Historisch Archief 1877-1940
No. 2646
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 FEBRUARI 1928
Voor vrouwen:
Amerikaaoscfae literatuur
door MADDY VEGTEL
De vrouwelijke auteurs
ET deze dames is het vreemd gesteld, hebben
ze een klein succes onmiddellijk bezitten ze
«en aardig sommetje geld, een groot succes. . . .
trichesse ! Vervolgens een huis met een
swimmingjpool", chinchilla bontjassen, verzamelingen van
?dit of dat, een serial" voor The Cosmopolitain
Magasine" voor een zes of acht of tien duizend
«dollar, een verhaaltje hier, een verhaaltje daar
?voor een paar honderd en .... met de kunst is het
rgedaan.
Want zoodra men hun namen, vetgedrukt, op
het omslag van de Cosmopolitain" ziet, dan kan
men er zeker van zijn dat ook zij nu tot die horde
van vrouwen behooren die de enorme honoraria's
van dat blad niet kunnen weerstaan en voortaan
Jlotte handig in elkaar geflanste verhalen bij het
half dozijn zullen afpennen.
Het is verbazingwekkend hoeveel vrouwen hier
«chrijven (ook alweer een teeken van die onbedwing
bare lust om toch vooral iets ,,te doen".) en ruim
genomen, kan men deze in drie groepen verdeelen.
Ten eerste zij die literatuur" schrijven waarover
zich de voornaamste critici druk maken; hieronder
behooren: Edith Wharton, Willa Cather, Frances
Newman, Zona Gale, Elinor Wylie, Dorothy
?Canfield en Ruth Suckow.
Ten tweede de populaire schrijfsters die echter
ook nog zoo af en toe iets van literaire waarde
«chrij ven: Fannie Hurst, Edna Ferber, Anne Parish,
Thyra Uniolow, Nancy Hoyt, Martha Ostenso,
'Gertrude Atherton, Mary Roberts Rinehart,
Margeret Wilson en Ellen Glasgow.
Ten derde die dames die van een drie honderd
tot duizend en meer krijgen voor een verhaaltje
in de Ladies Home Journal", Womans Home
Oompanion" of de American": Sophie Kerr,
Kathleen Norris, Famie Rilbourne, Alice Duer
Miller, Grace Richmond, Margeret Deland en een
paar dozijn anderen. Deze schrijven een beetje
beter dan Alcott, Courts Mahler of Marlitt en
toch ook weer niet zoo hél veel beter en hiermee
is dan ook alles gezegd.
Om te beginnen met die dames die tot de
litea^airen des lands behooren, zoo hél bijzonder is
haar werk nu ook niet. Er is zelden een boek onder
de vele, dat ik lees en herlees. Geen enkel is van
blijvende waarde zooals bijv. ons Sprotje",
Adoux's Marie Claire", of de bundels superbe
vertellingen van Katherine Mansfield. . . .
Deze Amerikaansehe vrouwen die om de haver
klap met de een of andere, of meerdere genies ver
geleken worden, schrijven wel goed maar het is
niet dat, hoogstens zegt men dat 's een goed
boek" maar vervoeren doet het niet. Ook zijn ze
?wat eentonig, wat saai, wat vervelend die
Tomans van Willa Cather (The Professors House,
My Mortal Enemy) een beetje vervelend het
,,Hard-Coiled Virgin" van Frances Newman,
?zonder n regel conversatie; romantisch, is Elinor
^Wylie die in haar laatste werk The Orphane
Angel" het leven van Shelley beschrijft, van een
Shelleydie niet verdronk, maar zoo na het een en
zander opdook in de U.S.A.
Ia ,,Her Son's Wife" zijn de gevoelens van een
Tnoeder, diens zoon en schoondochter uitstekend
weergegeven. Met dit knap geschreven boek heeft
Dorothy Canfield zich een goede reputatie ver
worven. Wat subtieler is Zona Gale in haar Miss
Xiulu Belt" en haar laatste Preface to a LAfe",
maar van hen allen wint toch Ruth Suckow het
anet haar bundel vertellingen lowa Interiors".
Deze nog jonge vrouw schrijft hoofdzakelijk over
-de?Iowapeasants". Om intrige of handeling is het
tbij haar niet te doen, karakteriseering van deze
?sobere eenvoudigheden is bij haar de hoofdzaak.
'Ongetwijfeld behoort Ruth Suckow tot de beste
schrijfsters van het land.
En nu komen we aan de tweede groep,
meereii' deels eerst journalisten die hun beroep vaarwel
hebben gezegd, maar niet los konden raken van
die specifiek Amerikaansehe journalistenstijl.
En soms lijkt het wel of /.e niet alleen een
potloodje en pad mee hadden, maar een kodak er
nog bij.
Want al die boeken van Edna Ferber (Showboot,
Mother knows Bert) lijken wel net albums vol
photographietjes, heel echt en waar van levende
menschen, en die vertelsels van Thyra Winslow
(People around the Corner) zijn het ook, photo
graphietjes van weer een beetje een ander soort.
van the well-to-do en bijna well-to-do
middleclass American met zijn radio, bioscoop, ice-cream
and fordjo, en van Fannie Hurst (The Song of
Life) alhoewel in ietwat exotische lijsten gezet,
zijn het ook niets anders dan photographietjes
allemaal. Niet opwekkend, niet geestig, niet leuk,
niet spannend, maar raak, vlot, knap ziedaar het
werk van deze drie vooraanstaande populaire
schrijfsters.
Maar ook in Holland kent men hanr namen, en
tevens die van Anne Parish die met haar The
Perenial Bachelor" ineens op den voorgrond trad
en die bestseller" opvolgde met het akelig
sentimenteele Tomorrow Morning".
Tot deze groep hoort ook Nancy Hoyt, een nog
jeugdig schrijfstertje, een zuster van Elinor Wrylie,
die in haar charmante romannetjes,
(Roundabout, TJnkind Star) haar heldinnen van Parijs
naar Constantinopel en van Constantinopel naar
New York sleurt, hetgeen in Amerika doorgaat
voor ,,Sophistication". En nu kom ik tot een phase,
een woord in de Amerikaansehe taal dat men hier
hondermaal per dag tegen komt en dat is het
alreeds genoemde: Sophistication, of Sophisticated.
Dit beteekent in het geheel niet (zie woordenboek)
drogredeneering, vervalsching. Het beteekent in het
alledaagsch Amerikaansch: wereldschheid, het
tegenovergestelde van onschuldig; om het duide
lijker te maken, iemand die in Little Rock,
Arkansas, woont, is het niet en iemand uit Weenen
is het wel.
Maar niet alleen menschen zijn sophisticated,
maar kousen, schoenen, hoeden, kamers, parfums
en boeken eveneens.
Boeken vooral, vooraan staan de vertaalde
werken van Europeesche auteurs zooals: Paul
Morand, Cocteau, Proiist, Anet, Michael Arlen,
Molnar en Schitzler, maar de Amerikanen hebben
ze ook, legios
Om bij de vrouwelijke schrijvers te blijven.
sophisticated zijn b.v. de boeken van Edith
Wharton (Twilight Sleep) van Nancy Hoyt,
Gertrude Atherton, Margeret Leech (Tin Wedding),
Lyn and Lois Montross (The Talk of the Town)
Dorothy Speare (a Virgin of Yesterday) en nog
een stuk of wat meer. En waarover gaat liet in deze
boeken? Over menschen die in New York wonen,
cocktails drinken, naar nightclubs gaan, Paul
DRINK WEINIG MELK
maar goede melk, van betrouwbaar
GEZOND VEE.
HOFSTEDE OUD-BUSSEM,
KERKSTRAAT 67 TELEFOON 37344
Moraud lezen, en Rolls Royces bezitten. Enfin over
die menschen die voor het meerendeel met hun geld
geen raad weten. Voor ons Hollanders klinkt dat
alles een beetje onbenullig, maar voor een Ameri
kaan is dat heel wat anders.
Zit; hier: literair New-York bestaat voor liet
grootste gedeelte uit menschen die uit The
Middle West" komen, onder hen zijn er slechts
weinigen van goeden huize, het gros komt uit
onbeschaafde milieux, tot hun twintigste jaar
hebben vele menschen wel twaalf uren van een
groote stad af gewoond en een dag of wat reizen
van New-York. Nu komen die jongemenschen
mettertijd in die overweldigende stad (en pakken
het eerste beste baantje aan) en van zelfsprekend
raken ze hun hoofd kwijt.
Educatie (in de Hollandsche zin) stijl, traditie is
hun vreemd, tusschen kunst en kunsterigheid zien
ze geen verschil. Alles vinden ze eenig, prachtig,
dol en. ... sophisticated. Geen wonder dat die
sophisticated boeken die ze produceeren onbe
nullig en in hooge mate aanstellerig zijn.
Een uitzondering is voornamelijk Edith Wharton.
In haar jeugd werd zij sterk aangemoedigd door
Henry James, wiens Daisy Miller" tochnogmaar
altijd de beste beschrijving van de American
Girl" blijft
Edith Wharton heeft reeds een kwart eeuw
lang het New-York van de Fifth Avenue beschreven
in o.a. The Age of Innocence, The House of Mirth,
The Glimpses of the Moon, e.a., zij staat hier in
hoog aanzien, naar mijn idee zijn haar romans
wel knap, in een ingehouden ietwat Engelsche
stijl, maar missen ze het spontane, wat ze misschien
tot kunstwerken zouden maken. Hierover verschil
len echter de meeningen.
Min of meer alleen, in Engeland heeft zij echt f r
haar discipelen, staat Gertrude Stein (ïhreeLivcs).
Haar krankzinnig proza is eenigszins verwant
aan dat van James Joyce; gelijk hij, behoort zij
tot de ..Kxpatriates" waaronder ook Ethel
Moorhead. Djuna Barnes en de schrijvers: Kobert
M'Almon, Ernst Hemirigway, Ezra Pouml en de
populaire Sinclair Lewis. Onder hun werk vindt
men, temidden van de grootst mogelijke onzin.
staaltjes van het beste en zuiverste! proza dat er
geschreven wordt. Het meerendeel is echter on
begrijpelijk voor hen die hun tijd niet vooruit zijn.
Toffees van Droste
zijn toffe" Toffees