De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 3 maart pagina 9

3 maart 1928 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 2648 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3>MAART 1928 Voor vrouwen: Modebrieven uit Parijs door STÉFAN lijke, S. r\ EZEN winter is de grootst mogelijke vrijheid gelaten, op het gebied van de mode. De meest ?uitgebreide verscheidenheid van stoffen en mo dellen die ooit een winter gezien heeft. En hetzelfde aal voor het komend voorjaar het geval zijn. Geen vrouw zal kunnen zeggen: deze mode staat mij niet". De grenzen zijn voor de laatste seizoenen steeds wijder gesteld en de vrouw kan zich thuis voelen in de roemrijke gebieden der Mode, in het eenvoudig gewaad even goed als in het meest gecompliceerde. De eisch is: persoonlijkheid «n zelfkennis. Distinctie. De gecompliceerdheid moet altijd opgelost ?worden tot een algeheele harmonie van het toilet of het ensemble dat de vrouw gekozen heeft; zoodat altijd weer de edele eenvoud het laatste woord schijnt te hebben, moge zij ?dan helaas soms meer Jiet resultaat zijn van ?een volmaakt raffine ment eerder dan van een directe, natuur voorkeur. Bij schetsen komt deze keer een model voor een luchtige mid<dagrobe van Henriëtte Boudreaux, uit een ?collectie waarin ik veel goeds aantrof, zeer ?draagbare dingen ook, «n zeker niet overdreven kostbaar. Een zeer kundige coupe en een allure van waarlijk voorname soberheid kenmerken de meeste modellen. Mij bleek dat een Hollandsche zeer kundige jonge vrouw in dit huis onder de vendeuses is, een reden te meer waarom Henriëtte Boudreaux in de beroemde conturiersbuurt der Bue Vignon een begeerlijk nummer op het program is, van de vrouw die Parijs bezoekt. Op alle mogelijke soirees zag ik dezen winter veel ?wit satijn, veel lange onregelmatig gedrapeerde en puntig neervallende rokken, veel brillanten of wat ?daar op lijkt, veel eng-aansluitende gazen tulbanden, ?eigenhandig geplooid, onregelmatige décolleté's, groote zwarte zijden shawls. Het haar wordt soms ets langer gedragen en is dan min of meer enve loppe, hier of daar vastgehouden door een kam en .aan de uiteinden omgekruld. Maar alleen de 'werkelijke kunstenaars van het kappersgilde ? bereikten hierin goede resultaten. De waarlijk besphaafde vrouw gaat haar ju-weelen al weer beperken tot een enkele groote broche van diamanten op den schouder en haar kapsel is zoo aansluitend mogelijk en zoo weinig .-mogelijk ge-onduleerd. Men draagt geen schouderbloem meer ! Zeer weinig waarlijk mooie kanten robes zag ik, met minderwaardige patronen. De eenvoud van een Vionnet en diens onfeilbare .smaak is er toe noodig om alle opgedirktheid in ? deze te omzeilen. Overigens overal voor den avond veel slippen, veel godets, veel souplesse, zelfs waar zwaardere stoffen zooals taf en lamé's verwerkt zijn. De heupen zijn overal nauw omsloten, de taille is iets hooger gekomen, hoewel haast onmerk baar. Voor de middagtoiletten zijn lange mouwen nog immer vereischt en ze zullen dat ook dit voorjaar blijven. Er wordt van de snit der mouwen zeer veel werk gemaakt en met broderies, incrussaties of volants worden ze dikwijls nog rijkelijk ?voorzien. Volants vinden we trouwens overal, uitgezonderd in het strikte, haast manlijke, sportensemble. Toch voldoen volants in wollen of Crêpe-marocain jurken veel minder dan op zijden middag- en avondjurkjes. 's Middags zullen wij nog veel bedrukte, crêpe do Chine zien. Het middag-jurkje, model Boudreaux. van mijn schets met de schuin aangebrachte volants ..is met moezen bedrukt en zoo zijneer vele. De jurk met groote witte jabot van platte geplooide Georgettte daarnaast is van zwarte charmeuse. Verder schetste ik een ochtend- en een middagjas. De middagrobe van zwarte charmeuse handhaaft zich overal. Want zij is buitengewoon chic, ver veelt niet en is, op den duur, de meest econo mische middagjurk die men zich denken kan. Ook wordt voor den mid dag en ook voor den avond een nieuwe zachte tint beige gelanceerd, flatteus vooral voor de Parisienne, wier teint nu eenmaal niet haar groot ste bekoring uitmaakt. Voor middag on och tend ziet men haast niet anders dan ensembles. Meestal de mantel en robe, en 's ochtends ook de sweater, enz. van zeer ver schillende stof, maar geheel harmonisch van tint en met toepassing van de verschillende stoffen als garneering op elkander. Men draagt veel ge ncrusteerde sweaters, maar dit is een gevaarlijk experi ment dat alleen in de haute couture soms mooie resultaten oplevert. De voorjaarsmantels zullen dikwijls zonder bontgarneering zijn, eenvoudig van lijn maar veelal toch weer geïncrusteord, op sobere wijze. En in veel ensembles zal de jersey verwerkt worden. Ook de jersey met metaaldraad. Men ontwerpt voor het vroege voorjaar strooien hoedjes... . maar denkelijk zullen de vilten het toch ook ditmaal weer winnen. Er zijn waarlijk hier in Parijs zoo ongemeen mooie vilten hoedjes ontworpen in drapeeringen van de grootste be koring, dat men zich afvraagt of de wereld ooit edeler hoofdbedekking gekend heeft, waarbij de individualiteit der vrouw zoo sterk en tactvol werd omlijnd en voorgedragen. Agnès is in deze kunst wel de grootmeesteres te noemen. De mantels vertoonen hier en daar een kort cape-effect op den rug. Wij treffen mantels in alle mogelijke lengten aan. Alle wollen stoffen zullen soepel zijn en de tuiten van alle stoffen: zijde, lamé, tweed en tricot: zeer zacht, maar zonder slapheid" in de kleur. Weinig groen, 's Middags en 's avonds veel zwart, des middags een nieuw zwart dat een donkerbruine nuance heeft. AJle mogelijke gedoofde tinten, vooral van duister roodbruin voor den middag. En nog veel wit des avonds. Geen Crêpe de Chine 's avonds, soepel verwerkt satijn on moiré, tule, mousseline, kantstof en gaze lamée". Louise Boulanger en Jeanne Lanvin zullen wol altijd de zeer wijde, zeer lange robe de style handhaven, mot tallooze kleine volants, slippen en strikken. Bovenal immers is do mode vrouwelijk. En de silhouet is altijd en overal vrouwelijk nu, behalve in het sportensemble. Maar allereerst is de mode van dezen zachteii nawinter en van het vroege voorjaar, dat hier al overal zijn knoppen doet zwellen: jeugdig ! De voeding van een zuigeling met KARNEMELK van OUD BUSSEM 'i' kost 30 cent per dag -:Kerkstraat 67 Telefoon 37344 Margaretha Maclaine Pont f door GEERTRUIDA CARELSEN 'T* E R WIJL een breede schaar van vrienden bezig is, haar de laatste eer te bewijzen, op hot terrein van haar voornaamste werkzaamheid, te Zetten in do Betuwe, wil ik eenige woorden wijden aan do nagedachtenis van wie wij, in gewo nen omgang, Iet Pont plachten te noemen. Een halve eeuw geledon kende haar een talrijk publiek als schrijfster van historische romans. Ik noem. o.a. De Poorterszoon van Hoorn. Werkelijk waren die zeer de lectuur waard, door haar nauwgezette studie, weergegeven, in aantrekkelijken verteltrant. Het is juist die gave van levendig vertellen die haar goed te pas gekomen is, bij haar zoo met hart en ziel aanvaarden arbeid aan de Heldringgestichten te Zetten. Haar plaats daar was een heel bijzondere. Na tuurlijk: doordien zij zelve zulk een bijzonder persoon was. Met haar verwrongen lichaam, dat zich moeilijk op krukken voortbewoog, werkte zij beurtelings aan verschillende afdeelingen, terwijl hare pen steeds bereid was om de zaak literair te dienen. Gedurende een aantal jaren was zij directrice van een opleidingsgesticht, waar zij een krachtig regiment voerde. Zij kon regeeren, omdat zij n haar ambt, n haar opvoedelingen zoo liefhad. Haar grootste sterkte tegenover stugge, weer spannige of luie elementen, lag in haar eigen doen en laten, haar strengheid jegens zich zelve. De sfeer to Zetten was een andere dan waarin zij was opgegroeid; maar zij had zich, binnen betrekkelijk korten tijd, geheel daarbij aangepast, omdat zij inzag dat het doel dat eischte. Door don eenvoud van de met haar meisjes gedeelde leefwijze, kweekte zij in deze hot besef, dat beschaving onafhankelijk is van woelde. En het was door haar eigen be schaving,dat zij eerbied wekte bij haar kinderen", en zo daartoe trachtte op te wekken. Teekenend is de wijze waarop zij de leerlingen der huishoudschool, na afloop der verplichte practische lesuren, wat algemeene ontwikkeling trachtte bij te brongen. Mot behulp van plaat werken, vertelde zij indrukwekkende episoden uit geschiedenis en volkenkunde; on wie het wenschte, mocht een. vreemde taal bij haar loeren. Toen zij, nu ruim tien jaar geleden, zich te oud begon te achten en met leed afscheid had genomen van Zetten, ging zij te Scheveningen wonen. Maar zonder werk, van de Zettensche soort, kon zij op den duur niet. ot op het laatst toe liet zij op geregelde tijden meisjes uit oen llaag.sch Door gangshuis bij zich komen, aan wie zij op boven gemelde manier les gaf. . . . VER. NEDERLANDSCH FABRIKAAT' TENTOONSTELLING HEDENDAAGSCHE HUISINRICHTING 3-12 MAART ENSCHED LEZINGEN: 3 MAART: OTTO v. TUSSENBROEK 7 MAART: PAUL BROMBERG DOORLOOPENDE TOEGANGSBEWIJZEN GELDIG VOOR DEN GEHE*LEN DUUR DFR TENTOONSTELLING EN VOOR BEIDE LEZINGEN VOOR TWEE PERSONEN F 1.75 AAN TE VRAGEN TIVOLI, OLDENZftALSCHE STRAATWEG ENSCHEDÉ, AFZONDERLIJKE TOEGaNGSKAARTEN PER P E R S O O N F 0.50. VOOR DE LEZINGEN ZIJN SLECHTS EEN BEPERKT AANTAL PLAATSEN BESCHIKBAAR. ___«_____^^__

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl