Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 JANUARI 1928
No. 2642
Filmliga
Emak Bakia" Cinè-poême Gras"
T K kan de gedachte niet van mij afzetten, dat
dit ciné-poême van deu Amerikaan Man Ray
«een satyre is niet op de brave, ouderwetsche
'film., maar op de nieuwe, de surrealistische, de
pure, de .... enfin, de emak bakia-film. Het idee,
?om de goê-gemeente een kwartier-lang bezig te
houden met volslagen nonsens, aangekondigd door
een titel, die wartaal is, om aan het slot een
verklaring te geven, die welbeschouwd niets ver
klaart .... wel, dat getuigt ongetwijfeld van een
merkwaardige en opzichzelf niet on vermakelijke
brutaliteit. Bovendien is het, dunkt me, een aardige
.steekproef om eens te controleeren, hoever je met
die soort dingen kunt gaan, vóór het geachte
publiek begrijpt, dat het ge-emak bakia'd wordt.
Met dien verstande dan, dat een en ander niet
?zoozeer van beteekenis is voor de film als wel voor
-de psychologie van den toeschouwer.
Maar dan rijst aanstonds de vraag: Is dit de
manier, waarop de jonge beweging der cinc-ma-pur
haar bestaansrecht denkt te bewijzen, haar plaats
?onder de zon te veroveren? Aangenomen, dat zij
reeds a priori afziet van den steun en den bijval
?der groote massa, dan blijft er toch altijd nog de
kleine kring van ernstig belangstellenden, die haar
werk met aandacht en (wegens haar
on-commer«ieele tendenz) zelfs met sympathie volgt. Welnu
- ? ik zou mij zeer moeten vergissen, wannetr ook
-deze kleine kring, bokkesprongen als Emak
bakia" erg warm ontving. Het is een kwestie van
^sensibiliteit en instinct, meen ik. Normaliter pleegt
de parodie te volgen, Nadat groot en ernstig
werk is tot stand gebracht hetzij als een
natuur.lijke en weldadige reactie op den ingespannen
-arbeid hetzij als felle aanval op een systeem.
Maar een kunstvorm, die zichzelf parodieert in een
stadium, waarin hij nog worstelt om bewust
wording, geeft blijk van een cynisme, dat weinig
? belooft ten aanzien van geloof in eigen toekomst.
Alles goed en wel wij kunnen best een grapje
?op zijn tijd verdragen maar waar de situatie
zoo is, dat de Fransche avant-garde ternauwernood
d« middelen en de gelegenheid kan vinden, haar
ideeën te verwerkelijken waar iedere jongste
uiting een ,,Va banque l" kan beteekenen, daar
doen extravagances" als die van Man Ray, ietwat
: zonderling aan.
En het is niet onze schuld, dat dergelijke
prae: mature galgenhumor lichtelijk froisseert.
Wat nu het werk zelf betreft, het is aangenamer
?en makkelijker te verduwen, dan met film
absolu" in den regel het geval pleegt te zijn. Be
?cineast stort ons in een maalstroom van visueele
indrukken, die een heel register van mogelijkheden,
tusschen de geheimzinnige nevel vlek en den exacten
automobiel-motor, omvat. Het eenige principe,
dat in deze compositie naar voren treedt, is een
zorgvuldig vermijden van alle verband en alle
logica. Ik vrees dan ook, dat de eenigszins stupide
nieuwsgierigheid, wat er nu in godesnaam weer
volgen zal, een belangrijk aandeel in de algenieene
^belangstelling heeft, waarmee men deze symphonie
van het ongerijmde volgt. Het valt niet te ont
kennen, dat zich in het pêle-mêle van deinende
rzwarten en grijzen, grotesk verwrongen
aldagsvormen en flitsen nuchtere realiteit, momenten
?voordoen, die treffen door een eigenaardige, grillige
schoonheid van vorm en kleur. Noch dat het
Schilderijen restaureeren is geen zaak om toe te
vertrouwen aan den eersten den besten, maar aan
hem, die van jongs af aan in het vak is opgegroeid
met wetenschappelijke kennis en jaren lange
geoefende dagelijksche ervaring.
C. B, VAN BOHEMEN
Restaurateur van Schilderijen.
Als zoodanig door de meest bevoegde
~ deskundigen erkend.
N. UITLEG 27 - Tel. 12607 DEN HAAG.
geheel doortrokken is van een bizarren,
ongrijpbaren humor, die zich nergens verdikt tot een be
paalde wil om grappig te zijn, die met ons solt en
speelt en ons ten slotte vrij beteuterd aa-n ons lot
overlaat. Maar met dat al tracht onze hulpeloos
rondtastende geest zich onwillekeurig vast te
klemmen aan do concrete beelden: een autolan
taarn, een cellokrul, een punaise al welke
houvasten wij promptelijk weer moeten loslaten,
om opnieuw rond te dolen in den kosmos van aan
spoelende zwarten en mistige grijzen. Het wordt
een soort kat-en-muisspelletje van den auteur met
ons raadvermogen, dat ons weliswaar den tijd doet
vergeten, maar ten slotte toch een vrij pooveren
indruk achterlaat, om niet te zeggen, het gevoel
bij den neus te zijn genomen.
,.Ernak bakia . . . .'?"
Onwillekeurig komt men tot een vergelijking met
dat andere product der cinema-pur, de opera van
Ruttmann en het valt niet te ontkennen, dat de
stroeve, intransigente arbeid van den Duitscher
sterker, eerlijker en belangrijker aandoet. Wanneer
men nu perséhet onderwerp", de anecdote" wil
uitschakelen, teneinde het begrip Film in zijn pri
maire componenten: vorm en beweging, te ont
leden, om mot dit gepurifieerde materiaal nieuwe
verbeeldingen te scheppen, dan kan msn zou ik
zeggen niet consequent en niet principieel ge
noeg zijn. Dan is alle halfheid alle concessie uit
den booze. En naast Ruttman's barsche, maar op
rechte ciné-ge-ometrie, beteekent Emak bakia"
een concessie. Want deze onderwerp"-looze film
is niet onderwerploos! Haar onderwerp is.... het
raden naar een onderwerp, waartoe zij aanleidinggee
geeft door het frequent toepassen van realiteits
verbeeldingen. En het is teekenend voor de ver
houding van experiment en toescViouwer, dat deze
(feitelijk valsche !) anklarige met de anocdote"
het werk genietbaar moeten maken.
* *
*
Ik blijf er bij, dat het van groot nut is, deze jong
ste uitingen der filmkunst te volgen. In de eerste
plaats, terwille van de mogelijkheden, die er zich
nog altijd uit kunnen ontwikkelen in de tweede
plaats, om de legondaire roep, tot zijn ware propor
ties terug te brengen, die zulk onopvoerbaar, want
ontzaglijk diepzinnig werk, langzamerhand gaat
omgeven.
Wat in'j persoonlijk betreft, moet ik dan
eonstateeren, dat de kennismaking met de film-absolu,
nrj tot nu toe heeft geleerd, dat het idee het
artistieke principe zeer zeker aanvaardbaar is
maar daarnaast, dat het practische resultaat mij
totnogtoe volmaakt onbevredigd laat.
Voorloopig is mij n glimlach van Sibirskaja
liever, dan deze heele draaiende pottebakkerij....
ook al is zij niet geconstrueerd volgens bepaalde
principes !
Vooraf vertoonde de Liga een documentaire film
Gras" grandioos, eenvoudig, ontroerend. Wat
ik indertijd over de markwaardige Chang"-film
schreef is hierop volledig van toepassing. Het is al
licht, eenvoud, helderheid, leven. . . . cinéma
pur", als ik het zoo zeggen mag !
Wat eeuwig blijft". Rika Hopper Theater
Wat populaire hygiëne, in verband met het
tuberculose-gevaar en daaromheen een filmspel,
waarin de Nederlandsche kunstenaars Mevr. Rika
Hopper en de heer Jacq. van Hoven meewerkten.
De populaire hygiëne moet ik buiten beschouw-ing
laten het filmspel kan gevoegelijk onbesproken
blijven.
Waar ook des hoeren van Hoven talenten mogen
liggen, zeker niet op het gebied van de meest plas
tische en expressieve aller kunsten. Zijn welgedaan
masker heeft maar n uitdrukking, die der vrien
delijke welwillendheid en dat is werkelijk een beetje
te weinig voor een filrnfiguur.
Mevr. Hopper speelde, naar de fotografische
weergave te oordeelen, waarschijnlijk voortreffelijk
tooneel, maar aangezien dit met filmspel niets te
maken heeft, bleek voor de zooveelste maal, dat
men de film niet zoomaar als tijdpasseering of bij
baantje kan toepassen.
Het spijt me voor Hamlet, omdat-ie zoo beest
achtig geciteerd wordt maar de rest was werke
lijk Silenee !"
H. RAHR
MUZIEKHANDEL
Violen © Snaren
Achter St. Pieter 4
Utrecht © Tel. 443
PIANO'S
Rembrandt Theater, Populair
wetenschappelijke films
In hot Rembrandt Theater te Amsterdam
worden sinds eenigen tijd des Zondags te 12
uur belangrijke populair-wetenschappelijke films
vertoond. Expedities naar de binnenlanden, won
deren van liet heelal", merkwaardige dieren,
bijzondere volksstammen en andere exotische
gevallen zijn op de film vastgelegd; het is een
zeer belangrijk veld, dat de cinematografie hier
bestrijkt. Voor liefhebbers van reizen, voor be
langstellenden in vreemde volken, vreemde
kuristvoorbrengselen en voor hen, die op populaire"
gemakkelijk te volgen, wijze willen worden inge
licht omtrent natuurverschijnselen, geven deze
vertooniiigen een ruime keuze.
Zondag j.l. werd gedraaid de film: Abessynië,
U.F.A.-film van een expeditie, wier leden het
land, het volk en den bodem bestudeeren en
merkwaardige dieren verzamelen. In bonte af
wisseling geeft deze film prachtige opnemingen
uit Abessynië, waardoor de reis- en avonturenlust
wordt opgewekt, maar waaraan toch ds ongezonde
sensatie geheel ontbreekt; humoristische
tafereelen zijn door het geheel gevlochten. Zondag,
22 Januari, geeft de directie een tweede vertooning
van dit werk.
I).
N. V.: J. S. MEUWSEN, HoB. A'dam-R'dam-den Haag
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
door HENRÏK SCHOLTE
Centraal Theater: De Sul"
GrandTheater : Dominio de Hótel-Telepaath
A;
LS het er in de Amstelstraat om gaat om de
' kunst den hals oin te draaien zijn onze
boulevardtheatertjes ter weerszijden het nogal eens op
wonderlijke wijze eens. Twee premières, deze week,
pleiten weer in hoogen mate voor wat men in die
buurt met een wonderlijk woord
kimstvermakelijkheid" is gaan noemen. Er zit iets triests in die
lach-of-ik-schiet gevalletjes, waar de vrees van den
mishagenden clown achter loert.
Gaarne, laat ik dan ook de laag-bij-de-grondsche
verwikkelingen en de mislukkingen in de bijfiguren
voor wat zij zijn, om alleen te vermelden de zeer
gedeeltelijke winsten aan spel: in De Sul" een
prachtig type met eenige nieuwe accenten van Oor
Ruys als de sloome, plotseling in een Herculisch
pathos omslaande kamergeleerde. Tilly Lus is
er dit keer op buitengewoon fijne en gracieusc wijze
in geslaagd een clichc-rolletje tot leven te brengen
en Constant van Kerckboven kan als de ware be
roepsrenner de pogingen tot duo-vorming niet op
geven, zoodat wij door hem en Cor Ruys eenige
vermakelijke ronden kluchtspel voorgereden krijgen.
Als voorgerecht kan men dan in do eerste acte
van Dominio de Hótel-Telepaath" een knap
kermisscènetje genieten in de. entree van Willem
van dor Veer, Wiesje Bouwmeester en Louis van
Dommelen, een variété-nummer in négligé. Wiesje
Bouwmeester als een medium in de contramine,
voortreffelijk van uiterlijk en van fel on ordinair
leven, geeft het stuk zelfs meer eer dan het toe
komt. Willem van der Veer is de
omgekeerd-evenredige van zijn collega Ruys. Deze poeha-telepaath
wordt heel tarn op het oogenblik, dat de Sul met
zijn geweldenaars-transformatie begint. Misschien
zou men voor die gelegenheid, over de straat heen,
kunnen ruilen. Jan Publiek zou ook dat leuk vinden.
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar