
t Cjiiee, dan loopen d'r wel andere in de
' ^.KalVerstraat.
' Het boek heeft n fout. Het begint
'' te laat. Het had moeten beginnen bij
* 4e baby. Wat een kans heeft de schrijf
ster hier voorbij laten gaan ! Wat een
vergooide romantiek van de schoone
t' luier l wat een verspilde schoonheid
\ van
klap-es-in-de-handjes-blij-blij-blijop-je - booze - bolletje - dij - dij -dij
-hoe' groot-ia-Henrietje-dan? Het is
Waar, er kan nog een heeleboel goed
gemaakt worden ; we hebben hier pas
' het eerste deel; op de bakvisch kan
? het jonge meisje volgen, dan de ver
loofde, dan de bruid, dan de getrouw
de :vrouw met het gansch beleid des
echten staats; de moeder, de weduwe,
de schoonmoeder, de grootmoeder en
? de achter-oud-scheeftante ; ja, ja, alles
? k'ari nóg terecht komen; het kan nog
een heele Bougon-Macquart-serie op
z'n honniponnisch worden. En dan
willen ze nog beweren dat wij niet
kunnen concurreeren met
buitenlandsche 'celebriteiten l Kom op als jullie
lef hebt,' Duitschers en Franschen mét
jullie epos-achtige grootdoenerij l Se
dert Henriette Maoy zullen we ons
niet meer door jullie laten vernikkelen,
reken maar t
E. Formiggini-Santamaria, Dag
boek van. een moeder. Vertaald
' uit het Italiaansch d. Erna
Reens-Gerson. Amsterdam
1927. De Spieghel".
Een Italiaansche dame blijkens
de inleiding een paedagoge van. naam
- beschrijft ia dit boek haar ervarin
gen van dag tot dag met een geadop
teerd weeskind, waarvan zij de op
voeding op zich genomen heeft; en
niet alleen haar ervaringen, maar ook
haar overwegingen en motieven, haar
tact en haar leiding. Hier en daar
staan wel fijne opmerkingen in het
boek, maar het dagboek is lang, zeer
lang. Verreweg het meeste van het
geen de" schrijfster over haar pupil
vertelt, kan van ieder kind opgemerkt
worden en verreweg de meeste moeilijk
heden van dit kinderkarakter zouden
door elke middelmatige huismoeder
opgelost kunnen worden, zonder dat
zij ook maar n woord van onze
hooggeprezen paedagogiek gelezen had.
Zoodat ik maar zeggen wil, dat de ver
taling van dit boek met alle respect
voor de vertaalster, die voor goed
Nederlandsen zorgde naar mijn
meening nu niet zoo erg noodig was.
Papieren paedagogiek hebben we al
meer dan genoeg.
HEBMAN MIDDENDOBP
Van de hand van B. Casimir ver
scheen bij H. J. W. Becht
Langs de lijnen van het leven".
Een bundel opvoedkundige opstel
len. Al doorbladerende zal men zich
misschien over menig kapittel ver
wonderen en dan begrijpen, dat deze
opstellen geschreven zijn voor de
massa, voor de overgroote massa.
Uitvoerig wordt er stilgestaan bij
sexueele opvoeding en ontwikkeling
der geslachten een groote ver
dienste, waar doorgaans de bevat
telijkheid van het volk voor sexueele
vraagstukken onderschat wordt.
Menig psycholoog zal hier echter een
beter begrip hebben gevorden dan
bij andere klassen. Hoe groot
wordt misschien nog niet eens ten
volle in dit boskje erkend. K.
25-27 PRINS HENDRIKKADE B$
40 VAN BAERLESTRAAT *
AMSTERDAM **
TRADE MARKS
China:
rbn eanbhenvare
and
Jasper ware:
i -,
Muziek in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
Pijper's nieuwe pianoconcert
VT17ANNEEB wij ons over dit nieuwe werk van
Pijper, zijn concert voor piano met orkest,
verleden' Donderdag in het Concertgebouw uit
gevoerd, verblijden, wanneer wij het buitengewoon
boeiend hebben gevonden dan is dat wel in de eerste
plaats omdat deze muziek, na haar starre Odyssee
MERK
Greatest
Artists
Finest
Record ing
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERT R O F F t N REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTBRD. VKKRKADB a» A DEN HAA«
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding.
door de schrale gebieden der cerebraliteit eindelijk
weer de formule nadert die Debussy ons van de
muziek gaf: fantasie van het gevoelsleven. Ik voor
mij hoor dit werk als een klank-stuk, (geboren
uit de reëel-inspireerende samenklanken der tonen
uit dat accoord, dat theoretisch de accoorden van
a kl. t. en b kl. t. vormt, maar geen bi-tonaliteit is,
doch een klank voor de gehoorzenuwen (rare preci
seering, die echter voor de tegenstelling met geeste
lijk" hooren noodzakelijk is). Telkens spelen twee
toonsoorten terwille van dit harmonisch
stemmingeffect naast of tegen elkaar; naast in de eerste melo
die, tegen in de tango-melodie. Dit geeft in den
voortgang van het werk wel is waar een zekere
eentonigheid, vooral daar het concert naar de idee
waarlijk concerteerend is gehouden, d.w.z. dat
piano en orkest afwisselend aan het woord zijn, en
hun eigen wereld van uitdrukkingsmiddelen niet
verlaten (het klavier is geheel opgevat als
toetseninstrument, naar de modernen). Het pianoconcert
is matter van rythme en structuur dan wij b.v. bij
de derde symphonie gewend zijn, doch het is mil
der, minder krampachtig in het ontwijken van wat
het gevoel" vraagt. Het sluit zich weer eenigszins
aan bij de klank-impressionisten, die men ook in
het vroegste werk van Pijper nog terugvindt wan
neer hij een zekere mildheid, een zekere teederheid
wil uitdrukken. Zelfs de Mahlerismen uit de 1ste
symphonie keeren terug in dat marcia fun
bregedeelte. Niemand dan de componist zelf zal kun
nen zeggen of dit werk een rustpunt in zijn oeuvre,
een spel" beteekent, dan wel een verandering.
JOS. HARTOG
Hoofdsteeg 17
Rotterdam
Nobelstraat 28
Utrecht.
Alle Fotobenoodlgdheden. Nog enkele prima
gelegeaheldatoestellen. Ook genegen te ruilen (alleen goede tjeaUllen).
Geest en stemming wijzen voorloopig nog op het
eerste.
Monteux gaf met het orkest vau de instrumentaal
zoo interessant en mooi behandelde orkest-partij een
meesterlijke vertolking. Voor de klavierpartij was
misschien beter de zorg aan een volmaakt pianist
opgedragen geweest: het klavierspel van den com
ponist, die zelf de partij voordroeg, was niet geheel
vrij van dilettantisme. Dat het publiek het werk
betrekkelijk koel ontving is misschien ook gedeel
telijk op deze teleurstelling terug te voeren.
VAM HELLES
TABAK
IS