Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 MAART 1928
No..265t
Dramatische kroniek
door TOP NAEFF
Grand Theatres Ben moeder,
Cor Hermos
door
p EN tooneelstuk, ak ware er geen kouwtje van
A"*oorlog en revolutie aan de lucht geweest;
een nederig saluut aan Heyennans, van wien de
auteur veel, zoo niet alles, heeft geleerd; een
een'voudige poging znenschen te confronteeren met
de groote machten van leven en dood, die bewees,
dat bij al wat er om diverse kunstbeginselen wordt
afgebroken, eenige elementaire gevoelens blijven,
waarop wij van nature reageeren; en last not
least: een mooi gegeven. Mooi" niet in den zin
van ethisch of aesthetisch, maar mooi, omdat het
zijn oorsprong vindt in een innerlijke gewaar
wording, niet in een verzinsel, omdat het wijd om
zich heen grijpt, en, in tegenstelling tot de moderne
beeldenreeksen, de groeikracht in zich draagt voor
een compositie", al is deze compositie dan ook
nog zwak uitgevallen. De Moeder" in dit stuk van
Cor Hermus is een boerenvrouw, die men wat haar
innerlijke verschijning betreft, zóó op den rang
van een vorstin zou kunnen plaatsen, zij is niet:
een toevallige en aan de plaats gebonden moeder
figuur, maar: een gestalte. De trouw, die zij bewijst
aan haar overleden man, aan haar woord, is de
inges-chapen trouw van een mensch aan zichzelf,
haar strijd voor een verloren zaak is vroom, als
de strijd van Gijsbreght voor zijn Aemstelland,
haar nederlaag schoon, omdat zij tot het uiterste,
geloovig aan God, als de bron van haar kracht,
heeft pal gestaan. Zóó althans heeft de schrijver
zijn heldin bedoeld. Het is zijn groote verdienste,
dat hij in aanleg een dergelijke gestalte heeft
kunnen scheppen, en aan mevrouw de Boer-van
Rijk, aan wie hij Een moeder" opdroeg, een
schema heeft kunnen bieden, haar talent waardig.
Nol Verhoeven, een welgestelde boer, bezitter
van De drie eiken", bekent op zijn sterfbed aan
zijn vrouw, dat het hem de laatste jaren slecht is
gegaan, zoodat hij haar en de volwassen kinderen
het goed met hypotheek belast en met schulden
bezwaard moet achterlaten.
Hij vraagt van haar de belofte geen kleinigheid
voorwaar en in de praktijk onuitvoerbaar dit
feit voor de menschen, en zelfs voor de kinderen
geheim te willen houden. De vrouw, een gesloten
karakter, oogenschijnlijk koud, want niet tot ge
voelsuiting in staat, maar met een sterk, gaaf
hart, begrijpt en vergeeft, herinnert door den
zwakken man ook aan haar eigen aandeel in zijn
schuld. Was zij niet altijd do hoovaardige en
gevreesde meesteres geweest, wier eerzucht en
heerschzucht allen op zulk een afstand wist te
stellen, dat een vertrouwelijke bekentenis niet
over de lippen wilde? Drong zij niet zelf aan op
dezen, voor eenvoudige boerenmenschen te hoogen
levensstaat? Ik ben altijd bang voor je geweest",
zegt de stervende boer. Het is jammer, dat de
schrijver deze verhouding niet sterker als den onder
grond van het geheele drama heeft gevoeld, en
dat ook de vrouw in de latere bedrijven, waarin
zij zich op haar beleid laat voorstaan, vergeten
schijnt te hebben wat zij niettemin misdeed.
Intusschen: zij ontkent niet, en zij belooft, opdat
hij in vrede zal kunnen sterven, onbewust van den
bovenmenschelijken last dien hij haar op de
schouders heeft gelegd.
Dit is het voorspel. Het had ook het karakter
van een voorspel moeten hebben, niet zulk een
langgerekt, hier luguber, daar grotesk bedrijf
mogen zijn.
Het eigenlijke stuk houdt dan de vraag in hoe de
weduwe haar belofte nakomt, en toont ons, hoe zij,
stil en fier naar haar aard, de nagedachtenis van
den vader tegenover de kinderen verdedigt en
ook hier worden wij aan Badeloch herinnerd
liever de kinderen van zich verwijdert, dan verraad
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA"
SPANJAARD&C2
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
pleegt jegens het verleden en den man, aan wien zij
trouw heeft beloofd.
De tegenpartij kennen wij, het zijn de
ravenkinderen uit Schakels", de vrouwen ook hier
den mannen te erg". Een testament wordt niet
gevonden, zij eischen boedelscheiding. Van den
anderen kant dagen de schuldeischers op, en de
knechts, ten achter met het weekloon, dreigen op
te zullen staan tegen de gevreesde meesteres. Maar
zij houdt stand, met list en beleid, met ijzeren
zelfbeheersching. Op haar hand heeft zij alleen den
zwakzinnigen knecht Domien, die te midden
der verwikkelingen en vijandelijkheden een natuur
lijke zoon van den overleden boer blijkt te zijn,
doch zonder besef van zijn positie in dit huis, ,,de
vrouw", als ware zij zijn moeder, met teederheid
aanhangt. Een oorspronkelijke figuur, deze idioot,
door den auteur zelf zóó gespeeld, dat hij aan
nemelijk bleef als een gevaarlijke, maar ontroerende
waakhond, en zijn primitief zieleleven vol edele
aandriften de minne instincten der kinderen in het
felle licht stelde.
Na het levendige, suggestieve tweede bedrijf,
waarin de schoondochters, opgestookt door een
tante van vaders-zijde, die het met hun moeder
nooit heeft kunnen vinden", de oude vrouw het
vuur aan de schenen leggen, leek het derde bedrijf
den schuiver, die geen Schönherr" is, uit de hand
gevallen. Het werd ons niet recht duidelijk, en de
motieven der vorige bedrijven werkten niet door
naar een ultimatum, een accoord, of een oplossing.
Noch het allengs bezwijkend vertrouwen der
weduwe, noch de profetieën van den idioot: dat
God een wonder zou doen geschieden, schenen ons
gered of vervuld door dien plotseling en te-laat
gevonden hoop effecten, waarmede de knecht
al naar de romantiek van ziehier een millioen,
red u voorloopig" te elfder ure kwam aandragen.
Had de boer deze effecten in vroegere jaren aan
den ongelukkigen bastaard geschonken, en er niet
van durven spreken opzijn sterfbed? Of waren /.o
zooinaar uit een slordig hoekje te voorschijn ge
komen? In elk geval kwamen ze voor God's
wonder" te laat, de oude vrouw, uitgeput op do
wallen harer vesting, had het geheim al prijs moeten
geven. Stervend /.iet zij de onverlaten van kin
deren grabbelen naar den buit, terwijl do idioot
ei' machteloos bij staat. En wij komen et- niet achter
of dit slottooneel nu bedoeld is als het hoogtepunt
der satyre op de menschelijke hebzucht, of dat het
slechts dient om de nederlaag van do weduwe
Verhoeven in een sterk melo-dramatisch kader te
zetten? Bevredigen deed het ons noch van den
eenen, noch van den anderen kant bezien, omdat
er de grootschheid van dit sterven in het harnas"
bij verloren ging.
Uit deze, en meer ongewishedeii. blijkt al mode,
dat de regie bij dit, door den schrijver geleid en
door allen met toewijding en talent vertolkt stuk.
het zwakste punt was. De vertooning' was iiiot
afgestemd. Hoever men uit een artistiek oogpunt
gaan kan, wanneer men net als in het loven",
het tragische on hot komische in schrille tegen
stelling vlak naast elkaar wil zotten, laat zich niet
met een enkol woord bepalen, maar zeker is hot
wol, dat men hier don spelers naar beide richtingen
veel te groote vrijheid had gelaten. Uo vertooning'
zou ongetwijfeld dieperen indruk hebben gemaakt
wanneer tegenover hot strenge, ingetogen spel vau
mevrouw de Boer-van Kijk, een moor homogeen
ensemble had gestaan, do al te persoonlijke uit
vallen van den schrijver door do spelers waren
getemperd. Uit slaat vooral op Charlotte Kohier,
de sterkste speelster van de tegenpartij, die, in den
stijl der groteske voortreffelijk, zich te veel en
naar do caricatuur liet gaan en telkens uit het
milieu drong. In mindere mate ook op Betsy van
Berkel, eveneens kostelijk op zich'/.elve. uuuu*
dikwijls eon gevaar voor hot stuk. Goed in don toon
was Jan Lomaire, do oudste zoon, hij typeerde liet
zuiverst en mot ongewildon humor den gegoeden
boerenstand, waarin het spul speolt. Jan (.'. do
Vos Jr., do student, was daarvoor al te voel aristo
craat, de afstand tusschen hom on do
aohtorbuurtburgcrlijko schoonzuster van. Chavlotto Kohier tu
groot. Coen Hissiuk, als do stervende Nol Ver
hoeven minder gelukkig, typeerde stevig on fijn
eon oud, venijnig boortje, dat zijn gold kwam
opeischon.
Uit de vertolking ook van do kleine rolloii
bleek, hoeveel hot verguisd naturalisme" nog
altijd vóór heeft voor de acteurs, die hierin, althans
op een zekoro school en-traditie mogen steunen 011
eerlijk kunnen geven wat in hen is.
En hoe zich dit oprechte spol dan weer
subliCOR RUYS
als de kapper Roum^gous in hel rroolijke
spel TT'ie van de hecrcn?", waarvan de eerste
vertooning door het yezehchap Ruys?de Bree
met groot succes in het Centraal Theater
werd gegeven
meeren kan. bowoos op enkele hoogtepunten
mevrouw de Boor-van Kijk. waar zij, in de strakke
stilte van haar rol, als kunstenares boven hot
gemiddelde van don avond uit roos.
Galas Karsenty, Vicnt de paraïtre, door
Edouard Bourdet
Do beruchte schrijver van De gevangene'
heeft thans oen alleraardigst blijspel doen
ver-toonen, waarbij wij alleen het voorbehoud
moetenmaken, dat liet dit bovenal, 011 wellicht oen bootje
uitsluitend is voor 0011 bepaald mensehenras,
dat weet waar Abriim deze mosterd haalt. Hol
spoelt namelijk in de cuisine van hot uitgevers
vak en onthult daar zoo 0011 011 ander, waartegen
over men niet al te naïef moet staan om mot
gelaten glimlach: tont comme chez nous" het.
onvermijdelijke te aanvaarden. Nochtans is het
bij ons ook anders." Wij /.weigen in elk geval nog
niet in do litteraire prijzen, verzoekingen al P.
hier aan de kaak worden gesteld, blijven onze
uitgevers tot op zekere hoogte bespaard.
De machtige uitgever Moscat, die in zijn vak
voor niets staat, behalve voor de moeite do boeken,.
die hij uitgeeft en met dichterlijke overtuiging;
aanprijst, min of moor to lozen, werpt op een
oogonblik al zijn invloed in do schaal om te be
letten dat zijn troetelkind, de
romanschrijverMaróchal, van wien hij zot) juist het hoogverraad
moot ontdekken dat hij zijn drie eerstvolgende
romans aan eori anderen uitgever heeft beloofd.
den ..prix Zola", hem toegedacht en al bijna
toegeintrigeerd?de bekroonde" exemplaren
liggen bij stapels gereed inderdaad krijgt. Mot
gevolg, dat oen in den nood opgediept, duister
ambtenaartje, dat ietwat bij ongeluk, zijn vrouw
nam hot initiatief, oen schut'hteron eersteling in
hot licht gaf, bijna tot y.ijii ontsteltenis de prijs
toevalt. Nog dionzolfden avond is hij een beroemt!
en benijd man.
Maar dan . . . . '.' Dan /.akt liet stuk, want na het
meesterlijk geschreven on uitteraard zooi' levendig
eerste bedrijf, was het peil bezwaarlijk to handha
ven, wordt hot van satyre oen eenvoudig blijspel,
en hier on daar wal gerukt. Maar toch nog hooi
onderhoudend, ook uit oen vakoogpunt. Want
waarlijk, geen rustig- burger kan het beseffen wat
een veelvratig monster de litteraire roem is. wolk
een blok aan het been nu voortaan die bekroonde
hoor .Mare Kvenos moet met-sleepen, on in hoe
wroedo verplichtingen een inensoh jegens y.ioh/.elt
geraakt, wanneer liet toeval of noodlot hem een
maal boven zijn krachten hoeft aangeslagen.