Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 MAART 1928
No. 2650
Omslag of reservevorming
door C. A. KLAASSE
p BN lezer heeft de vraag tot mij
gericht of ik naar aanleiding van
mijn artikel over belegging van
Rijksfondsen, niet een beschouwing kon
wijden aan de vraag of fondsvorming
voor de sociale verzekering eigenlijk
wel gewenscht is.
Reeds voordat mij zijn vraag be
reikte had ik over dat interessante
onderwerp een artikel in de pen. Ook
ik meende dat deze tweede helft van
het rijksverzekeringsprobleem niet
onbeschouwd mocht blijven. Maar
waar*om dan deze vraag over de al-dan
met-wenschelijkheid der fondsvorming
niet het eerst onder de loupe genomen,
zult Gij vragen.
Het is toch niet logisch, een preala
bele kwestie achteraf te bekijken,
nadat een secundaire ampel werd
besproken. Bedenk echter, lezer, dat
zoo al theoretisch de principieele
vraag of fondsvorming voor sociale
verzekeringsplichten gewenscht is, pri
mair geacht moet worden, en de
belegging van het eventueel te schep
pen fonds secundair, practisch genoeg
zame aanleiding bestaat om die
belegging het eerst te bekijken. Dat
beleggingsvraagstuk toch doet zich
aan alle rijksfondsen voor, ook aan die
welke niets met de sociale verzekering
hebben uit te staan, als b.v. de
Rijkspoetapaarbank, de Postcheque en
Girodienst en Pensioenfondsen, die
uit hoofde van hun karakter de ver
plichtingen tegenover de verzekerden
dienen te voldoen uit een te dien
einde te vormen fonds. En ten slotte
bestaat ook onder de vigeur van de
invaliditeitswet reeds een fonds van
nagenoeg ? 200 millioen. Het vermogen
is nu eenmaal vergaard en het vraag
stuk der belegging vraagt dus om
oplossing. Genoeg om te motiveeren
waarom ik dit probleem het eerst
aan de orde stelde, waarbij dan nog
komt dat de conversie per l April a.s.
van de 6 pCt. Staatsleening 1923 B
een directe aanleiding vormde om
het onderwerp te entameeren.
Aan belangstelling en polemiek over
dit onderwerp heeft het derhalve in
den laatsten tijd niet ontbroken. En
geen wonder; niet alleen uit
sociaaleconomisch oogpunt is het vraagstuk
intressant, ook voor den belasting
betaler heeft het belang. Bij hand
having van het geldende systeem van
fondsvorming zal gedurende een
zeventigtal jaren de schatkist uit de
belastinggelden een bedrag van onge
veer /13£ millioen moeten putten
om het fonds te suppleeren. Niet
alleen den theoreticus geeft dus het
probleem stof tot bespiegeling, doch
ook politieke munt is daaruit te slaan.
Laat ons de kwestie eens zuiver en
eenvoudig stellen. De principes, waar
op het stelsel van de wet is gebaseerd,
en waarvan ook de meerderheid der
Commissie-van Vuuren is uitgegaan,
zijn ontleend aan het private ver
zekeringsbedrijf. Het spreekt toch
wel vanzelf dat een particuliere
verzekerings-maatschappij die verplich
tingen jegens verzekerden op zich
heeft genomen, te dien einde een
kapitaalfonds moet vormen. Indien
Gij een lijfrentepolis afsluit en jaar
lijks een premie stort dan verwacht Gij
toch dat TJw verzekering-maatschappij
die premie belegt, om II uit het aldus
te vormen kapitaaltje te zijner tijd Uw
lijfrente uit te betalen. Zoodra echter
de Staat bij de wet een aanspraak op
uitkeering voor een bepaalde bevol
kingscategorie schept kan men, indien
dit wenschelijk wordt geacht, afwijken
van dit principe dat alpha en omega
voor den privaten verzekeraar
beteekent. De Staat toch kan uit Uw
belastinggelden putten indien het
voor de op elk oogenblik rentetrekken
de verzekerden gevormde fonds niet
toereikend is of zelfs berhaupt voor
hen geen fonds is gevormd. Wat voor
den particulieren verzekeraar
bankroetierspolitiek zou zijn, is voor den
Staat financieel toelaatbaar, en mis
schien zelfs wenschelijk.
Economisch is een adaequate ver
deeling van de lasten der verzekering
over het heden en de toekomst een
vereischte. Zulk een juiste verdeeling
is afhankelijk Van de vraag, of men
bij het invoeren van de sociale ver
zekering bepaalt dat deze slechts zal
gelden voor de op dat tijdstip nog
werkende generatie, dan wel of de
oudere generatie dadelijk zal aan
vangen rente te trekken. In het
laatste geval, dat het meest voor de
hand ligt en met een beperking ten
aanzien van de renteaanspraak ook
ten onzent is toegepast zal da
produceerende generatie reeds dade
lijk de verzekeringsuitkeeringen der
ouden van dagen gaan dekken, hetzij
door een te dien einde geheven omslag
of via de belasting. Nu ware het toch
een verdubbeling van de
verzekeringslast voor de ten tijde van de invoering
van het systeem levende generatie,
indien deze ook voor haar eigen
verzekering moet zorg dragen en daar
voor premie storten. Laat het toe
komstige geslacht haar
pensioenuitkeering maar bekostigen. Ik zeide het
reeds: de oplossing ligt voor het
grijpen en is naief. En toch is het de
vraag of zij de economische wensche
lijkheid niet sterk benadert.
Welke zijn nu de argumenten van
de fondsvormers"? Het zwaartepunt
van hun betoog ligt in het feit dat een
fonds rente afwerpt en dat de premie
dan aanzienlijk lager kan zijn dan
ingeval het omslagsysteem wordt
toegepast. Toegegeven moet worden
dat het verschil zeer belangrijk is.
Indien na een 75-tal jaren de
evenwichtstoestand is bereikt, zal jaarlijks
ruim ? 125 millioen moeten worden
uitgekeerd. Wordt een fonds gevormd
dan zal omstreeks ? 85 millioen uit
rente kunnen worden bestreden. In
dien wij daarentegen de fondsvorming
achterwege zouden laten dan zou ons
nageslacht instede van ongeveer ? 40
millioen premiën voor zichzelf te
betalen ? 125 millioen omslag voor
alimentatie van de alsdan in leven
zijnde rentetrekkende generatie moe
ten opbrengen. Vormen wij nu een
fonds dan wordt derhalve het nage
slacht aanzienlijk ontlast. Maar om
het nageslacht dat voordeel te be
zorgen moeten wij een dubbele last
dragen en dat in een periode die toch
reeds het juk der crisislasten heeft
te torsen. Ik wijs er ook nog op,
dat de redeneering der fondsvormers,
slechts ten deele opgaat. Neemt men
aan dat, indien geen fonds werd
gevormd, door de thans produceerende
generatie besparingen zouden worden
gekweekt ter hoogte van de nu opge
brachte premiën, dan zou, maat
schappelijk gezien, de toestand niet
veranderen. Het fonds zou toch
worden gevormd en / 85 millioen
rente afwerpen, maar in handen
blijven van de spaarders zelve en niet
worden aangewend ten bate van de
toekomstige belastingbetalers. Ik wil
echter niet de voorstanders der fonds
vorming gaarne aannemen dat de
ZILVER
TOILETGARNITUUR
-5 DËELIG
s-\
c/-^SPIJER
JUWELIERS KALVER5TR.222 A'DAM
PLAATS 5 DEM MAAG
Kunstzaal WILLEM BROK
HILVERSUM
Tentoonstelling van
Schilderijen - Aquarellen en
Teekeningen door
HERMAN KRUIJDER
DAGELIJKS TOT 31 MAART
Entree 25 cents. leden vrij.
JAEGER
Ondergoederen
In div. kwaliteiten
Zuiver Wol
Half
Gemengde
Firma KRÖNER
Nieuwcndijk 167, Amsterdam
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 2.75 per kwartaal of f
10.per jaar bij vooruitbetaling
W. H. POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 -:- Telefoon 29850
* ^
Begrafenissen - Transporten - Crematies
STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS
Rapenburg 14
AMSTERDAM ~ Tel. 42662
MARMERWERKEN
(ynd
Jfi.
er den
jpeciale aanbieding JlaapRamers.
(Jlmsterc/am - den (Jiaac/
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Kinderbadkuipen Badtafels Baby bascules
-?Linnenmandcn
BOUWT IN HET KINHEIMPARK
te Bloemendaal en in het Oranjepark te Overveen, gelegen in de onmiddellijke
?abijheid van Haarlem. Nieuwe Zeeweg door de duinen naar Zandvoort «n
?aa de electrische tram
Buiten het door Haarlem geannexeerde gebied. Lage belasting.
Kaarten en inlichtingen op aanvrage kosteloos verkrijgbaar
Binneniandsche Exploitatie Maatschappij van Onroerende
Goederen te Bloemendaal, Tepenlaan 2 (Telefoon 22504).
besparing bij verandering van hot
premiestelsel aanzienlijk minder zou
zijn. Tenslotte is ook ten aanzien van
<lit punt polemiek ontstaan, /oo hooft
Professor Limperg stelling genomen
togen de veelverbreide opvatting dat
kapitaalvorming porst' toegejuicht
moot worden on de
consumptiemogelijkheid voor do toekomst daardoor
duurzaam wordt vergroot. Wellicht
ware een compromis <o boreiken. V
ooido opvatting van de ..fondsvormers"
spreekt m.i. dat do samenstelling dei
bevolking in do naaste toekomst zich
/.al wijzigon ten gunste van de ouder)
van dagen 011 reiitetrekkendon.