Historisch Archief 1877-1940
No. 2643
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 JANUARI 1928
II
door A. PLASSCHAERT
Fantin Latour, Voor de Kunst" te Utrecht
Het was een herzien, en geen teleurstelling'. liet
werk was een enthousiasm" van onze jongere jaren,
en het bleek een vreugd voor on'/.e lie/toeiierde jeugd,
voor onze latere jaren ! Wij herinnerden ons veel
van wat in Utrecht te zien is. en wij hadden geen
opzettelijkheid te kwoeken om het weer te waar
deeren. Wij wisten ook vroeger, dat de achter
gronden van Fantiii (en een achtergrond is steeds
een belangrijk deel van een schilderij; ge zoudt
soms kunnen zeggen: van daaruit ontstaat het")
wij wisten, dat de achtergronden soms te systema
tisch waren, en wat onbewogen in hun zoo
geheeten eenvoud. Wij wisten, dat niet alle schilde
rijen van Fantin een sterke, sta"ge. stille bloei van
kleuren waren, maar wij zagen hier, met een
andere en allicht meer gestadige vreugd dan
vroeger, dat deze zuivere nauwkeurige een schilder
voor ons bleef, een schilder van bloemen en stil
levens van zeldzame kracht (hoe weinig hij dat mag
lijken), een colorist zoowel in het stillere als in het
m"cr geschakeerde schema. Want Fa-ntin heeft bij
alle nauwkeurigheid in zijn werk, nooit het type
van den teekenaar. Hij bestaat in kleuren en dooi'
kleuren (in kleur en door kleur, ook in zijne litho's).
Hij is het wezentlijk schilderschap in zijn bloemen.
in zijn vruchten, in zijn portretten. Hij maakt in
al deze werken geen gebaren; hij zint over wat hij
afbeeldt, lang, en verzinkt zacht in wat hij daarna
zal maken. De teedere harten der rozen in liet
glas bewijzen dat (No. 27, uit 1871); hoeveel schil
ders van bloem m zien die harten der bloem-u?
En zijn zekere -i/inii/hcid vindt ge in het kinder
kopje oven goed als in den appelbloesi>m (uit TA).
als in de witte en paarse bloem-n uit 72 (Xo. 3).
in de witte rozen, die hij veel koeren schilderde.
als in het groot boeket met wit, veel rose's en rood :
in een nvjeder met kind, in ..de perzikkeiv'.
Schemeriger is hij in de vrouw in den avond;
tragischer in het zelfportretje uit l .SOI : drama
tisch in zijn Manfred.
Lex Meussen, Schilderwerk etc., den Haag
Het werk van Mej. Meussen, zooals wij dat op
het Mauritsplein zagen uitgestald, vertoonde on
middellijk, dat het doel dezer dame en van dezen
wil het erotische was, en wel het
intelloctueelerotische, dat tegenover de franke, vrije zinnelijk
heid der natuur altijd een zwoelheid doet zien en
de neiging door de hersenen, het erotische te ver
fijnen, te schakeeren, te intensifieeren tot soms
het bizarre toe. Deze neiging en deze gezindheid
was zoowel in de beelden dezer darm te bespeuren
als in de teekeningen en schilderijen. Maar
waarom stelde deze tentoonstelling ons te leur?
Niet om en door dat intellectueel-zinnelijke !
Wij vinden dat in Beardsley, in Karel de Nerée tot
Babberich, en in een aantal der Van
Konijnenburg's. Maar wat wij dan altijd willen in werken
van zulke soort, waar de wil de functie heeft van
ten uiterste den lust te voltooien, is, dat de
teekoning, het schilderij en even zeker het beeld, als
kunstwerk geheel is voltooid, geheel gegeven zoowel
formeel als met de atmospheer. Slordigheden
komen bij daden van het Intellect niet te pas (het
gevoel mag soms het goddelijk overvloeien en ver
vloeien hebben); wij vinden in het werk van I JOK
Meussen te veel onvoltooids, dus wat niet tot het
einde toe gekund is, en tot het einde toe beleefd
in het kunstwerk. En dat geeft de onmiddellijke
teleurstelling, en de blijvende teleurstelling. Het
was beter geweest, en juister, en het zou veel meer
kans geven pp de ware waardeorhig, zoo in plaats
van het getal der werken, dat hier te zien was, de
schilderes een derde (of zoo iets) daarvan gegeven,
en de kracht die zij zoodoende won, had besteed
om de volledigheid te vergrooten. In het intellectu
eel-zinnelijke is beperking een stellige eiscli, want
de toestand daar is een afmattende.
Het Si>oor
De Spoor
GID D ING 6
MTUYNENBURG MUYS|
aSCHILDEPSI
Aanwinsten van het Haagsen Museum. I
Ik zou niet gaarne neerschrijven, dat ik verrukt
ben over alle aanwinsten van hut l laagsch Museum,
die, volgens een mij gezonden lijst, een
nogon-entwintigtal vormen. Ik ken de gemakkelijke tegen
werping der volledigheid, van het
historischbelaiigrijke. enz. Maar liet bedroevende is steeds.
dat deze tegenwerping alleen dient om schilderijen
van minder allooi met een blikken stralenkrans te
omgeven, die dikwijls, hier en daar, al wat is
doorgeroest. Het is een oud probleem. Maar is
het zoo moeielijk als de geleerd»! lieden, die niet
dikwijls of niet altijd kunstgevoelig zijn, dat doen
voorkomen? Voor hen allicht, maar. . Er bestaan
toch particuliere verzamelingen., die uit zoo goed
als niets dan uit moestenverken en voortreffelijke
werken bestaan; kan, een museum nooit zóó iets
zijn, of zoo iets worden? Een Maurilshuis begint
daar toch op te gelijken; ISredius heeft daar het
juist begrip gehad; hij was een keurig dictator. En
stel u zelven het genoegen voor: een museum van
niet zeer veel schilderijen, maar alle voortreffelijk
of zeer goed, en alle van verschillende voortreffe
lijkheid stel u den lust der oogen voor en het
pleizier van het innerlijk daarin. Ik weet, dat er
ook particuliere verzamelaars zijn, die getallen- en
hoe veel heidsmaniakken worden, maar die zijn,
gelukkig, geen museumbazen. Dictatoren dan aan
een museum? Waarom niet? Als ze niet voldoen,
weten wij tenminste wie niet voldeden, en dan zijn.
de maatregelen licht; een commissie van velen is
dadelijk moeilijker aarigrijpbaar. . . .
Maar wat bracht het jaar 1027 aari het
Haagsch Museum? Ongetwijfeld enkele goede
werken van goede schilders, en soms een zeer goed
werk van een ongelijk schilder. Dadelijk kun
nen wij zeggen dat Jan Velh goed vertegenwoor
digd is door zijn Meisjeskopje (Souvenir). Het is
een portret, dat iedere tentoonstelling van hem
zou sieren, en het geeft de hoedanigheden van
dezen schilder op zijn beschaafdste en meest
innige manier. Het psychische heerscht hier over
de stof. Deze tijd zou zoo'n portret anders schilde
ren ! Allicht ! Maar dat is geen reden hot niet te
nemen; onze periode is evenmin een periode van
alleene zaligheid der schilderkunst als welke ook.
Veth is hier de gevoelige schilder, die hij bij het
schilderen van familieportretten dikwijls was; en
wat niet bij vele zijner andere schilderijen kan
worden gezegd; zijn sent'mentaliteit is hier wee
moed.
Het portret fan lri/lra>ick is van ganscli
andere voordracht. Het is meer dat v;i,n eei\
colorist, maar het is toch ook dat van een
typeerder, een psychisch typeerder van ni'-nschen. Het
is kleurig, fleurig (zie hot rood in don achtergrond,
achter Frans ('0011011) het is bewogen; het geeft
de persoon dramatischer, met meer openbaar
geworden spanning; het is daarbij curieus dooi' de
plaats, die do afgebeelde inneemt tegenover b.v.
hot stilleven in hot schilderij. J lot is oen goed
portret, hier 011 daar wat brokkelig geschilderd:
lu-t looft, en hot is schilderkunst.
D, G. SANTEE LANDWEER
Heerengracht 396 hoek Leidschegracht?Amsterdam
Tot l Februari rrndern internationale graphiek
Dat er een Oustave de Sniclh in het museum
kwam door Boendermaker is eveneens iets, dat
hier is te loven. De Smetli is oen zeer goed schil
der; hij hooft oen rijpe kleur in do moei' lichtere
kleuren (Breitner is rijp van donkerten !), hij
daarenboven een schilder, die een thans levenden.
en bekenden Hollander beïnvloedde, al is dat
niet voor iedereen naar mij blijkt, zoo duidelijk.
Hij bleef m.i. altijd wat miskend, zooals Piet
Wiegman dat is, die echter.hier in don Haag.
wél vertegenwoordigd word.
Tentoonstellingen
D. G. Santeo Landweer, Amsterdam. .Moderne
(irafiek. Tot l Februari.
Bij don Dom. Utrecht. Xaaldwerk van Mej. W.
Teslas, aquarellen van l.ily Stomer on schilderijen
van J. H. I'ennings. Tot l Februari.
Tevler's Museum. Haarlem. Ai|u.a'ellen en
tookeningen door meesters uit do l Se on l!)o eeuw.
Tot l Februari.
Kunstzaal Do Rietvink. Wassenaar. Beeldhouw
werken. Tot ''< Februari.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Nederlandse
ontwerpen, ingezonden op de prijsvraag voor een
Paleis voor den Volkenbond. Tot 5 Februari.
A. Mak, Amsterdam. Aquarellen en schilderijen
door Mej. (J. A. van der Willigen. Tot (i Februari.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen
011 teekeningen door Charles Kyek. Tot (i Februari.
Art i et Amicitiae, Amsterdam. Werken van
leden van ..Pulchri Studio". Tot O Februari.
Stedelijk Museum. Maastricht. Schilderijen van
.Jules Brouwers. Tot (i Februari.
De Bron. 's (ïravonhago. Werken van llubert
Bekman. Tot 7 Februari.
Galerie d'Art francais, Amsterdam. Schilderijen
van l,e Fauconnier. tookoningon en etsen van
Janne do Vries on Th. B. Sukkel. Tot .S Februari.
Huize van Hasselt, Rotterdam, Werken
dooi.lohs. Kuypers. Tot '.> Februari.
Stedelijk .Museum, Amsterdam.
Oostenrijksi-heKunst. Tot 15 Februari.
Schilderijen restaureeren is geen zaak om toe te
vertrouwen aan den eersten den besten, maar aan
hem, die van jongs af aan in het vak is opgegroeid
met wetenschappelijke kennis en jaren lange
geoefende dagelijksche ervaring.
C. B. VAN BOHEMEN
Restaurateur van Schilderijen.
Als zoodanig door de meest bevoegde
deskundigen erkend.
N. UITLEG 27 - Tel. 12607 - DEN HAAG.