Historisch Archief 1877-1940
'No. 2649
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MAART 1928
13
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Gropte en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
Muziek in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
SociétéTaffanel
S|~) EZB Parijsche vereeniging (?Instruments a
vent de Paris") liet zich op een avond van
-Nederland-Frankrijk hooren en men moet erken
nen, dat dit ensemble van blaasinstrumenten weet
"te musiceeren op een wijze, die een ongeëvenaarde
?charme heeft voor de kenners van blaasinstrumen
ten en hun effecten. Een lichtheid van toon, een
helderheid van klank en een prachtige discipline
bij zeer doorzichtig samenspel zijn wel de opvallend
ste eigenschappen van deze spelers, die nergens in
?een weerbarstige luchtverplaatsing" om den toon
te doen doorbreken" vervallen, steeds een sfeer
?en een kleur weten te handhaven en zich van
sentimenteele pianissimo's onthouden, (die wij zoo
goed bij de Duitsche blazers kennen !) Het diver
tissement Chansons et danses" (uit Bretagne)
van Vincent d'Indy werd een meesterstukje van
helder samenspel, waarbij alle instrumenten solis
tisch uit het geheel schenen te treden en toch ner
gens hun samenhang als ensemble verloren. De
fluitist Bene Le Roy liet zich nog apart met een
fluit-sonate van Bach hooren, prachtig en sierlijk
van toon, zeer virtuoos in pianissimo en forto, iets
te delicaat van nuances misschien, eigenschappen
die aan onzen fluitist Feltkamp herinnerden.
Volksliedjes
Twee avonden van volksmelodieën van verschil
lende nationaliteit danken wij de eminente zangeres
Vera Janacopoulos.
De eerste, een Spaansche muziekavond, was meer
aan de Spaansche muziek in het algemeen gewijd en
hierbij werkte Joaquin Nin, erudiet Spaansch
musicus, aan de piano mede. Voor de pauze kreeg
men verschillende specimen te hooren uit den tijd,
dat voor de muziek in Spanje alleen de hofetiquette
gold en zij, wat haar officieele componisten betreft,
geen verband hield met de nationale melodieën.
Men hoorde liederen met Mozart-imitatie's (van
Bias de la Serna), verder eenige kleine, meest
ndeelige klaviersonaten met invloeden van
declavicimsten (Scarlatti), door Nin vaardig, maar wat
academisch-stug gespeeld, en daarna de muziek
uit latere tijden, met te weinig markante vertegen
woordigers. Men hoorde Manuel de Falla, Turina
en te veel Nin; te veel waar hij met drie stukken
vertegenwoordigd was en hij beter eenige plaats
liad kunnen afstaan aan b.v. Pedrel, Granados en
Albinez, wat het beeld der Spaansche muziek in
haar verband met de volksmuziek ook composito
risch verscherpt zou hebben. De niet zoo gelukkige
samenstelling miakto den avond niet voort
durend boeiend. D.it heit ochto Spavisohe volkslied.
getoonzet of bewerkt door de Falla en Nim het
hoogtepunt van den avond werd ook qua uitvoering
bewees alweer de levende kracht van de muziek die
-waarlijk in de boezem van een volk ontstaat en die
niet door buitenlandsche invloeden behoeft ver
beterd" te worden.
De tweede avond was een concert voor den
VJDF Atlei." E 11 r'jk g.iVi"ie irl p;\>
DIT
Greatest
Artists
MERK
Finest
Becording
IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAM3PHONE COMPANY,
AM8TERD. VEERKADE 22A OEN HAAO
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
HooESte onderscheiding.
AjriTt'j,ansch masker
Een jongentje van Sumatra
gramma was geheel aan het volkgenre gewijd.
Begonnen werd met de treffende zes Hebreeuwsche
volksgezangen van Milhaud, prachtig, eenvoudig
bewerkt zonder diens gebruikelijke bi-tonale spits
vondigheden in de begeleiding. De Bayou Balla
den", een viertal negerliederen uit Louisiana, zijn
het type der door het Fransche chanson beïn
vloede creolen-liederen uit de eertijds Fransche
koloniën. De Braziliaansche liederen gingen terug
tot een oorspronkelijke nationale mu/.iek der in
boorlingen, de Indianen (niet Indiërs, volgens den
tekstvertaler in het programma), bezwerings- en
klaagliedcren, (helaas bewerkt) en een paar latere
met Portugoesche invloeiden.
Tot besluit een gevarieerde reeks uit Sicilië,
Griekenland, Engeland e:n Frankrijk. Vooral dti
Engelsche en volksballade Lord Kendal" werd zeer
mooi in don ballade-toon door Vera Janacopoulos
gezongen, terwijl eeri geestig, rad Bretonsch liedje:
over een naaistertje; te Parijs herhaald moest worden,
een echt succes-nummertje.
Alles bij elkaar genomen was dit een avond van.
bevrijdend en vrij muaiekgeneit, waarbij de zange
res, wederom meesterlijk begeleid door haar part
ner aan den vleugel, Yvonne Uerr-Japy, zich van
haar besten en sympathieksten kant kon tooneiien
toch alles op een hoog artistiek peil hield; een avond,
buitengewoon gewaardeerd door een stampvolle
zaal van toehoorders, die met onvermoeid applaus
nog twee toegiften wist te krijgen.
Tentoonstellingen
Daumier bij Santee Landweer
De heer Santee Landweer laat wuor litho's van
Daumier zien. liet ware niet noodig hierop nog
maals de aandacht te vestigen als er ditmaal niet
een paar zeer belangrijke en in 't algemeen veel
vroege bladen bij waren. Zelden toch krijgt men
den vontre législatif" en het dramo de la Km:
Trausmf)iioin" meer te zien, of zelfs dn portretten
uit de serie dor chambro non prostituee" en andeü'e
prenten uit elt;n tijel van de Cavieature". Toch
wijst alle:s er e>p dat juist deze vre>ege" litho's e:e'ii
aparte en belangrijke plaats zullen gaan innemen
in Daumicrs oemvro. Xiet alleen zijn. zei gesproten.
uit een dieperevn e>n sterkeren impuls dan zijn latere:
werk, maar e>ok technisch, als specimina van
lithographisch kunnen staan zej bovenaan. Misschien
vindt men. alle'ctk- bij Allebéenkele portretten elie:
even zorgvuldig eloorwerkt zijn. Doch dat geldt
elan. uitsluitend den kop. Maai1 ele portretten van
Daumier. meestal e>n met iveleii ten voeten uit,
hebben bij al hun plastische, psyche>le>gische; en
synthetise'he kwaliteiten, ongeëvenaarele
technische. Hij herinnert in zijn uitve>erigheiid aan ele
llollanelscht! stilleveiisehilelers. De stofuitdrukking
is vorbluffeiiel. Nooit laat hij u omtrent het
maaksel van jassein e>n ve'sten, eiverhemdeu en
dassen, hoeden en zakeloe'ken in het em/.ekere. Kr
zijn geen genialer modnprvnteu dan de:ze
zeieigeinaamele caricature:ii.
IIE XX US
RIJM.KRONYCK
Het ambtS"Stulpje
van Buitenlandsche Zaken
door MELIS STOKE
Minister van Karnebeek vroeg destijds een
ambtswoning van drie, ton, plus de kosten
van inrichting.
Minister Beelacrts vraagt thans een
ambtsivoning van zeventig mille, alles inbegrepen.
Waar liefde rrooxt, gebiedt de Heer zijn zegen,
zoo in de stulp als in het rijkst paleis.
Hel Hollandsch volk geelt daarvan het bewijs,
als Hcclaerls, straks, zijn woning heeft gekregen.
Vroeg Karnebeek een pand van vele tonnen,
en op het schoonst en kosllijkst gestoffeerd,
waarin naar buiten werd gedemonstreerd
voor Holland's rijke financieelc bronnen. . . .
.... zijn ambtsvervanger legt het simpeler aan. . . .
Die, vraagt een sober stulpje van de natie. . . .
Om 'n hand vol geld voor de representatie
spreekt Jleelaeris u en mij bescheiden aan.
'l Zij hem gegund, het huisje zijner droomen,
al reikt het niet nis Karnebeeks kasteel
ten hemel o/>. . . . Al loont het niet zooveel,
'l zal u en mij daardoor ten goede komen.
(leen duur parket. . . . geen. goudleer op de muren,
maar stevig zeil, en vecrtig-cents-behang,
?neutraal van loon, opdat het net zoo lang
a/n Deelaerts z'n ministerschap zat duren.
frcen goudbrocaat voor venster en voor deuren,
en geen vitr(tf/es'Ct,an-de-slraat van kant.
Neen: stevig Juten met een frisschen rand,
en nette, rolgordijncn zonder s<'heurcn.
Voorts een solied ameublement van eiken:
vijj, zes fauteuils, u'at s/oe/en. een dressoir,
'n bufjet, een flinke tafel (uitseltuifbaar) . . . .
Het zit hem in 't soliede. . . . ,\iel in 't r(jke. . . .
A (!oi.... 't umblshuix mag geen iceeldedroomen
wekken.
'l Is niet voor nu-slechts Maar ook voor his-r-na:
wanneer eens \\'ïbaut, ejuaülate-ema,
er zonder blozen in zal moeten trekken....