De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 31 december pagina 6

31 december 1927 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 DECEMBER 1927 No. 263» l' B1JKOMST1GHEDEN door ANNIE SALOMONS E ' ' . . (XX P* .ïjfJllGBTWIJFELD hebben we een i ?** jaar of vijf en twintig geleden vrjj, Trol allemaal meegedaan; meenden we ^allemaal, dat de hemel zou opengaan, *bf de vrouw eerst maar eens geen kopjes meer hoefde te wasschen. Er was maar een zeer enkele, sterke persoonlijkheid, die tegen de massale suggestie op kon en die zich ook toen al "nuchter afvroeg: Maar als de Vrouw geen kopjes meer wascht, wat moet ze dan doen?" . - Op het oogenblik vragen we het > ?, Vrijwel allemaal; de psychiaters, die de taak hebben de uit hun verband _-: geraakte levens zoo goed en zoo kwaad [ l «b het gaat weer op te kalefateren, in '. s»",4* eerste plaats. O, ik ben niet zoo .'£ 'verblind door m'n: grieven tegen den . -V.vmodernen tijd", dat ik niet zou zien, ?'? ? dat er ook nu nog huismoeders te over .':«qn,- met Jonge kinderen en weinig -' hulp, voor wie het een weldaad zou 1 '. - rijn, ab het werk in het gezin nog veel iooeer werd vergemakkelijkt en vereen voudigd; huismoeders, die werkelijk témoe zijn; die téweinig tijd hebben, " om eena even tot zich zelf te komen; rata wie, dag aan dag, en dat jaren Achtereen, te veel wordt gevraagd. Toch is het merkwaardig, dat het niet ' deze kategorie van vrouwen is, die de sanatoria en de rusthuizen vullen; een overwerkte vrouw schijnt altijd nog een veel beter kans te hebben om haar leven met eigen hand te sturen, dan een gedésoeuvreerde vrouw. Het tijn de armen, die geen kopjes meer hoeven te wasschen", die, in dezen moeilijken tijd van revoluties op elk gebied, het loodje leggen. Tegenover n vrouw, die inderdaad andere dingen béter kon dan haar linnenkast verzorgen en augurken inmaken, ston den er negen honderd negen en negentig, die deze taak even voor treffelijk als haar moeders en haar grootmoeders hadden kunnen vol brengen en die er een vol en vredig geluk m hadden kunnen vinden. Waarom moest de enkele, de uit zondering, die zich in de sfeer van het huisgezin inderdaad misplaatst voelde, die naar waarheid wel wat beters te doen had", omdat ze, in afwijking met den aanleg harer zusteren, het gewone werk inderdaad niet goed, want zonder hart en zonder belang stelling deed waarom moest zij al die vreedzame zustertjes mee uit drijven ins feindliche Leben", waar voor zij niet waren gemaakt, en waar ee zich ook heelemaal niet thuis roeiden.-... Eea vrouw, die geen kopjes^meer ONTWERP W.PENAAT SCHRUfBUREAt) IN EIKENHOUT. IN ELKE fi'*£ GEWEHSCHTE HOUTKLEUR. LANG 7OX. HEELE O\S. HOOGJE 00»..DIEPTE 7DZ. =Si.»£ wascht en die toch ook niet een andere, soliede, vast omschreven, dagelijksche taak heeft, gaat zich bezig houden met de hoogere, de geestelijke dingen des levens. Waarom hebben we soms het rampzalige gevoel, dat er nooit zooveel onwaarachtige, groote woor den, zooveel opgedreven phrases onder de menschen zijn gewisseld, als in dezen tijd? De vrouwelijke energie moet toch ergens heen; de uitwisseling van huismiddeltjes bij kinderziekten, van recepten en practische raad gevingen voor het onderhoud van meubelen en de beste wijze van inmaken, dat rijke gebied van concreet weten, is tegenwoordig in de ban gedaan, met het natuurlijke gevolg, dat la stupiditélatente se dëgage", en men philosopheert over Freud en het onderbewuste; over het photografeeren van geestverschjjningen en de leer van Mazdaznam, om van de verwikkelingen van het per soonlijke ziele- en zinnenleven maar te zwijgen. Men zei in dien tijd, toen we nog alle heil van de bevrijding van de vrouw uit de slavernij van het huishouden verwachtten, dat ook de kinderen er van zouden profiteeren, als de moeders niet vroeg verwelkten in den eentonigen sleur van haar binnenskamersche levens, maar jong bleven, en. mee leefden, meer vriendin dan verre, oudere generatie; begrijpende