Historisch Archief 1877-1940
Ho. 2645
DÉGROENE AMSTEFïDAMMËR VAN 11 FEB:RUARI 1928
T
Schilderkunst
Charles Eyck. Kunstzaal van Lier, Rokin
W. de Terlikowski F. Buffa, Kal verstraat
De tentoonstelling van Charles Eyck brengt ons
inzicht in de ontwikkeling van den jongen schilder
niet veel verder. Ze sluit onmiddellijk aan bij een
tamelijk recente door de heeren Buffa gehouden.
Zijn schilderijen zouden er zonder het voorbeeld
van vijftiende-eeuwsche vertellende Italiaansche
fresco-schilders en zonder den ouden Brueghel
anders uitzien. Ze hebben een decoratief karakter
dat niet op synthese maar op vereenvoudiging van
lijn, en kleur is ingesteld. Die kleur is dikwijls ge
combineerd tot zachte harmonieën, de lijnen
verloopen in niet al te strakke en niet heel veel zeg
gende contouren, wat men gaarne in verband zou
brengen met het aarzelende, zachtaardige karakter
van den schilder. Een enkele maal verheldert en
streelt een late avondzon de muren en daken langs
een van zijn Italiaansche straatjes en tint de water
kruik die een welbekende Italiaansche op welbe
kende wijze op het hoofd draagt. Dan verhoogt een
bescheiden romantiek de meestal vreedzame
stemming. Zulk een schilderijtje spreekt een eigen,
niet luide en niet verheven, maar toch liefelijke en
zelfs zachtjes ontroerende taal. Maar te dikwijls
bederft een onnoodige nonchalance en ruwheid in
de schildering den indruk of verbaast u de gewild
onbeholpen mise en scène. Dan wendt ge u tot de
gouaches die Amsterdamsche stadsgedeelten
evoceeren en meent dat in zulke met dek verf behan
delde, zeer globale maar zoete en primitief ge
kleurde teekeningen de kracht en misschien de
toekomst ligt van hun auteur.
Zou het wel zoo zijn?
Charles Eyck lijkt mij een voor invloeden buiten
gewoon vatbare natuur, die zich moeilijk en zelfs
ongaarne uit de sfeer van geliefde voorgangers, aan
wie hij zich verwant voelt, los maakt. Eerder
zoekt hij bij hen steun en vermeidt hij zich in hun
kinderlijken geest. Uit dienzelfden geest zou hij
gaarne de tegenwoordige wereld bekijken en inter
preteeren en toch wil hij een moderne schilder
zijn en blijven. Is het wonder dat dit hem zelden
gelukt?
Veel minder scrupuleus en veel minder naief is
de kunstenaar van Russische afkomst voor wien de
heeren Buffa de aandacht vragen. Men zou aan de
bravour van zijn factuur zeggen dat hij zich voort
durend bewust is van het feit dat Ars ne Alexandre
een goed uitgevoerd, rijk geïllustreerd en sterk
prijzend boek over hem gepubliceerd heeft. Hij is
arrivéen heeft zijn eigen manier. Koyaliteit met
de verf kan, zooals bij Rembrandt en Monticelli,
de overtuiging wekken van een noodwendigen ver
woeden strijd met de materie. Bij de Terlikowsk'
doet het overvloedig verfgebruik aan verkwisting
en praalzucht denken. Het gekke is dat, ondanks
deze relief-achtige behandeling, sommige schilde
rijen er als aquarellen uitzien. Hij kan in zijn
Venetiaansche gezichten de herinnering aan Guardi
wakker roepen en nog wel aan den Guardi der
sepia-teekeningen die met nagenoeg niets gedaan
zijn. Maar dat is uitzondering en waan. Als ge hem
op den keper beschouwt en nader komt dan hem
lief is want deze stukken moet ge op een afstand
zien ??'blijft er weinig anders dan een handige
goochelaar met verven over.
HENNUS
Toon Kelder bij Hofstee Deelman, Amsterdam
Er zijn twee soorten van kunsthandelaars: zij, die
de gecöteerde kunstwerken verkoopen, 't zij voor
de werkelijke kunstminnaars, 't zij voor de geeste
lijke armoedigen en die soort, die andere soort, die
zich op het gevaarlijker, maar bedrijviger, maar
taeer ongewisse pad begeeft, waar de toekomst te
koop staat in de schilderijen van nog niet in de
geestelijke fondsenlijst opgenomen waarden. Ik heb
altijd een levendige belangstelling gehad voor de
laatste soort; er is daar meer avontuur, en
avonDe leider van de fascisten inspecteert
een legioen
De leider van het Leger des Heils brengt
een bezoek aan Nederland
tuur is iets wat den Beschouwer lokt; hij zelf waagt
zich vooruit, zóó hij tenminste inzicht genoeg heeft,
en karakter genoeg om te durven. En het spreekt
vanzelf, dat in Amsterdam, onbetwistbaar het
centrum der Hollandsche schilderkunst, deze kunst
handels van het waaggrage soort moesten ontstaan,
en.. .. ontstonden. Eén daarvan schijnt die van
Hofstee Deelman te worden. Ge vindt er nu het
werk van Kelder. Het zijn voornamelijk zeeën, te
Scheveningen in den allerlaatsten tijd geschilderd
Kersversch", wat ge ook wel zien kunt aan den
toestand van de verf. Opdrogend, met droge plek
ken, en daardoor voor den liefhebber op dit
oogenblik wat inoeielijker juist te bezien, dan iets vroeger
of wat later. De zeeën zijn een voorbeeld van dat
impressionisme (een soort schilderkunst, Holland
gansch eigen) waar de natuur gegeven wordt als een
ademend wezen, verschillend van stemming. De
zee van Kelder heeft op haar grootste oogenblikken
(meestal is ze bij zwaren wind gezien, en is duidelijk
te midden van het donkere water de zware welving
van 't zwaar schuim) werkelijk de kracht van een
wezen met adem, dat zich onophoudelijk zou wen
telen naar het strand. Dit impressionisme (hoe kan
het anders?) is donker in de kleur, en de vormen
zijn vereenvoudigd. Dat is onzen tijd eigen in de
besten. Ik geloof dan ook niet, dat op dit oogenblik
in Holland zeeën worden geschilderd, die in de uit
drukking van de zee deze impressies evenaren. In
Belgiëis er natuurlijk, Permeke; maar ik heb het
over Holland. Vooral in de grootste stukken is die
gestage gang van het water als een aanzwellende,
dan weer brekende en uiteengaande, even uiteen
gaande aantocht duidelijk. En er wordt in de kracht
en de passie van het wentelend water dour den ken
ner van de zee altijd iets gevoeld van een geheime
nis; die is bij Kelder te vindon, ook daar, waar do
wind een vlakker vlek slaat m het anders rijzende
water. . . .
De voordracht (weer de allerlaatste onzer schil
derkunst?) moet eënige moeielijkheden geven voor
de meesten, die zich niet vreemd houden van die
schilderkunst. Ze zijn nu aan het sterk-plastische
allicht toe, en dit is weer de franke hand van het
vrije schilderen, waarmee deze zeeën werden ge
maakt !
Hub. Bekman, in De Bron", Den Haag
Ik geloof, dat ik in dit schilderwerk meer zie dan
de meesten. Er is een cubistische voordracht, die
meer en meer naar de natuurlijke zich keert. Dat is
iets, waarop te letten is, want het gebeurt dikwijls,
dat wie eerst meer zich in 't. Hollandsche cubisme
uitdrukte en daarna natuurlijk" wordt, dat is
niet duidelijk-systematiseh, ook in dat natuurlijke;
het schilderij in groot e deelen verdeelt, en den vorm
groot blijft houden. Maar deze algemeenheid is nog
geen bewijs, dat verder het werk zeker iets
beteekent. Daar moet bij komen, dat de ..kleur" van het
werk zonder feilen is. temnin.ste zoo goed als zonder
feilen, en dat de vorm van binnen-uit haar span
ning kreeg. Ook deze dingen, die ge (esaam het
POLROGER&C-E
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
leven van een werk zoudt kunnen noemen, span
ning en zuiverheid, vindt ge bij Bekman voldoende.
Het is dus een werk met mogelijkheden, maar
niet tekortkomingen nog. De nadruk valt in
dezebewering op de mogelijkheden; de groep der 5 figu
ren met den Christus (uit 1927) is daarvan het voor
beeld, Ge zoudt, ten slotte nog kunnen zeggen t.
Bekman heeft de anderen verkend en van de ande
ren den winst etc. genomen; hij begint nu zichzelf
teverkennen; hij moet daarbij, is hij iets, een eigen
baat vinden, en dat geloof ik bij hem mogelijk.
PLASSCHAERT
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL Heerengracht 396, AMSTERDAM
Tol 15 Maart Tentoonstelling Lilhogra'iën m H. DJMIER.
Tentoonstellingen
Intern. Antiquariaat Menno Hertzberger. Hand
schriften, wiegedrukken enz. Tot 14 Februari.
Buffa & Zonen, Amsterdam. Schilderijen
doorW. de Terlikowski. Tot 15 Februari.
Kunsthandel Boskamp en Zoon, Overveen.
Schilderijen van Belgische schilders. Tot 15 Febr.
Galerij van Moderne Kunst, W. N. Hofstee
Deelman, Amsterdam. Schilderijen van Toon
Kelder. Tot 18 Februari.
Stedelijk Museum, Maastricht. Schilderijen vaa
Bernard van Vlijmen. Tot 20 Februari.
Amsterdamsche Ateliers voor Binnenhuiskunst,
Amsterdam. Schilderijen van Leonid en Rimma
Brailowsky. Tot l Maart.
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Schilderijen,.
teekeningen en lithos van M. Adamse. Tot l Maart,.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Architectuur,
schilderkunst en beeldhouwkunst. Tot l Maart..
DEBE5TEVARIfïA5