De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 17 maart pagina 15

17 maart 1928 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

No. 2650 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 MAART 1928 15 Op den Economischen Uitkijk De voorbereiding van de wetgeving door Jhr. Mr. H. SMISSAERT Beurs-spiegel 'T* ELKENS en. telkens blijkt, dat er wat hapert aan de voorbereiding van de wetgeving ten ?onzent. Daarmee bedoel ik niet de opstelling van de Wetsvoordracht, maar de vaststelling van de in die Wetsvoordracht neer te leggen regeling. \Vat hapert, is, dat de Minister bij de overweging van de z.i. wenschelijke strekking en draagwijdte dier regeling, daarbij te veel op zijn eigen, inzicht ?afgaat en niet of niet-voldoende dat eigen inzicht toetst aan het oordeel-van lieden, die met de te regelen aangelegenheid vertrouwd zijn. Men zal zeggen: er zijn toch colleges en com missies, welke vooraf worden gehoord en deze organen worden geacht te zijn samengesteld juist uit lieden, die de te regelen materies kennen. Zeker; deze organen ,,worden geacht".... enz. Maar, met alle achting, hun oordeel blijkt her haaldelijk af te wijken van de meening veler buiten commissies en colleges staanden, die de pretensie hebben nog beter dan de ambtelijke raadgevers te kunnen doorzien, welke bezwaren Aan de verwezenlijking van de miriisterieele ge dachte verbonden zullen zijn. Inderdaad zijn er, voor verschillende departementen, 'officieele advi seurs in rade vereenigd" te kust en te keur; zij worden veelal (niet altijd) gehoord, doch, gelijk gezegd, dit belet niet, dat menige Wetsvoordracht, waarin zij gekend" zijn, op vaak feilen tegenstand stuit in kringen,waaraan de onbevangen beschouwer van het steekspel groot gezag niet kan ontzeggen, omdat juist daarin de onderwerpelijke aangelegen heid van naderbij en beter dan ergens elders bekend is. Bovenstaande ontboezeming (als ik haar zoo 'noemen mag) vindt steun in. verschillende, tamelijk sterk sprekende voorbeelden, ontleend aan de jongste geschiedenis der (al of niet) totstandkoming van belangrijke wettelijke regelingen op sociaal en economisch gebied. Mag ik allereerst als een het meest geruchtmakende voorbeeld noemen «Ie voorbereiding van het Nederlanelsch-Be;lgisch verdrag, bij de behandeling waarvan immers ook luide de klacht word geuit, dat met name de Itotterdamsche Kamer van Koophandel daaromtrent niet in. behoorlijke mate was geraadpleegd? Men herinnert zich uit den laatsten tijd natuur lijk ook de scherpe en sterke actie, door velen (waaronder belangrijke Kamers v. K.) gevoerd tegen de (niettemin door de Tweede Kamer aaugenomene) nieuwe wettelijke regeling van het instituut der naamlooze vennootschap. Tot die actie behoorde ook het op 215 September 1.1. te Amsterdam onder leiding van Dr. van Aalst gehouden congres. De voorzitter merkte in zijn ? openingsrede op, dat het l (i Februari "21 ingediende ontwerp-Donner aanmerkelijk verschilde van het vorige (van Minister Heemskerk), zoodat slechts door geheel nieuwe studie een oordooi over de nieuwe voorstellen kon worden gevormd. Intnsschen ontbrak voor die studie; de tijd zoo goed als geheel, want reeds 22 Maart kwam dit ontwerp. dat zonder eenig nader overleg met groepen van belanghebbenden en deskundigen" was opgesteld, in openbare behandeling ! Vit de voor 't grijpen liggende; voorbeelden noem ik ook Minister Slotennker de .Bruïne's /ieklowet. Hierover is de Ilooge liaad van Arbeid gehoord. Maar klinkt in dit college, de stem van deskundigen voldoende door? Welken invloed op zijn adviezen. «n uitspraken heeft het element der ambte-nare-nleden? Zijn. politieke neigingen en opvattingen geheel vreemd aan de beschouwing van de aan 's Baads oordeel onderworpene; vraagstukken:1 Ifeeft in de uitspaken van de in dit collogo bi.joenkomenden de advies verlangende Minister een stevig houvast, ook indien verschillende meerder en minderheden over onderdeden van eene aan de orde gestelde aangelegenheid uiteonloopende mee ningen verkondigen? Hoe dit zij, de voorbereiding van de regeling, in de jongste proeve der /iektewet neergelegd, heeft niet kunnen beletten 'l^t o.a.. iemand als Dr. p. K. l'ostluima tegen die proeve vele en gewichtige bedenkingen bleek te hebben. En men weet. dat ook van andere zijden met name van ziekenkas- on fondsbesturen, welke met de materie wel vertrouwd zijn gewichtige bezwa ren naar voren 7.ijn gebracht. Ander voorbeeld nog: de ontworpen wettelijke regeling van winkelsluiting. Ik behoef in dit verband slechts te herinneren aan wat mijne lezers uitvoerig in de dagbladpers beschreven hebben gevonden: het verzet van velen, die oordeelden da,t de Begeering bij de samenstelling van deze regeling blijk had gegeven, hunne bedrijfs belangen niet te kennen. l.aat mij thans nog uit het jongste verleden, een we;ts-emtwe:rpje: noemen, dat niet in broeden kring de aandacht heeft getrokken, omdat velen niet in de zaak belangstellen, doch dat een zeer sprekend exempel is van gebrekkige voorbereiding. J let onderwerp dezer Wetsvoordracht wordt aangeduid als verrekening tusscheii verzekeraar en bena deelden derde". Kn ziehier, voor wie 't niet weten mocht, waarover de zaak loopt: A heeft door zijne onrechtmatige daad of hoe dan ook aan 1J>. nadeel toegebracht; A is volgens de wet voor die schade aansprakelijk en B verlangt dus van hem schade vergoeding. A heeft bij eene verzekeringsinstelling het risico zijner wettelijke aansprakelijkheid gedekt en hij vraagt dus van zijn assuradeur uitkeering aan hem (A) van het bedrag, dat hij (A) aan B moet betalen. Nu AY/nhet voorkomen (b.v. als A failleert) dat de assuradeur wel aan A betaalt wat deze aan B te betalen heeft, doch dat B niet het hem toe komende van A ontvangt. (Bij faillissement van A b.v. vallen de verzekeringspenningen in den boedel en zal 15 slechts als concurrent crediteur optreden). Nu was op deze onbUlijkheid" door de Tweede Kamer gewezen in haar V.V. over de Begrooting van Justitie voor l'J2(i; men had verlangd dat de wet don benadeelde derdes oen preferentie op ele verzekeringspenningen ze>u te>ekonnon. (Alsdan blijven zij buiten de:n faillieten boedel en komen geheel aan den rechthebbende; ten goede). De Begeering wist het beteT. /ij kwam me-t oono regeling, waarbij ele assuradeur rochtstree-ks doeir elen benadeelden, derde keui we>rele;n aangesproken. Voor mij is e;r eeiiige ve;rle;ieling, e>m hier uiteen te' zetten hoevole en hoe gewichtige' bedeiLkiiigen ti'ge-n dezen opzet aan te voore;ii zijn; nis assurademr ke'ii ik die bezwaren en gevoel ze' zee;r hivoiidig. Muar ik weersta die; verle'ieling. wil slechts erop wijzen. ela,t die bezwaren e:r .r/j/t, eloeh de>or ele Kegeoring klaar blijkelijk niet zijn oor::ii<n, oniilal .-t' i/ccn nikiitdii oi'i'i'dczi! niiitericNcltijiiltc ht-blicn (ifhottrtl. De Beitlerdamsohe Vei'oe-niging van Makelaars in Assuran tiën he'eft daue>okoe;n felle, doe'h verelioiido kritiek eip de/.e re'ge-ling doe'ii heied'on; e>ok vorelcr is van. assuraele'iirs-zijele het beelenke'lijke: van elil ontwerpje; in hi't licht gcste-lel. Bij elit alles he'el't de: Tweede Kamer in haar V.V. r/.ie-h aangesloten: hare Vaste; Commissie voor l'rivaat- enStrai're-eht" stapelt Wette-lijko e>n praotische: bezwui-e'ii te-ge-n wat ele Hegeering ha.ar he-e-l't ve>orgelogd e>p elkaar en viitelt gee'H onke-l woord te-r veTdediging. Deze; Commissie e>e>k wijst e-r op. dat ele: l'e'ge-i'ring in deze geen overleg heeft gepleegd nu't lioele>n, elie de praktijk van lie't verzekeringsbe-drijt' kennen, zij stelt vast, dat de: ontwerper elus ele practischo gevolgen, zijne-r re-geling liie't heeft ove'rzien e'ii vraagt, waarom ele; MinisteT niet ve>e>ra,f zijn lie'ht heeft opgestoken bij he-n, die; ele: materie' uit ervaring keniie-ii. Vrij vertaald belookeiit deze aanhe'f van he't V.V.. elat hier oen onbe:veie'gde: gebre-kkig Werk he-e-l't geleverd, oen, elie zijn gemis aan bevoegdheid zeil' niet inzag, juist omdat hij ele /.aak nie-t kenele. Kn zie-hie-r, dunkt mij, ele grondl'emt in ele voeirberoiiling van e>n/.e' we'tgeving: de; wi'tte'ii worele'ii emt wen'peii "' de miliist e-rieeli' de'pail i'lUent en tliiin' ambtenaivn, aan wie de. Minister zulk e'en taak opdraagt. ~<»nl<'>- waa.rborg elat y.oo'n ambtenaar e!e mate-rie: eloeir en eleieir ke'iii. Dal elit bij die>n ambt enaar he'l ge-val zou zijn, mag van hein niet- (ste-e-eis! wore!e-n ve-rwae-lit. Doch dan behoort me-n ook dien arbe-iel nie-.t van lie-m te ve-rlange-n. Die- gremdl'out verklaart ten volle' e-ene preie-ve van we-1 geving als ele: nieuwe- re'ge-ling van ele' na.amloo/e ve-imoe.lseÉha.p, te'il veillo ook het lïase-o van ele- thans ve>eirge:elra,ge-ne; ..ve-iTeke-niiig" in zake: we-llelijke aansprake-üjkhe-id. Heit is in ele-x.e: e-n aneb-re: gi-valle-n te voe'le-n en te tasten, elat ele' man. elie hie-r aan het werk was. Wellicht is e'on zeer kunelig jurist, maar niet is iemand, elie', met ele: praktijk van ele: aange-le-ge-nhe-iel ve'i'tl'e)uwel, ele: prdct'iNclit opleissing weet te; vinden. Daare>ver later. Donderdar/ 15 Maart T N ele laatste elagon was de aandacht ter beurze in hejeifelzaak geconcentreerd op rubber waarden, die een gevoelige daling hadden te registreeren. Was reeds geruimen tijd sedert de aankondiging van de plannen der Engelschc re geering om een onderzoek in te: stollen naar de effectiviteit van het >StovenHori-rostrictio-schema de stemming voe>r hot product e;n daai-mi;de voor de: aandeden in i-ubber-cultuuremde-rrieiiiingon tamelijk flauw, waai'eleior ele: koe-rs van hot hoofdfemels eij) on/.e' locale: markt enkele tientallen pore'e:nte'i) inzakte; toen ele:/.e; we-e-k pleitseliiig de; lionetciisehe- rubbe:rne>te-e-ruig le-.rugliop teit beneden l shilling ble-ek ele: psyeholeigische elre-mpe'l ove-rschre-eh-n, en al kern me-n hie-r te: beurzo ne>g niet van een paniokstommingiiirubberwaai'denspi-oken, toch had ele:. rubborho(;k het hard te: verduren. Inmiddels he<;ft ele; lihigelsehe regeering toegezegd het e>nelerze>ek te zulle:ii bespoedigen eim de: nadeeligo werking van. ele heorschonde onzekerheid zoe> sne-I me>gelijk te koeren. De Londeiische rubberhandelaren zijn vrijwel unaniem van opvatting elat de elaling van het prijsniveau sterker is dan. zelfs afschaffing van het schema zou rechtvaar digen, en elat de: Amerikaansche handolare.i van ele onzekere; positie gebruik maken om elex>r baissevorkoopon ele markt te drukkon. waartegen dezo onder de; gegeve:n omstandigheden, niet bestand is gebleken. Intusscheti wordt ze>owel te Londen als in Malakka e:n ('eylem heit voor e-n tegen de:r restrictie van alle kanten bekeken. De e>pinie;s le>e>pe:n natuui'lijk sterk uiteen, doch een betrekkelijk krachtige: strooming schijnt afschaffing te weiischen te'nzij overeenstemming we>relt be-re:ikt met ele: Nedorlaiidsch Indische rubberpre>duconton. De'ze; laat«ten hebben e>p ele; onlangs te 's (ii-avenhago gohoudon bije-enkeimst e:e-n studiecommissie terzake ingesteld, zewelat me:n e>p het resultaat eler bespreking ne>g niet kan ve>oruit loop(;ti. Maar do voorloopige indruk is we-1 elat me:ii aan pi'oductiebe{)orkonde maatre-gde-n in ge'on geval me:ele:we'i'king zal willen ve:rle:e'ne'n. Ye-e-l \'e:reler ela.n e-e-n plat emische: ge:7ie-ge:nhe-ielsbet uiging 1 e'gene>veT de: kïi<;else'he; growe:rs is hi-t niet- ge'kome:n, doem we,-l mag me-n aannemen dat e'en yoorste'1 te»t sa7nemwe'rking iu ele: ve'rke>e>pspeililie'k me:t ele' buite-nlandsclio preieliioenten. hier in goe'ele a,a,rele zou \*a!le'n. lle>e:\\e-l Ji"t natuurlijk ele: vraag is e>f me-n e)p eli'ii duur tot ove:re'i:nste-mming zal kunnen komen, behoeft me-n 7Üe:t a jirioi-i aan he't sue-ces van eve:iit ue-e-le; einelerhaneielingen te; tw!jfe:le-n. \ e,-e-l minile-r a,h hans ela.n men elat \'ete»i' e-nke-le' tientallen jaren nog 7.on kunne-n eieieüi. teien ele: .Mane'he-stei'-gee-st nog ve-el jiieer o\ er d<: haneh'js- en bedri)l's\\ e-relel va.arelig \\'a.s. e-n ])i'ijsreg(;le-nele eivcre-e-rikonisten iiage-neie-g ste-e-els liinnen nationale' gren/e-n be-perkt ble'\'e'n. De- iele'e: eirn te-ge-iie)Ve:i- ele geve-d-gesynelice-e-rele; Ainejrikaji,nsehe: keiopeTS e-en kriie-htig ge'organisi-erel \'e:i'ke)e)|)apparaat te iie-zitle-n is alles/.ins etvei-we-ging waa,rel. Toe-h is he-t, ele: vraag of me-n langs elen wog van simpele- internationale. :ü'sur;uik, zenulor eenige: wotsre:ge-ling, e'en ne)e'ine'iiswa.;ii-el re-sultaai; zal bereiken, \\'e'l be'staan te>t nu ten- in zeer vele industrieën, inte'i-n.-itionale' agi'e-e-ine-iits, ele)di eleze: gaan bijna» stee.-el.s gepaard aan oenitingcntoeruiig van ele-n afzet, e'ii elaarde)e'|- inelire-ct aan J r diietieboperking. Kn daarte:ge-n zal mem juist waarschijn lijk eip te-goiistanel bij do Inelische- producenten stuiten. Me'n zou langs elen we-g van voor]-:ia,el\'eirjning e'n. -alstooting luituurhjk oetk e'e'ii eiplossiiig kunnen \"inele'ii; e'e'ti aianlokke'h|k voeirbe-e-lil heeft nie-n te: elie:ti a.an7.ien in ele- Hraj/jÜHansehe: ke)ft'ie:va,lorisat ie-, ma-a,!- elaar he:eft nieti Ie eloe-n met' ee'n \\'e't t i'lijke i'e'geliiii; ! linnen ele grenzen van i -en lanel. l1'11 in ele- laat si e- ja.re-n weirelt ze-lfs aan he-l duurzame; sne'i'es \";MI. elat s\>.|eem eloiir \ele-n get \\'ijfe:iel. is el- e-en langdurig < >vei'M-hot \'a.n pivielue-tie e)\'e-r ve-rbi'iiik - -- he-tge-i-n \ele-n in eie-n rubhe-rluindel nie-t aannemen - - dan /.al e-en \ erkooporgajiis.-it iezemde-r preieliie-t ie'ihki'iiiiping' '>|) elen eluur weinig kunne-n uil we-rke-n : is ele- peisit ie- van eh- i'iiljbe-i'inarkt in iiool'.l/.aak teie te si'hrij\cn aan manipulatie; van. do krachtige Ame-rikaanse-lie- koopers. elan zal i-e-n g(-ii)eense'hap])elijkc' actie: \ a.n \"e-rkoo|>e:rs/.ijele: a.llil'ht ee'lliu,- i'ffe-i't sol te-e-re-n. lleiewe'l Jllell sle'e'els re'ke'iiing za-1 mocle'ii lumeleii niet de nauwelijks te: re:gu!e:e-re-n beve)lUiiigsriibbe-rhanele-l eML ele'ii smokkolhanelel, elie he't iMigelsche: selie-ina zeio /.eer heeft dwars gozote-n. U. K.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl