Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 MAART 1928
No. 2651
Gewrichtsrfaeumatiek in ons Onderwijs
door Dr. H. E. GREVE
De aansluiting tusschen lagere en
middelbare school
C INDS jaar en dag is er op de plek, waar het
middelbaar en gymnasiaal onderwijs het lager
behoorde op te vangen, mér wrijving en daarmee
gepaard gaand geluid dan in een geruischloos
werkende machinerie wenschelijk is. Of het ligt
aan de constructie der deelen of aan de olieïng:
een feit is, dat er iets van ernstige» aard hapert
in de zoogezegde aansluiting" beider
onderdeelen van ons onderwijssysteem. Wie als ouder
zijnde" met het bloed van zijn bloed, vleesch van
zijn vleesch, hersens van zijn hersens" ooit de
beslissing heeft moeten afwachten of de brug
tusschen den lagoren" en den hoogeren" wal de
deugden van het wicht wel zou kunnen dragen hij
heeft de waarheid aan den geeste gevoeld, dat alle
overgang in een nieuw levensstadium gepaard
gaat met veel ongemak en pijn. Vorige geslachten
schijnen niet beter te hebben geweten, dan dat een
toelatingsexamen Gymnasium of II.B.S. een groei
verschijnsel der jeugd was. De jeugd schoen met de
examenoperatie vertrouwd en opgegroeid met de
onafwendbaarheid ervan; ongeveer gelijk de paling
met het villen. Het toelatingsexamen was een soort
rite, die de puberteitsprerogatieven opende voor de
lieve jeugd, ongeveer als bij negers, indianen,
australiërs en dergelijke cultuurrealisten op on
zachtzinnige wijze het ,,O Jeugd, Vaarwel !"
pleegt te worden ingeprent.
In dat relatief nog jonge, dus bai-baarsehe
stadium functioneerde de aansluiting" verre van
pijnloos voor de gradiënten ten Parnassus, doch
overigens geruischloos. Maar bij het langereu tijd
functioneeren van een machine blijken altijd weer
de aansluitings-, de wrijvings-, de
krachtoverbrengingspunten de kritiekste plekken te zijn.
Daar is de slijtage en de kans op bijgeluiden altijd
het grootst. Bij het ouder, en wijzer, worden hapert
het de menschelijke machine ook al mede het eerst
en het ergst inde gewrichten en geledingen. Zelfs de
volmaakte werktuigbouwkunst, die de functies en
transmissies in onze lichamen berekende en uit
voerde, geeft geen onbeperkte garantie tegen
gewrichtsrheumatiek.
En zoo kwam de tijd, dat ook de aansluiting"
in het onderwijsmechanisme rheumatische ge
wrichtseuvelen begon te vertoonen en dat bege
leidende knerpingen en knersingen symptomatisch
begonnen te waarschuwen. Dat een en ander
samenviel met den dageraad-voor-allen der mo
derne pedagogiek behoeft geen uitvoerige toe
lichting. Vragen als de volgende werden gesteld:
Waarom jeugdige knapen en meisjes op de
barbaarsche rite afgericht, juist zoo tegen den
leeftijd dat geest en lichaam beter door het ver
mijden van emoties bijeen gehouden worden?
Waartoe de examenpoort elk jaar opnieuw opge
richt, waarvan de opening bij het naderen van den
examendag steeds meer de afmetingen schijnt te
naderen van het oog der naald? Waarvoor jonge
kinderen gedrongen tot een concentratie, waar
zelfs ouderen tot in hun droomen onder kunnen
lijden, hun leven lang?
Gelijk bekend, is het examen toen grootendeels
ook uit de aansluitingsmechaniek gelicht. In
hoofdzaak bleef het toelatingsexamen alleen voor
die gevallen bestaan, waarin het hoofd der lagere
school geen verklaring aandurfde, dat uit den
goeden leerling der lagere-, ook een potentieel goed
leerling der middelbare school beloofde te groeien,
maar de ouders desondanks het risico van het
examen wél op zich durfden nemen.
PIANO'S-ORGEL
TELEp:1305i
Menigeen in den lande heeft zich over deze
welgemeende maar toch riskante humaniteit
verheugd. Maar. of een zóó integreerend orgaan in
de aansluitings"-mechaniek als het examen altijd
bedoeld en geweest was, daaruit gelicht kon worden
zonder verandering of versterking aan de lagere"
en de middelbare" machine-onderdeelen: die
practische vraag is bij do goedbedoelde amputatie
niet gesteld, althans niet opgelost. Wie uit een
machinerie! een niet bevredigend maar belangrijk
onderdeel verwijdert, dient in de plaats daarvan
niet alleen een nieuw, beter functioneerend onder
deel te stellen, maar ook te berekenen of de andere
onderdeeion der machine die mutatie ook kunnen
velen. En dat dit bij het afschaffen van het toe
latingsexamen verzuimd werd, leerde do ervaring
reeds na enkele jaren.
(Zoo juist is in de Gids-aflevcring van Maart een
belangrijk artikel van de hand van Dr.
AalbersHamaker verschenen, waarin vrijwel volledig de
bezwaren van ouders, van hoogloeraren, van
onderwijsmenschen ten opzichte van het middel
baar onderwijs gesystematiseerd worden voorge
dragen. Wij zullen niet trachten een resumévan dat
artikel te geven, maar alleen de lozing ervan aan
bevelen en ons bepalen tot de bezwaren uit
middelbaar-onderwijs-kringeii.)
Lag het aan de te vaak lichtvaardig afgegeven,
te weinig met het middelbare onderwijs rekening
houdende attesten der lagere-schoolhoofden? Lag
het aan do woekerende weelderigheid oener, aan de
vreezo der examina gespeende jeugd? Lag het aan
een toegeeflijker, tecrhartiger,
onverantwoordelijker, onverschilliger geworden ouders-generatie?
Lag het aan do hoog-conjunctuur der democratie.
welke kinderen ter II.IJ.S. en Gymnasium pons
soerde zonder dat altijd het milieu" die be
vordering kon bijhouden? Lag het aan de
nivelleering" der school; aan de afschaffing van het
fransch als leervak op de lagere school? Lag het
aan het tijdperk van nieuwe pedagogische experi
menten en de daarmede wankel er geworden
verzokerdheid van discipline en traditie? Laat ons
hier aan al die mogelijke oorzaken elk een eerlijke
kans gunnen, on alleen maar de, moraal tier
historie trokken: dat van een gegeven oogenblik ai',
het middelbare en hot voorbereidend hoogere
onderwijs do ontwrichting aan zijn kant van de
aansluiting" begon te voelen. Klaarblijkelijk
geraakte het deel der machine aan die zijde van
de aansluiting overbelast, omdat te voel ongesor
teerd en ongeprcpareerd ruw-matoriaal ter verdere
verwerking word doorgezonden.
Opnieuw dus, na eenige jaren van betrekkelijke
voldoening en afwachten, bijgeluiden in do ge
wrichten tusschen het lager- en het middelbaar
onderwijs. Bijgeluiden, waaruit ook ontevredenheid
der ouders over de resultaten van het middelbaar
onderwijs sprak; maar waaruit al spoedig deze
grondtoon naar boven kwam: geef aan de middel
bare school do beslissing terug, wie voor haar
onderwijs wél en wie niet geschikt is. Met andere
woorden: ,,6Ve/ ons Jiet lurlnliiit/se.rnHicii icccr .'"
Voor dien aandrang is het Oiiderwijsininisterie
bezweken. Eind Februari kwam oen Koninklijk
Besluit af, dat in hoofdzaak het toelatingsexamen
herstelt en daarmede de onderwijsmachine met een
ruk terugbrengt in den toestand van vroeger.
Hot middelbaar onderwijs heeft de beslissing der
toelating opnieuw in eigen hand" gekregen: de
lagere school zal opnieuw gedwongen worden het
onderwijs op het examen toe te spitsen; de kinder
tjes zullen opnieuw, te beginnen mot den zomer
1928, de oude rite hebben te ondergaan. Voor
de middelbare school is dit Koninklijk Besluit een
uitkomst omdat het leerplan met een selectie; van
leerlingen uiteraard beter uitvoerbaar moet zijn;
ouders zullen vermoedelijk aan hun kinderen meer
intensief zorg besteed zien; de hoogloesraron zullen
op do universiteiten en hoogeschole^n boter
e>nelerlegde studenten krijgen. (De vraag der
intellectueelc overlading en opelrijverij laten wij opzettelijk
buiten beschouwing: that is an other story!) Maar
of nu dit Koninklijk Besluit do zaak niet al te
simplistisch, al te rauw en eenzijdig oplost? \S ant
OLYMPIADE.
Sportlui beveiligt Uw oogen; gebruikt
onbreekbare brill engl aze n.
JOS. HARTOG.
Hoofdsteeg 17 tel. 3343 Rotterdam.
Nobelstraat 28 tel. 11063 Utrecht.
per slot wni'dt thans opnieuw ele aans-luitin
tusschcn beide onderwijs-macbinedeelen gesti
leii koste van liet levend materiaal, het kind in
vroege puberteitsjaren. Ouk id begrijpt men
bezwaren van een middelbare school, die geham
capt is door een niet te verwerken toevoer van ,?
lief el'Ogeue massa vormende leerlingen, y.ui > k
men moeilijk bewondering voelen voor de ra::
gevers van den Onderwijsminister, die met ui,
beters voor den dag wisten te komen dan r//
botte restauratie der ontwrichte onderwijsiuaclii:
welke ook in mieldelbaar-onderwijski-inuen L
lukkig geen onverdeelde instemming vintll .
Xuwil het toeval, dat bijna gelijktijdig met liet
Koninklijk Besluit het rapport gereed gekoniei-.
is (bij Wolters in druk verschenen) van de in
1921 door den Ilaagscheii Wethouder van
Onelerwijs, Dr. W. W. van dei' Meulen geïnstalleerd i
commissie, welker taak bestond iri de bcst-udcwiiiu
van het .,aansluitings"probleem in zijn geheel, l >it
rapport heeft de groote verdienste, voor de
..aansluiting" van lager en middelbaar onderwijs eei,
nieuwe mogelijkheid te openen op de basis \an
gén toelatingsexamen, onder aanbieding \an
redelijke waarborgen voor voldoend voorbereidi
middelbare leerlinge)! en schepping van een
..verkoers"-instituut tusschen beide takken van i>n>
onderwijs, dat in sta.at is een wederzijds naar elkaai
toewerken te bevorderen. Het wil meerbegaa.fil>
leerlingen der lagere school in twee-,
minderlvgaafdo leerlingen na drie ja.ren (hier komt het \\at
het aantal schooljaren betreft op neer) na In-I
verlaten der -Ie klasse voorbereiden tot het middel
bare, onderwijs. De geschiktheid tot dat oneler\\ij>
worde noch bepaald door de lagere school (atte-i
van het schoolhoofd), noch door de middelbar,
school (toelatingsexamen), maar door een perma
nent o aansluitingsconmiissie", bestaande uit leer
krachten der beide, schooltypen en buiten h -t
schoolonderwijs staande personen: leeken zooud
als vertegenwoordigers der psychotechnische
uvtenschap. Deze commissie bepaalt, de eischen var
het lager onderwijs in de voorbereidende
jaarklassen, houdt daar toezicht op, regelt de vrij
stellingen en. '/.<lover nog iioodig, de examina.
Wij hebben hier klaarblijkelijk met een serieii/,
poging te doen om de knersingen en knerping, n
rondom het kritieke aansluitïiigspunt te
elimineeren. liet, is de vraag niet. of in. onderdeeleii ilil
rapport, geheel uitvoerbaar /.al zijn of eiitvuerliaat
/.al blijken voor het geheele land. .Maar (Ie
sympathieke. weldoende gedachte, die, aan het rapport ten
grondslag ligt. is de/e: laat het kind niet de dupe
«'orden van een belangen-tegenstelling der
lieidigroote onderwijstakken, maar breng de heen,n
\akmenschen samen, laat hen samen aan n tafel
gaan zitten en meng door die vergadering enkel,
deeleii neutrale, stol' heen. Wij gelooven.dat dit d,
kern van het, verdienstelijk werk der l laagsche com
missie-Verdenius is, en wij hopen, dat de stariv.
simplistische lïijksregeling door een aanvullend
Koninklijk Besluit moge worden gevolgd, dat de
mogelijkheid alsnog openhoudt voor locale l
passing van?, althans proefneming met de iu dal
rapport neergelegde beginselen.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER & Co.
M ^ vs DEN HAAG ? ? **
AMSTERDAM - ARNHEM
Verz. van Tentoonstellinggoederen