De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 31 december pagina 10

31 december 1927 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

DEGRO! >»«is*l»^^ 'VAK Hl Nb. r . ?">< : , ' Uitgaven Howrièe Mooy. Maalstroom. i Eerste deel: Van de Ankers. ' ?Amsterdam 1827, Mij. v. grogfe en goedkoope lectuur. «Sftgboek van een bakvisch. mh»t, een rauwe, 'een dot, zoo'n triapb, gezond kind; heelemaal zpo'n 'demi-viergè, zooals je ze maar al te veel aantreft, nee ! Zoo'n echte natuurlijke bakvisch; verbeel-jfe, ze ' fotpottood" als 'ze d'r niet mee schrijven, kan; ja, di hebben zoo'n typisch taaltje l«p. dien leeftijd, hé? Zoo'n lekkere .qetelepoet van een meisje, zoo'n jfenolletje, zoo'n stroopkan, wat zeg ik? ? f.BOo'n stroopvat vol snoezigheid, zoo'n Complete zoete inval, zoo'n echt kind ,öm te knuffelen; némeneer, né, u nou niet zoo geniepig; zoo is kind niet, heelemaal niet; u hebt geen kans; daar is dat meisje te gezond voor ! Als ze alleen m duinen zit en er komt een vent op 'r .'xaei verkeerde bedoelingen ja, loopen er vél in de duinen dan hem pardoes met 'r schoolin'z'n gezicht, zoo'n kleine Maar dan komt er ook net 'n aan, die den patjakker hè, gelukkig maar. En 'zoo'n onbeduidend meisje ook; ?weet wat aardig mee te praten muziek en schilderkunst, en van dichterlijke opmerkingen hier en bijvoorbeeld: '?wat houdt toch mijn ziel zoo gewikkeld in grijsgrauwe ' J waden? "'typisch hè, van zoo'n kind; t Cjiiee, dan loopen d'r wel andere in de ' ^.KalVerstraat. ' Het boek heeft n fout. Het begint '' te laat. Het had moeten beginnen bij * 4e baby. Wat een kans heeft de schrijf ster hier voorbij laten gaan ! Wat een vergooide romantiek van de schoone t' luier l wat een verspilde schoonheid \ van klap-es-in-de-handjes-blij-blij-blijop-je - booze - bolletje - dij - dij -dij -hoe' groot-ia-Henrietje-dan? Het is Waar, er kan nog een heeleboel goed gemaakt worden ; we hebben hier pas ' het eerste deel; op de bakvisch kan ? het jonge meisje volgen, dan de ver loofde, dan de bruid, dan de getrouw de :vrouw met het gansch beleid des echten staats; de moeder, de weduwe, de schoonmoeder, de grootmoeder en ? de achter-oud-scheeftante ; ja, ja, alles ? k'ari nóg terecht komen; het kan nog een heele Bougon-Macquart-serie op z'n honniponnisch worden. En dan willen ze nog beweren dat wij niet kunnen concurreeren met buitenlandsche 'celebriteiten l Kom op als jullie lef hebt,' Duitschers en Franschen mét jullie epos-achtige grootdoenerij l Se dert Henriette Maoy zullen we ons niet meer door jullie laten vernikkelen, reken maar t E. Formiggini-Santamaria, Dag boek van. een moeder. Vertaald ' uit het Italiaansch d. Erna Reens-Gerson. Amsterdam 1927. De Spieghel". Een Italiaansche dame blijkens de inleiding een paedagoge van. naam - beschrijft ia dit boek haar ervarin gen van dag tot dag met een geadop teerd weeskind, waarvan zij de op voeding op zich genomen heeft; en niet alleen haar ervaringen, maar ook haar overwegingen en motieven, haar tact en haar leiding. Hier en daar staan wel fijne opmerkingen in het boek, maar het dagboek is lang, zeer lang. Verreweg het meeste van het geen de" schrijfster over haar pupil vertelt, kan van ieder kind opgemerkt worden en verreweg de meeste moeilijk heden van dit kinderkarakter zouden door elke middelmatige huismoeder opgelost kunnen worden, zonder dat zij ook maar n woord van onze hooggeprezen paedagogiek gelezen had. Zoodat ik maar zeggen wil, dat de ver taling van dit boek met alle respect voor de vertaalster, die voor goed Nederlandsen zorgde naar mijn meening nu niet zoo erg noodig was. Papieren paedagogiek hebben we al meer dan genoeg. HEBMAN MIDDENDOBP Van de hand van B. Casimir ver scheen bij H. J. W. Becht Langs de lijnen van het leven". Een bundel opvoedkundige opstel len. Al doorbladerende zal men zich misschien over menig kapittel ver wonderen en dan begrijpen, dat deze opstellen geschreven zijn voor de massa, voor de overgroote massa. Uitvoerig wordt er stilgestaan bij sexueele opvoeding en ontwikkeling der geslachten een groote ver dienste, waar doorgaans de bevat telijkheid van het volk voor sexueele vraagstukken onderschat wordt. Menig psycholoog zal hier echter een beter begrip hebben gevorden dan bij andere klassen. Hoe groot wordt misschien nog niet eens ten volle in dit boskje erkend. K. 25-27 PRINS HENDRIKKADE B$ 40 VAN BAERLESTRAAT * AMSTERDAM ** TRADE MARKS China: rbn eanbhenvare and Jasper ware: i -, Muziek in de hoofdstad door CONSTANT VAN WESSEM Pijper's nieuwe pianoconcert VT17ANNEEB wij ons over dit nieuwe werk van Pijper, zijn concert voor piano met orkest, verleden' Donderdag in het Concertgebouw uit gevoerd, verblijden, wanneer wij het buitengewoon boeiend hebben gevonden dan is dat wel in de eerste plaats omdat deze muziek, na haar starre Odyssee MERK Greatest Artists Finest Record ing IS EEN WAARBORG VOOR ONOVERT R O F F t N REPRODUCTIE EN ONGEËVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY. AMSTBRD. VKKRKADB a» A DEN HAA« Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927 Hoogste onderscheiding. door de schrale gebieden der cerebraliteit eindelijk weer de formule nadert die Debussy ons van de muziek gaf: fantasie van het gevoelsleven. Ik voor mij hoor dit werk als een klank-stuk, (geboren uit de reëel-inspireerende samenklanken der tonen uit dat accoord, dat theoretisch de accoorden van a kl. t. en b kl. t. vormt, maar geen bi-tonaliteit is, doch een klank voor de gehoorzenuwen (rare preci seering, die echter voor de tegenstelling met geeste lijk" hooren noodzakelijk is). Telkens spelen twee toonsoorten terwille van dit harmonisch stemmingeffect naast of tegen elkaar; naast in de eerste melo die, tegen in de tango-melodie. Dit geeft in den voortgang van het werk wel is waar een zekere eentonigheid, vooral daar het concert naar de idee waarlijk concerteerend is gehouden, d.w.z. dat piano en orkest afwisselend aan het woord zijn, en hun eigen wereld van uitdrukkingsmiddelen niet verlaten (het klavier is geheel opgevat als toetseninstrument, naar de modernen). Het pianoconcert is matter van rythme en structuur dan wij b.v. bij de derde symphonie gewend zijn, doch het is mil der, minder krampachtig in het ontwijken van wat het gevoel" vraagt. Het sluit zich weer eenigszins aan bij de klank-impressionisten, die men ook in het vroegste werk van Pijper nog terugvindt wan neer hij een zekere mildheid, een zekere teederheid wil uitdrukken. Zelfs de Mahlerismen uit de 1ste symphonie keeren terug in dat marcia fun bregedeelte. Niemand dan de componist zelf zal kun nen zeggen of dit werk een rustpunt in zijn oeuvre, een spel" beteekent, dan wel een verandering. JOS. HARTOG Hoofdsteeg 17 Rotterdam Nobelstraat 28 Utrecht. Alle Fotobenoodlgdheden. Nog enkele prima gelegeaheldatoestellen. Ook genegen te ruilen (alleen goede tjeaUllen). Geest en stemming wijzen voorloopig nog op het eerste. Monteux gaf met het orkest vau de instrumentaal zoo interessant en mooi behandelde orkest-partij een meesterlijke vertolking. Voor de klavierpartij was misschien beter de zorg aan een volmaakt pianist opgedragen geweest: het klavierspel van den com ponist, die zelf de partij voordroeg, was niet geheel vrij van dilettantisme. Dat het publiek het werk betrekkelijk koel ontving is misschien ook gedeel telijk op deze teleurstelling terug te voeren. VAM HELLES TABAK IS

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl