De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 11 februari pagina 13

11 februari 1928 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

iNo. 2645 EXE GROENE AMSTERDAMMER VAN 11 FEBRUARI 1928 13 Muziek in de hoofdstad door CONSTANT VAN WESSEM ET ADELAARSJONG Strijkkwartet van Henriëtte Bosmans T~\ IT nieuwe strijkkwartet van de jonge compo niste Henriëtte. Bosmans, dat door do spelers van' het Amsterd. Strijkkwartet (ilelmann, Meijer, -Denayer, v. Leeuwen Boomkamp) ten doop werd .gehouden, behaalde een hartelijk succes, en ver-diend. liet werk heeft /.wakhedeii, het werd vooral ten opzichte der harmonische stemvoering- wat te gemakkelijk gecomponeerd, maar het bevat .muziek, het heeft toon en charme, vaak een innig «MI oprecht eigen geluid. De componiste schrijft wat zij voelt en beheerschen kan, bekommert zich niet angstvallig over modernisme" en zoekt geen vernuftige invallen, om haar werk interes santer te doen schijnen. Daarom is het, met zijn gebreken, sympathiek: eindelijk goen kinderachtig zich geweld aandoen. ^ liet eerste deel is forsch en beknopt, dan volgt een gevoelig en stemmingvol tweede deel, alleen den finale moet men verwijten rhythmisch zich niet geheel vrij te hebben gemaakt van het cliché-achtige. Maar in deze musicienne steekt stof voor wat goeds, voor iets waar wij behoefte aan hebben: aan harte lijk en menschelijk werk. Alide]van Uytvanck Wat in deze jonge pianiste vooral boeit is het doorzetten van een richting, die tegelijk samenvalt met haar persoonlijkheid. Les qualités de ses défauts", misschien? Maar tegelijk haar kracht. De tegenstelling in haar programma zoekt niet de balans met klassiek en modern gelijk te maken. De klassieke stukken op haar programma: Frescobaldi en de g.-kl.-t.-suite van Haendel zijn geen klas sieke" stukken, maar karakteristiek-pianistische, clavecinistische stukken, in ieder geval voorloopers uit vroeger tijd van wat zij in de moderne richting heeft ontdekt en ervaren. Vermoedelijk zal AHde van Uytvanck geen Brahms spelen en dan toch zeker in een eenigszins ander verband dan waarvan de samenstelling van haar programma's blijk geeft. Zij heeft een talent voor de karakteriseerende pia nistische nuance, de schilderachtigheid van den klank, het karakteristiek rythme, en haar opzet is aangeboren modern". Het gelijk matige als motorisch tempo ligt haar beter dan als uitdrukking van een statige stijl, llaendel leed daar onder: onrust door gemis aan innerlijke beheerschte gedragenheid en daardoor vaak onduide lijkheid en onoplettend pedaalgebruik. De tegen stelling daarmede, wanneer zij Strawinsky's motorisch-gelijkmatige sonate speelt is wel frappant. Hoogtepunten werden de drie stukken van Debussy, in het bijzonder de Soiree de Grenade", dat warm en betooverend werd gespeeld, zooals men dat van de beste pianisten niet beter hoort. Ook de twee eerste van Poulenc's Mouve ment perpetuels waren volmaakt. Ik voor mij heb de overtuiging dat het moderne en om zijn voorloopige uitzonderlijkheid in ons Hollandsclie nationaliteit ook unieke talent van Alide van TJytvanck, wanneer het tot rustige zelfbeheersching ook in psychisch opzicht is ge rijpt, voor ons nog eens haar concerten niet alleen tot interessante ontmoetingen, maar ook tot ware feesten zal kunnen maken. Opgevoerd door het Vereenigd Tooneel" Teekening voor de Groene Amsterdammer'' door B. van Vlijmen Keizer Frans (E. Verkade) Prokesck v on Oston (H. Eerens) Het Arendsjong (Else Mauhs) f* Flanibeau (v. Dalsum) Keizerin Marie Loiiixc (Xara llcyblom) Mctternich (Paul Jluf) DIT Greatest Artists MERK Finest Recording IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER TROFFEN REPRODUCTIE EN ONGEËVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY. AMSTERD. VEERKADE 22 A DEN HAAO Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927 Hoogste onderscheiding. Redactie ! 'VTAAH aanleiding van het betoog van Mr. Arnhardt in zijn artikel ..Onderwijsen Opvoeding", dat n.I. de leerlingen door ond<>rwijzer of hu-raar opmerkzaam moeten gemaakt worden op dat. wat booze en sterke; machten van hen zullen eischen", dus op dat. wat Mr. Amhardt even te voren noemt: ,,alle denkbare en ondenkbare oneerlijke en deloyale handelingen", zou ik hem willen verwijzen naar een geschriftje (uit het jaar 1810) van H. v. Kleist, getiteld: Allerneuester ICrziehungsplan". waarin. hij een ..pedagoog" een plan laat ontwikkelen voor eine Helmie der Tugend durch Laster". Om door natuurlijke reactie de deugd te bevor deren, zullen de leeraren in die school les geven in godsdienstbespotting en bigotterie, gierigheid en verkwisting, onzindelijkheid, slordigheid, spel, dronkenschap, luiheid, ja. wat niet al. Slechts niet in eigenbaat, platheid, minachting van alles, wat groot' en verheven is, daar men dit in gezelschappen en op straat kan leeren! (ieUikkig 7.egt Kleist iu het nawoord: wie misslich würde es mit der Sitthehkeit aussehon, wenn sic kein t ieferes Funda ment batte als das sogenarmte gute Beispiel eines Vaters oder einei' Muiter, und die ])latteii l^rrnahnungc^n eines llofmeislers oder eiiier franzosischeii Mamsell. .... ilas Kind. . . . t ragt ein unablulngiges und eigentümliehes Vermogen, der iMÜwickehmg, und das Musier aller innerliehen (ieslallung in sich." (Door de redactie bekort). D. POORT

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl