Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 FEBRUARI 1928
No. 2646
ramatische kroniek
door TOP NAEFF
Rotterdamsch-Hofstadtooneel > Heer van
goeden huize", door Walter Hasenclever
'T* EBWIJL de dagbladen de aandacht prikkelen
en ontstellen met het moderne-jeugd-proces,
het kinderdrama in de villa te Steglitz, en de lezer
zich afvraagt: wat zijn dat voor gezinnen, waar
de ouders op reis gaan en een dergelijk stel kinderen
plein pouvoir laten om zich te bedrinken en hun
vrienden en vriendinnen gelukkig te maken in het
ouderlijk slaapvertrek! geeft het werk van Hasen
clever Ein besserer Herr" daar min of meer een
antwoord op. De schrijver van Fraulein Julie" en
Wedekind waren, profetisch als alle groote
kunstenaars,huntijdvooruit,Hasenclever, de jongere, staat
thans middenin den zijnen; dat mag aan zijn persi
flage een bittere actualiteit geven, het onthoudt er
tevens de abstracte grootheid aan, die dergelijk cru
zedenspel uit de vorige periode kenmerkt en verheft.
,,Bin besserer Herr" schetst in grove, maar vaste
caricaturale trekken het gezin van den
handelsmagnaat Compasz, voor wien het geheele leven
een zaak" is, en die nog slechts aan het ontbijt,
met de telefoon aan zijn oor, den tijd vindt om
tusschen twee happen in zijn ouderwetsche vrouw
in den hoek te duwen en zijn moderne kinderen te
decreteeren wat hij in het belang van zijn welvaart
acht, m de eerste plaats het onverwijld huwelijk
zijner dochter, welke hij niet langer te zijnen laste
wenscht te hebben.
En hier zien wij dan ook de kinderen, een jongen
en een meisje, die voor niets staan, en de belachelijke
sentimentaliteiten van het vorige geslacht, waartoe
de moeder behoort, radicaal zijn ontgroeid. De
zoon bepaalt zijn keuze, als hij dan eenmaal
trouwen moet, op het dienstmeisje, de dochter Lia
de namen zijn onnoodig partijdig in dit vroolijk
spel" besluit een huwelijksadvertentie te
plaatsen, de kortste weg om tot een huwelijk te
geraken.
Het tooneel is in tweeën verdeeld, zoodat de
acht tafereelen, niet meer dan scènes", zich achter
elkaar kunnen afspelen. Zagen we rechts de moderne
huiskamer van de familie Oompasz, links toont het
tooneel ons terstond een andere zijde van deze
lieflijke maatschappij: het interieur van oen be
daagde weduwe, bij wie de heer van goeden
huize", welke op haar geadverteerde spaarduitjes
afkomt, zijn bezoek aflegt. In het volgend tafereel
vinden wij dezen heer in zijn groot-bedrijf van
onweerstaanbaar minnaar, die er zoowel zijn roe
ping als zijn beroep van maakt smachtende vrouwe
harten te troosten en te bevredigen, tusschen de
keurig op letter gerangschikte en bijgehouden
boeken" in zijn kantoor.
Dat dit de held is, die ook op de aanbieding der
schatrijke jonge dochter Compasz afkomt, liet zich
raden, en tevens, dat het rendez-vous en wat er
op volgt, in zijn nuchterheid een pijnlijk vermaak
zou bieden. Minder in het kader aannemelijk kwam
ons ten slotte de oplossing voor, waarin dit huwelijk
zelfs zijn beslag krijgt. Uit dit kluchtspel-verloop
zouden we moeten afleiden, dat een groot-mogol
op het gebied der Haute finance, als vader niet
meer dan een stomkop zou zijn, die zich door den
eersten den besten zwendelaar, welke om zijn eenige
dochter en erfgename komt, alle raderen voor de
oogen laat draaien. Doch het is Hasenclever met
deze brutale croquis blijkbaar geen oogenblik te
doen geweest om een zekere romantische waar
schijnlijkheid in de feiten, louter en alleen om den
levendigen, vlijmenden dialoog, om het cynisme
daarvan, dat weerzien wekt. Men begrijpt op de
keper beschouwd immers ook niet hoe de
minnehandel van den tammen Landru", die hier Hugo
Möbius heet, zulk een winstgevend bedrijf kan
opleveren, aangezien hij tot dusver van zijn talrijke
clientèle er geen enkele huwde, noch, voor zoover
wij weten, er eenigen heeft vermoord. Zijn métier
bepaalt zich tot minnebrieven schrijven, met nu
en dan een aanmoedigend optreden in persoon.
Het komt er niet op aan. Ook deze figuur moet als
begrip" worden opgevat, liet prototype van den
Nederlandsche Munt
Holland'* beste 10 cents sigaar
heer van goeden huize", die zijn roJ in den
tegenwoordigen tijd zoo voortreffelijk weet te spelen,
dat de zwendelaar van den geboren prins niet meer
te onderscheiden valt, en in wiens confectie-armen
het hedendaagsche, op avontuur beluste jonge
meisje haar kort geluk en lang berouw maar al te
gemakkelijk vindt. Een vondst in de richting van
het onwezenlijke en groteske, is dan nog in het
voorlaatste tafereel: de vergadering der dames
slachtoffers, wier ontvankelijk hart de welsprekende
Lohengrin aan den vóóravond van zijn huwelijk
tot zulk een roerend compromis weet te vertee
deren, dat hij geen overlast meer van n harer
behoeft te duchten, en aan alle aardsche gerech
tigheid behendig ontspringt.
Hasenclever, gelijk wij hem ook uit zijn ernstigre
werk kennen: Der Sohn", Jenseits", is feitelijk
een droomer, hij heeft moeite aan zijn dichterlijke
gedachten en de scherpe consequenties van zijn
geest, een eenigszins aannemelijken vorm te geven.
Hoe minder men hem waarschijnlijk'' tracht te ma
ken, des te beter; bij de vertooning van Ein bes
serer Herr" lag, zou ik zeggen, heelemaal de carica
turale opvattingjVÓór. Veterman's eerste decor wees
dien kant uit. De huiskamer van de familie Compasz
geleek meer op een gemeene bar", dan op een
ordentelijke menschen-woning, een toonbeeld van
modern exces en verwording. Ook Bob van lersel,
de zoon, benaderde den vereischten,
verzetwekkenden, ploertigen stijl. De dochter daaren
tegen, Carla de Raet, speelde veel te veel van haar
eigen lieve menschelijkheid uit, was voor het"
moderne meisje in dit kader te sympathiek en ten
slotte bijna deerniswekkend, hetgeen, gegeven den
ijzigen dialoog, nooit de bedoeling van den schrijver
kan zijn geweest. Het spel van Gimberg (de heer
van goeden huize) van Gasteren (de handels
magnaat) mevrouw Schwab (de moeder) was als
zoodanig uitmuntend, het zou in elk blijspel hebben
voldaan. Maar het legde te weinig den, nadruk op
de satyre en steeg niet tot de afmetingen, die het
hier had moeten hebben, om als abstractie den
bitteren nasmaak te laten, de huivering te wekken,
die het menschelijk verval in. zijn potsierlijkst
kleed toch altijd wekken moet, wil er reactie op
volgen. Ein besserer Herr" is, in het kader van
dezen tijd en in het land, waar het speelt, heel
iets anders dan het aardig" blijspel, waarvoor
men het hier licht zou aanzien.
Een eervolle vermelding komt nog Jan Grefe
toe in de rol van Rasper, den handlanger van den
grooten Möbius. Ook dit spel had niet den ver
eischten modernen stijl, het was naturalistisch,
maar daarin fijn, scherp en louche genoeg orn een
wereld van dergelijke groote-stads-duisterlingeii
voor onze verbeelding op te roepen.
Kantteekening.
Altijd, als ik weer even over de grenzen heb
gekeken, komt dezelfde spijtige vraag in mij op:
waarom bezitten onze schouwburgen toch geen
boeken-stalletjes ? Het is de gezelligheid van de
buitenlandsche pauzes, dat volbeladen boeken-hol,
het is een onmiskenbaar cultuur-belang, dat er
door bevorderd wordt. Het stuk. dat dien avond
de gedachten boeit, ligt er gedrukt voor het grijpen.
De nieuwste verzenbundels en romans, waarvoor
de uitgevers nergens op discreter en doeltreffender
wijze reclame kunnen maken, komen als vanzelf
onder de verheugde hand, dieper een meepakt. De
jeugd, koopt er de foto's harer helden en heldinnen
in alle rollen. Een enkel ontwerp, een teekening of
kleine maquette, trekt er de aandacht.
Onze pauzes bestaan uit rook en limonade, in
onze foyers, als stations-wachtkamers, staan do
glazen m ut rietje als een ietwat lachwekkend
regiment tot den aanval gereed. Doch wie ver
zuimde vóór den aanvang van. luit stuk ecu pro
gramma te koopen, kan dit vaak al niet meer
krijgen, aangezien de verkoopsters naar huis zijn!
Het lijkt mij zoo'n kleine, moeite om het den
goedwillenden bezoeker in de Xederlaudsche
schouwburgen, waarvoor hij zooveel geld betaalt
orn er in te mn^en komen, een beetje aangenamer
te maken. Te meer. waar hiermede ook liet nuttige
vereonigd zou zijn. en do bloei oir/.er schoone
letteren zou woeden bevorderd op praktische en
oirbare wijze.
D. SMIT
De hulpvairdije en bekwame bibliothecaris van
het Leesmuseum te Amsterdam is deze week op
58 jarigen leeftijd overleden. Zijn
bibliographischekennis en groote belezenheid, zijn hulpvaardigheid
en opgewekte omgang maakten hem tot een man
tot wien velen zich om inlichtingen wendden, waarbif
zij altijd op volledige informatie mochten rekenen.
Tentoonstellingen
Stedelijk Museum, Maastricht. Schilderijen vaw
Bernard van Vlijmen. Tot 20 Februari.
Amsterdamsche Ateliers voor Binnenhuiskunst,.
Amsterdam. Schilderijen van Loonid en Rinima.
Brailowsky. Tot l Maart.
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Schilderijen.,
teekeningen en lithos van M. Adamse. Tot l Maart,
Stedelijk Museum. Amsterdam. Architectuur,
schilderkunst en beeldhouwkunst. Tot l Maait.
Galerij van Moderne Kunst, W. H. Hofstee
Deelman, Amsterdam. Schilderijen van D. H. W,
Filarski. Tot l Maart.
Bij don Dom", Utrecht. Werken door- Dirk van.
Luyn. Tot l Maart.
J. II. de Bois, Haarlem. Schilderijen door 11. F?.
Boot. Tot l Maart.
Pulchri Studio, 's Gravenhage. Werk van W. H.
van Konijnenburg'. Tot l Maart.
Indanthren-Huis", Leidschestraat 89?93,
Amsterdam. Decoratie en Jachttechniek." Tot
l Maart.
Het Prinsonhof", Haarlem. Tentoonstelling:
van uitgaven van in Nederland verschenen boek
en plaatwerken. Tot l Maait.
Voor de Kunst", Utrecht. Schilderijen van
ElseBe.rg, H. Colnot,W. Schumacher, Raoul Hynekesen:
S. L. Schwarz. Tot 4 Maart.
Kunstzaal van Lier, Rokin, Amsterdam. Schil
derijen van Jan Wiegers. Tot 'l Maart.
La Galerie d'Art Francais. Amsterdam. Schil
derijen van Valdo Barbey. Tot -l Maart.
Huize van Hasselt. Rotterdam. Werken
doorG. de Gruyter?Feuerst-Mn, Tot 9 Maart.
Stichting De Armen de Poth". Amersfoort,
Schilderijen van Floris Verster. Tot 19 Maart.
DEBESTEVARinA