Historisch Archief 1877-1940
No. 2650
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 MAART 1928
15
Op den Economischen Uitkijk
De voorbereiding van de wetgeving
door Jhr. Mr. H. SMISSAERT
Beurs-spiegel
'T* ELKENS en. telkens blijkt, dat er wat hapert
aan de voorbereiding van de wetgeving ten
?onzent. Daarmee bedoel ik niet de opstelling van
de Wetsvoordracht, maar de vaststelling van de in
die Wetsvoordracht neer te leggen regeling. \Vat
hapert, is, dat de Minister bij de overweging van
de z.i. wenschelijke strekking en draagwijdte dier
regeling, daarbij te veel op zijn eigen, inzicht
?afgaat en niet of niet-voldoende dat eigen inzicht
toetst aan het oordeel-van lieden, die met de te
regelen aangelegenheid vertrouwd zijn.
Men zal zeggen: er zijn toch colleges en com
missies, welke vooraf worden gehoord en deze
organen worden geacht te zijn samengesteld juist
uit lieden, die de te regelen materies kennen.
Zeker; deze organen ,,worden geacht".... enz.
Maar, met alle achting, hun oordeel blijkt her
haaldelijk af te wijken van de meening veler
buiten commissies en colleges staanden, die de
pretensie hebben nog beter dan de ambtelijke
raadgevers te kunnen doorzien, welke bezwaren
Aan de verwezenlijking van de miriisterieele ge
dachte verbonden zullen zijn. Inderdaad zijn er,
voor verschillende departementen, 'officieele advi
seurs in rade vereenigd" te kust en te keur; zij
worden veelal (niet altijd) gehoord, doch, gelijk
gezegd, dit belet niet, dat menige Wetsvoordracht,
waarin zij gekend" zijn, op vaak feilen tegenstand
stuit in kringen,waaraan de onbevangen beschouwer
van het steekspel groot gezag niet kan ontzeggen,
omdat juist daarin de onderwerpelijke aangelegen
heid van naderbij en beter dan ergens elders
bekend is.
Bovenstaande ontboezeming (als ik haar zoo
'noemen mag) vindt steun in. verschillende, tamelijk
sterk sprekende voorbeelden, ontleend aan de
jongste geschiedenis der (al of niet) totstandkoming
van belangrijke wettelijke regelingen op sociaal
en economisch gebied. Mag ik allereerst als een
het meest geruchtmakende voorbeeld noemen
«Ie voorbereiding van het Nederlanelsch-Be;lgisch
verdrag, bij de behandeling waarvan immers ook
luide de klacht word geuit, dat met name de
Itotterdamsche Kamer van Koophandel daaromtrent niet
in. behoorlijke mate was geraadpleegd?
Men herinnert zich uit den laatsten tijd natuur
lijk ook de scherpe en sterke actie, door velen
(waaronder belangrijke Kamers v. K.) gevoerd
tegen de (niettemin door de Tweede Kamer
aaugenomene) nieuwe wettelijke regeling van het
instituut der naamlooze vennootschap. Tot die
actie behoorde ook het op 215 September 1.1. te
Amsterdam onder leiding van Dr. van Aalst
gehouden congres. De voorzitter merkte in zijn
? openingsrede op, dat het l (i Februari "21 ingediende
ontwerp-Donner aanmerkelijk verschilde van het
vorige (van Minister Heemskerk), zoodat slechts
door geheel nieuwe studie een oordooi over de
nieuwe voorstellen kon worden gevormd.
Intnsschen ontbrak voor die studie; de tijd zoo goed als
geheel, want reeds 22 Maart kwam dit ontwerp.
dat zonder eenig nader overleg met groepen van
belanghebbenden en deskundigen" was opgesteld,
in openbare behandeling !
Vit de voor 't grijpen liggende; voorbeelden noem
ik ook Minister Slotennker de .Bruïne's /ieklowet.
Hierover is de Ilooge liaad van Arbeid gehoord.
Maar klinkt in dit college, de stem van deskundigen
voldoende door? Welken invloed op zijn adviezen.
«n uitspraken heeft het element der
ambte-nare-nleden? Zijn. politieke neigingen en opvattingen
geheel vreemd aan de beschouwing van de aan
's Baads oordeel onderworpene; vraagstukken:1
Ifeeft in de uitspaken van de in dit collogo
bi.joenkomenden de advies verlangende Minister een
stevig houvast, ook indien verschillende meerder
en minderheden over onderdeden van eene aan de
orde gestelde aangelegenheid uiteonloopende mee
ningen verkondigen? Hoe dit zij, de voorbereiding
van de regeling, in de jongste proeve der /iektewet
neergelegd, heeft niet kunnen beletten 'l^t o.a..
iemand als Dr. p. K. l'ostluima tegen die proeve
vele en gewichtige bedenkingen bleek te hebben.
En men weet. dat ook van andere zijden met
name van ziekenkas- on fondsbesturen, welke met
de materie wel vertrouwd zijn gewichtige bezwa
ren naar voren 7.ijn gebracht.
Ander voorbeeld nog: de ontworpen wettelijke
regeling van winkelsluiting. Ik behoef in dit
verband slechts te herinneren aan wat mijne
lezers uitvoerig in de dagbladpers beschreven
hebben gevonden: het verzet van velen, die
oordeelden da,t de Begeering bij de samenstelling
van deze regeling blijk had gegeven, hunne bedrijfs
belangen niet te kennen.
l.aat mij thans nog uit het jongste verleden, een
we;ts-emtwe:rpje: noemen, dat niet in broeden kring
de aandacht heeft getrokken, omdat velen niet
in de zaak belangstellen, doch dat een zeer sprekend
exempel is van gebrekkige voorbereiding. J let
onderwerp dezer Wetsvoordracht wordt aangeduid
als verrekening tusscheii verzekeraar en bena
deelden derde". Kn ziehier, voor wie 't niet weten
mocht, waarover de zaak loopt: A heeft door zijne
onrechtmatige daad of hoe dan ook aan 1J>. nadeel
toegebracht; A is volgens de wet voor die schade
aansprakelijk en B verlangt dus van hem schade
vergoeding. A heeft bij eene verzekeringsinstelling
het risico zijner wettelijke aansprakelijkheid gedekt
en hij vraagt dus van zijn assuradeur uitkeering aan
hem (A) van het bedrag, dat hij (A) aan B moet
betalen. Nu AY/nhet voorkomen (b.v. als A failleert)
dat de assuradeur wel aan A betaalt wat deze aan
B te betalen heeft, doch dat B niet het hem toe
komende van A ontvangt. (Bij faillissement van A
b.v. vallen de verzekeringspenningen in den boedel
en zal 15 slechts als concurrent crediteur optreden).
Nu was op deze onbUlijkheid" door de Tweede
Kamer gewezen in haar V.V. over de Begrooting
van Justitie voor l'J2(i; men had verlangd dat de
wet don benadeelde derdes oen preferentie op ele
verzekeringspenningen ze>u te>ekonnon. (Alsdan
blijven zij buiten de:n faillieten boedel en komen
geheel aan den rechthebbende; ten goede).
De Begeering wist het beteT. /ij kwam me-t oono
regeling, waarbij ele assuradeur rochtstree-ks doeir
elen benadeelden, derde keui we>rele;n aangesproken.
Voor mij is e;r eeiiige ve;rle;ieling, e>m hier uiteen te'
zetten hoevole en hoe gewichtige' bedeiLkiiigen ti'ge-n
dezen opzet aan te voore;ii zijn; nis assurademr ke'ii
ik die bezwaren en gevoel ze' zee;r hivoiidig. Muar ik
weersta die; verle'ieling. wil slechts erop wijzen. ela,t
die bezwaren e:r .r/j/t, eloeh de>or ele Kegeoring klaar
blijkelijk niet zijn oor::ii<n, oniilal .-t' i/ccn nikiitdii
oi'i'i'dczi! niiitericNcltijiiltc ht-blicn (ifhottrtl. De
Beitlerdamsohe Vei'oe-niging van Makelaars in Assuran
tiën he'eft daue>okoe;n felle, doe'h verelioiido kritiek
eip de/.e re'ge-ling doe'ii heied'on; e>ok vorelcr is van.
assuraele'iirs-zijele het beelenke'lijke: van elil
ontwerpje; in hi't licht gcste-lel. Bij elit alles he'el't de:
Tweede Kamer in haar V.V. r/.ie-h aangesloten:
hare Vaste; Commissie voor l'rivaat- enStrai're-eht"
stapelt Wette-lijko e>n praotische: bezwui-e'ii te-ge-n
wat ele Hegeering ha.ar he-e-l't ve>orgelogd e>p elkaar
en viitelt gee'H onke-l woord te-r veTdediging. Deze;
Commissie e>e>k wijst e-r op. dat ele: l'e'ge-i'ring in
deze geen overleg heeft gepleegd nu't lioele>n, elie de
praktijk van lie't verzekeringsbe-drijt' kennen, zij
stelt vast, dat de: ontwerper elus ele practischo
gevolgen, zijne-r re-geling liie't heeft ove'rzien e'ii
vraagt, waarom ele; MinisteT niet ve>e>ra,f zijn lie'ht
heeft opgestoken bij he-n, die; ele: materie' uit
ervaring keniie-ii.
Vrij vertaald belookeiit deze aanhe'f van he't V.V..
elat hier oen onbe:veie'gde: gebre-kkig Werk he-e-l't
geleverd, oen, elie zijn gemis aan bevoegdheid zeil'
niet inzag, juist omdat hij ele /.aak nie-t kenele.
Kn zie-hie-r, dunkt mij, ele grondl'emt in ele
voeirberoiiling van e>n/.e' we'tgeving: de; wi'tte'ii worele'ii
emt wen'peii "' de miliist e-rieeli' de'pail i'lUent en tliiin'
ambtenaivn, aan wie de. Minister zulk e'en taak
opdraagt. ~<»nl<'>- waa.rborg elat y.oo'n ambtenaar e!e
mate-rie: eloeir en eleieir ke'iii. Dal elit bij die>n ambt
enaar he'l ge-val zou zijn, mag van hein niet- (ste-e-eis!
wore!e-n ve-rwae-lit. Doch dan behoort me-n ook dien
arbe-iel nie-.t van lie-m te ve-rlange-n. Die- gremdl'out
verklaart ten volle' e-ene preie-ve van we-1 geving als
ele: nieuwe- re'ge-ling van ele' na.amloo/e ve-imoe.lseÉha.p,
te'il veillo ook het lïase-o van ele- thans ve>eirge:elra,ge-ne;
..ve-iTeke-niiig" in zake: we-llelijke aansprake-üjkhe-id.
Heit is in ele-x.e: e-n aneb-re: gi-valle-n te voe'le-n en te
tasten, elat ele' man. elie hie-r aan het werk was.
Wellicht is e'on zeer kunelig jurist, maar niet is
iemand, elie', met ele: praktijk van ele: aange-le-ge-nhe-iel
ve'i'tl'e)uwel, ele: prdct'iNclit opleissing weet te; vinden.
Daare>ver later.
Donderdar/ 15 Maart
T N ele laatste elagon was de aandacht ter beurze
in hejeifelzaak geconcentreerd op rubber
waarden, die een gevoelige daling hadden te
registreeren. Was reeds geruimen tijd sedert de
aankondiging van de plannen der Engelschc re
geering om een onderzoek in te: stollen naar de
effectiviteit van het >StovenHori-rostrictio-schema
de stemming voe>r hot product e;n daai-mi;de voor
de: aandeden in i-ubber-cultuuremde-rrieiiiingon
tamelijk flauw, waai'eleior ele: koe-rs van hot
hoofdfemels eij) on/.e' locale: markt enkele tientallen
pore'e:nte'i) inzakte; toen ele:/.e; we-e-k pleitseliiig de;
lionetciisehe- rubbe:rne>te-e-ruig le-.rugliop teit beneden
l shilling ble-ek ele: psyeholeigische elre-mpe'l
ove-rschre-eh-n, en al kern me-n hie-r te: beurzo ne>g niet
van een paniokstommingiiirubberwaai'denspi-oken,
toch had ele:. rubborho(;k het hard te: verduren.
Inmiddels he<;ft ele; lihigelsehe regeering toegezegd
het e>nelerze>ek te zulle:ii bespoedigen eim de:
nadeeligo werking van. ele heorschonde onzekerheid
zoe> sne-I me>gelijk te koeren. De Londeiische
rubberhandelaren zijn vrijwel unaniem van opvatting
elat de elaling van het prijsniveau sterker is dan.
zelfs afschaffing van het schema zou rechtvaar
digen, en elat de: Amerikaansche handolare.i van ele
onzekere; positie gebruik maken om elex>r
baissevorkoopon ele markt te drukkon. waartegen dezo
onder de; gegeve:n omstandigheden, niet bestand is
gebleken. Intusscheti wordt ze>owel te Londen als in
Malakka e:n ('eylem heit voor e-n tegen de:r restrictie
van alle kanten bekeken. De e>pinie;s le>e>pe:n
natuui'lijk sterk uiteen, doch een betrekkelijk krachtige:
strooming schijnt afschaffing te weiischen te'nzij
overeenstemming we>relt be-re:ikt met ele:
Nedorlaiidsch Indische rubberpre>duconton. De'ze; laat«ten
hebben e>p ele; onlangs te 's (ii-avenhago gohoudon
bije-enkeimst e:e-n studiecommissie terzake ingesteld,
zewelat me:n e>p het resultaat eler bespreking ne>g
niet kan ve>oruit loop(;ti. Maar do voorloopige
indruk is we-1 elat me:ii aan pi'oductiebe{)orkonde
maatre-gde-n in ge'on geval me:ele:we'i'king zal willen
ve:rle:e'ne'n. Ye-e-l \'e:reler ela.n e-e-n plat emische:
ge:7ie-ge:nhe-ielsbet uiging 1 e'gene>veT de: kïi<;else'he; growe:rs is
hi-t niet- ge'kome:n, doem we,-l mag me-n aannemen
dat e'en yoorste'1 te»t sa7nemwe'rking iu ele:
ve'rke>e>pspeililie'k me:t ele' buite-nlandsclio preieliioenten. hier in
goe'ele a,a,rele zou \*a!le'n. lle>e:\\e-l Ji"t natuurlijk ele:
vraag is e>f me-n e)p eli'ii duur tot ove:re'i:nste-mming
zal kunnen komen, behoeft me-n 7Üe:t a jirioi-i aan
he't sue-ces van eve:iit ue-e-le; einelerhaneielingen te;
tw!jfe:le-n. \ e,-e-l minile-r a,h hans ela.n men elat \'ete»i'
e-nke-le' tientallen jaren nog 7.on kunne-n eieieüi. teien
ele: .Mane'he-stei'-gee-st nog ve-el jiieer o\ er d<:
haneh'js- en bedri)l's\\ e-relel va.arelig \\'a.s. e-n
])i'ijsreg(;le-nele eivcre-e-rikonisten iiage-neie-g ste-e-els liinnen
nationale' gren/e-n be-perkt ble'\'e'n. De- iele'e: eirn
te-ge-iie)Ve:i- ele geve-d-gesynelice-e-rele; Ainejrikaji,nsehe:
keiopeTS e-en kriie-htig ge'organisi-erel
\'e:i'ke)e)|)apparaat te iie-zitle-n is alles/.ins etvei-we-ging waa,rel.
Toe-h is he-t, ele: vraag of me-n langs elen wog van
simpele- internationale. :ü'sur;uik, zenulor eenige:
wotsre:ge-ling, e'en ne)e'ine'iiswa.;ii-el re-sultaai; zal
bereiken, \\'e'l be'staan te>t nu ten- in zeer vele
industrieën, inte'i-n.-itionale' agi'e-e-ine-iits, ele)di eleze:
gaan bijna» stee.-el.s gepaard aan oenitingcntoeruiig
van ele-n afzet, e'ii elaarde)e'|- inelire-ct aan J r
diietieboperking. Kn daarte:ge-n zal mem juist waarschijn
lijk eip te-goiistanel bij do Inelische- producenten
stuiten. Me'n zou langs elen we-g van
voor]-:ia,el\'eirjning e'n. -alstooting luituurhjk oetk e'e'ii eiplossiiig
kunnen \"inele'ii; e'e'ti aianlokke'h|k voeirbe-e-lil heeft
nie-n te: elie:ti a.an7.ien in ele- Hraj/jÜHansehe:
ke)ft'ie:va,lorisat ie-, ma-a,!- elaar he:eft nieti Ie eloe-n met' ee'n
\\'e't t i'lijke i'e'geliiii; ! linnen ele grenzen van i -en lanel.
l1'11 in ele- laat si e- ja.re-n weirelt ze-lfs aan he-l duurzame;
sne'i'es \";MI. elat s\>.|eem eloiir \ele-n get \\'ijfe:iel. is
el- e-en langdurig < >vei'M-hot \'a.n pivielue-tie e)\'e-r
ve-rbi'iiik - -- he-tge-i-n \ele-n in eie-n rubhe-rluindel
nie-t aannemen - - dan /.al e-en \ erkooporgajiis.-it
iezemde-r preieliie-t ie'ihki'iiiiping' '>|) elen eluur weinig
kunne-n uil we-rke-n : is ele- peisit ie- van eh- i'iiljbe-i'inarkt
in iiool'.l/.aak teie te si'hrij\cn aan manipulatie;
van. do krachtige Ame-rikaanse-lie- koopers. elan zal
i-e-n g(-ii)eense'hap])elijkc' actie: \ a.n \"e-rkoo|>e:rs/.ijele:
a.llil'ht ee'lliu,- i'ffe-i't sol te-e-re-n. lleiewe'l Jllell sle'e'els
re'ke'iiing za-1 mocle'ii lumeleii niet de nauwelijks te:
re:gu!e:e-re-n beve)lUiiigsriibbe-rhanele-l eML ele'ii
smokkolhanelel, elie he't iMigelsche: selie-ina zeio /.eer heeft
dwars gozote-n.
U. K.