Historisch Archief 1877-1940
10
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 -MAART 1928
No. 2652
Muziek in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
Bioscopy
u 11 m a e's B e r I i
De profane Bach
A an een uitstekend idee van Mevrouw
Noordewier-Beddingius, verwerkelijkt op het tweede
concert van het Concertgebouw-sextet, danken wij
de kennismaking met een drietal stukken uit
Bach's z.g. wereldlijke cantates, een recitatief en
aria uit de Jagd-cantate, een aria uit den wedstrijd
tusschen Phoebus en Pau (de Momus-aria) en een
fragment uit de Koffie-cantate. Om Bach, die tot
monumentaliteit opgeblazen langzamerhand geheel
ontmenschelijkt voor ons was. eens te hooren als
een eenvoudig, kinderlijk en goedmoedig schertser,
geven wij gaarne vele lange stukken uit de kerke
lijke cantaten cadeau.. Niemand schijnt te mogen
aannemen, dat de zeeën bestelwerk, die Bach in
kerkelijke dienst had af te leveren, ook wel eena
niet allemaal even belangrijk, geïnspireerd of
waarlijk verheven zouden kunnen wezen en vaak de
droogheid van maakwerk verraden. Ongetwijfeld
is er veel prachtigs onder maar onder dat andere
bestelwerk, de wereldlijke cantates, voor academi
sche feesten, huwelijken en vorstelijke genoegens
is ook veel prachtigs. Het publiek tenminste was
verrast en bekoord door de twee lustig blazende
jachthoorntjes en de wervelende cembalo-passage,
die de wind moest uniteeren en het sentimenteel
gekweel van op koffie-beluste juffertjes en niet het
minst ook door de uitstekend in stijl blijvende,
nergens te grappig" wordende voordracht van
Mevrouw Noordewier.
25-jarig jubileum van Schmuller
De gelegenheid om Alexander Schmuller eens op
grootscheepsche wijze te huldigen is door het
publiek, dat dezen violist, die sinds 1914 een
deionzen is geworden, bemint, gretig aangegrepen.
Men maakte verleden Donderdagavond van zijn
optreden in het Concertgebouw voor hem een
feest en hij zelf, Schmuller, maakte van zijn op
treden voor ons een feest: zoo prachtig en edel
hoorden wij hem nog maar zelden spelen; de
ovaties na zijn spel konden niet oprechter, niet
spontaner wezen !
Schmuller is een figuur op zichzelf en alles
behalve een cliché-figuur. Bij zijn eerste optreden
op ons podium, zooveel jaren alweer geleden, riep
zijn wat opvallende verschijning suggesties op,
die ons den naam Paganini deden noemen. Spoedig
ontpopte hij zich als een eenvoudig en warm
voelend mensch, maar als kunstenaar streng voor
zichzelf en anderen. Hij is nooit op zoek geweest
naar het uiterlijke succes, steeds ernstig vervuld
van een streven om ons over de muziek der meesteis
in te lichten en bij voorkeur minder bekende of niet
gespeelde werken onder onze aandacht te brengen.
Hij dorst veel aan, dat een succes-violist nooit zou
hebben gespeeld.
Op zijn jubileum-avond gaf zijn programma
daarvan weer een eigenaardig blijk: hij speelde
het e-dur vioolconcert van Bach, vooral prachtig
en innig het adagio en daarna het vioolconcert
van Hindemith, welk laatste werk hij verleden
jaar bij ons introduceerde. Men moet Schmuller
wezen om zulk een programma aan te durven
en op een officiëele avond, als die van zijn
25-jarig jubileum van zijn violisten-loopbaan (hij
rekent zijn optreden als 10-jarige niet mee !)
zelfs nog uitsluitend pionier der muziek zijn.
Maar men moet ook Schmuller wezen om met
dit programma, met deze muziek spontaan
bij het publiek te kunnen triomfeeren, met een
? vreemd en ongewoon klinkend werk als dat van
DIT
Greatest
Artists
MERK
Finest
Recording
18 EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22 A OEN HAAO
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding.
Tuschinsky
T~~\ IE Syinphonie einer Grosz-Stadt" kan ik
5) niet bespreken als het verblijdende practische
resultaat der in de absolute film verkondigde theo
rieën maar slechts als een fa/.e in het stage ver
eenvoudigingsproces, dat de film reeds jaren door
maakt. Het persoonlijke gebeuren het ^.ver
haaltje" is hier reeds uitgeschakeld: de sensatie
komt tot ons via het sentiment van den cineast.
Het is dit sentiment, dat de nuchterste realiteit
weergeeft, maar zoo geordend, dat zij uitdrukking
tracht te zijn van een emotie, d.w.z. kunst. In
zooverre is Berlin" een pendant van Uien que les
heures" en tot op zekere hoogte van M
nilmontant" wat zwaarder, degelijker, maar ook
wat troebeler en minder transparant dan de
Fransche werken: een doorploeterd olieverfschil
derij naast een paar charmante aquarellen.
De sensatie, die ons door deze film bereikt, is
er een van angst en wanhoop. Het is de verbijste
ring en de ontzetting, die iedere kunstenaarsnatuur
overweldigt, wanneer zij zich voelt opgenomen
in het infernale tempo van dezen tijd. Het is de
noodkreet van den menschelijken Zauberlehrling".
worstelend om de krachten, welke hij zelf opriep,
meeater te worden. Het is tenslotte de oude, tra
gische, prachtige strijd tusschen mensch en materie.
Tegen de benaming ,,8ymphonie einer
Groszstadt" heb ik echter al aanstonds bezwaar. Een
symphonie, in de muzikaal-gangbare beteekenis
is een samenklank, bewust opgeroepen, bewust
voortgezet, bewust geëindigd. Een artistiek geheel
alzoo, dat eindigt omdat het moet eindigen. Hiervan
nu is, evenmin als bij Rutmann's vroegere opera"
sprake. Het werk eindigt, omdat er in gecoupeerd
is omdat het materiaal te duur was omdat
de toeschouwer anders te moe zou worden
omdat de stof was uitgeput.... het eindigt om
al wat gij wilt, maar niet om de eenig artistiek
aanvaardbare reden: de compositaire noodzaak!
Dit is mijn eerste bezwaar mijn tweede geldt
de structuur. Deze symphonie (ik houd er aan vast:
de vergelijking is door Kuttmann zelf aangegeven)
vertoont alleen dynamische en rhythmische nuan
cen in de eerste twee acten. Daarna holt zij voort in
n tempo, in n zelfde daverend geweld vier
acten lang, tot zij plotseling, zonder innerlijke
noodzaak (zie boven) in de stilte uiteenspat. Stelt, u
eens voor. een werkelijk symphonisch werk, dat
na een prachtigen risoluto-inzet (de trein-aankomst)
en een breed andante lamentoso (liet ontwaken
der stad) overgaat in een hamerend en fortissimo
.,presto furioso", dat de heele symphonie voort
duurt. Het verbijstert het versuft en de zoo
moeizaam verkregen spanning verslapt en dreigt
over te gaan in een duldeloos verlangen naar het
einde. Vergelijk daarmee eens de juist aangebrachte
ritardandi en i'ermates. de zilvergrijze, teedere
accenten in Cavalcanti's Parijsche poëem !
Dit zijn voor mijn gevoel de voornaamste fouten
en het zijn kapitale fouten. Maar daar staan
tegenover kwaliteiten, die Berlin" tot een der
belangrijkste werken maken van den laatsten tijd.
Daar is in de eerste plaats, gelijk ik reeds zei, de
geniale inzet. De treinreis met haar prachtig
crescendo en stringendo do obsedeerende poly
fonie van motieven, die; al duidelijker en
beklemm'jnder de nadering der metropolis doet gevoelen
het schitterend gevonden idee van het woont
Berlin", dat op de lens schijnt toe te snellen en u
met een ruk in den groot-stadsbaaierd slingert....
het is alles volmaakt van stemming en
atmosfeeren bereikt met volkomen logische middelen, zonder
subjectief (d.i. foutief) ingrijpen van den auteur.
Het ontwaken der stad is, met al zijn
remiuisceusen aan Cavalcanti en Kirsanoff, meesterlijk. Die
reminiscensen zijn trouwens zeer betrekkelijk en.
volkomen aanvaardbaar, want de cineast bereikt
een absoluut persoonlijke sensatie, scherp onder
scheiden van de tragische berusting in ..Uien que
les heures" en den fijnen stillen weemoed i u.
Ménilmontant". Het ontwaken der stad reflec
teert zich in de psyche van dezen kunstenaar al*;
een kille, starre angst een fataal voorvoelen
van wat komen gaat: de hel der mechanische
maatschappij, waarin de mensch ronddoolt, rade
loos als een verdoemde ziel in de buitenste Duister
nis. In een voortreffelijke, doordringende obser
vatie (m.i. superieur aan die van Cavalcanti) geven
de voorbijglijdende beelden de troostelooze
stad-inde- prille-ochtenduren. De ellende van een voorstad
straat, verlaten, doodsch, afgrijselijk met niets dart
de macabere dans van een waaiend stuk papier
de grijze, spookachtige huizengebergten de
duistere, stille rivier en boven dit alles de
kleurlooze nachthemel, huiverend bij het eerste kille
ochtendgloren. . . . het is alles onzegbaar triest OH
smartelijk. Het trage rhythme en de schaarscho,
nocturne beweging, doen de metropool neerliggen
als een afgejakkerd organisme, zwaar ademend
in den te korten slaap.
Dan begint het ontwaken gelijk ik reeds zei
in een prachtig beheerschte tempoversnelling. De,
eerste aarzelende figuren der vroege werklieden
het openen van een fabriekspoort de hand
die een machine in beweging zet. . . . dan een.
gestadig'crescendo: de figuren groeien aan tot
groepen, tot menigten, tot gansch een sla venvolk,
dat straten overstroomt, bussen en treinen vult.
jachtend naar den duivolsdaiis tier machines,
Brandkasten worden opengesloten schrijfmachi
nes tikken dynamo's snorren. . . . het groot
estadsleven is begonnen.
Totzoover is de film voortreffelijk en even
wichtig. 7oo voortreffelijk, dat dit alleen reeds
haar tot een superieur en zeldzaam verschijnsel
maakt. Dan wordt de cineast echter door zijn onder
werp onder den voet goloopon raakt hij «Ie teu
gels volkomen kwijt. Als razend verdringen zich
do motieven het een al vernuftiger gevonden, al
beter gekozen, dan het andere.... hot is waar!
Maar de ordenende, suprrino kunstenaarswil is
uitgeschakeld het wordt ecu chaos van jachtende
voertuigen van waanzinnig monscheiibeweog
van mechanische en psychische razernij, zonder
doel. zonder rustpunt, /onder bewustheid. Lang
zaam-aan verslapt de aandacht', om over te gaan
in een doodelijke vermoeidheid on alles eindigt
plotseling. Waarom:' Omdat het woord: ..Hinde"
op het doek verschijnt !
In do vestibule beklaagde zich iemand, omdat je
de verschillende gebouwen on andere beziens
waardigheden niet op je gemak kou bekijken. Wat
juist zoo leerzaam is !"
Arme Kuttmann ! L. ,T. .JOH DAAN
Hindemith toch hot enthousiasme in de toehoorders
te kunnen ontketenen en oen nog grooter en
onmiddellijker succes niet de fascineerendo ver
tolking van een, aldus gespeeld, fascineerende
muziek te behalen dan reeds do eerste maal. Zooals
in dit concert van 'Hindemith zóó heb ik Schmuller
nog nooit gehoord, zoo plastisch en rythmisch
krachtig, met zooveel spanning en ecu bezielden
eigen toon. die bezwerende kracht schoon te hebben
en die visionaire boeiden opriep uit do fantastische
en vaak groteske klanktafereclon van llindomith's
ongemeen origineel opgezette on klank-plastisch
boeiend verwerkte schepping, daarbij in do bege
leiding mot het orkest zeer knap door .MeiigeHiorg
tor zijde gestaan. Zie, dit word een feest in do
meest omvattende zin van liet woord y
Achter Schmullor's Ilindemith-vortolking zotte
Mengolborg als twoodo hoogtepunt oen Ero
eavertolking, zooals Mengolborg ons alleen Boot
hoven, kan geven on die den avond prachtig on vol
bewogenheid deed uitklinken. Het is geen phrase,
ditmaal, te zeggen, dat deze avond ons lang in di
hoiïmioring zal blijven.
Pijnloos Scheren
Vlug Scheren
Schoon Scheren
zonder dat Uw huid stukgaat of naschrijnt
ook al is Uw baard nog zoo zwaar en hard,
indien U slechts vóór het inzcepen de
baardoppervlakte inwrijft met een weinig
Doos 30, 60, Tube 80 et. P U ROL