Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 JANUARI 1928
No. 2643
De herziening van het Common Frayer Book5
door W. H. VAN DE POL
T a dit geen kwestie, die uitsluitend de
Engelsche Kerk" (d.w.z. de Anglikaansche Kerk in En
geland) aangaat en waarvoor buitenstaanders toch
moeilijk eenige belangstelling kunnen hebben?
De feiten wijzen anders uit. Het zijn in Engeland
juist vele niet-Anglikaansche leden van het Parle
ment geweest, die gerugsteund door groote
groepen buiten de Ea«'elsche Kerk?zich niet alleen
levendig voor deze kwestie hebben geïnteresseerd,
maar die bovendien van de omstandigheid, dat de
Angl. Kerk in Engeland Staatskerk is en daardoor
geen veranderingen in haar kerkinrichting kan aan
brengen zonder de sanctie van het Parlement,
gebruik gemaakt hebben om dooi' een verwerping
van het voorgestelde Nieuwe Gebedenboek" de
herziening, die de instemming heeft van de
overgroote meerderheid der Anglikanen, te verijdelen.
Vooral deze verwerping van het Nieuwe Ge
bedenboek" door het Engelsche Lagerhuis en de
daaraan voorafgegane hardnekkige propaganda der
tegenstanders hebben ook buiten Engeland de aan
dacht getrokken en de belangstelling voor deze
kwestie gewekt. Het betreft hier blijkbaar een
zaak, die men niet zoo maar kan rekenen tot
de uitsluitend interne aangelegenheden van de
Eng. Kerk. Inderdaad hebben de bisschoppen bij
het herzieningswerk welbewust heengezien over de
grenzen der Eng. Kerk en getracht om deze her
ziening te stellen in een veel wijder verband. Na
een ingespannen arbeid van meer dan twintig jaar,
een arbeid, waaraan diepgaande historische onder
zoekingen ten grondslag liggen en waarbij voort
durend gebruik gemaakt is van adviezen op litur
gisch en dogmatisch terrein, die ingewonnen werden
bij experts" uit bijna alle kerken der christenheid,
hebben zij een nieuw gebedenboek samengesteld,
dat o.m. zoo duidelijk mogelijk tot uitdrukking
brengt de positie, die de Angl. Kerk in onzen tijd
wil innemen: 1°ten opzichte van de verschillende
kerken, waarin de christenheid verdeeld is, en 2
ten opzichte van de vraagstukken die in onze
eeuw in het geestelijk en sociale leven een eerste
plaats innemen. Dit alles sluit inderdaad een be
wuste verandering in de positie van de Eng. Kerk
ia. Hiervan nu zijn vele tegenstanders zich in den
laatsten tijd min of moer klaar bewust geworden.
])e meesten hunner waren echter reeds lang van liet
kerkelijk en godsdienstig leven in de Eng. Kerk
vervreemd; bij velen hunner bestond tot voor kort
niet de minste belangstelling in den ontwikkelings
gang dor Eng. Kerk. Vele buitenstaanders" zijn
wakker geschud door min of meer losse geruchten
en voor zoover ze bijv. in het Parlement ook eenige
meezeggenschap hadden, hebben ze zich gedeeltelijk
laten leiden door een zekere onbestemde vrees voor
v<sranderingen, die misschien wel eens een
ongewenschten invloed zouden kunnen uitoefenen op het
Protestantisme in Engeland en op het geestelijk
leven van het Engelscbe volk in 't algemeen.
* *
*
In dit verband is liet niet juist om te spreken
van een verwerping van het Nieuwe Gebeden
boek" door het ngelsche volk. In het Hoogorhuis
werd het herzieningsvoorstel aangenomen niet een
meerderheid van 241 togen 88 stemmen, terwijl ook
in het Lagerhuis de meerderheid der ngelsche
afgevaardigden (ook niet-Anglikanen) vóór stem
den. De verwerping is daarentegen te wijten aan
het feit dat alle N.-Iersche afgevaardigden, 30 van
de 42 Schotsche en 18 van de 20 afgevaardigden
uit Wales tegenstemden, hoewel de Anglikaansche
Kerk in deze drie deelen van het Rijk niet Staats
kerk is. Het is voor de positie der Angl. Kerk in
Engeland van groote beteekenis, dat de zoo duide
lijk uitgesproken wensch der Kerk om haar Com
mon Prayer Book" van 1662, dat een eenigszins
gewijzigde vorm is van het Common Prayer Book"
in 1549 onder leiding van Cranmer samengesteld.
te wijzigen, ook bij de groote meerderheid dei'
nietAnglikanen in Engeland voldoende waardeering
heeft gevonden.
Wat is nu de-bedoeling en de beteekenis van deze
herziening? Om dit te verstaan moet men. er zich
rekenschap van geven, dat het Common Prayer
Book" niet enkel maar een verzameling gebeden is,
die in de godsdienstoefening moeten gelezen wor
den. In werkelijkheid om vat het Common Prayer
Book" alle voorschriften betreffende het kerkelijk
leven in den ruimsten zin van het woord, een duide
lijke uiteenzetting betreffende de beteekenis en be
doeling der sacramenten en van het episcopaat en.
betreffende andere vragen, die de kern van het
kerkelijk en godsdienstig leven raken, alsmede
behjdeuisgeschriften en bovendien voor elk der
verschillende kerkdiensten, als Avondmaal, Doop,
Bevestiging der leden, Priesterwijding, Huwelijks
inzegening, enz. een liturgie, waarvan de voor
naamste oTlderdeelen. beliooren tot de oudste litur
gische zangen en gebeden der Christelijk" Kerk.
Veel sterker nog dan de belydoaisge.se!;;-;!'): <\ va;i
onze Prolestautsehe kerken weerspiegelt het
Common Prayer Book" heel het godsdienstig en
kerkelijk leven der Kerk in heel zijn rijkdom en
veelzijdigheid. Omgekeerd kan het niet anders of
het Comui'm Prayer Book" oefent een diepen
invloed uil, op het geestelijk leven van alle werkelijk
meelevende leden der Kerk. Comm:>n I'rayer
Book" en het eigenlijke wezen van de Angl. Kerk
hangen ten nauwste met elkaar samen, is er groei
en verandering in het leven der kerk, dan. kan het
niet anders of dit moet van tijd tot tijd tot een
grondige herziening van het Common Prayer
Book" aanleiding geven. Het Gebedenboek moet
een zoo zuiver mogelijke uitbeelding zijn van wat
er werkelijk in de Kerk leeft. Hier ligt dan ook de
eenige maatstaf, dien inen bij een beoordeeling van
het Nieuwe Gebedenboek" mag aanleggen: be
antwoordt hot herziene Common Prayer Book"
aan het godsdienstig leven van onzen tijd en aan
de vragen en behoeften, dio daarin op 't oogenblik
een eerste plaats innemen en voorloopig naar alle
waarschijnlijkheid zullen blijven innemen ?" Hoewel
de Kerk aan den eenen kant den band met het
verleden niet mag verbreken en alleen dan als
Christelijke Kerk recht van bestaan heeft, wanneer
zij op besliste, positieve wijze uiting geeft JI:MI wat
in alle eeuwen het diepste wezen van het christelijk
geloof is geweest, moet zij bij een herziening van
haar liturgie, belijdenis en kerkinrichting toch in
de eerste plaats rekening houden met de geestelijke
gesteldheid van onzen tijd en met de ontwikkeling
van onze menschelijke samenleving en onze bescha
ving in 't algemeen. De herziening van het ..Com
mon Prayer Book" verdient juist hierom de be
langstelling van vele buitenstaanders", omdat het
een ernstige poging is van een der grootste Chris
telijke kerken om het geloof der christenheid los te
maken van wat in het verleden de kerken van elkaar
vervreemd heeft en het uit te drukken in vormen.
die passen in het geestelijk leven van onzen tijd.
* *
*
De mij toegestane ruimte laat slechts toe dit aa.n
een enkel voorbeeld duidelijk te maken. De Angl.
Geloofsbelijdenis van 3!) art., dio dateert uit. den
tijd der Hervorming en die dus allen iiadruklogL
op wat de Eng. Kerk eenorzijds \~an 1{ome en ander
zijds van het vastelandsprotoslanf isme" onder
scheidt, is in haar geheel weggelaten. Voortaan
beschouwt men alleen do drie oudste belijdenissen
(de z.g. Apostolische, die v. Niceiie en die v. At
hanasius) als bindende geloofssymbolon, omdat zoo
wel de Hoomsche kerk, de Oostersche kerken en
alle Protestaritsche volkskerken deze symbolen
accepteeren. Over 't algemeen grijpt liet. nieuwe
Conunon Prayer Book", terug, zoowel over de
Hervorming" als over de Middeleeuwen" heen,
op het geloof en het kerkelijk leven van de christe
nen van de eerste 4 a 5 eeuwen. Dit komt bijv. dui
delijk uit bij de herziening van do
Avondmaalsliturgie, oen herziening, dio veel misverstand gewekt
heeft en vaak tot uitleggingen aanleiding gegeven
heeft geheel tegenovergesteld aan wat de herzie
ning in werkelijkheid beoogt. De liturgische tekst
van het tegenwoordige Gebedenboek laat zich
gemakkelijk uitloggen in den zin van transsubstan
tiatie", in den zin dus van de leer aangaande het
Avondmaal, die in 12ir> door do I!. Kath. Kerk is
vastgesteld. Do rubrics" (d.w.z. de voorschriften
betreffende al of niet te verlichten ceremonieel»!
handelingen), die aan den tekst der liturgie zijn toe
gevoegd, sluiten de leer der transsubstantiatie wel
is waar uit, maar do ,.rubrics" van het tegenwoor
dige Common Prayer Book". dat immers uit 1C>(>2
dateert, sluiten zoo slecht aan bij do ontwikkeling
van het kerkelijk godsdienstig leven in don laatsten
tijd (25 a 5(1 jaar), dat. /.e grootendeels in 't
vergeetboek geraakt zijn en al heel slecht gehoorza;imd
worden, /oo hebben bijv. do Anglo-Katholieken
tal van liturgische en ceremonieelo gebruiken bij
do Avondmaalsviering ingevoerd (gedeeltelijk uit
de Roomscho Kerk overgenomen), die op de loei'
dol1 transsubstantiatie gebaseerd zijn. He1 Nieuwe
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
Gebedenboek nu heeft (en eerste den tekst van het
z.g. consecrat iegebcd zóó gewijzigd 011 in overeen
stemming gebracht met de oudste christelijke li
turgie, die bekend is (de x..g. Ethiopische
Avondmaalsliturgie), dat de gedachte aan eenplotselinge
transsubstantiatie bij iiei uitspreken van de woor
den Dit is Mijn Lic!).".: :m" ten ee;xonm '..!<? uiluv.^lo
ten is. Ten tweede Verbieden da:i:-om de nieuwe
rubrics" ook uitdrukkelijk alle liturgische en
cerem.mioole handelingen, die op oen dergelijke
transsubstantiatie zouden kunnen wijzen. Wel is
de z.g. reserve' ie (bewaring) van het gewijde Brood
en den gewuden Wijn toegestaan ten behoeve van
zieken, die thuis wonsehon te eommunicoercii. Maar
dit laatsi.e m iet dan ook zoo spoedig m >ge!ijk na
den kerkdienst pi;i d>- hebben, l.'itstalling van de
Hostie" in een monstra:is tor jinnbiddi... '' ?
oort,aan nadrukkel.jk verboden. De Anglo-Katholieken
komen hierdoor in groote moeilijkheden. Van hen
vraagt het .,Nieuwe Go!)odonl>ook"ter wille vandon
vrede on d,! eenheid in de Kerk do grootste offers.
Niets is dan ook minder juist, dan «Ie bewering
als zou het Nieuwe Gebedenboek" rom Miiseerende
tendonzen hebben. Vooleer is het tegendeel waar.
Wel m:i,g men sproken van kathoüseerende
tendonzen, als men daaronder verstaat een terugkeer
tot het oorspronkelijk Katholicisme van do eerste
eeuwen. Dit teruggrijpen op den ooi-sprong v;;,n het
Christendom mot voorbijzien van alle dogmatische
en kerkelijke kwesties, die in den loop der eeuwen
do christenheid zoo zeer verdoold hebben, kan van
groote beloekenis zijn in verband met een evenlueele
hereeniging van Katholieke OH Protestüntsobe
Kerken. De Angl. Kerk houdt zich in hot- Nieuwe
Gebedenboek uitsluitend aan de grondslagen, die
beide groepen van kerken met elkaar geineen
hebben.
* *
*
Deze grondslagen van het Christendom nu
tracht het ..Nieuwe Gebedenboek" tot uitdrukking
te brengen in vornu-n van onzen tijd. Ook hiel' oen
enkel voorbeeld. Aan de geestelijken z;;l bij hun
bevestiging niet ni"er gevraagd worden alleen:
Gelooft gij ongeveinsd alle Ka.nonieke Geschriften
van het Oude en Nieuwe Testament",
ma?:.'?;;;!ngevuld tot: ..als van God gegeven om ons in vele
deelen daarvan on op verschillende wij/en mee (e
deelen de openbaring van zichzelf, die vervuld is
in Jezus Christus". De gedachte van een ..onfeil
baar boek" wordl hiorniei- afgewe/.en en de nadruk
wordt van den Bijbel (als geschiedbron ) vei-Iegd op
den persoon van .le/.us Christns. /oo /ijti uit het
tegemv. Gebedenboek enkele te s11 rk nul
ionalistiscbe trekken Verwijderd. 1o:\v:jl ;) niM-r/ijds ge
boden zijn opgeinunen vt'i.r d«.;i Volkenbond, voor
eendracht onderde volkou. v< >< >r de heret n glip ^ van
kerken, voor het werk der Zending, voor wrten
sohappolijken 011 m i'ifsohappelijko iiarbeid. l n. vele
opzichten ademt het Nieuwe Boek een frisse-hen
geest. De volle draagwijdte van deze herziening, die
geen enkel onderdeel onaangetast gelaten hc"!'1 en
die het resultaat is van ernst i go n. grondigeii ivboid.
kan alleen beseft worden door hen. die geregeld hot
kerkelijk loven intens meeleven. In a.lle opzichten
is het Nieuwe Gebedenboek" evangelische!'
(moor naar het Nieuwe dan naai' hot Oude Testa
ment georiënteerd), katlioliokei' (in. den zin van
oorspronkelijk algemeen, christelijk) en moderner
dan het. bestaande Common Prayer Book." Een
onverhoopte tweede verwerping door het. Lager
huis zou stellig de kwestie van scheiding tusschen
Kerk en Staat sterk op den voorgrond brengen.
Daarmee zouden do Anglo-Katholieken het meest.
do z.g. Modernisten" het minst gediend zijn.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 8 Co.
,-, »* w DEN HAAG -- '--? ?
AMSTERDAM _ ARNHEM
Verz. van Tentoonstellinggoederen