De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 25 februari pagina 4

25 februari 1928 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 FEBRUARI 1928 No. 2647 N. V.: J. S. MEUWSEN, Hofl. A'dam-R'dam-den Haag 'DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND Muziek in de hoofdstad door CONSTANT VAN WESSEM De Hollandsche Kamermuziekvereeniging P) E Hollandsche Kamermuziekvereeniging, najaar 1926 opgericht, zet haar werkzaamheden voort. Wij wezen er indertijd op, dat haar bestaan als klein orkest (kamer-orkest) naast het tot kamer orkest uitgebreide Concertgebouw-sextet, wegens de omvang van de beschikbare literatuur niet ongewenscht mocht heeten. Het komt echter niet alleen op de keuze uit deze literatuur aan, maar ook op de uitvoering. De heer Piet Tiggers schijnt thans de uitsluitende leider van de Hollandsche Kamer muziekvereeniging te zijn geworden. Ik heb den heer Tiggers op eenige dezer concerten aan het werk gezien. Hij is een met de beste bedoelingen bezield man, nauwgezet en met liefde voor zijn werk. Maar hij mist, mijns inziens, de bekwaamheden, die van een dirigent in het hedendaagsche muziekleven worden gevergd. In de eerste plaats levendigheid en vitaliteit; beide elementen ontbreken te zeer in zijn directie, en maken zijn leiding tot weliswaar nauw lettende, maar te zeer taktierte" vertolkingen; het stuk wordt afgespeeld en gaat, met de noten, aan u voorbij. Het tempo doet stroef aan, het orkest «krengt het niet veel verder dan een noten-getrouwe uitvoering. De uitvoerders, waaronder vele eerste krachten, zijn bekwaam genoeg en veelal bedreven in ensemble-spel, doch de heer Tiggers weet geen vuur'uit deze musici te slaan. Verleden Maandag avond: dat symphonietje van Haydn ! Geen pit, geen leven, geen vreugde, saai. En toch hoe be langrijk en leerzaam was juist deze uitvoering in de oorspronkelijke en verfijnende kleine bezetting; op zichzelf reeds een daad, die bij voorbaat op onze welwillendheid aanspraak maakte. Meer behaagde het concerto grosso van Haendel, mede door het voortreffelijke spel in het concertino. In de liederen van Maurice Emmanuel voor zang, fluit en piano scheen zelfs de uitstekende fluitist Feltkamp alle inspiratie kwijt te zijn. Verder bracht dit program ma verscheidene kennismakingen. Er was inderdaad genoeg aanwezig om dit concert te motiveeren, maar wij zijn dankbaar, maar niet voldaan; min stens n waarlijk hoogtepunt moet zulk een con cert hebben en dat was er niet: de voortreffelijke lioboïst Stotijn kon, alleen, in Godron's suite pastorale geen hoogtepunt vormen. Vera Janacopoulos Deze zangeres, die tegenwoordig verheugend verschijnsel geregeld bij ons terugkeert brengt ons, behalve haar belangrijke concerten, ook haar belangrijk voorbeeld van een kunstenares voor wie zingen voordragen is zonder de natuurlijke spon taniteit van het gezang ten bate van het voor dragen maar eenigszins te verliezen. En tevens bewijst zij, dat de mooie stem als zoodanig niet in de eerste plaats de bekorende factor is, maar het bezield en van uit het gemoed natuurlijk zingen. Feitelijk heeft Vera Janacopoulos niet wat men noemt een mooie stem". Het geluid isvooralin de hoogte wat metaal-achtig van klank en de intonatie is soms niet geheel vrij van zwevingen; maar welk een ontroering, welk een suggestieve vreugde en geluk beleeft zij zelf onder het zingen, het is haar een behoefte van het gemoed zich voor ons uit te zingen met een gemakkelijkheid en een geestdrift, die van zelf de techniek doet verdwijnen, doordat zijn overtuiging ons bezingt" en meeneemt, Haar forto's verliezen in het bezielde alle