Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 FEBRUARI 1928
No. 2647
Dramatische kroniek
door TOP NAEFF
Rotterdamsch-Hofstadtooneel > Pondre de riz,
door Jo van Ammers?Kuiler
TD OTJR réparer des ans l'irréparable
outra35 ge".... heeft de ondernemende juffrouw
'Dolly Deering naar den eisch des tij ds een
Institut de Beauté" opgericht, en in een verloopen
^predikant, met zilvergrijzen apostelkop, den
onmisbaren man" gevonden, die als Monsieur
Frédéric" de aantrekkelijkheid van het tablisse
ment uitmaakt, en er de waardigheid aan geeft,
welke de zwendel in schoonheidsmiddelen behoeft.
De milieu-schildering is even wreed als voor
treffelijk, geen geheimpje, of het wordt de vrouw
'van onbestemden leeftijd ontrukt, geen illusie
:blijft er. Den mannen in de zaal moet het geduizeld
'hebben: la belle inconnue" aan hun zijde. . . . een
product van modder en verf, in vak- of dieventaal
'?Boncilla" en Henné". Onze tijd kent pardon noch
pudeur. Hoe ver zijn we in een goede vijfentwintig
jaren afgedwaald van dat mooie stukje in n be
drijf van den dichter Georges Kodenbach Le
voile", waarin het Bruggesche nonnetje, op het
oogenblik dat een stervende haar roept, in der
haast verzuimt haar kap op te zetten en met haar
,-,,ontbloote" haren, in het hart van den man, die
.haar liefkreeg, meteen die liefde fait de mystère,
«Tinconnu".... verstoort.
Wanneer het nog van kracht is, wat de dichter
?daar generalizeert:
C'est fini. Tout amour brusquement s'étiole
De trop savoir. I/amour a besoin d'un secret" ....
?dan zal de première van Poudre de riz" in de
Annalen als de dag des oordeels blijven opgeteekend,
.als de Bartholomeus-nacht juist van die speciale
:gevoelens, ter wier wille al deze lotions" en
frictions" ontsprongen, al deze foltertuigen
wer?den uitgevonden....
Het martelaarschap onzer schoonheid heeft
mevrouw van Ammers-K ulier geïnspireerd tot een
geestig en kluchtig spel, dat onder de rubriek
,,domheidsmacht" inderdaad een bedenkelijk tijds
verschijnsel aan de kaak stelt. Het feit zelf: dat het
?wijfje zich door alle eeuwen heen zoo mooi mogelijk
heeft trachten te maken, verdient au fond meer
mededoogen, maar dat ze zich wat betreft de dure
middelen tot dit heilig doel niet meer weet te
beheerschen, dat mag gerust de persiflage ligt
er bovenop eens in den breede, met alle ridicule
bewijsstukken worden uitgestald". In het begin
meende ik, dat dit stuk, onder den poëtischen, naar
symboliek smachtenden titel poudre de riz", een
ander karakter zou krijgen, hoopte ik zelfs, dat de
vlijtige schrijfster, die het in de laatste jaren meer
?aan den populairen, dan aan den litterairen kant
heeft gezocht, revanche ging nemen. Ook de
qualificatie ,,een tragisch blijspel" wees met eenige
loffelijke pretentie in deze richting. Buiten de rij
harer best-sellers" zijn mij van Jo van
AmmersKüller twee kleine boekjes lief gebleven, De ver
zwegen strijd" en De zaligmaker", en in mon
sieur Frédéric" den dames-kapper, dacht ik zoo
waarlijk een broeder van dien dames-dokter, den
.zaligmaker, op het tooneel te mogen begroeten.
Tot een karakter", als in dit mooie boekje, is
Monsieur Frédéric" echter niet uitgegroeid, het
'.gehalte der novelle werd met dit tooneelstuk ook
niet benaderd. Het succes van Poudre de riz"
ligt op een ander terrein.
De heer Frederik Nolting heeft uit teleurgestelde
menschenmin het predikambt laten varen, om zijn
: welsprekendheid nog slechts bij den verkoop van
schoensmeer te beproeven, en eindelijk, dank zij het
Duizenden guldens aan waardevolle schilderijen
gaan jaarlijks te loor, allén door de onachtzaam
heid der bezitters, die hun kostbaar eigendom ter
restauratie toevertrouwen aan bedilzieke
tusschenpersonen of aan absoluut onbevoegden.
C. B* VAN BOHEMEN
Restaurateur van Schilderijen»
Als zoodanig door de meest bevoegde
deskundigen erkend en aanbevolen.
3M. UITLEG 27 Tel. 12607 DEN HAAG.
ny van den anthropoloorj Huiler
Instituut van juffrouw Dolly Deering, weer tot zijn
eerste idealen terug te keeren, weliswaar thans als
een zieleherder, die bij neus, embonpoint of onder
kin zijn catechismus begint. Een grond van waar
heid is er in deze figuur, volgens de schrijfster een
kruising van apostel en kwakzalver", ongetwijfeld,
maar hij is te oppervlakkig geschetst en te weinig
overtuigend als mensch, om hem hooger aan te
slaan dan een kluchtspelheld. Een teeder
geschiedenisje, door de vindingrijke, van spot vervulde,
doch nimmer teedere schrijfster in het levendig
bedrijf van haar Instituut" gelascht, heeft
daaraan niets kunnen verdiepen. Wel roerde zij
met de verschijning van Mona" de vrouw in
wier gelaat het leven zóó smartelijke hiëroglyphen
grifte, dat alle hemelsche zalven van monsieur
Frédéric ze niet meer vermogen uit te wisschen
even een fijnere snaar aan, maar al spoedig draaide
ook deze ontmoeting uit op een pijnlijk grapje, dat
bovendien op het tooneel moeilijk te verwezenlijken
bleek. De uitwerking van het elixer ,.Soleil
couchant" op het grijze haar van de ongelukkige
Mona" moesten wij als een mislukking begrijpen
een mislukking, die den weekhartigen idealist
zelfs tot tranen beweegt zien deden we niet
anders dan dat het weemoedig gezicht der vrouw
ook onder de blonde haren zich gelijk was gebleven.
Het was vooral bij deze episode, dal ons het in
grijpend verschil trof tusschen een dichter als bijv.
Molnar en een schrijfster als Jo van Amniers-Küller.
Het milieu van dit Hollandsche stuk herinnert aan
de actueele Molnar-milieux, het is even aardig
verzonnen en even knap geteekend, terwijl ook de
luchtige toets tot vergelijking lokt. Maar de fan
tasie, die daar dan bij Molnar, verteederend, mild
en zonnig doorhoen speelt, van al dit ongewichtig
spel langzamerhand de diepe gronden en de inner
lijke bewogenheid ontdekkend, die ontbreekt aan
hot werk van Mevrouw van Ammers-K ulier geheel.
en onthoudt er de poëzie aan, de vorschoonondo
goedheid, welke de harde contouren verzacht on de
scherts fijn en geurig, in don letterlijken zin tot
poudre-de-riz" maakt.
Had eon dichter hier hot laatste woord gohad.
de moraal van het slot zou achterwegen zijn
gebleven. Zij kon ook thans niet moor worden
dan een effect, deze boetpredicatie van don
dominee-coiffeur, waaraan niemand uit zijn mond
kon golooven. 7óó eenvoudig is dit vrouwenvraag
stuk in onzon tijd ook niet op te lossen. Het
misgewas dor oude kindertjes, dat do hedendaagscho
mode hooft voortgebracht, moge verdwijnen, daar
mede zijn de geduldige grootmoeders van oon vorige
periode nog niet in eere hersteld. Do onbevredigde
vrouw heeft niet voor niets zichzelf ontdekt....
en er zullen nog hooi wat ongelukken, moeten
gebeuren eer zij zich afkeert van het laatste barm
hartige fleschje Illusie, dat haar althans momenteel
uit do vertwijfeling redt.
Het mag wol eens eervol worden vormold: dit
blijspel in drie bedrijven spoelt zich af in óén decor.
Een verademing op allo tafereelen" on change
menten waaraan gemakzuchtige!' toonool-autours
zich te buiten gaan. En dat de dialoog in steeds
ditzelfde kader, en op het uitteraard niet verheven
niveau van den kapsalon. bloei' boeien on vermaken,
pleit zoowel voor de taal als voor de compositie
van het werk. Het decor (Vetcrman) was daarbij
zeer geslaagd, realistisch, gelijk hot stuk en heel de
vertooning, die levendig on net echt" van stapel
liep.
Poppenindustrie in Neurenbery
OLYMPIADE.
Sportlui beveiligt Uw oogen; gebruikt
onbreekbare br il l englaze n.
JOS. HARTOG.
Hoofdsteeg 17 tel. 3343 Rotterdam.
Nobelstraat 28 tel. 11063 Utrecht.
Van Monsieur Frédéric" had de regisseur
acteur, Cor van der Lugt, gemaakt wat mogelijk
was, en nog iets meer. Of de gevoeligheid, die de
humoristisch onvolprezen vertolker er uit zijn eigen
hart inlegde, voordeelig was voor het stuk, be
twijfel ik. Doze menschelijkheid stolde het geval in
oon milder licht dan het in zijn consequenties
verdroeg.
Moeilijker nog was Fie Carelsen (Mona) er aan
toe. Toegejuicht bij open dook nog vóór zij een
woord gesproken had, gold dit applaus de actrice.
die alloen al door haar verschijning een stemming
woot op te roepen. Maar deze verschijning, te
smartelijk-caricaturaal voor de sfeer, detoneerde
niettemin, en do teleurstelling, die de figuur van
Mona, omtrent wier leven en lot wij niets
belangwekkends vernomen, allengs bracht, word des
te grootoi' na dozen interessanten opzet.
Corry Koozendaal, in de rol van juffrouw Dolly
Deering, toonde zich een verrassend goede com
dienrio". Een Francaise zou aan de rol van hot
onvervaard zakenvrouwtje van nature misschien
moer charme hebben gegeven; in de sfeer van dit
Hollandsche stuk was dit vast, scherp omlijnd
spel juist wat het zijn moest.
Nadat ..Monsieur Frédéric" heeft afgedaan, wordt
een gedérailleerde doktor juffrouw Dolly's rechter
hand. Deze, Jan van Kes, is oon collega van de
Parijsche chirurg-e, die onder don lieflijker! naam
van Madame ,.Xoél" verseh morischenvloosoh
versnijdt in eiken gewonschten vorm. Jan van Ees
is van huis uit nooit het type voor dergelijke
duistere on verbluffende hoeren. Tegenover den
grijzen Frédéric, wiens studie-genoot hij heet te
zijn. was zijn voorkomen te jeugdig 011 te
studentikoos. Om den edelen charlatan des te beter te
doen uitkomen, haddon we don oynischeri
zwendelaar in groot formaat achter hem moeten zien staan.
Vermakelijk was de ademlooze, emphasc, waar
mee J o van Walraven ,,de dame uit Meppol" uit
beeldde, wier rende/.-vous als liet ware hangt aan
Frédéric's friseer-ijzer.
De Indische dame'' zou ik ei' liever uit laten.
dit optreden overschrijdt de grenzen der artistieke
welwillendheid en bedreigt de klucht van goeden
huize met een minder smaakvol succes. Do bijval
van Poudre de riz" blijft ook zonder deze eeuwige
risée onzer koloniën, verzekerd en verdiend.