Historisch Archief 1877-1940
No. 2642
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 JANUARI 1928
Emile Zola
door W. MARKUS-POELS
"^ U het 25 jaar geleden is, dat Zola stierf, her
denkt men hem allerwegen. Men staat weer
eens even bij hem stil en men vraagt zich af hoe
hij was, wat hij deed en wat er van zijn werk en van
zijn meeningen nog belangrijk is voor ons.
Als jongmensch van achttien jaar is hij in 1858
uit Aix naar Parijs gekomen met veel talent, met
veel energie en met veel eerzucht. Hij is zich be
wust van de kracht, die in hem sluimert, hij wil
die gebruiken, hij wil iets groots bereiken. In Aix
heeft hij al gedicht en hij droomt er van een trilogie
in verzen te maken, getiteld La Genese, waarvan
de drie deelen zouden lieeten: La Naissance du
Monde, L'Humanité, L'Homme devant Dieu. Dus
dan reeds wil hij forsche synthesen. Hij gaat echter
proza schrijven: eenige vertellingen, een paar
romans en hij zoekt. Zijn persoonlijke sympathieën
gaan nog wel naar de romantiek, hij bewondert
George Sand en hij bewondert Ary Scheffer, maai
bij weet, dat de tijd van de romantiek voorbij is en
hij is te actief om ook niet de schonheid van het
heden te zien en om niet de groote waarde van de
nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen te be
grijpen. De nieuwe toepassingen van de weten
schap zijn immers zoo buitengewoon belangrijk, zij
doen het uiterlijke leven zeer veranderen en zij
hebben reeds sedert 1850 een grootcn invloed
gehad op de poëzie, op het theater en op den roman:
Ce qui caractérise notre temps schrijft Zola
in 1860 aan Baille c'est cette fougue, cette
activitédévorante; activitédans les sciences,
activitédans Ie commerce, dans les arts, partout:
les chemins de fer, l'électricitéappliquée a la
télégraphie, la vapeur faisant mouvoir les navires,
l'aérostat s'élancant dans les airs". De'kunstenaar
zal zich moeten aanpassen aan dat nieuwe leven,
hij zal moeten zijn de man van zijn tijd en hij zal
een middel moeten vinden, dat grondiger dan het
realisme het deed, de kunst kan vernieuwen.
Dan maakt Zola kennis met de ideeën van Taine.
Hij heeft later in. 1893 verteld aan Louis
Trébor hoe hij, toen hij 25 jaar oud was, Taine
heeft gelezen en welk een invloed die op hem heeft
gehad: toen ik hem las heeft de theoreticus, de
positivist, die in mij is, zich ontwikkeld. Ik kan
zeggen, dat ik in mijn boeken van zijn theorie over
de erfelijkheid en over de omgeving heb gebruik
gemaakt en dat ik die heb toegepast in den roman".
Zola heeft na het lezen van Taine zijn weg ge
vonden. Evenals Taine de critiek vernieuwd heeft
door er een puur wetenschappelijke critiek van. te
maken, evenzoo wil Zola den re>man vernieuwen
door er van te maken een wetenschappelijke!!
roman, een roman niet ingegeven door de ver
beelding, als die der romantiek, ook niet vooral
gegrond op de observatie, zooals die der realisten,
maar een roman, die tot basis heeft experimenteel
wetenschappelijk onderzoek. De wetenschap, die
hij niet kende, waar hij eerst een beetje bang van
was, wordt hem door Taine als iets eenvoudigs
voorgesteld. Taine meende den mensch te kunnen
uitleggen met behulp van de nieuwe theorieën over
de erfelijkheid en over den invloed van het milieu.
Ook voor Zola wordt de mensch een resultaat; het
resultaat van zijn voorouders en van zijn omgeving,
een resultaat dat geheel, dat door en door te
kennen is, als wij de oorzaken, die het gemaakt
hebben, goed hebben bestudeerd. Zoo is het inner
lijke leven van iederen individu slechts het gevolg
van zijn lichamelijke gesteldheid en daar de weten
schap in staat is de oorzaak d.w.z. het lichaam van
den mensch te kennen, is zij ook in staat te kennen
het gevolg d.w.z. zijn geest. Taine had immers
reeds gezegd dat ondeugd en deugd producten
zijn als vitriool en suiker.
De meeningen van het determinisme zooals hij
ze vindt uitgesproken door Taine, de wetenschap
pelijke theorieën van Claude Bernard, medische
boeken over erfelijkheid zullen hem helpen bij het
samenstellen van zijn nieuwe kunst, die hij natura
lisme noemt. Hij is trotsch op den gewichtigen
nieuwen rol, dien hij den kunstenaar geeft: dien
van experimentator. De observator vervult nog
in zekeren zin een lijdelijken rol, de experimentator
komt handelend tusschenbeidc, hij grijpt in, hij
brengt wijzigingen aan in de verschijnselen van de
natuur. Hij voegt ze samen om een zeker resultaat
te verkrijgen. En wanneer hij grondig alle elemen
ten, waarmee hij werkt, wanneer hij alle oor
zaken kent, zal hij met Hekerheid de gevolgen van.
die oorzaken kunnen berekenen.
Met een machtige energie zet hij zich tot het
maken van zijn serie van twintig romans: Les
liougon-Macquart, Histoire naturelle et sociale
d'une familie sous Ie Secemel Empire". Hij gaat
telkens leven daar waar hij zijn roman wil laten
spelen, hij documenteert zich zoo gedetailleerd
mogelijk, hij ontleedt de menschen uit die omgeving.
Hij legt voor elk boek, dat hij maakt, een uitge
breid dossier aan. Het dossier van Germinal bij
voorbeeld bestaat uit vier deelen ieder van 500
bladzijden. Eerst na deze uiterst zorgvuldige do
cumentatie komt Zola tot een synthese.
En telkens weer wijst hij er op. hoe die natura
listische roman, waaruit de verbeelding verbannen.
is, heeft een eenvoudige intrige, geen kunstmatig
vergroote karakters, geen helden, maar gewone
menschen en hoe de schrijver van dezen roman, die
immers als een geleerde werkt, als een geleerde
objectief is, hoe hij zich verbergt achter zijn per
sonen en geen lessen geeft. Hij is geen moralist
maar een anatoom.
Wat is nu het gevolg van deze wijze van werken?
Voor Zola, die meent dat elke psychologische)
functie is uit te leggen door de lichamelijke ge
steldheid van den mensch, hebben de karakters
geen geheimzinnige schakeeringen. Hij doet alsof
alle hartstochten, bekend zijn en hij komt tot een
niet zeer fijne analyse. Met de elementen van die
analyse gaat hij opbouwen en hij maakt een dik
wijls valscbe synthese. Men denke aan zijn veel te
zwaar-sensueele, veel te bewust-leveiide jonge
meisjes.
Hij, die meent, dat zooals hij zegt de
erfelijkheid haar wetten heeft als de zwaartekracht,
heeft de toenmalige theorieën over de erfelijkheid
voor onfeilbaar gehouden. Hij, de leek, heeft op
hypothesen vast vertrouwd.
Daar hij veelal zijn wijsheid putte uit medische
boeken heeft hij, die ons toch de levende
menschheid van zijn tijd wilde geven, ons vooral laten
zien: abnorntalen.
Hij heeft' gedwaald toen hij geloofde dat van do
kunst een wetenschap te maken was, toen hij
geloofde, dat de kunstenaar objectief zem kunnen
zijn en dat het mogelijk was de verbeelding te
verbannen uit den roman.
Gelukkig is Zola niet trouw gebleven aan zijn
theorieën. Al is zijn verbeelding door die theorieën
misschien iets geremd, toch werkt zij in haar vollen
rijkdom in zijn boeken en zij geeft er schoonheid
aan. Het is veel meer door zijn kunstenaarsver
beelding dan door zijn zoogenaamd wetenschappe
lijke analyse en synthese, dat zijn menschen, dat
vooral zijn menschengroepen en dat de dingen
leven. In de beschrijving van den enkeling is Zola
nog dikwijls de gevangene van zijn theorieën. Daar
waar het de groepen, die een eenvoudig innerlijk
leven hebben en waar het de dingen betreft, kan
hij zich laten gaan. Met een felle kracht laat hij ze
leven en handelen. En de dingen, die immers
grootendeels het milieu vormen, dat zulk een
onmetelijken invloed heeft op den mensch, zij
worden de machtige beheerschers van het leven.
Balzac dit qu'il veut peindre les hommes, les
femmes et les choses. Moi des hommes et des femmes
je ne fais qu'un en admettant cependant les dit'i'
rences de nature, et je soumets les hommes et les
femmes aux choses".
Rijen beelden heeft Zola tot zijn beschikking om
de dingen weer te geven. Zoo worden in Au Jionlieur
des Ddines de tentoongestelde witte goederen: witte;
ve>e>rgebergten, witte rotsen; zij weirele-n een vlucht
zwanen, een val van dons, een. sneeuwval van witte!
vlokken. . . . Hoe leeft bijvejorbeeld ele tuin in
Ld Fuvte do V Abbc Mourct ! En in L'Ocurre worelt
de schilderij een levenel wezen, dat ('lande- tot
zelfmeioi-d drijft.
IIoe wil Zola nu. dat de kunstenaar zal staan in
de samenleving:' Al he-e-1 jong heeft hij de meeniug
elat ele kunstenaar moet handelen, moe-t helpen iu
ele maatschappij, dat hij moet x.i.jii een soldaat, el ie
vecht uit naam van. God voor alles wal groot is,
dat hij moet zijn een priester, e-en profeet. Nooit
heeft Zeila ele theorie van l'art pour l'art voor
gestaan en nooit hee-ft hij elen kunstenaar willen
stellen, buiten de maatschappij. Elk van zijn boeken
bevat een le-s, het is aan den le/.er elie le-s e-r in op
te ze>eken. Als men hem na het verschijnen van
rAssommoir aanvalt over de onzedelijkheiel van
het be>e;k, verdedigt hij zich verontwaareligd, in
een brief aan den directeur van ..LeBien Public",
In L'Assornmoir heeft hij elen onelergang van een
familie uit het veilk laten zien, van menschen, die
slecht gesalarieerd, slecht gehuisvest, hun heil
zoeken in ele; kroe;ge-n e:n tot ele diepste ellende en.
immoraliteit vervallen, l lij hee:ft ge;daan, wat hem
te doen stond, hij heeft wemden laten zien, hij heeft
le;e;d e;ii ondeugd, elie genezen kunnen worden,.
schel belicht. Het is aan ele moralisten en aan
dewetgevers hierover na te denken en mieidelen te
vinden, elie helpen kunnen.
Die menschenliefde van Zola openbaart zich e>ok
in zijn laatste; rennans, in zijn Quatre Evangiles.
Hij wil de menschen he;lpen, ze leiden naar een
betere; toekomst. Als Hugo droomt hij van een
groote verbroedering, van ele Veree;nigde- Staten
van Eurejpa, hij droomt van de veredeling van het
proletariaat.
Maar niet alleen in zijn romans geeft hij uiting
aan zijn medegevoel met wie lijden, niet alleen
elaar zal hij het onrecht brandmerken. Ook in het
gewone leve;n is hij uiterst gevoelig voor elke
onrechtvaardigheid, die een mensch worelt aangedaan.
Hij aanvaardt die niet met een gemakzuchtige of
fatalistische berusting; hij wil haridele-n, hij wil
herstellen. Hij is niet bang. Heftig zijn zijn
protesten. Als in 1885 ele jonge en zieke schrijver
Lemis Desprez wordt verve>lgd om e>e;nige beschrij
vingen in een reiman, dien hij heeft uitge'ge;ven, tot
gevangenisstraf wordt vere>e>releeld en kort na zijn
invrijheielsstelling sterft, schrijft Ze>la ee-n veront
waardigden brief aan elen Figaro" veil bitterheid
tegen hen, die dezen jongen vermoorel hebben.
IIet is eleze meiischenliefele, elit niet in zichzelf
ve-rzoiiken zijn, elat wij terugvinden bij ve;e-l
Fransche litteraturen van. einzen tijd. Met is ele
minachting ve>or ele: theorie van l'art pemr l'art e-n
de; mee-ntng, elat de kunstenaar moet hanelelen
in de: maatschappij. Het is de afkeer van
sentimenlee-le lyrie-k, de neiging ele gre>ep te stellen boven
de;u individu, het sterke leven der gren-pe-n weer te
ge;ven en het verband te; laten zien tussehen
menschen en dinge-n. Het is ele bewondering- voejr
ele: wetenschap, het openstaan ve>or allerlei weten
schappelijke; invloe-eh-n al wil me-ii niet meer
we-tenschap en kemst als iele.-ntie;k beschouwen.
Wat eloor de bestrijelers van Zola is terugge
bracht in ele litteratuur e-n wat zich tot in dezen
tijd nog steeels he;e-ft ontwikkelel. is de liefele voor
he;t mysterie, de ilrang naar het bovennatuurlijke,
ele erke:nrüng van he-t ge.'heinmimige, onderbewuste
leven van ele:n mensch e-n ele erkenning van ele
groote waarde; daarvan. Het is vereier ele overtui
ging, elat ele kunstenaar slechts heeft e-en
be-gremsele macht: hij kan raadselachtige- psychologische
problemen laten zie-n, maar ze e>plosseu kan hij
niet. Zijn kracht ligt vooral in het oproepen
in he;t deje-n raelen van fijne schake-eringen.
Niet meer nooelig vindt men het zulke zeer
technische en eineleloe>s gedetailleerde beschrij
vingtin te geven. Een enkele zin is immers al in
staat een geheele sfeer te; sche-ppe-u. He-t is ook niet
nooelig. elat de; schrijver zich schuil houtlt achter
de menschen, die; hij schept: de poging tlaartoe- is
nutte-loos, zij ge-lukt toch nooit ge-heel.
Maar al kunnen, eloeir ele veranele-rele op\ attinge-ii,,
ve;e-l van. ele thee>rieën van Ze>la niet meer woreleri.
aanvaard, wij aanvaarden nog altijel menigerlei
schoe>nhede;n van zijn romans. Hlijve-u '/.uilen zijn.
groe)tsche visies van gre>e'pen, van milieus, van
elinge;n. En blijvem. zal hij toch ook ste-eds als e:e;n
geniaal ve-rtegenwooreUger van ele; me-e.'iüngeu van.
zijn tijel e'ii als een moedig strijder voor wat hij
juist e-n rechtvaardig vond.
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA'
SPANJAARD&C2
FABRIEK ESPANA
UTRECHT