De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 10 maart pagina 1

10 maart 1928 – pagina 1

Dit is een ingescande tekst.

roenc eekblad voor Nederland Sinds meer dan vijftig jaar aan de spits der ?weekbladen . . . ." ONDER HOOFDREDACTIE VAN G. W. KERNRAMP Redacteuren: R BRUGMANS, M. KANN EN TOP NAEFF Secretaris der Redactie: C F. VAN DAM Ultg. t N.V. DE GROENE AMSTERDAMMER KEIZERSGRACHT 333 AMSTERDAM. C. Het meest gevraagde merk OPGERICHT IN 1877 No. 2649 ZATERDAG 10 MAART 1928 Het luchtverkeer in en op Indi door A. PLESMAN, Directeur der Koninklijke Luchtvaart-Maatschappij f""\OK Nederlandsch-Indiëzal binnenkort zijn ^luchtverkeer krijgen. De Ned.-Indische Lucht vaart Maatschappij staat op het punt gesticht te worden, vier groote driemotorige vliegtuigen bevinden zich bij de Ned. Vliegtuigenfabriek Fokker in bouw, de leidende personen van den Indischen staf zijn benoemd. In het najaar van 1928 zullen de vliegtuigen uit Batavia, Bandoeng en Soerabaja vertrekken en komen de dagelij ksche luchtverbindingen Batavia?Semarang?Soorabaja v.v. en Batavia?Bandoeng v.v. tot stand. Enkele maanden later zal dit Indische luchtnet worden uitgebreid met de luchtverbinding naar Singapore. Medan en Sabang en in den loop der jaren zal het zich verder ontwikkelen en zullen groote meermotorige verkeersvliegtuigen dagelijks de verst verwijderde oorden van onzen Archipel in luttele uren reizens verbinden. Wat dit voor Indiëzeggen wil, zal ieder, die in Indiëgereisd heeft, kunnen beseffen. De trein verbinding tusschen Batavia en Soerabaja, de twee nijverste middelpunten van Insulinde, duurt 31 uur; 31 lange uren in een warmen, stoffigen smokigeii trein, met een na,cht oponthoud in een hotel, een bezoeking, welke eiken zakenman van reizen afschrikt. We! zijn er de geriefelijke snelle booten der Paket. doch deze leggen den afstand niet in korteren tijdsduur af. Het vliegtuig brengt tien reiziger van Soerabaja naar Batavia in 'IJ uur, door hooge, onbewogen, koele luchtlagen. Hier wordt het reizen een waai' genot; hier worden de moeilijkheden van de reis in die mate overwonnen, dat het reizen over dezen afstand loonend wordt. Kr is een oude wet, die zegt dat vermeerdering ?en verbetering van middelen van vervoer grootor verkeer schept. Wij hebben het in ons eigen land kunnen waarnemen, waar de tot stand koming der electrische treinverbinding Rotterdam?Amster dam, welke verbinding een grootere frequentie, doch ook een grootere snelheid biedt, dan de oude stoomtreinverbinding het vervoer tusschen deze beide eindpunten en de stations langs de lijn -onderling buitengewoon heeft doen toenemen. Wij zien het zelfde in het luchtverkeer in WTestEuropa; hier waren de bestaande middelen van verkeer tot in volmaaktheid ontwikkeld; hier waren de weersomstandigheden het ongunstigst voor het luchtverkeer en toch ontwikkelde dit zich zeer krachtig, verdubbelden de cij f ers bij na jaarlij ks, werd een nieuwe categorie van reizigers geschapen, waarvoor het nieuwe snelverkeer onontbeerlijk is geworden. Wij zullen dit verschijnsel te krachtiger in onzen Archipel ontwaren, waar de bestaande middelen van vervoer gebrekkig zijn, terwijl juist de weers gesteldheid zich voor een uitgebreid luchtvervoer uitmuntend leent. Zoo ooit, dan voorziet juist in Indiëhet luchtvervoer in wat men met een gemeenplaats noemt een lang gevoelde be hoefte. Nederlandsch-lndiëontwikkelt zich krachtiger dan ooit, een ernstige hinderpaal echter vormen de gebrekkige middelen van verkeer; Medan-Batavia is een onderneming, Batavia-Balikpapan evenzeer. Groote gedeelten van het eilandenrijk liggen practisch voor groote ondernemingen onbereikbaar, een groot gebied blijft voor krachtigen handel en nijverheid gesloten. Hier zal het vliegtuig stellig 'verandering kunnen brengen. Het briefverkeer, de gedachtenwisseling der posten onderling, zal verlevendigd worden en een betere voeling komt tot stand. Het springt al direct in het oog, wanneer wij bedenken dat de luchtpostverbinding Sabang Medan?Batavia?Soerabaja het postvervoer naar en van Nederland voor de beide laatstgenoemde steden 4 tot 5 dagen zal verkorten, hetgeen dus met de beantwoording van den brief S tot 10 dagen bespoediging zal beteekenen. Het eigen luchtnet in Ned.-Indiëzal voorts een betere verbinding geven met eenerzijds het gemeenebest Australië, waar rondom zich reeds een uitstekende luchtlijn heeft ontwikkeld, anderzijds met de Straits en mogelijk Britsch-Indië. Wij leven in een tijd, waar afstanden in het niet verzinken, waar onze aardbol werkelijk belachelijk klein wordt. De radiotelefonie is er een sprekend bewijs van, het vliegverkeer is er een ander teeken van. Het is daarom van het grootste gewicht dat ook aan gene zijde van onzen aardbol de afstanden onderling geringer worden on dat tusschen BritschIndië, de Straits, onzen Archipel. Australiëen Nieuw-Zeeland een nauwer en levendiger verkeer ontstaat. Heeft Indiëeenmaal zijn eigen luchtverkeer, dan is het logische gevolg, dat de brug tusschen Europeesch- en Aziatisch Nederland door de lucht geslagen wordt, mi beide pijlers van de brug opgericht zijn. De geslaagde vluchten naar Indi en terug hebben bewezen, dat een luchtverbinding ook iri de denkbaar slechtste weersomstandigheden mogelijk is. Het plan is dan ook gerezen en zal vermoedelijk ook worden uitgevoerd, om nog dit jaar de vier voor Indiëbestemde Fokkorvliegtuigen daarheen te brengen langs den luchtweg. Wij hebben reeds sedert vele jaren onze duikbooten zonder escorte naar Indiëlaten varen ((irootBrittanniëbegint er dit jaar eerst aan): waarom zouden onze Indische vogels verpakt in groote kratten aan boord van een schip naar hun be stemming moeten gaan? /ij komen er beter door de lucht en kunnen dan tegelijkertijd een groot o lading briefpost uit Nederland naar Indiëover brengen. Hieromtrent is reeds niet het Hoofd bestuur van Posterijen en Telegrafie overeen stemming verkregen. In 1929 zal de K.L.M, trachten maandelijks een vlucht heen en terug naar Batavia te ondernemen voor het vervoer van post en mogelijk van passa giers. De tocht zal worden uitgezet K) dagen heen, 5 dagen rust in Batavia, om de ontvangers van brieven in de gelegenheid te stellen daarop hun antwoord samen te stellen. 10 dagen terug naar Nederland, en wederom 5 a (i dagen rust en zoo verder heen en weer. Dan reeds zal een maandelijksche reisgelegenheid naar Indiëzijn verkregen (onze scheepvaartmaatschappijen bieden geza menlijk een wekelijksche aan). Deze maandelijksche verbinding gaandeweg in 1930 te ontwikkelen tot een wekelijksche is per slot van rekening technisch eenvoudig genoeg. Voorwaarde voor een geregelde liichiverbinding op Indiëis echter een behoorlijke grondorganisatie langs de route; de Engelschen hebben hiervoor reeds veel gedaan; er zijn goede terreinen, goede draadlooze stations: er zijn echter nog geheele etappes waar de organisatie onzeker is. b.v. in Perzië; dan do terreinen in Siam. waar Koppen in de modder verzonk. Dan is er het overvliegen van Turksch gebied, dat onzen vliegtuigen ontzegd is. Wanneer de politiek zich met de luchtvaart gaat bezig houden, raakt deze meestal danig in de klem. .Tuist daarom is de proef met de 12 vluchten heen en weer noodzakelijk, om niet te meer klem bij de regeeringen der tusschenliggende landen te kunnen aandringen op verbetering der grondorga nisatie. Maar de proefvluchten zullen ook aan de K.L.M, een beter inzicht geven in het materieel. De inhoud staat op pag. 20 Vraagt steeds Bonbons RINGERS Let' op den naam dat gekozen moet worden en in de frequentie, welke in het verkeer Amsterdam?Batavia bereikt moet worden. Deze lucht verbinding Amsterdam?Batavia moet tot stand worden gebracht en wel zoo spoedig mogelijk. De voordeden, welke zij biedt, behoeven werkelijk niet te worden aangetoond: oen snellere gedachtenwisseling dan thans mogelijk is. zal ontstaan, /oker. er bestaan telegrafische, en straks telefonische. Maar er zijn tallooze aangelegenheden vooral in zaken, die schriftelijke uiteenzettingen en bevestigingen behoeven, en de huidige post verbinding maakt deze regelmatige snelle uit wisseling van gedachten moeilijk. Het briefverkeer tusschen Nederland en Insulinde bestaat uit eenzijdige mcdedeelingen over en weer, het wer kelijke contact is bezwaarlijk te verkrijgen. Wie echter in 25 dagen een antwoord kan hebben op zijn brief wat niet alleen uit Batavia. maar ook uit buitengewesten, die dan ook met luchtlijneu met Batavia verbonden zijn. mogelijk zal zijn . wie later misschien deze 25 dagen zal zien bekorten lot 20 en misschien KS. die zal naast telegraaf en telefoon ook van de luchtverbinding voor zijn zaken gretig gebruik maken. Dan zijn er de monsterzendingen. welke op liet zakenleven zoo'n grooten invloed hebben; ten slotlo is er het passagiersverkeer zelf. Het heen en weer zenden van personeel, inspecteurs, directieleden, zal in de toekomst, dank zij het luchtverkeer, minder be zwaarlijk voor ondernemingen en bedrijven blijken. Ueeds nu zijn er vele aanvragen van reizigers voor Indiëbij. de K.L.M. binnengekomen, en ook hier zullen wij de oude wet zien spreken, dat versnelling van de middelen van vervoer het verkeer schept; en niet alleen het nuiilvervoer zal toenemen, doch ook het reizigersverkeer tusschen Batavia en Amsterdam v.v. Dit zal een nieuw vervoer zijn, dat niet onttrokken zal worden aan de bestaande stoomvaart verbindingen, doch naast deze zal ontstaan. Nederland en Indiëop enkele dagreizen van elkaar te brengen, dat is het doel van de luchtverbinding Amsterdam?Batavia. het. eilandenrijk Insulinde, thans ver uiteen liggend, tot een dicht bijeen gelegen groep van plaatsen en landstreken te maken, dat is het doel van het luchtverkeer in Nod.-Jndië. Het laatste staat op het punt verwezenlijkt te worden, het eerste nadert zijn verwezenlijking ten zeerste. Wij mogen hopen, dat heel. Nederland en Indiëhiertoe, mogen medewerken. want indien aanvankelijk ook uitsluitend post tusschen Neder land en Indiëvervoerd kati worden, dan reeds zouden groot e economische belangen van beide doelen van ons rijk worden gediend. Kon uitstel is daarom niet gewettigd. niet redelijk. Bij den Diroctour-(!onoraal en het verdere hoofdbestuur der Posterijen 011 Telegrafie bestaan de wil en de wensch om tot deze postverbinding door de lucht te komen, er wordt nog slechts gezocht naar een l'ormuleering. De krachtige steun der Noderlandsche en Indische openbare meening, de duidelijke uitingvan het publiek, dat het door denzelfden wil en wensch bezield is zal de verwezenlijking der luchtpost Amsterdam -Batavia stellig gemakke lijker maken.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl