Historisch Archief 1877-1940
No. 2652
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 .MAART 1928
II
Schilderkunst
door A. PLASSCHAERT
Der Tod und das Madchen
Bij de Oceaanvlucht-psychose der vrouwen
Teekening voor de Groene Amsterdammer", door L. J. Jordaan
De beeldhouwers te Amsterdam,
in het Suasso-Museum
De onthouding der besten is het be
gin van een ontbinding eener
vereeging. Moet dit bij de Beeldhouwers nu
al beginnen? Het lijkt er op. Er zijn
allerlei sohraalten nu reeds te er
varen; ook gewone, materieele: er is
geen katalogus, zelfs geen geschreven
lijsten zijn er. Dat zijn toch moeiten,
die gedaan en volbracht worden zoo
lang er spanning is in het
vereenigingsleven. Is die er hier al niet meer? Is
mijn meening toch juist, dat de
meeste vereenigingen nooit langer dan
tien, dan vijf jaar zelfs, volop levend
blijven? Maar als dat zóó is, waar
om ze dan langer voortgezet? Waarom
dan niet in een gastvrij Museum man
na man tentoongesteld?
De meesten der beeldhouwers be
sprak ik reeds herhaaldelijk. Ik zal
dat niet hervatten. Ik zal ook de
namen niet noemen van hen, die ik
mis; ik zal het tekort stil houden.
Want ik ben deze nieuwe Hollandsche
John Raedecker. Madonna met kind
(1928)
beeldhouwkunst zeldzaam genegen.
Om haar zeldzaamheid in Holland, en
om de voortreffelijkheid van sommi
gen, die waar en wanneer ook ons
land eer zouden aandoen. En niet
tegenstaande hun betreurde afwezig
heid zou ik iedereen toch raden de
tentoonstelling te gaan zien. Al was
het maar om plastisch te leeren voelen.
Dat is voor Hollanders meer noodig
dan kleur te zien, en meer moeilijk is
het. En er zijn toch, daarenboven, ver
rassingen. F. J. van Hall geeft in zijn
bronzen mannenkop een der waarlijk
levende dingen van de gansche uit
stalling. Vos, dien ik dikwijls over
schat zag, deed beters vermoeden
met zijn naakt bij Van Lier en
maakt dit vermoeden hier krachtiger.
Valk's kop met grooten neus is een
goed portret. Van der Does' lachend
kind kan er mee door, Thcrèse ran
Hall is van hoekig rond en russisch"
geworden. En Chabot'f Ik heb het
werk met alle aandacht bekeken. Xiet
om de invloeden na te gaan, en niet
om overdrijvingen te constateeren.
Om iets anders ! Om te zien, of in
dezen jongen, beïnvloeden bezige
een eigen kracht school; of er moge
lijkheden waren voor een persoonlijk
heid, of er sporen of daden waren van
een eigen expressie. Want daarlangs
moeten zulken, als hij is, begrepen
worden; niet door het gewilde, maar
door wat hun onwillekeurig ontliep.
En ik geloof, dat we in Chabot mo
gelijkheden ervoeren, dat een eigen
wezen zich beweegt achter vele gor
dijnen, die tusschen ons en zijn werke
lijk wezen nog hangen. Hij zal, van
zelf, meer te rade gaan met zichzelf,
dat kan niet uitblijven. Minder
uiterlijk-verscheiden zal hij innerlijk dieper
worden. Er is daarvan iets in een
masker; er is daarvan iets in enkele
deelen van andere beelden. We zijn
bij hem dus in een staat van af
wachten !
De Onafhankelijken ; enkele
notities
Van een afzonderlijke hoedanigheid
staat tusschen al het werk de fijne
vrouwefiguur van Raedecker, waar
het lichaam belangrijker is dan het
door de armen omvangen gezicht. Het
overige is zeer gemengd. Alma's
houtsneden zijn eigenaardiger dan zijn
werkstaking. (In Toorop's Werk
staking was meer 't rumoer van den
opstand !); de portretschets van F. A.
Broeksmit heeft wat kleur; Drost is
a la Hulshoff; Grauss
Bloemenstilleven is een franke uitstorting van
verf, de Beschonkenen van W. van
Heusden is een onverwachte arabesk
van zwart op 't wit; Hynckes, die
den katalogus wel verzorgde, zond
landschapjes; de Cyclame (lUti),
Jansen van Kruiningen, vertoont iets
van een intensiteit; Koch's Dolores'
is om een deel van 't schilderij te
noemen; Kruyder's Processie,
Lohmann's Boomengroep, Maks'
Hoogeschoolrijdsters zijn daarbij te .voegen,
evenals Mulder's Vijver, iNanninga's
Anjelieren, Postma's Kroeg, Proost's
ets (231:!), Schrikkel's werk,
Hchuhmacher's; Sluijters pastelachtige ge
zichten uit Zwitserland, Teixeira do
Mattos' nauwkeurige portretkunst;
Vreedenburgh om een uitzicht,
Wichmann om zijn ironie en kleur, de
bloemen van Agathe /ethraeus, de
Figuur van A. M. Blaupot ten Cate,
Boot's portret. (Josschalk's
portretschets, Oh. Toorop's Logement,
Bendien etc
Een tentoonstelling als deze is na
tuurlijk een mogelijkheid voor nieuwe
lingen, maar zij is ook een gelegenheid
voor te weinig talentvollen, om het
zacht uit te drukken. En is dat laatste
niet het gevaarlijkst?
Raedecker's moeder en kind (bij
van Hasselt te Rotterdam)
Een teekening van Raedecker. als
deze uit 1928, kan besproken worden
na Toorop. Want zij heeft eigen
schappen, die Toorop zou gewaar
deerd hebben; zij is een eerbied voor
het kind (en wie had die meer dan
Toorop): zij is een voorspelling' van
het mogelijk leed voor de moeder (en
toekende Toorop nooit zulk leed?) en
de teekening is eigen en innig. De
voorstelling is de eeuwige; zulke
dingen wisselen nooit; zij schakeeroii
zich slechts lichtelijk, naai' den telkens
verscheiden aard van den maker der
teekening. De moeder houdt liet kind
vast. dat vlak tegen haai' aan, '/.it op
haar schoot. Er is hier geen enkele
valsche staatsie. Het kind, de
toe,,Die Juni/frau eryrei/t es yeicaltiy,
Es loekt ,S'ie hervor aus don Huus;
Sic jol</t den Gerippe dus sinycnd
U n't fiedejnd schreit et roraitx. ..."
Heine Ilucli, der Liedtr
komst is van zolvo van altijd groot
belang. Het is de toekomst immers
altijd: de nieuwe wensoh. het nieuwe
leed. het nieuw verlangen, de nieuwe
drift: het nieuwe gevecht, liet eeuwig
gevecht, het is de vermoede harts
tocht; de vermoede nieuwe schepping.
liet kind van Hacdockor is niet moed
willig het diertje alleen; het is het
kind zelf van Raedecker; het lijkt
zeldzamerwijs, op een kleine t'iksche
Raedeckei. I >e moeder geeft natuurlijk
aan het geheel oen bewuster toon.
Haar teederheid is iu het ijle blauw
van haar kleed; haar vrees en ver
wachting, (moeders 7,ieu altijd ter
toekomst; dat is daar een instinct !)
openbaren haar heel opoii oogoii. Hot
kind is tegenstelling, onbedremmeld
on nieuwsgierig, vol afwachting, liet
kent nog niets en is gulzig-bonionwd.
Advertentiën
MAXIM dOHKI. D K MOK I) Kit.
derde, yocdlioofie druk'.[irijs iitr/en. l li.2.5
ycb. f IÏ.90.
Vun de seftilterende lilnt. die i/uur
dezen i'omiin t/eproduccerd icerd. is de
rertoonïny doof Jteel het land rerboden.
Dit it'erkt de vraatf na<tr dit schoonste
bock run ('or/ii ifcu'dd'uj in de liund.
Een f/oedkoope editie van dit bod; juist
int zul dus zeer welkom zijn.
H". fi/'KVKIf. CIIAKLOT EEN
TIKJE ZOT. prijs inyciiduid ? 2.-Hl;
ijebonden j 2.!)0.
Dat is nu déroman, de rottuni in een
rlot tempo en in een als cham/inync
schuimende di<tloo(j (jesehrcrcn. u'aarin.
een aantrekkelijk meisje ran 20 jour ais
held,in. Lutnf heeft zulk een roman op
zich tuten trachten. En zoo riel dit boek;
in den smaak, dal liet onmiddellijk bij
zijn r/'rse/iijnini/ foor de film irerd
beu'erkt.
AXTOOX TH1R\'. IlAZ/EL's
l'ITTOCIIT. iny. / 2.2.5; yeb. / 2.0(1.
Anloon Tftiry is cc n fijnbesnaard,
uilci'st beschaafd artistiek en
n-urmroclcnd auteur. Zijn vortije boel.' fteelt
stclliff celen etxn' zich (/eteonncn en intk
dit nieutce boekje. Uaziet's Utiloeht zul
7'Trr t'clc bcirondct'<t(irs hebben.
(.. De Huiniitniiiost").
Kunsthandel W. H. Hofstee Deelman
GALERIJ VAN MODERNE KUNST
B. WESTENDORP-OSIECK
VONDELSTRAAT 10
31 Maart?18 April