steun bij alle moeilijkheden; vrooUjk mee bij jeugdig jolijt. Ik weet het niet.... ik weet het niet.... Ja, natuurlek: de afstand tusschen onze ouders en ons was oneindig veel grooter dan tusschen de ouders en de kinderen van nu; zij begrepen niets van onze conflicten en deden daar ook niet zoo heel erg hun best op, geloof ik, omdat het hun maar kinderlijk gebeuzel leek; maar ze waren er altijd; ze waren er, rust-gevend en imponeerend, juist doordat we hen voelden als menschen van. een heel ander seizoen; met zekerheid in hun daden en hun meeningen; met klare levens, waarin alles vast en onaan tastbaar scheen. Maar de jeugd van tegenwoordig, niet hun jong-gebleven ouders, heeft van dat jong-blijven" zeker evenveel bitters als zoets te verduwen. Ik ben weieens om drie uur naar bed gegaan", zei het achtjarige meisje trotsch, toen ik om tien uur vroeg, of ze wel zoolang mocht opblijven.... Toen m'n moe der trouwde." Dat eene zinnetje toen m'n moeder trouwde", met alles, wat het aan tegenstrijdigs en schrijnends bevat, is me dagen lang niet uit de herinnering gegaan. Ik weet niet, of, vijf maanden vroeger toen haar vader trouwde", het feest tot een dergelijk exces van laat opblijven had geleid, maar ik weet wel, dat het de kijk van een kind op het leven, op familie-verband, vol komen moet veranderen, als de ouders niet langer het onveranderlijke, de onwrikbare rotsen voor hen zijn; maar gewone menschen, die zelf nog op jacht zijn naar eigen geluk en eigen levensvulling. Het ergste, dat er dan ook bij een scheiding over de kinderen gezegd kan worden, is wel dit: Ze begrijpen het volkomen. Ze denken meer aan óns geluk dan aan het hunne". Dat is de wereld op zijn kop. De ouders moeten aan 't geluk van hun kinderen denken, en de kinderen, intuïtief, zonder eenige booze bedoeling, moeten aan zich zelf denken; die moeten voelen: jullie Hier is de Kachel!!! vulkachel» U kent toch het nieuwe systeem CENTRALE VERWARMING. Zoo niet, vraagt nog heden onxe brochure: IN DEN WINTER.... DE ZOMER IN UW HUIS HERINGA & WUTHRICH, HAARLEM. Tel. 11968 Voor den Haag: C. OLDENBURO .Ir.. RUswllk. Tel. Den Haag 18870 | OPGERICHT ny JPHOENIX-MEUBELEN" Voor WONING en KANTOOR zijn GOED, GOED KOOP en worden onder GARANTIE geleverd <K> ? BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 e*> <w eva css «w c* Fabriek-Toonkamer. WarmoeMtraat 141 Tel. 42689 rEEK ERT WOON INHCHTINJCN EN Ytl/ltHNdEN STEUNZOLEN ner OPSTAANOCN t HERSTELT .A.I O.Z.VOQR6UR6WAL Huize KLIM-OF Rast' en Herstellingsoord WASSENAAR Prijs f 2.50per dag-Tel. 125 Hoogtezon aanwezig N. TIMMERS Ged. Verpleegster Spoor's Mosterd W. A. Spoor Jr., Culemborg'. Cliché's Van Leer Amsterdam d en ^f/iaarfen (?l/is d PI'S (Vredespaleis, ^/Caay .... (Venefiaanscfie kronen j,aan v. U/leerJervoorf 4-4-3 ........ Opruiming meubels Qlo/iin 15. Qimsterdam ...... QïjdelijfïOosterscKe tapijten (Verlaagde prijzen VICTORIA-WATER Bij geregeld gebruik OBERIANHSTCIM digestie bevorderend bent van ons; je bent onze ouders; dat moet jullie blijven, en daarmee is alles gezegd." Maat als jonge kinderen ook ai beginnen mee te doen met dierbare phrases en mooie" rollen, dan is er in hun innerlijk leven iets fundamen teel verknoeid. O, die jong gebleven moeders, waarvan de dochters toegeeflijk zeg gen: ,,Ik kan Moeder niet met m'n zorgen aankomen. Die heeft zelf een zwaren tijd. Ze heeft er met me over gesproken; en ik tracht wel haar te helpen...." Wat hadden wij 't dan veel makkelijker in onze jeugd, waar in het wel-verzorgde huis, dag aan dag, de rustige, statige, belieerschte, zelf verzekerde moeder troonde, d:e ko ningin was in haar eigen rijkje; die daar alles wist en alles kon, zonder zich veel aan de verdere wereld ge legen te laten liggen; die niet trachtte met ons mee te leven; maar die vóór ons leefde en die door haar eigen harmonie ons deed opgroeien met vertrouwen in de continuïteit van het bestaan. \.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl