De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 10 maart pagina 5

10 maart 1928 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2649 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 MAART 1928 Toegepaste kunst door OTTO VAN TUSSENBROEK Teekening voor de Groene Amsterdammer", door L. J, Jordaan. ,,De Prins van Wales droeg bij een jacquet een omgeslagen broek1'. Kunstzaal Bij den Dom" te Utrecht. Houtsneden en teekeningen door Dirk van Luijn. De, nog jonge, Utrechtenaar Dirk van Luyn is op zijn best in heel eenvoudige, schematisch opge bouwde, in zwarte inkt op wit papier afgedrukte houtsneden: wat kleine lichte huizen, schuilend tegen hooge, donkere rotsen; een nauwe fabrieksgang waarin een stoet arbeiders recht op den beschouwer afkomt en daarboven tegen den hemel de hooge schoorsteenpijpen. . . . Deze eenvoud wijst den geboren, xylograaf ongetwijfeld een weg; zijn kracht ligt niet in het groote formaat, maar in het kleine kader. Wie de omvangrijke, levensgroote teekening van een harmonica-speler vergelijkt niet de kleine houtsnede van denzelfden muzikant, zal kunnen op merken dat van L'iyn, klein van uitspraak in het groote formaat blijvende, in het kleine bestek echter tot eene zekere grootheid steeg. Eene vergissing zijn overigens zijne afschuwelijke, rachitische vrouwe- en meisjesnaakten in staande of liggende houding en men kan zich waarlijk niet Toorstellen dat deze zelfde kunstenaar daarnevens zulk een scherp en zelfs ietwat charmant dames portret kon teekenen. Tentoonstelling te Ensched Op initiatief van. de firma II. Pander en Zoon en met medewerking van de Vereeniging Nederlandsch Fabrikaat" werd te Enschedéeene tentoon stelling ingericht waar meubels van Wouda, Brom berg e.a. vervaardigd door Pander; meubel- en bespanningsstoffen door Jannink en Zoon en van Heek te Enschedé, de Hengelo'sche Trijpweverij en van Vlissingen en Co. te Helmond; behangsels door Raath en Doodeheefver te Schiebroek; karpet ten en tapijten door de Koninklijke Vereenigdo Tapijtfabrieken; linoleum door de Lirioleumfabriek te Krommenie; tafellinnen door van Dissel en Zoon te Eindhoven; smeedwerk door Winkciman te Amsterdam; aardewerk door de KAM te Arnhem, tafelzilver door de Koninklijke lier/eer te Voor schoten; weefwerk van de Ned. Kunstweefschool te den Haag en eenig beeldhouwwerk van Jonlens en houtsneden door Arnold Pijpers werden saamgebracht. Wie het ouderwetsche, onaanzienlijke gebouw ,,Tivoli" aan den Oldenzaalschen weg binnen treedt, staat waarlijk een oogenblik versteld over de moderne aankleeding der binnenruimten, want Paul Brombenj heeft hier met beperkte middelen wonderen verricht: door eene logische indeeling van verschillende vertrekken; door het als eene balustrade opzettelijk laag houden van sommige tusschenwanden waardoor een aangenaam door zicht werd verkregen; en ook rekening houdend met de circulatie der bezoekers in n richting, werd hier eene zeer intieme sfeer verkregen. De wanden zijn bespannen met crème-wit katoen, afgezet met zwart band en zwart gebeitste houten plinten; de vloeren werden bedekt met zware tapijten, terwijl door een verlaagd velum het al te ,,holle" van de hooge zaal werd weggewerkt. Ook heeft men diverse donkerder bespannings stoffen en behangsels toegepast waar dit weuschelijk bleek en aldus verschillende binnenkamers samen gesteld, welke, elk voor zich, een uitgesproken ka rakter dragen, mede door het daarin met smaak aangebrachte meubilair. Leerzaam is de hier geboden gelegenheid het werk van twee tegenvoeters te toetsen: dat van Wouda en dat van Jirombery. De een neigt naar strakheid, de ander naar zwier; waar de een van licht eikenhout zijn meubels opbouwt met enkele zwarte vlakken, verlevendigd door een sterke kleur in zorgvuldig vlak geschuurde lakverf en voor bekleedingsstofferi effen rooden of blauwen bezigt, houdt de ander zich aan het donker- eiken, het als een met vlammen geteeken.de palissauder en als DE ONTZETTE WAKRELD: DIT IS HET EINDE! diepste accent het zwart gekleurde kersenhout, de bekleedingsstoft'en steeds in stemmige kleuren, kiezend; do een heeft iets berekends en berodeiieords, terwijl <le ander zich veeleer gulweg uitleeft.... Aan het werk kent men den maker, zoo is het ook hier. Wouda is in we/.en meel' naar het modernisme neigend als Uroiubor.u,', /ij hebben echt er dit geineen: de liefde voor het prachtige hout materiaal en voor de zorgvuldigste bewerking. Zij forceeren noch zichzelf, noch de stof. . . . /ou men een karakteris tiek van beider werk willen geven, da.il is \\oudo, de aangewezen ontwerper van het door ecu man bewoonde vertrek, terwijl Uromberg (men /.ie er enkele zijner stoelen op aan!) zijn taleul veeleer aan de vrouwelijke gralie dienstb;;ji.r mii,;ikt. Velerlei fra."jie wetM'sels c>u tapijt.'ii. hfliim^sels en stoffen. <loor bekende knustenareM. ontworpen. wei'deu hiel' sa/.i,iH^'ehr;ix'ht. alsmede t;'.l \'au oulwerpeti op het' u'el)ied d<M' toegepaste i\unst \\'aar\'au het weer/Jeu steeds verheugt. Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal Str. koud en warm water op alle lumrs PRIVÉBADKAMERS ~ Telefoon 22223 Men heeft in een der achter-vertrokken ten slotte eenige /.g. ntijlku»it'rn ingericht', met dom aankleve van dien".... als o.m. een koperen kroon met imiüvtiekaar.seiu voorzien van (ilectrisehe peerlampjt.'s en daarl)o\'eu op zoo waar nog kapjes ! \\'at' nie(. slecht is om (e toetsen.... hoc het Ut('f IIKIf'l ~'jtl ! D. G. SANTEE LANDWEER KUNSTHANDEL - Hecrengraclit 396, AMSTERDAM Tot 15 Maait Tentoonstelling Li!;cpie,i van H. D.üMltR.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl