Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 JANUARI 1928
No. 2641
Volgens de Wet"
Rembrandt-Theater
IJ ET is een zonderlinge gedachte, dat binnen
onze landsgrenzen een aantal werken ligt
?opgezameld, die stuk voor stuk wonderen zijn van
prachtige, echte filmkunst. Werken, die niets van
?doen hebben met de eeuwige plaatjes-romantiek
?der amusementsfilms, noch met de raadselachtige
geometrische draaierij der puristen. Werken, even
.krachtig en eenvoudig als het volkslied, waaraan
niets te begrijpen, alles te beleven valt. Die alleen
maar niet vertoond kunnen worden.
Waarom niet? Omdat het schrik niet, lezer !
Sovjetfilms zijn ! Films, die door een detache
ment bereden politie naar het scheikundig labora
torium worden gebracht, om onderzocht te worden
op dynamiet en picrine-zuur. Die door
burge-ineesters en hoofd-commissarissen worden ge
fouilleerd op revolutionnaire propaganda". Die
"ten slotte door keurings-commissies worden ge
proefd op onzedelijkheid. Door geen enkele in
stantie, dit terloops, op schoonheid.
Laat het ons dan niet verwonderen en ontstem
men, dat de bioscoopdirecties aarzelen, dien
apitsroedenloop te ondergaan, temeer waar het
lesultaat altijd twijfelachtig blijft. Het publiek
:immers, grondig bedorven door de bloote
beenen-en knappe toetjes-film, staat volkomen vreemd
?en afwijzend tegenover den eenvoud en de
menscheIrjkheid der Russische conceptie. Het drenst om
aqn opgeverfde, zoetelijke, valsche romantiek met
haar happy end en maakt de exploitatie van deze
?werken tot een vrij hachelijk waagstuk.
Zoo liggen daar films als Drei Diebe", als Bett
und Sofa", als Die von der Strasze leben"
-allen beter dan het beste, wat de theaterproductie
?ons het laatste jaar bracht, onbenut en ongebruikt.
"Terwijl wij geduldig wachten, tot de Pola's, de
?Gloria's en de Norma's in de schmink zijn om
gekomen en de Aller-aller-allerletzte Walzer" de
«euwigheid is in-getold.
***
Nu heeft dan eindelijk een groote
theater?directie het aangedurfd, een dier gevaarlijke en
r.iskante films te brengen. Het Rembrandt-theater
vertoont (ik denk na lange en bange weifeling) de
?Sowkino-film Sühne" als Volgens de wet" en wij
allen, die het wel meenen met het repertoire, zullen
?eveneens in angstige spanning het resultaat van
dit experiment afwachten. In angstige spanning,
?want Sühne" is een der mooiste specimina der
Sovjetfilm.
Men zou zich bij een bespreking kunnen afvragen:
"Wat moet men eigenlijk tegenover een werk als dit
Txog ter aanbeveling" zeggen? Men
recomman?deert toch ook niet den voorjaarswind op een
?eersten lentedag, of den nachtegaalslag in den
«woelen zomeravond, of den fonkelenden sterren
hemel boven de besneeuwde wereld. Het is alles
in deze film zoo natuurlijk,, zoo vanzelfsprekend,
aoo eenvoudig en tegelijk zoo ongelooflijk boeiend
en ontroerend, dat men aarzelt om deze simpele
schoonheid te gaan bespreken". Helaas! Er
"worden kolommen druks geplant, om een Sunrise"
~te schragen pagina's gevuld met interviews
"van den belangwekkenden koorddanser Luciano
.Albertini. Gezien dit alles, zou het een onver
geeflijke tekortkoming zijn, niet eenige regelen aan
?deze voortreffelijke film te wijden.
De Russische f ilm in het algemeen en deze in het
trijzonder, vereenigt naar mijn meening alles in
?zich, wat ons lief is in de cinematografie van het
"huidige stadium. Zij is van een klare heldere
con?ceptie van een adembeklemmende stijging der
handeling en daarbij van een feiilooze techniek.
Gij staat tegenover dit gebeuren, zooals gij
"tegenover het léven-zelf staat: vervuld van eerbied
?en tegelijk van spanning, door zooveel eenvoud en
aoóveelj, onberekenbaarheid. Tot op het laatste
moment weet gij niet, hoe de grillige arabeske der
Het nieuwe postkantoor te Amsterdam
Een van sneeuw gebouwd huis der Eskimos
handeling zich wenden zal. Geenszins omdat gij
wacht op de ontknooping van een zorgvuldig
saamgeknutseld raadseltje, maar omdat bij de
dramatis personae alles mogelijk is zooals bij
levende menschen alles mogelijk is.
Deze figuren handelen geen oogenblik in strijd
met hun persoonlijkheid en toch zijt ge er nimmer
zeker van, wat het volgende oogenblik gebeuren
zal. In deze indrukwekkende polyphonie, waar
alles: de machtige stem der natuur, de laaiende
passie der menschen, de caprices van het blinde
toeval opklinken tot een geweldig geheel is
geen wending van melodiek of harmonie te voor
zien, ook het navrante slotaccoord niet, dat alles
met een feilen, korten slag afbreekt.
Het feit, dat hier niemand sympathiek" is,
of slecht" dat alles gebeurt, even onafwendbaar
als onverwacht, door de menschen en ondanks de
menschen, vervult ons met een deernis en een be
rusting, die alleen den allerbesten oogenblikken van
ons leven eigen is. Hoe ver staat dit werk van de
amusementsfilm", waar alles, als in een banket
bakkers-etalage keurig geordend ligt: slagroom,
fondant, bitterkoekjes, amandelen en krakelingen
het zoet, het bitter en het zout des levens be
hoorlijk gesorteerd. En hoe ver van het publiek",
dat lang door dezen poespas zijn smaak bedorven
heeft!
Dit wijde, meedoogende begrijpen van den
mensch in zijn tegenstrijdigheden kenmerkt (gelijk
al het Russische werk) ook deze film van het begin
tot het einde. Het gegeven is even simpel als
natuurlijk: In een goudgraverskamp aan den
Yukon werken de deelnemers en partage", be
halve de knecht, een Ier, die het vuile werk doet.
Niettemin ontdekt hij, toevalligerwijze juist
als men moedeloos het kamp wil opbreken het
goud. In de opwinding en vreugde van het oogen
blik, bespotten de ruwe gasten den armen slokker,
die er zoo leelijk naast grijpt, totdat hij in een
oogenblik van verbittering en razernij twee van de
drie mannen overhoop schiet. Al de granaten der
populaire oorlogsfilms bij elkaar maken niet den
indruk van dit ne geweerschot. Het is de moord
in al zijn elementaire verschrikking.
De overblijvende man, ziek van afgrijzen en
woede over deze daad. werpt zich op den moorde
naar en wil hem op zijn beurt wurgen, vertrappen,
neerslaan, als een giftig beest. Maar dan is daar de
vrouw de vrouw, die als man met de mannen
het ruwe leven deelt leelijk, onaantrekkelijk,
sexeloos, tot dit oogenblik, waarop zij stijgt tot de
subliemste vrouwelijkheid, in haar afkeer van het
geweld. De moordenaar wordt gebonden, om hem,
bij terugkeer in de beschaafde wereld, aan de
justitie over te leveren. En nu volgt een schrik
kelijke episode: de ijsgang van den Yukon en de
losgebroken winter in dit barre land sluiten deze
drie menschen op in de enge hut. Beurt om beurt
bewaken man en vrouw, het geweer tusschen do
knieën, den gevangene. Traag en eindeloos sleepen
zich de dagen voort en de drie rampzaligen, ver
loren in de wijde sneeuwsteppen van Klondyke.
kruipen de uren door, worstelend met hun angst,
hun hartstochten en den genadïloozen Tijd.
Midden in deze ellende valt de verjaardag der
vrouw. De man, heen en weer geslingerd tusschen
zijn primitief rechtsgevoel en zijn opkomende
deernis met den moordenaar, scheert hem, kamt
zijn haar en maakt zijn handen los, om hem mee
aan te laten zitten aan het eenvoudig feestmaal"...
weil es doch heute Geburtstag ist". Dit feest
maalvan deze drie verlorenen is van een prach
tige, ontroerende tragiek en een der hoogte
punten in het werk. In iedere andere film, zou nu
het oogenblik voor de verzoening en voor het
happy end gekomen zijn. Niets daarvan. Stug en
onverbiddelijk voltrekt het lot zich en na deze
korte episode van mildere gevoelens valt het leven
voor hen terug in dezelfde grauwe, onverbiddelijke
ellende. Het begint een obsessie, een nachtmerrie
te worden voor alle drie, zoodat de gevangene
zelf smeekt er toch een eind aan te maken.
En eindelijk uitgeput, ontzenuwd, radeloos ?
stemt de vrouw erin toe, dat ter plaatse recht
wordt gedaan en, onder het portret van Koningin
Victoria, wordt, na eenige primitieve formaliteiten,
de gevangene veroordeeld tot den strop. Vol
afgrijzen, maar voortgedreven door den
onontkoombaren loop der dingen, verrichten de exe
cuteurs hun luguber werk.... En als zij eindelijk
wegvluchten van den gehangene, ontsnapt u een
kreet van ontgoocheling: Dus toch.. . !"
Want zoo suggestief is hier het conflict der
menschelijke gevoelens uitgebeeld, zoo volkomen
vrij schijnen deze figuren te leven, dat gij geen
oogenblik het ergste durft veronderstellen. Dus
toch l"
Vijf minuten daarna,wanneer de man en de vrouw
naar de hut zijn teruggekeerd en in stomme ver
slagenheid neerzitten, opent zich langzaam de deur
en de gehangene verschijnt. Een oogenblik staat
hij tegenover zijn beulen, druipend van den regen,
gehavend, verschrikkelijk en het hart klopt u
in de keel. Dan maakt hij met een ruk den strik
van zijn hals los en werpt hem voor hun voeten.
Het touw is gebroken, bewaar den strik; men zegt,
dat hij geluk brengt.... !"
En verdwijnt in den nacht.
Nooit zal ik het lieve, leelijke gelaat van de
vrouw vergeten die niet een vrouw is, maar de
vrouw. Nooit het ernstige, verbeten gezicht van den
Engelschman, noch dat van den ongelukkigen Ier.
Het is prachtig, wat deze drie menschen doen,
eenvoudig, waar en verheven, als de natuur, die
hen omringt.
En nu zou ik kunnen beginnen let wel:
begmnen
de zeldzame artistieke en technische
kwaliteiten van dit werk te bespreken. Ik zal het
niet doen laat ons de herinnering aan een groote
ontroering zuiver bewaren en niet schaden door
analyse, hoe goed ook bedoeld.
Wanneer komen de andere Russische werken....
als zij ooit komen?