Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 4 FEBRUARI 1928
No. 2644
Menschen op het tooneel
TILLY LUS
Onlangs schreven wij in dit week
blad, dat ons volk weinig aanleg voor
hero-worship" heeft, maar als wij,
met overwinning van de ons aange
boren eenvoud en nuchterheid, daar
toe eindelijk overgaan, dan weten wij
dat komt er van niet van maat
houden, noch in de breedte, noch in de
diepte. Ons in dit opzicht overigens
zoo kerngezonde volk wordt dan aan
getast door een acute en lichte
heroitis, die slechts wijkt, wanneer het den
zoo juist ontdekten held alle bewon
derende superlatieven, die het tot zijn
beschikking vindt, in het verbijsterde
gelaat geslingerd heeft.,
Toen eenige jaren geleden Jhr. van
Karnebeek in Genève tot voorzitter
van de Assemblee van den Volken
bond gekozen was, als rechtmatige
hulde aan de belangrijkheid n van ons
land als centrum van internationale
bemoeienis n van onzen minister als
iuternationaal-politieke figuur, en hij
het er in die functie zoo goed afbracht,
als van een man van zijn bekwaam
heid en zijn tact te verwachten was,
werd, met het oog op zijn thuiskomst,
ijlings een comitégevormd, tot zijne
huldiging, die wij hopen, dat den
minister moge verheugd hebben
later, toen hem, vermengd onder
zakelijke oritiek, zoo ongeveer land
verraad verweten werd, zou hij de
broosheid van volksgunst aan den
lijve ondervinden maar waarover
Mj alle reden zou gehad hebben, zich
verstoord te voelen, daar, wat hij in
Genève gedaan had, volkomen bleef
binnen het kader van wat van staats
lieden van zijn beteekenis met
schakeeringen in voortreffelijkheid van
uitvoering verwacht en verlangd kon
worden.
En nu de stereotiep-sympathieke
Pim's en Piet's, wien wij en die ons
wijs maakten, dat zij met hun gezonde
sport tevens op binnen- en
buitenlandsche voetbalterreinen zoo ter
loops, onze, naar het schijnt, chronisch
in gevaar verkeerende vlag verdedig
den, althans in figuurlijken zin het
veld hebben moeten ruimen voor
onzeaviateurs-van-de-groote-vaart,bekruipt ons, bij het organiseeren van
huldigingen in hun opstijg-, landings
plaatsen en bakermatten, soms de
twijfel, of wij indertijd in ons enthou
siasme over de triomfen met het
leder" niet wel eens te hard van leer
getrokken zijn.
De actieve belangstelling van ons
volk, in zijn geheel genomen, voor
toneelkunst is uiterst gering. Maar
zoodra niet schrijven wij er boekjes
over, of het beste is nauwelijks goed
genoeg, om onzen tooneelkunstenaars,
die wij zonder wroeging zouden laten
MEUBELEN
EN BETIMMERINGEN
IN DIVERSE
HOUTSOORTEN ONDER
VOORTDURENDE GARANTIE
ONTWERPEN BEGROOTING
ZONDER VERPLICHTING
TOT KOOPEN
METZGCO
DAM
.ÏG
doodhongeren, toch ook maar niets
van de onsterfelijkheid der genieën te
onthouden.
En als men dan eindelijk eens met
eenvoudige woorden, gebruikt in hun
werkelijke waarde, een zeer bijzonder
talent zou willen schetsen, zit men met
zijn mond vol tanden en zijn vulpen
eleg aan woordon-met-draagkracht.
Dit is ook het geval met deze serie
monographioën.1) Ons bezwaar tegen
deze boekjes is niet, dat zij te voel
goeds over de daarin besproken kun
stenaars zeggen, maar dat zij dat
goede niet omgrenzen, in den letter
lijken zin des woords bepalen, door
tegenstelling tot relief brengen. Want
nu heeft men bij de lezing van elk
dezer boekjes telkens weer het gevoel,
dat men ditzelfde in de vorige nur
init ein bischen anderen Worten" ook
reeds gelezen heeft. E en ieder krijgt 10,
met een neiging naar 10-)-. Dat laat
ons onverschillig. Maar wat wij als
voorlichting en als zoodanig zijn
toch die boekjes bedoeld verlangen,
is de door den schrijver aan zijn
object toegekende cijfers in de ver
schillende sferen, de verschillende
functies der tooueelkunst; de onder
linge verhouding van die cijfers, met
andere woorden, het artistiek portret
van den kunstenaar, dus óók met
schaduw-partijen, zooals de auteur
hem, hoe subjectief dan ook, ziet.
Wanneer men dit boekje van Simon
Koster leest met goeden wil en ge
dachtig aan wat wij hierboven schre
ven, blijkt wel duidelijk, dat het den
auteur niet aan begrip omtrent
Tilly Lus' kunst ontbreekt. Maar een
artistiek portret (deze benaming ge
nomen in de beteekenis, die wij er
boven aan gaven) is het niet geworden.
Er staan voortreffelijke dingen in,
trekjes die voor zoo'n artistiek portret
zouden kunnen dienen, als behalve
naar uiting van bewondering ook naar
karakteriseeriiig, naar omgrenzing ster
ker gestreefd was, al zou daarbij dan
ook een klein voorbehoud in onze
bewondering hier on daar geboden zijn.
En de roep van dit buitengemeen
gave en sterk persoonlijke talent zou
dergelijke reserve glansrijk doorstaan.
Maar door blijkbaar uitsluitend in
bewonderenden zin te willen schrijven
en ziehier het aanknoopingspunt
aan onze inleidende beschouwingen
vervallen die uitingen van waardee
ring, zoo zonder achtergrond, zonder
ruggesteun en waar nieuwe woorden
niet te vinden, de oude af gesleten zij n,
onvermijdelijk wel eens in littera
tuur"; of in uitspraken, die te veel
willen zeggen en daardoor ontsierd
worden, gelijk op pag. 18: In
Martine" heeft de rijpe kunstenares wel
alles gegeven, wat zij te geven had.
Hoewel zij eigenlijk dat kleine boeren
meisje Martine niet is, noch in haar
wezen, noch in haar verschijning, heeft
zij dit eenvoudige zieltje en de
onberoerbaar-teere tragiek ervan, door
leefd en doorleden tot in de geheimste,
innerlijkste schuilhoeken". De door
ons gecursiveerde woorden, zijn of te
veel, of doen naar meer verlangen.
Een actrice van beteekenis moet ook
een figuur kunnen spelen, die zij niet
is. En hoever gaat bij Tilly Lus dat
vermogen: ,,entrei' dans la peau
d'autrui?"
De proef op de som hebben wij
nooit gekregen. I.Tdol is deze schuch
tere kunstenares wel allerminst. Zeer
goed doet Simon Koster beseffen, wat
Tilly Lus in zich /.elf te overwinnen
heeft, vóór zij tot spelen komt en hoe
Conduite
Intérieure
TYPE 509
fiL 2600*
De wagen voor ieder Jaargetijde.
Verbruikt slechts l L. benzine op 12 K.M. en haalt ruim 80
K.M. snelheid; 7/12 P.K., 4 cyl. kopkleppenmotor; 4
wielremmen; 4 schokbrekers; ducolak ; reservewiel met band.
J. LEONARD LANG - AMSTERDAM
Stadhouderskade 114 Telefoon 27100
N, V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
A. F. Z U R C H E R
CARTONNAGEFABRIEK en DRUKKERIJ
LOOIERSGRACHT 64-66-68-70-72, AMSTERDAM
VOOR BETERE MEUBELEN
ARNOLD HOUTSCHILT
AMSTERDAM
l
EEN WOONINEICHTINQj
VAN
TE 00/TECBEEK
HEEfT CACHET
|oy
Zee/3/ %[en
OVERHEMDEN
NAAR MAAT
FR. SINEMUS
20 Leidschestraat 22 - Amsterdam
,'j hsf Xon,ngsf}/e,n. /./i>3286
Wie 0e/°///z School of
. Vraagt
?? HOE DIKWIJLS
ziet men niet in Hotels en Restau
rants, dat nat taf el-en beddegoed
niet naar wenscli is ?
..DEPELIKAAN"te GOUDA
levert de HOTELWASCH even
keurig af als voor particulieren.
Volle garantie voor onschadelijke
behandeling!
Vraagt eens om onze prijs
courant No. 16
plotseling dan do overgave aan haar
spel is.
Maar ook do dwaze toestanden in
onze tooneolworold zijn er schuld aan,
dat dit bijzondere talent zich be
trekkelijk zoo weinig doot golden.
Aan het boekje, dat ons ook don
Werdegang" van dit talent verhaalt,
?/.ijn photo's van Tilly Lus in een
aantal van haar rollen toegevoegd,
allereerst die in de rol, die haar waar
schijnlijk het liefst is, die van moeder
van haar vijf kinderen.
j r. v. D. v.
1) J\fi'iific/i('ii o/> l/el Tooneel. Een
xcric monof/i'ft j>h it'èn run Xedertfindsclie,
Too>i<>.<'ls]M>l<'rn. .Vo. 7. Tilly Lus door
tfiniotl I\'oslfr. J)e Splff/ltel.
l'itr/evcrtledrijf A mstenlam MCM X X VI f.