Historisch Archief 1877-1940
No. 2643
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 JANUARI 1928
Onderwijs en opvoeding
Mr. G. H. ARNHARDT Jr.
De Fransch-Belgische handelsbesprekingen
op het doode punt
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J, Jordaan
(Homo som . . .)
T N de Groene van 3 December schreef ik, naar
aanleiding van oneerlijke ambtenaren en...
anderen", o.m. dat de zedelijke opvoeding in ons
onderwijs (l.o., m.o. en h.o.) geen halve cent
waard is.
Een onderwijzer schreef daarover een brief
en wenschte een uitvoerig artikel tot staving van
wat hij een ernstige beschuldiging noemt, terwijl
hij de hoop uitspreekt dat ik zal willen aangeven,
Wat de school kan doen, behalve datgene wat zij
reeds doet, om het percentage gecultiveerde inte
gere ambtenaren te doen stijgen.
De aangeduide materie is tamelijk wel onbe
grensd en ik zal dus niet veel meer kunnen doen
dan nog eenige opmerkingen maken, op gevaar
af den geachten briefschrijver nog minder te be
vredigen. Ik hoop echter dat de afstand zal worden
verkleind.
Mijn critische uitlating zal ook door dezen lezer
Wel niet letterlijk zijn opgenomen. Ik heb slechts
zeer duidelijk willen zeggen dat ons onderwijs op
het gebied der zedelijke opvoeding jammerlijk te
kort schiet. »
Ons onderwijs wordt veelsoortiger en voelzijdiger,
ta^loozen verwerven het einddiploma II.B.S. 5 j.c.
of gym" (in 1920 ruim 4000 !)
Wie echter met Victor Ilugo zegt: Peuplez les
coles et vous viderez les prisons" en daarmee
bedoelt dat de school de menschen veel beter
maakt, heeft geen kijk op de maatschappij. De
misdadigheid in ongrij(,baren vorm: zwendel,
bedrog, deloyale chicanes, trucs, handig- en
listigheden in handel en industrie en daarbuiten, neemt
m.i. toe, dus die intellectueele misdadigheid, die
in geen officieele crimineele statistiek is te zien.
Ik heb dit door tal van kooplieden hooren zeggen.
De harp van Treub a lof tier harp than mine
tokkelde als volgt in De Telegraaf" van 31 Juli
1924 over Na tien jaar":
En destijds [vóór den oorlog] was er tenminste
nog een onderling vertrouwen tusschen de
individueele handelaars uit de verschillende landen en
had zich een algemeen erkende zakenmoraal ont
wikkeld, waaraan geen enkel ernstig zakenman
zich kon onttrekken zonder uit de gemeenschap
der fatsoenlijke handelaren te worden gestooten.
Thans hoort men algemeen de klacht, dat die
moraal vrijwel is zoek geraakt en dat ook de groot
ste huizen terstond klaar zijn met chicanes, wan
neer zij ten gevolge van voor hen ongunstige ver
anderingen in de markt hunne verbintenissen, bij
nakoming, alleen met verlies kunnen afwikkelen.
En het ergste van het geval is nog, dat zij in het
volgen van zulk een dievenmoraal maar al te vaak
door hun regeeringen worden gesteund. Op dit
gebied heeft de oorlog Europa tientallen van jaren
achteruitgezet en de grootste krachtsinspanning
zal noodig zijn om de hier toegebrachte schade
binnen afzienbaren tijd te herstellen". Treub
spreekt voorts van een psychische verwildering"
die slechts geleidelijk kan vergroeien.
Zoo is het inderdaad, in het groot en in het klem.
Wij belastingbetalers geven miljoenen uit om door
keuring en controle de vervalsching althans een
Weinig te breidelen. Alleen al de Rotterdamsche
keuringsdienst van waren kost jaarlijks IJ ton,
de bouwpolitie in de groote steden kost tonnen.
Al deze miljoenen zouden, bij grooter eerlijkheid,
beter besteed kunnen Worden. Maar het is de toene
mende kennis van talloozen die het knoeien steeds
wetenschappelijker doet zijn en dan weer steeds
diepergaande controle noodig maakt.
Ons onderwijs is intellectualistisch. Wie een goeden
ko)i heeft, krijgt vaak een studie-beurs. Of die
persoon ook een goed fiart heeft, interesseert
niemand. En zie hier goede koppen met kwade
harten gratis de wapenen verwerven, die zich tegen
ons zullen keeren !
DE PARTICIPANTEN TEGELIJK: LAAT DAN OOK WAT VALLEN!"
STOP-W ATCH
onmisbaar voor wedstrijden
Vi Seconde-aanwijzing. Prijs f 12.50
A. D. SPILLNER
Vijzelstraat 83, Amsterdam
Tal van haaien in onze samenleving, vervalschers,
omkoopers, handige" manipulators enz. zijn on
getwijfeld op school goedwillende en min of meer
bedeesde leerlingen geweest. Hoe zijn zo ontwikkeld
tot (vaak kranige en energieke) parasieten en boos
doeners? (Men stelle zich deze menschen voor als
hoeren met goede manieren en algemeen ge
respecteerd).
Hoe is de opleiding tot alle christelijke en maat
schappelijke deugden (zie l.o.-wet) een doode letter
gebleven ! Maar ook: hoe heeft de strijd om het
bestaan hen vertrapt, die eigenlijk meer /.wak dan
slecht waren ! In de schoolboekjes: brave winke
liers en eerlijke kooplieden. En hoe is vaak de
realiteit: valschheid in samenstelling, in verpak
king, in maat en gewicht, wetenschappelijke water
toevoeging, handel in niet meer bestaande soorten,
handel in met terugwerkende kracht gemaakt
antiek. Hij kleine reparaties worden groote voor
bereid", gapkoersen gemaakt, rekeningen listiglijk
opgeblazen. Alle denkbare en ondenkbare oneerlijke
en deloyale handelingen worden door de ouderen
geleerd aan de jongeren, die zich aan hen toever
trouwen als leerling of bediende, als junior mede
werker of volontair.
Allicht voelen vele nieuwelingen eerst tegenzin,
maar ze worden uitgelachen of berispt en hoevelen
van ons vermogen het, tegen te stribbelen als onze
betrekking gevaar loopt r Wie eenmaal een jaar
of wat in den slag is geweest, ziet allicht niet meer
op een paar vuile handen !
Zie, zóó is vaak het leven waarin onze onschul
dige abituriënten worden geworpen, en de ouders
weten van niets of doen alsof. En het onderwijs
weet óók van niets of doet óók alsof. Het levert
leerlingen aan onze jammerlijke samenleving af
wien geen karaktervastheid is bijgebracht, die
niet gepantserd zijn tegen verleiding en misleiding.
De jeugd wordt geworpen in een strijd waarin
alleen de sterke wint, maar wat hij wint is zelden
iets waar men wat voor koopt". Partijen staan
niet gelijk: eencrzijds de zwakke exleerling, ander
zijds de harde wereld waarin hij vooruit" moet
in materieelen zin. En hij doet meestal mee aan
wat usance" heet, maar wat veel leelijker is.
Het onderwijs waarschuwt niet tegen yectren.
Ik geloof dat ons onderwijs Weltfremd" is en
deels tamelijk onontwikkeld. Vele onderwijs
mannen komen uit wat ik zou willen noemen
primitieve milieux die evenmin als hun papieren
opleiding geschikt zijn de innerlijke cultuur en
noblesse aan te kweeken die later den leerlingen
moet worden bijgebracht; en die ook geen broeden
OLYMPIADE.
Sportlui beveiligt Uw oogen; gebruikt
onbreekbare br i 11 en g l az e n.
JOS. HARTOG.
Hoofdsteeg 17 tel. 3343 Rotterdam.
Nobelstraat 28 tel. 11063 Utrecht.
kijk op de samenleving vermogen te geven. Wat
weet het onderwijs van den werkelijken handel,
van corruptie en van do knoeitechniek ? Wat van
bankwezen on beurszaken?
Het zou niet kwaad zijn als de onderwijzers
c.d. hun wel uiterst overvloedige vrije uren en
vacanties wisten dienstbaar te maken aan het
verwerven van kennis van de werkelijkheid: ten
bate van hun leerlingen. De school moet karakters
vormen (of eigenlijk, de ontplooiing daarvan be
vorderen en leiden); ze moet tot op zekere hoogte
onderwijzen wat er in do wereld te koop is, de
leerlingen waarschuwen tegen wat booze en sterke
machten van hen zullen eischen. En niemand,
zedelijk weerloos maar met een goed verstand,
zoo maar in het wilde weg aanraden ia. den handel
te gaan wegens de goede vooruitzichten", maar
waar zachte en edele karakters dreigen te worden
vermorzeld.
Buiten de school staan slechte raadgevers te
over, daarbinnen zijn er te weinig goede. Te veel
wellicht van onze opvoeders zijn ?/.< If niet brand
schoon: hoeveel onderwijsmannen b.v. verzwijgen
jaren lang bij hun naar waarheid" gedane aan
gifte allerlei bijverdiensten aan den Fiscus enleiden
toch jonge menschen zoogenaamd op in alle
mantschappelijJce deugden ?
De nieuwe school moet welbewust goede
menschelijke eigenschappen aankweeken als humaniteit en
offervaardigheid, rondborstigheid en loyaliteit.
Ze moet er zich niet meer toe beperken, met kennis
gevulde argeloozen af te leveren. 7e moet de l'iksche
leus van vroeger dagen: Ken man een man,
een woord een woord" beu u*t nieuw leven inblazen
en. niet minder welbewust leeraren:
Fais ce ijue doit, advienne ..jue pourra !
TABA SIGAREN
' ~ ZIJN TOCH DE BESTE -*