De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1928 31 maart pagina 15

31 maart 1928 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

Nó. 2652 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 MAART 1928 15 Een staatslevens verzekeringsbedrijf? door J. A. BERGER Een balans T"\ E afdeeling Vlissingen van de S.D.A.P. heeft voor het met Paschen te houden congres een motie ingediend van den volgenden inhoud: Het congres besluite een commissie te benoemen in overleg met het N.V.V. tot onderzoek of natio naliseering van het Levensverzekeringsbedrijf c.q. volksverzekeringsbedrijf c.q. invoering van een Staatslevensverzekeringsbedrijf naast de bestaande maatschappijen gewenscht is." Deze motie opent de mogelijkheid van een lieropening van het debat, indertijd gevoerd naar aanleiding van het plan Treub. Te hopen is evenwel, dat een heropening tevens .beteekent een verbreeding en verdieping. Doordat Minister Treub, uitsluitend om de ?schatkist te stijven, het brand- en levensverzeke ringsbedrijf wenschte te annexeeren, werd van den aanvang af het debat voornamelijk gericht tegen ?de winstcijfers, genoemd door Minister Treub, terwijl bovendien, en terecht de vraag werd gesteld, of het ethisch te verdedigen was, dat juist degenen, die de voorzorg namen, zich en hun gezin te verzekeren, extra belast mochten wTorden door den Staat. Immers, de winstoogmerken van Treub beteekendeneen belasting vanden verzekerde. Het is zeer te betreuren, dat door de uitlatingen van Minister Treub, de discussies zoo beperkt werden. Sterker nog, de discussies waren zelfs van invloed op het socialisatie-rapport van de S.D.A.P. Het socialisatie-rapport komt tot de conclusie, <dat de brandverzekering waarschijnlijk gesociali seerd kan worden, doch de levensverzekering is van minder beteekenis, naarmate de gemeenschapszorg zich uitbreidt. In dit soeialisatie-rapport is eigenlijk de meening ?van Wibaut, zooals deze haar uitsprak op de vereeniging voor Staathuishoudkunde en Sta tistiek in zijn prae-advies 1918 neergelegd. Prof. Aalberse in zijn prae-advies behandelt eveneens het Staatsverzekeringsbedrijf uitsluitend fiskaal, wellicht door de beperktheid der vragen, maar in zijn artikel over het plan Treub in het Kath. Sociaal Weekblad 1917, blz. 153. waar hij niet zoo gebonden was, beperkt hij zich er eveneens toe, het Staatslevensverzekeringsbedrijf uitsluitend fiskaal te bekijken en komt hij tot deze conclusie: Het Staatslevensverzekeringsmonopolie is in ?beginsel niet toelaatbaar en praktisch, hoewel minder slecht dan andere fiskale monopolies, toch nog slecht genoeg om het hartgrondig te verfoeien." Vooral waar Prof. Aalberse zich mede beroept op A. Wagner had hij toch zeker de sociale motieven, waarop Wagner, Prof. Wörner e.a. zich voor mono polisatie van het verzekeringswezen beroepen, moeten nagaan. Toen het rapport van de ministerieele commissie verscheen en aantoonde, dat de cijfers door minister Treub genoemd onjuist waren, werd er geruimen tijd over het monopolisatieplan niets vernomen. Bij de behandeling evenwel van de wet op het levensverzekeringsbedrijf (wet van 22 December 1922, Stbl. 716) lieten weder eenige voorstanders zich hooren. Het kamerlid van Braambeek bepleitte zelfs een nieuw denkbeeld (blz. 47. Hand. Ie Kamer 1922 1923). Hij wilde daarbij aan de particuliere onder nemingen het eene deel van het bedrijf laten, n.l. het zien te krijgen van posten, het afsluiten van verzekeringspolissen, maar (wij zullen) een regeling maken, waarbij de verzekeringsmaatschappijen genoodzaakt zullen zijn om al de afgesloten polissen te gaan herverzekeren bij een nieuw op te richten onderneming, waarvan al de bestaande, ?ondernemingen deelgenoot moeten worden en waarbij de Staat geïnteresseerd is." NEEMT EEN PROEF MET DE Caramel en Toffee van de Lancashire Confeciionery Products ELANDSTRAAT No. 77f DEN HAAG Minister Heemskerk ging op dit denkbeeld niet nader in, mede omdat het niet geuit was in het voorloopig verslag. In de Ie Kamer toonde de heer Wibaut zich sterker dan vroeger een voorstander van monopolisatiévan het levensverzekeringsbedrijf. Ook van B.K. zijde werd er een stem gehoord voor monopolisatie. De heer Wittert van Hoogland (Blz. 91 en 92) hield een pleidooi voor monopolisatie. Alle bezwaren tegen het monopolistisch over heidsbedrijf zouden in de praktijk bij de uitvoering der V.O.V. niet voorkomen. Zooals men ziet wordt het Staatsmonopolie niet losgelaten, maar omdat dit voorshands niet te bereiken zal zijn, worden nieuwe denkbeelden geopperd. Thans wordt het debat weder heropend. Niet alleen van de zijde der S.D.A.P., ook van andere zijde. De Nederlander van 10 Februari 1928 bepleit de invoering bij de vrijwillige ouderdomsverzekeririg van een tarief voor pensioensverzekering met restitutie en invoering van weduwenrente. Ik geef gaarne toe, dat de invoering van deze beide nieuwe vormen wordt gevraagd om eventueele invoering van Staatspensioen te voorkomen. Maar deze invoering beteekent uitbreiding van het Staatsverzekeringsbedrijf, het is (om met den heer Wittert van Hoogland te spreken) een tweede stap in de richting van een monopolistisch overheidsbedrijf. Beroep op het feit, dat de V.O.V. sociale voor ziening inhoudt, is niet meer mogelijk. Dat was mogelijk zoolang de Staat bij zekere verzekeririgsvormen een deel der premie bijpaste. Nadat dit evenwel door wetswijziging onmogelijk geworden was, is er van een sociale voorziening geen sprake meer. De Nederlander kan deze verzekeringsvormen en de propageering en exploitatie daarvan van groot sociaal belang achten, een algemeene sociale maatregel is het niet en kan het nooit worden. En zullen niet bij eeiügen aandrang andere verzekeringsvormen ingevoerd moeten worden? Waarom zal aan dezen drang geen gevolg gegeven worden? Met dit al hebben we evenwel naast de oude gedachte van het Staatsmonopolie nieuwe geluiden gehoord. De C.IL Nederlander", die een Staatslevensverzekeringsbedrijf vraagt met (voorloopig nog) een beperkt aantal tarieven. De heer Wittert van Hoogland, die Staats monopolie vroeg, maar die met het dooi' de Ne derlander voorgestelde voorloopig wel genoegen zal nemen. En ten slotte de heer van Braambeek, die namens de S.D.A.P. een geheel nieuw denkbeeld lanceerde, n.l. een van Staatswege opgericht verplicht her verzekeringsinstituut, waarbij de particuliere maat schappijen geïnteresseerd zijn. Ongetwijfeld zal de heer van Braambeek, voor loopig, althans wel genoegen nemen met het door de Nederlander" geopperde denkbeeld (afgezien van de bedoeling ervan), eventueel uitgebreid met kapitaalsverzekering tot een bepaald bedrag. Trouwens Mr. Sannes pleitte op het congres van N.V.V. en S.Ü.A.P.. behalve voor Staatspensioen en andere sociale voorzieningen, voor uitbreidingder V.O.V. Ook Minister Slotemaker de Bruine is blijkens z'n ingediend voorontwerp voorstander van uit breiding der V.O.\ . Ik meen uit bovenstaande uitingen te mogen concludeeren, dat verschillende politieke partijen, afgezien van haar denkbeelden over monopolisatie van het verzekeringswezen, niet afwijzend staan tegenover een Staatslevetisverzekeringsbedrijt', naast de bestaande particuliere maatschappijen, zij het dan beperkt tot uitsluitend sociale tarie ven. Een -zeer sterk argument vinden de/.e voor standers in het feit, dat de overheid erin geslaagd is de tot nu toe impopulaire vrije pcnsioem erzekering (tenminste de particuliere maatschappijen propageerden deze verzekering niet) ondanks de hooge tarieven in een gering aantal jaren in te voeren en de verzekering te brengen onder groepen van personen, die tot heden ontoegankelijk waren voor verzekering. Hotel Duin en Daal" * Bloemendaal Str. koud en warm water op alle kamers PRIVÉBADKAMERS Telefoon 22223 Beurs-spiegel Donderdag, 29 Maart 1928. T) TJBBEKWAARDEN, die zich na de scherpe inzinking weer eenigermate konden herstellen, toen de rubberprijzen zich iets gunstiger toonden en de voorraad van het product te Londen enkele weken achtereen afnam, waren in de afgeloopen weekperiode uiterst lusteloos met betrekkelijk weinig fluctuaties. Men neemt dat liet beter is de ontwikkeling van den rubberprijs af te wachten alvorens nieuwe posities in deze fondaen te vestigen. Toch is de stemming aanmerkelijk kalmer, dan toen de instelling van een commissie van onderzoek naai de Stevensonrestrictie bekend werd. Men heeft gerealiseerd dat wat de uitslag van dat onderzoek ook moge zijn meer en meer wint de overtuiging veld dat tot abrupte of geleidelijke afschaffing van het restrictie-schema zal worden geconclu deerd de gevolgen niet zoo revolutionnair zullen zijn als men aanvankelijk wel heeft gevreesd. En indien men de uitlatingen die in de beide laatste jaren, waarin de dalende tendens in de rubberprijs overheersehte, terzake van de effectiviteit van de restrictiemaatregelen zijn gepubliceerd eens naleest, dan vindt men dat herhaaldelijk van be voegde zijde erop werd gewezen dat het schema om een of andere reden geen effect sorteerde. Nu eens werd de nadruk gelegd op den grooten omvang van de standaardproductie, waardoor zelfs een aan merkelijke reuuctie daarop nauwelijks een beper king van de mogelijke voortbrenging beteeken.de, dan weer waren het de smokkelhandel, de .,be volkingsrubber" of de productie van geregene reerde rubber die het resultaat der restrictie heet ten, teniet te doen. Waarom zou men dan aan nemen dat opheffing van het schema een radicale wijziging in het prijsniveau zal teweeg brengen. Te meer waar liet niet onmogelijk schijnt dat binnen atzienbaren tijd een samenwerking lusschen En gelsdie en Xederlandsche producenten ten aanzien van de verkoopMpolitiek zal tot stand komen. -Als een der voornaamste bezwaren tegen het restrictieschema werd steeds door vele Engelsche ge ntresseerdcn aangevoerd liet feit dat XederlandschIndiëzich afzijdig hirld. Wordt nu overeenstem ming beivikt dan kan men. krachtiger staan tegen over de georganiseerde Amerikaansehe koopers. * * * Wederom werd een emissie aangekondigd die nauw Verband houdt niet de groep dei' Compagnie Industrielle du Liege. iil. de uitgifte van aandeden der S.A. Le Linoleum, liet lijkt niet onwaarschijn lijk dat het publiek ook hier te lande die emissie een goede ontvangst zal bereiden. Sedert toch voor betrekkelijk korten tijd de aandeelen (M.L. aan de markt werden gebracht, hebben deze waarden zich in een groeiende belangstelling mogen ver heugen. De koers liep in enkele maanden tijds op van 2.">0 ";, tot ruim 1000 ",,, en ook voor de aan deden Bouchonneries Réunies, die voor een paar weken aan de markt kwamen, bestond goede vraag. Dat dit materiaal zulk een snel kocrsavans kon boeken is behalve aan het stemming-maken te danken aan het goede vertrouwen dat door velen in het concern wordt gesteld. Men moet toegeven dat voor gunstige verwachtingen wel grond aan wezig is. De idee van de monopoliseering van het kurkbedrijf kan uit financieel oogpunt uiterst vruchtbaar 'zijn. liet concern heeft aansluiting verkregen bij Kngelsehe en Amerikaansche produ centen, zoodat ook uit dien hoofde een krachtige externe organisatie is bereikt. Op economische overwegingen is er dus alleszins aanleiding goede verwachtingen van dit bedrijf te koesteren. Maar of het huidige, opgeschroefde, koersniveau gemo tiveerd is. daarover is zeer moeilijk te oordeelen. l'it de voortdurend elkaar opvolgende emissies mag men opmaken dat de leiding van de gun stige stemming thans gebruik weiiseht te maken. C. K. HET adres voor prima PARKETVLOEREN tegen sterk concurreerende prijzen is FRED. MEIJER - Amsterdam v. Baerlestraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl