Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 MAART 1928
No. 2650
99
Gas
99
door HENRIK SCHOLTE
Vereenigd Tooneel
f~\ VER het succes van deze opvoering kan de
^"^ heer van Dalsum zich moeilijk illusies ge
maakt hebben. Van te voren tot mislukking ge
doemd door een misschien onbewust lijdelijk verzet
van den burgerlijken speler en de volslagen indo
lentie van het publiek ten opzichte van alles wat
experiment heet, blijft deze opvoering een daad
van zuiver tooneelidealisme: de eerste sinds
Liliom", even onpractisch en even oprecht. Dit
verheugende initiatief weegt op tegen de niet zoo
verheugende keuze van stuk: de tijd, dat Gas"
een programma van tooneelhervorming kon zijn,
is voorbij en ik acht het niet onwaarschijnlijk, dat
deze opvoering is voortgekomen uit een te lang
omgedragen wensen die zichzelf overleefde.
Gas" is thans reeds een dier historische docu
menten uit 1919, toen in een zwaar geteisterd
Duitschland kunst en oproer uit denzelfden rauwen
nood der gemeenschap ontsprongen.
Indien men van de Proteus-figuur van Georg
Kaiser, dien men wel eens den kroongetuige van
dien rampzaligen tijd genoemd heeft, eenig
overzicht wil krijgen, kan men wellicht do dra
ma's dier jaren: Die Koralle", Gas l" en
Gas II" als een soort trilogie beschouwen. Het
oude sociale drama met zijn eisch om recht
vaardigheid en broederschap heeft zich na den
Georg Kaiser
(Teekeniny door Van Uytvanck)
oorlog aan de daad-zelf vergrepen en w a s daad,
wanhoopsdaad. Het inzicht van den milliardair uit
Die Koralle", dat alle menschen op een verschrik
kelijke vlucht zijn en het verlangen naar daad in
dit leven maar de zucht naar voorsprong is op die
vlucht, naar grootere lafheid dus, is tenslotte
dezelfde koortsachtige activiteit uit ,,Gas I": weiter
mussen wir hinter uns nur Vollendungen, sonst
sind wir nicht würdig !"
Het is de fout van Gas I", dat de
milliardairszoon in zijn naief-groot verlangen naar een
heilskolonie en de ingenieur in zijn ijzeren inzicht van
aldoor verdere gasproductie van catastrophe tot
catastrophe beiden voort willen, nimmer terug,
nimmer tot een zwakkere graad van beweging.
Het stuk krijgt daardoor een dualiteit van
heldendom, waartusschen het wegvalt als tusschen twee
stoelen. Om wien gaat het? Beiden
paraphraseeren het sociale conflict van formule en leven in
woorden, waarachter wij thans nog maar de ver
wijderde resonans hooren dier wereldorden, die
zij wilden belichamen. Het stuk is zeer vroeg oud
geworden.
Naar den vorm is Gas I" een nog al te duide
lijke reactie op de psychologische wijdloopigheid
in den tooneeldialoog van vóór Sternheim. liet
proza, aan flarden gereten rondom kernen van
woorden, rondkantelend in tien
krampachtigen kettingbomv van zinnen om het
explosiewoord: gas !, draagt ondanks vondsten en
aphoristisehe scherpte het karakter van een soort
katheder-expressionisme en is dan ook in Gas II",
in alles^de onvermijdelijke exponent van Gas l",
tot een bloedarm, schematisch recitatief verbrok
keld. Zijn ondergrond is romantisch verscheurd
in zijn zucht tot uitbanning der romantiek. Niet
ten onrechte schiep Gustav Landauer de onge
lukkige koffiehuis-rebel uit de Münchener
Kadenrevolte, die zelf een figuur van Kaiser had kunnen
zijn de speelschc waarheid, dat Kaiser meer
drastiker dan plastiker is.
Het expressionisme van Kaiser en de zijnon
schijnt ons thans de tragische grimas van eon
mensch in een laatste crisis oin zichzelf en zijn ver
sloten idealen te ontgaan. voor de groote leegte
on daarmede wellicht hot ander evenwicht komt.
J let prediken van de daad, uit oen bepaalde
ideologie bezien, is slechts de wa;:n van oen tijd
in een drama: het zoekt tusschen oeuwi.'.(.? wet on
tijdelijk verhevigde conjunctuur eon causaal ver
band, dat zich niet handhaven kan. Aetualif-it
kweekt oen gevaarlijk cultureel s; phi-uno, dat
spoedig wordt achterhaald.
Gelooft echter van Dalsum in dit expressionisme,
afgezien van zijn historische on tooneeltechnische
botookenis, waarom hoeft hij hot dan niot in zijn
laatston en sterksten bloei genomen: Brecht's
Trommeln in der Nacht", of wil men. perséhot
Kraftwerk"-conflict als sociaal-individueel mo
tief Bronnen's Anarchie in SilKan" ?
Terwijl in Duitschland dezo tooneelcrisis in
tientallen opvoeringen zuiverend hooft gewerkt on
het werkelijk nog om idealen bekommerde toonoel
over jaren beheerschto, bleef hot tooneol in
Nederland in zijn steeds bangclijkc eubiotiok toe
schouwer bij wat hem een opgewonden standje
elders voorkwam. Zwakke afleggers als Vrij
heid" en Das bist Du" violen hier nauwelijks op.
Zoo ging ook een opvoering van Gas l" door de
Dolftsche studenten volkomen onopgemerkt v ex >rbij.
Van Dalsum's opvoering was oei soort tost" op
de psyche van don stadsschouwburgspeler. Dat die
bitter weinig verheugend uitviel, is niet zijn schuld.
En tegenover hot feit, dat de loidondo personen
meenden dat men dit stuk wel met open knalpot
kon doorrijden on tUvi zijn plicht godaanhad, staat
althans hot ernstig pogen van eonige jongeren.
Verkade, Verbeek 011 Nel Staats waren hier volslagen
onbruikbaar, Henri Eerens on Paul Huf gaven in
hot overigens banalo tooneol van do vijf zwarte
hoeren van den arbeid tenminste zorgvuldiger
typooringon. Dat de eerste in don tot scherven
gostooten rol van den secretaris tekort schoot,
ligt niot geheel aan hom.
Zoo bleef de voldoening in dit stuk voor dio
paar jongo acteurs, dio gevoel hebben voor do
moderne kanten van hot spol: tempo en expressie
en wijze van staan. Sara Hoyblom had een be
zielend moment in haar toespraak in Ac fabriekshal,
Flits van Dijk een opvallende, elementaire kracht
in zijn arbeidorsrol, teugelloo'/.er en jeugdiger dan
Hans van Moert on, wiens plastiek in de entree; van
hot stuk overigens zeer overwogen on zuiver was.
Een episodenfiguur als Nell Knoop was hier ook
zeker op haar plaats.
Maar alleen aan van Dalsum zelf kon men den
dieperen indruk nagaan, dien men van eon moer ge
slaagde opvoering volgens zijn bedoelingen ge
kregen zou hebbon. Hij had die beheorsclitoextase,
dat snelle tempo on juiste markeoron van profiel
on houding, dat do stijl van het stuk vereischle m
dat hij in zijn regie maar zelden kon bereiken. Do
overrompeling, do beklemming, die dit stuk even
tueel nog bij opvoering zou kunnen wekken, viel
weg in het lijzige tempo en was alleen aanwezig
in don aanvang van het massatafereel in de fabrieks
hal, waar de figuratie dor A.J.C', wol van eon
elementair gevoel voor ruimteplastiek getuigde;.
Een zeer belangrijk succes waren do blijkbaar
in nauwe samenwerking met den regisseur ontstane
decors van tien schilder Schumachcr, elio do
Gas"ensconeering der Berlijnscho Volksbühno in zuive
ren, praegnanton eenvoud overtroffen: in hot
bizondcr de ensccnooring voor de fabriekshal,
met behulp van projectie op hot horizoiidoek, oen
paar enorme constructieve bogen, oploopend
plankier on helderwitte kloklampen tot een stra
lende ruimte uitgebreid. Indien hier de regio
oen betere opstelling van don milliardairszoon
tegenover den ingenieur had weten te bereiken
on indien het spel van Verkade niet zoo indroevig
was geweest, dan had deze scène, dio overigens naar
text niet zoo belangrijk is. hot geheele experiment
kunnen redden.
Nu blijft alleen liet in dit- oliohé-repcrtoiro
krachtig to steunen initiatief. Kil liever een
mislukking met nieuwe intenties dan het absolut e
niets !
Schilderkunst
Val. van Uytvanck, bij van Lier, Amsterdam
Nu Toorop gestorven is, kunnen wij een psycho
logisch teekenaar weer bost velen en uitmuntend
verdragen. Zoo'n nieuwe teekenaar moet geen
nabootser van oorop's stijl noch psychologisch.
inzicht wezen; hij moet op oorspronkelijke wijs
hervat tem, wat ons ontviel; hij rrieiet op oen nieuwe
wijs de; mensch on zien, doorzien, schilderen on
leekenen, is Van Uytranrk een dor -nieuwe
porlre;ttisten? Wanneer wij tle verscheidenheid elei
afgobooldem zien, kunnon we dat hopen. De voor
dracht, die; uiterlijke vertolking van hot innerlijk
wezen van oen schilde;]', is gaiiseh anders. Ze ih.
ve;ol meer elan van Toe>re>p, elie van de: </rl>nt/e)i, lijn.
.lied. is e:on lijn. waarme;o, naai' mij tex;schijnt, he't
vrouwe-pe>rtret zoe;r goe'el gvmaakt kan worelen, e'ii
vermoedelijk e>e>k mee zal wt>rde;n gemaakt. .Maai
hier zijn bohalvo he't portre-t van me'vr. v. d. Vies.
elat van me-vrouw .\ikitissen( '?) uit '21, en dat van
de'S schiltlors eehtge;m>oto bij elo piano (2S) ele1
maniioportrotten hot talrijkst, en elaartusschon zijii
van tle boste der tentoonstelling. Niot heieirt hiertoe,
dat van He;lman (dat is le:e-g) maar ongetwijfeld
kunnen elaarbij geteld worelen dat van Toixoira eli
Mattt>s (1928!J) dat van Slauorherff, den dichter,
en dat van de;n schilden' U. Hynckos (28), mot. eim
het lijnenspel. Nap do la Mar als Stieiilitz.
Dat van Hynckos is hot meest natuurlijke: en hot
hoeft in de /Avarten" ele gre>otste kracht, liet is in
werkelijkheid ce;n mensch, levendig gezien en
levendig woergege:von. Dat van Slauerhoff is, in
den kop, het meest subtiel; dat van Toixeira ele
J\1atte)s, den nauwkeuriger! en iremischen teokemaar.
hooft naast oe;n juiste: stofuitdrukking oveneon>.
elie zwarten", elio tle; boste teekoningen van
Va1 onfijn van Uytvanck onderscheiden. Te: hopen
blijft dat, naast de te:eke:ninge:n, we binnen niet te
langen tijd ook geschilderde pe>rtretten. zullen
kunnen waardeeren.
Piet van Wyngaerdt, Pictura. te Dordt
We; zoe-kon, van zelve, bij Pie;t van Wijngaerdl
dio schilderijen, waar tle; ve>rm ele mee:ste; spanning
e:n elo kle'iir elo me:este inte>nsiteit heeft en ons ver
rast doe>r e-e'n aiieters /.elel/.ame; samenstelling.
Vexjral weirele'n wij bij hem bovre;eligd ele>e>r elo kleur.
Daar is hij e>p zijn be:st on daar is het hem e>ige>n
to.rreiii. Van elie' kle:ur" vinelem wij in Deirtlree'ht
bokeindo on niot-ge'koiiele: exe:mpe:ls. We: hervonden
e:r den Schipper, oen steeels te waardeeü'oii, krachtig
we'rk: ele> Bleieien.de kersetak, tle Magnolia's (e.l<
witten), we herzagen in Uemlt he:t ruim-geschilderde1
pt>rtret van zijn Moeder; de flemkoude He>oiex>gst
ems uit hot Amstorelamsch Alusemm bekenel, waai
het lanele'lijk beelrijf rijk on fleurig word
emdorvontlon on weergegeven. Nieuw waren, voor e>iis
eleDrie: Boe>re;u, de gele: re)zon in het witte: vaasje; ele
.\Jirejiiskolken troffen ons e>m ele witten" (No. 25)..
ele: blooienele (iivia's (e>m dej bruinen), het lanetschap
met tle: he>e>ischelf (t>m ele donkre kleur) evonals de:
Be>e'i' bij elen kachel.
De Overhaal, te Amsterdam, mot ele
7e;ldzame:combinatie; van hot re>se;-e'n-goe;l, was e>m eleze
combinatie; ve;rrasse;iid, n eim ele gre>e>t-gehoudon
ve>e>rstt:lling ems e:e-ii ele;r bijblijvende; workon. Al
deze; elingeii eleelen ons Van Wijiigat:relt /ion als
elen schilde'i1 va7i e'eii werkelijke 011 e:ige:ii kle'iir, elie
in be'porking van hot golal zijner werken, e-n ela.n
geleid ele)e>r oen fol-kritischon zin elaare;nbe)ve;n.
ongetwijfeld eon zeker heil zal vinden! Iritoiisit-eit
moe't he;m toch een eerste zorg blijven !
PLASSCHAKKT
EIKEN óoiRunrAFEL Gid.
2BI&dm&At 77 x 5o cM
ARMÖTOEL 27-"
CORN VAN DER ÓLUYÓ DEN MAAG
GtnEELE WONING1NRICMTING.
NOORDEINDE 102. TEL. I47Ö2