Historisch Archief 1877-1940
No. 2649
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MAART 1928
Toegepaste kunst
door OTTO VAN TUSSENBROEK
Teekening voor de Groene Amsterdammer", door L. J, Jordaan.
,,De Prins van Wales droeg bij een jacquet een omgeslagen broek1'.
Kunstzaal Bij den Dom" te Utrecht.
Houtsneden en teekeningen door Dirk
van Luijn.
De, nog jonge, Utrechtenaar Dirk van Luyn is
op zijn best in heel eenvoudige, schematisch opge
bouwde, in zwarte inkt op wit papier afgedrukte
houtsneden: wat kleine lichte huizen, schuilend
tegen hooge, donkere rotsen; een nauwe
fabrieksgang waarin een stoet arbeiders recht op den
beschouwer afkomt en daarboven tegen den hemel
de hooge schoorsteenpijpen. . . .
Deze eenvoud wijst den geboren, xylograaf
ongetwijfeld een weg; zijn kracht ligt niet in het
groote formaat, maar in het kleine kader. Wie de
omvangrijke, levensgroote teekening van een
harmonica-speler vergelijkt niet de kleine
houtsnede van denzelfden muzikant, zal kunnen op
merken dat van L'iyn, klein van uitspraak in het
groote formaat blijvende, in het kleine bestek
echter tot eene zekere grootheid steeg.
Eene vergissing zijn overigens zijne afschuwelijke,
rachitische vrouwe- en meisjesnaakten in staande
of liggende houding en men kan zich waarlijk niet
Toorstellen dat deze zelfde kunstenaar daarnevens
zulk een scherp en zelfs ietwat charmant dames
portret kon teekenen.
Tentoonstelling te Ensched
Op initiatief van. de firma II. Pander en Zoon
en met medewerking van de Vereeniging
Nederlandsch Fabrikaat" werd te Enschedéeene tentoon
stelling ingericht waar meubels van Wouda, Brom
berg e.a. vervaardigd door Pander; meubel- en
bespanningsstoffen door Jannink en Zoon en van
Heek te Enschedé, de Hengelo'sche Trijpweverij
en van Vlissingen en Co. te Helmond; behangsels
door Raath en Doodeheefver te Schiebroek; karpet
ten en tapijten door de Koninklijke Vereenigdo
Tapijtfabrieken; linoleum door de Lirioleumfabriek
te Krommenie; tafellinnen door van Dissel en Zoon
te Eindhoven; smeedwerk door Winkciman te
Amsterdam; aardewerk door de KAM te Arnhem,
tafelzilver door de Koninklijke lier/eer te Voor
schoten; weefwerk van de Ned. Kunstweefschool
te den Haag en eenig beeldhouwwerk van Jonlens
en houtsneden door Arnold Pijpers werden
saamgebracht.
Wie het ouderwetsche, onaanzienlijke gebouw
,,Tivoli" aan den Oldenzaalschen weg binnen
treedt, staat waarlijk een oogenblik versteld over
de moderne aankleeding der binnenruimten, want
Paul Brombenj heeft hier met beperkte middelen
wonderen verricht: door eene logische indeeling
van verschillende vertrekken; door het als eene
balustrade opzettelijk laag houden van sommige
tusschenwanden waardoor een aangenaam door
zicht werd verkregen; en ook rekening houdend
met de circulatie der bezoekers in n richting,
werd hier eene zeer intieme sfeer verkregen. De
wanden zijn bespannen met crème-wit katoen,
afgezet met zwart band en zwart gebeitste houten
plinten; de vloeren werden bedekt met zware
tapijten, terwijl door een verlaagd velum het al te
,,holle" van de hooge zaal werd weggewerkt.
Ook heeft men diverse donkerder bespannings
stoffen en behangsels toegepast waar dit weuschelijk
bleek en aldus verschillende binnenkamers samen
gesteld, welke, elk voor zich, een uitgesproken ka
rakter dragen, mede door het daarin met smaak
aangebrachte meubilair.
Leerzaam is de hier geboden gelegenheid het
werk van twee tegenvoeters te toetsen: dat van
Wouda en dat van Jirombery. De een neigt naar
strakheid, de ander naar zwier; waar de een van
licht eikenhout zijn meubels opbouwt met enkele
zwarte vlakken, verlevendigd door een sterke kleur
in zorgvuldig vlak geschuurde lakverf en voor
bekleedingsstofferi effen rooden of blauwen bezigt,
houdt de ander zich aan het donker- eiken, het als
een met vlammen geteeken.de palissauder en als
DE ONTZETTE WAKRELD: DIT IS HET EINDE!
diepste accent het zwart gekleurde kersenhout,
de bekleedingsstoft'en steeds in stemmige kleuren,
kiezend; do een heeft iets berekends en berodeiieords,
terwijl <le ander zich veeleer gulweg uitleeft....
Aan het werk kent men den maker, zoo is het
ook hier.
Wouda is in we/.en meel' naar het modernisme
neigend als Uroiubor.u,', /ij hebben echt er dit geineen:
de liefde voor het prachtige hout materiaal en voor
de zorgvuldigste bewerking. Zij forceeren noch
zichzelf, noch de stof. . . . /ou men een karakteris
tiek van beider werk willen geven, da.il is \\oudo,
de aangewezen ontwerper van het door ecu man
bewoonde vertrek, terwijl Uromberg (men /.ie er
enkele zijner stoelen op aan!) zijn taleul veeleer
aan de vrouwelijke gralie dienstb;;ji.r mii,;ikt.
Velerlei fra."jie wetM'sels c>u tapijt.'ii. hfliim^sels
en stoffen. <loor bekende knustenareM. ontworpen.
wei'deu hiel' sa/.i,iH^'ehr;ix'ht. alsmede t;'.l \'au
oulwerpeti op het' u'el)ied d<M' toegepaste i\unst
\\'aar\'au het weer/Jeu steeds verheugt.
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. koud en warm water op alle lumrs
PRIVÉBADKAMERS ~ Telefoon 22223
Men heeft in een der achter-vertrokken ten
slotte eenige /.g. ntijlku»it'rn ingericht', met dom
aankleve van dien".... als o.m. een koperen
kroon met imiüvtiekaar.seiu voorzien van
(ilectrisehe peerlampjt.'s en daarl)o\'eu op zoo waar nog
kapjes !
\\'at' nie(. slecht is om (e toetsen.... hoc het
Ut('f IIKIf'l ~'jtl !
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL - Hecrengraclit 396, AMSTERDAM
Tot 15 Maait Tentoonstelling Li!;cpie,i van H. D.üMltR.