mechaDIT Greatest Artists MERK Finest Record ing IS EEN WAARBORG VOOR ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN ONGEËVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY, AMBTERD. VEERKADE 22A DEN HAAO Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927 Hoogste onderscheiding. De stabilisatie van den franc en de aanstaande verkiezingen POINCARÉS'EN VA-T-EN GUERRK!" nische regeling. Zij komen als een openbrekend wonder uit haar, wij hooven niet de aanzwelling van het geluid als zoodanig, wij beleven het wonder van een hoogtepunt, dat een gemoedsbekentenis, een gerealiseerd ontroeringsmóment wordt. Velen zongen ons reeds ..L'invitation au voyage" van Duparc voor en hoevelen brachten ons die hooge stijging van de stem bij het eind in het eerste couplet als een overtuigend bezielde extase, los gemaakt van alle hoorbare aanloop" daartoe? Vera Janacopoulos is een gemoedszangeres. doch met het ware sentiment, zonder pose, zonder sentimentaliteit. Zij is veelzijdig, doch voorwaarde is het echte lied, om haar tot leven" te wekken. Kunstmatige effect-trucs liggen haar ver, ook in de liederen, die zij zingt. Wellicht is dit de reden. waarom zij in de liederen van Kudolf Mengelberg het minst spontaan scheen, het meest plichtmatig zong. Deze nieuwe liederen van Rudolf Mengelberg hebben meer de allure van het gezang, dan dat zij werkelijk gezangsuiting zijn, en een lied als Elfe"' het beste daaronder en handig en populair gecom poneerd is niettemin een f actie v e spontaniteit, die door het zingen van Vera Janacopouios eerder aan den dag treedt dan er door verholpen wordt. Leg daarnaast de liederen van de beide Scarlatti's y.elt's het minste onder de liederen van Duparc. waarbij de zangeres nog steeds het beste weet te bereiken. Zelfs van de virtuositeitjes van Strawinsky's vier Russische straatliedjes maakte de plezierige toewijding en de fijne aanvoeling ware bezielde dingetjes. J iet was wederom een rijke avond, de liederenavond van Vera .lanacopoulos. En een verrukkelijk genot waren wederom de onvergelijkelijke begeleidingen van Vvonne HetT?lapy. pianiste, die wij feitelijk het best<> op haar plaats vinden wanneer /.ij aan de vleugel dit zingen van de zangeres begeleidt, dat eveneens deel van haar '/.elf is geworden. Tentoonstellingen Indanthren-lluis", Leidschestraat 80?93,. Amsterdam. Decoratie en Lichttechniek." Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Schilderijen .. teekeningen en lithos van M. Adamse. Tot l Maart,. Stedelijk Museum, Amsterdam. Architectuur, schilderkunst en beeldhouwkunst. Tot l Maart1 J. II. de Bois, Haarlem. Schilderijen door H. F... Boot. Tot l Maart, Nederlandsche Jaarbeurs te Utrecht.Tot l Maart, Huize Kröller, Lange Voorhout l, den HaagWerken van J. Mendes da Costa en Dirk Nijland. Tot l Maart'. Gemeentearchief, 'sGravenhage. Tentoonstelling' van uitgaven van in Nederland verschenen boek en plaatwerken. Tot l Maart. Galerij voor Moderne; Kunst, W. H. Hof steeDeelman, Amsterdam. Schilderijen van D. H. W» Filarski. Tot 3 Maart, Voor de Kunst", Utrecht. Schilderijen van EistBerg, H. Colnot, Raoul Hynckes, S. L. Schwarz en W. Schumacher. Tot 4 Maart. Kunstzaal van Lier, Kokin, Amsterdam. Schil derijen van Jan Wiegers. Tot 4 Maart. La Galerie d'Art Francais, Amsterdam. Schil derijen van Valdo Barbey. Tot 4 Maart. Tentoonstelling Frans Buffa en Zonen, Amster dam. Teekeningen van P. J. C. Gabriël. Tot en met 9 M aar l. Stichting De Armen de Poth". Amersfoort. Schilderijen van Floris Verster. Tot 19 Maart. TABA SIGAREN ? ZIJN TOCH DE BESTE ~

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl