Historisch Archief 1877-1940
roenc
eekblad voor Nederland
Sinds meer dan vijftig
jaar aan de spits der
?weekbladen . . . ."
ONDER HOOFDREDACTIE VAN G. W. KERNRAMP
Redacteuren: R BRUGMANS, M. KANN EN TOP NAEFF
Secretaris der Redactie: C F. VAN DAM
Ultg. t N.V. DE GROENE AMSTERDAMMER
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM. C.
Het meest gevraagde merk
OPGERICHT IN 1877
No. 2649
ZATERDAG 10 MAART 1928
Het luchtverkeer in
en op Indi
door A. PLESMAN,
Directeur der Koninklijke Luchtvaart-Maatschappij
f""\OK Nederlandsch-Indiëzal binnenkort zijn
^luchtverkeer krijgen. De Ned.-Indische Lucht
vaart Maatschappij staat op het punt gesticht te
worden, vier groote driemotorige vliegtuigen
bevinden zich bij de Ned. Vliegtuigenfabriek
Fokker in bouw, de leidende personen van den
Indischen staf zijn benoemd. In het najaar van
1928 zullen de vliegtuigen uit Batavia, Bandoeng
en Soerabaja vertrekken en komen de dagelij ksche
luchtverbindingen Batavia?Semarang?Soorabaja
v.v. en Batavia?Bandoeng v.v. tot stand. Enkele
maanden later zal dit Indische luchtnet worden
uitgebreid met de luchtverbinding naar Singapore.
Medan en Sabang en in den loop der jaren zal het
zich verder ontwikkelen en zullen groote
meermotorige verkeersvliegtuigen dagelijks de verst
verwijderde oorden van onzen Archipel in luttele
uren reizens verbinden.
Wat dit voor Indiëzeggen wil, zal ieder, die in
Indiëgereisd heeft, kunnen beseffen. De trein
verbinding tusschen Batavia en Soerabaja, de
twee nijverste middelpunten van Insulinde, duurt
31 uur; 31 lange uren in een warmen, stoffigen
smokigeii trein, met een na,cht oponthoud in een
hotel, een bezoeking, welke eiken zakenman van
reizen afschrikt. We! zijn er de geriefelijke snelle
booten der Paket. doch deze leggen den afstand
niet in korteren tijdsduur af. Het vliegtuig brengt
tien reiziger van Soerabaja naar Batavia in 'IJ uur,
door hooge, onbewogen, koele luchtlagen. Hier
wordt het reizen een waai' genot; hier worden de
moeilijkheden van de reis in die mate overwonnen,
dat het reizen over dezen afstand loonend wordt.
Kr is een oude wet, die zegt dat vermeerdering
?en verbetering van middelen van vervoer grootor
verkeer schept. Wij hebben het in ons eigen land
kunnen waarnemen, waar de tot stand koming der
electrische treinverbinding Rotterdam?Amster
dam, welke verbinding een grootere frequentie,
doch ook een grootere snelheid biedt, dan de
oude stoomtreinverbinding het vervoer tusschen
deze beide eindpunten en de stations langs de lijn
-onderling buitengewoon heeft doen toenemen.
Wij zien het zelfde in het luchtverkeer in
WTestEuropa; hier waren de bestaande middelen van
verkeer tot in volmaaktheid ontwikkeld; hier
waren de weersomstandigheden het ongunstigst
voor het luchtverkeer en toch ontwikkelde dit zich
zeer krachtig, verdubbelden de cij f ers bij na jaarlij ks,
werd een nieuwe categorie van reizigers geschapen,
waarvoor het nieuwe snelverkeer onontbeerlijk
is geworden.
Wij zullen dit verschijnsel te krachtiger in onzen
Archipel ontwaren, waar de bestaande middelen
van vervoer gebrekkig zijn, terwijl juist de weers
gesteldheid zich voor een uitgebreid luchtvervoer
uitmuntend leent. Zoo ooit, dan voorziet juist in
Indiëhet luchtvervoer in wat men met een
gemeenplaats noemt een lang gevoelde be
hoefte.
Nederlandsch-lndiëontwikkelt zich krachtiger
dan ooit, een ernstige hinderpaal echter vormen de
gebrekkige middelen van verkeer; Medan-Batavia
is een onderneming, Batavia-Balikpapan evenzeer.
Groote gedeelten van het eilandenrijk liggen
practisch voor groote ondernemingen onbereikbaar,
een groot gebied blijft voor krachtigen handel en
nijverheid gesloten. Hier zal het vliegtuig stellig
'verandering kunnen brengen. Het briefverkeer, de
gedachtenwisseling der posten onderling, zal
verlevendigd worden en een betere voeling komt
tot stand. Het springt al direct in het oog, wanneer
wij bedenken dat de luchtpostverbinding Sabang
Medan?Batavia?Soerabaja het postvervoer naar
en van Nederland voor de beide laatstgenoemde
steden 4 tot 5 dagen zal verkorten, hetgeen dus
met de beantwoording van den brief S tot 10
dagen bespoediging zal beteekenen.
Het eigen luchtnet in Ned.-Indiëzal voorts een
betere verbinding geven met eenerzijds het
gemeenebest Australië, waar rondom zich reeds een
uitstekende luchtlijn heeft ontwikkeld, anderzijds
met de Straits en mogelijk Britsch-Indië.
Wij leven in een tijd, waar afstanden in het niet
verzinken, waar onze aardbol werkelijk belachelijk
klein wordt. De radiotelefonie is er een sprekend
bewijs van, het vliegverkeer is er een ander teeken
van. Het is daarom van het grootste gewicht dat
ook aan gene zijde van onzen aardbol de afstanden
onderling geringer worden on dat tusschen
BritschIndië, de Straits, onzen Archipel. Australiëen
Nieuw-Zeeland een nauwer en levendiger verkeer
ontstaat.
Heeft Indiëeenmaal zijn eigen luchtverkeer,
dan is het logische gevolg, dat de brug tusschen
Europeesch- en Aziatisch Nederland door de
lucht geslagen wordt, mi beide pijlers van de brug
opgericht zijn. De geslaagde vluchten naar Indi
en terug hebben bewezen, dat een luchtverbinding
ook iri de denkbaar slechtste weersomstandigheden
mogelijk is. Het plan is dan ook gerezen en zal
vermoedelijk ook worden uitgevoerd, om nog dit
jaar de vier voor Indiëbestemde
Fokkorvliegtuigen daarheen te brengen langs den luchtweg.
Wij hebben reeds sedert vele jaren onze duikbooten
zonder escorte naar Indiëlaten varen
((irootBrittanniëbegint er dit jaar eerst aan): waarom
zouden onze Indische vogels verpakt in groote
kratten aan boord van een schip naar hun be
stemming moeten gaan? /ij komen er beter door de
lucht en kunnen dan tegelijkertijd een groot o
lading briefpost uit Nederland naar Indiëover
brengen. Hieromtrent is reeds niet het Hoofd
bestuur van Posterijen en Telegrafie overeen
stemming verkregen.
In 1929 zal de K.L.M, trachten maandelijks een
vlucht heen en terug naar Batavia te ondernemen
voor het vervoer van post en mogelijk van passa
giers. De tocht zal worden uitgezet K) dagen heen,
5 dagen rust in Batavia, om de ontvangers van
brieven in de gelegenheid te stellen daarop hun
antwoord samen te stellen. 10 dagen terug naar
Nederland, en wederom 5 a (i dagen rust en zoo
verder heen en weer. Dan reeds zal een
maandelijksche reisgelegenheid naar Indiëzijn verkregen
(onze scheepvaartmaatschappijen bieden geza
menlijk een wekelijksche aan). Deze maandelijksche
verbinding gaandeweg in 1930 te ontwikkelen tot
een wekelijksche is per slot van rekening technisch
eenvoudig genoeg.
Voorwaarde voor een geregelde liichiverbinding
op Indiëis echter een behoorlijke grondorganisatie
langs de route; de Engelschen hebben hiervoor
reeds veel gedaan; er zijn goede terreinen, goede
draadlooze stations: er zijn echter nog geheele
etappes waar de organisatie onzeker is. b.v. in
Perzië; dan do terreinen in Siam. waar Koppen
in de modder verzonk. Dan is er het overvliegen
van Turksch gebied, dat onzen vliegtuigen ontzegd
is. Wanneer de politiek zich met de luchtvaart
gaat bezig houden, raakt deze meestal danig in de
klem. .Tuist daarom is de proef met de 12 vluchten
heen en weer noodzakelijk, om niet te meer klem
bij de regeeringen der tusschenliggende landen te
kunnen aandringen op verbetering der grondorga
nisatie. Maar de proefvluchten zullen ook aan de
K.L.M, een beter inzicht geven in het materieel.
De inhoud staat op pag. 20
Vraagt steeds Bonbons
RINGERS
Let' op den naam
dat gekozen moet worden en in de frequentie,
welke in het verkeer Amsterdam?Batavia bereikt
moet worden.
Deze lucht verbinding Amsterdam?Batavia
moet tot stand worden gebracht en wel zoo spoedig
mogelijk. De voordeden, welke zij biedt, behoeven
werkelijk niet te worden aangetoond: oen snellere
gedachtenwisseling dan thans mogelijk is. zal
ontstaan, /oker. er bestaan telegrafische, en straks
telefonische. Maar er zijn tallooze aangelegenheden
vooral in zaken, die schriftelijke uiteenzettingen
en bevestigingen behoeven, en de huidige post
verbinding maakt deze regelmatige snelle uit
wisseling van gedachten moeilijk. Het briefverkeer
tusschen Nederland en Insulinde bestaat uit
eenzijdige mcdedeelingen over en weer, het wer
kelijke contact is bezwaarlijk te verkrijgen. Wie
echter in 25 dagen een antwoord kan hebben op
zijn brief wat niet alleen uit Batavia. maar ook
uit buitengewesten, die dan ook met luchtlijneu
met Batavia verbonden zijn. mogelijk zal zijn .
wie later misschien deze 25 dagen zal zien bekorten
lot 20 en misschien KS. die zal naast telegraaf en
telefoon ook van de luchtverbinding voor zijn
zaken gretig gebruik maken. Dan zijn er de
monsterzendingen. welke op liet zakenleven zoo'n
grooten invloed hebben; ten slotlo is er het
passagiersverkeer zelf. Het heen en weer zenden van
personeel, inspecteurs, directieleden, zal in de
toekomst, dank zij het luchtverkeer, minder be
zwaarlijk voor ondernemingen en bedrijven blijken.
Ueeds nu zijn er vele aanvragen van reizigers voor
Indiëbij. de K.L.M. binnengekomen, en ook hier
zullen wij de oude wet zien spreken, dat versnelling
van de middelen van vervoer het verkeer schept;
en niet alleen het nuiilvervoer zal toenemen, doch
ook het reizigersverkeer tusschen Batavia en
Amsterdam v.v. Dit zal een nieuw vervoer zijn,
dat niet onttrokken zal worden aan de bestaande
stoomvaart verbindingen, doch naast deze zal
ontstaan. Nederland en Indiëop enkele dagreizen
van elkaar te brengen, dat is het doel van de
luchtverbinding Amsterdam?Batavia. het.
eilandenrijk Insulinde, thans ver uiteen liggend,
tot een dicht bijeen gelegen groep van plaatsen en
landstreken te maken, dat is het doel van het
luchtverkeer in Nod.-Jndië.
Het laatste staat op het punt verwezenlijkt te
worden, het eerste nadert zijn verwezenlijking ten
zeerste. Wij mogen hopen, dat heel. Nederland en
Indiëhiertoe, mogen medewerken. want indien
aanvankelijk ook uitsluitend post tusschen Neder
land en Indiëvervoerd kati worden, dan reeds
zouden groot e economische belangen van beide
doelen van ons rijk worden gediend. Kon uitstel is
daarom niet gewettigd. niet redelijk. Bij den
Diroctour-(!onoraal en het verdere hoofdbestuur
der Posterijen 011 Telegrafie bestaan de wil en de
wensch om tot deze postverbinding door de lucht
te komen, er wordt nog slechts gezocht naar een
l'ormuleering. De krachtige steun der Noderlandsche
en Indische openbare meening, de duidelijke
uitingvan het publiek, dat het door denzelfden wil en
wensch bezield is zal de verwezenlijking der
luchtpost Amsterdam -Batavia stellig gemakke
lijker maken.