Historisch Archief 1877-1940
DE RÖENE AMSTERDAMMER VAN 7 APRIL 1828
27
Muziek in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
Een muziek-htstorische datum van 40 jaar
geleden t 11 Apiil 1888
T N 1888 kwam het nieuwe Concertgebouw
ge_reed, welks bouw in 1883 was aanbesteed en dat
de bouwmeester Van Gendt had ontworpen in
Weener renaissance-stijl met toepassing van zand
en bak-steen". Dit gebouw voorzag inderdaad in
een dringende behoefte. Het jaar 1888 leek aan
vankelijk voor het Amsterdamsche muziekleven
een critiek jaar te zullen worden. Ten eerste ver
dween, door verkoop van het gebouw, Felix
Meritis", welke concertinstelling de laatste jaren
trouwens alleen nog maar kamermuziek-soirée's
gaf; het orkest van het Paleis voor Volksvlijt, dat
klassieke concerten" gaf onder Joh. M. Coenen,
dreigde eveneens wegens financieele moeielijkheden
op te houden te bestaan, hoewel de contracten der
musici tot Mei 1889 door liepen, en Wedemeijer's
..Orkest-vereeniging" werd ontbonden. Daartegen
over stond de nieuw opgerichte Wagner-vereeniging
van Mr. Henri Viotta, die toen nog alleen concert
uitvoeringen gaf, en nu, in 1888, de nieuwe
muziekinstelling de N. V. Het Concertgebouw". Met
moeite was het benoodigde kapitaal, ruim 1\ ton,
voor den bouw bijeen gebracht en men zegt, dat
verscheidene Amsterdamsche maecenaten zich
groote financieele opofferingen hebben getroost.
Het gebouw zelf lag aan de toenmalige
Houbrakenstraat, buiten Amsterdam, d.w.z. op het gebied
van Nieuwer-Amstel, welks grens net vóór het
gebouw langs liep. Het had geen andere verbinding
met de hoofdstad dan door de v. Baerlestraat, het
Museumterrein en de omgeving was toen nog woest
en ledig" en pessimisten zagen in de slechte toe
gangswegen een bezwaar ook voor den voorspoed
van de nieuwe instelling. Toen op den avond van
11 April 1888 de feestelijke inwijding" zou plaats
vinden, was de bestrating alleen voor drie van de
vijf ingangen gereed en daar de gasleiding nog niet
verder dan de v. Baerlestraat door liep, moest
voor die gelegenheid het gedeelte van de
Houbrakenstraat vóór het gebouw door
petroleum-lantaarns verlicht worden. Het speciaal versterkte
politie-korps van Nieuwer-Amstel moest uitrukken
om het verkeer te regelen, nadat reeds in de dag
bladen een reglement van orde voor de rijtuigen
was afgedrukt: op den inwijdingsavond reikte een
file van 422 rijtuigen van het gebouw door de
v. Baerlestraat, P. C. Hooftstraat langs de Stad
houderskade tot voorbij de Galerij, en daar dit de
eenige berijdbare verbinding met de hoofdstad was
moesten al de 422 rijtuigen den weg door de P. C.
Hooftstraat weer terug I
Eindelijk !", schreef het Handelsblad" in het
avondblad van 12 April.
Nadat een kleinere annonce op 8 April de deel
nemende zangers en zangeressen, gerecruteerd
hoofdzakelijk uit de Wagner-vereeniging en Excel
sior, tot de laatste koorrepetitie had bijeen geroepen
in Maison Stroucken, kondigde een groote adver
tentie het Groot vocaal en instrumentaal concert"
aan, waarmede op 11 April de N. V. Het Concert
gebouw feestelijk zou worden ingewijd.
Het concert had echter uitsluitend het karakter
van een inwijding van het gebouw: een Concert
gebouw-orkest bestond nog niet.
DIT
Greatest
Artista
MERK
Finest
Recording
IS EEN WAARBORO VOOR
OIMOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY,
AMBTERD. VEERKADE 22A DEN HAAO
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding.
Het inwijdingsconcert, dat in de annalen van het
Concertgebouw tevens als openingsconcert geldt,
was toevertrouwd aan Mr. Henri Viotta. Deze
had een programma samengesteld, waaraan mede
werkten 500 zangers, een gelegenheidsorkest van
120 orkestmusici, de sopraan-zangeres E. Harlacher
(uit Karlsruhe), de alt-zangeres Chr. Veltman, de
tenor Rogmans, de bas Messchaert en de solo-violist
Jos. Cramer (van het Paleis-orkest).
Nadat namens het bestuur van het Concert
gebouw, bestaande uit de heeren P. A. L. van
Ogtrop, H. J. de Marez Oyens, J. A. Sillem, D. H.
Joosten en Mr. R. van. Rees (die den heer Cnoop
Koopmans verving l) de heer Joosten de openings
rede had gehouden: Zoekt gij hier ideale vreugde,
dan komt gij hier en zij het ons gegeven u nog
duizend en duizend malen welkom te heeten".
beklom Viotta onder fanfares het voor dien tijd
zeer groote podium (dat berekent was op 180 orkest
musici en 500 zangers; het liep te hoog op en gaf
acoustiek bezwaar, wat men later onderving door
het podium te verlagen) en voerde het orkest, dat
opgesteld was vóór een draperie, die de plaats ver
hulde waar later het orgel zou komen, aan bij de
Einzug der Gaste" (uit Tannhauser), Het verdere
programma bracht het Haleluja uit Haendel's
Messias", ,, der Herbst" uit Haydn's
Jahreszeiten", 3 deelen uit Bach's d-dur suite en tot
besluit Beethoven's 9de symphonie met slotkoor.
Inderdaad een grandioos concert, zoowel wat de
muziek als de opkomst van het publiek betrof.
In de pauze werd een geanimeerde receptie op
het podium gehouden, men nam de inrichting van
het nieuwen gebouw in oogschouw, men vond de
corridors breed, de zaal comfortabel, de vestiaires
ruim, de foyer alleen werd afwisselend groot en te
klein gevonden en miste volgens het oordeel van
sommigen, die aan de traditie der gezellige" con
certen bleven hechten, de gewenschte
behagelijkheid. Deze mopperaars zouden later nog boozer
kijken toen al bij de eerste abonnemenstconcerten
de kellners uit de zaal werden geweerd en de laat
komers, door sluiting der zaaldeuren, geen gelegen
heid meer kregen om onder de muziek nog binnen
te komen.
Voor de beoordeeling der artistieke prestaties
verwijst de berichtgever in het Handelsblad naar
den rnuziekverslaggever. Doch deze weet niet veel
meer tn zeggen dan de acoustiek te roemen en op zijn
beurt weer naar den berichtgever te verwijzen Het
muziektijdschrift Caecilia" schrijft, dat de uit
voering over het algemeen uitmuntend was,
ofschoon er bij de uitvoerenden iets was, als waren
zij niet zeker van het effect, dat ze in de zaal
maakten door de hoogte van hun plaatsing".
Toch was het belangrijkste van het inwijdings
concert op 11 April niet zoo zeer de opening van
de nieuwe Concertzaal" zooals het gebouw ge
noemd werd, doch wel het veel belangrijker feit,
dat wat in de voorrede van. het programma een
wensch werd genoemd: een vast, eigen concert,
inderdaad in vervulling ging, zij het da:i ook eerst
eenige maanden later. Nadat Viotta tot teleur
stelling van velen, zich alleen uitsluitend voor het
inwijdingsconcert beschikbaar bleek te hebben ge
steld, vond men in Stumpf's gewezen concert
meester Willem Kes den man, die de leiding van
het orkest op zich wilde nemen. Wedemeijer werd
onderdirigent.
Men weet hoe Kes zijn taak heeft opgevat en,
hoe hij de grondvester is geweest van de hechte
grondslagen waarop het orkest vooral in artistiek op
zicht is opgebouwd. Om het orkest van nieuwe goede
krachten te kunnen voorzien, wist Kes gedaan te
krijgen dat er in 1891 aan het Conservatorium van
Toonkunst ook een orkest-school werd ingericht
waar hij zelf, met Wouter Hutscheiiruyter en
Bernard Zweers les gaf. En toen Willem Mengelberg
op het concert van 27 October 1895 de dirigenten
leiding van Kes overnam, bleef hem, wat het
orkest betrof, nog alleen de final touch".
1) Directeur-gerant was Willem Stumpf, de vroe
gere leider van het Park-orkest.
Wanneer de natuur nieuw leven geeft!
is dat dan niet een wenk voor U om ook Uw huisgenooten met een
nieuw instrument te verrassen?
Om zelf muziek te maken is
DE PIANO het voornaamste en volmaaktste
instrument van den tegenwoordigen tijd,
voor alle muziek geschikt en noodig tot
opvoeding der kinderen.
HET ORGEL voor gewijde- en
koraalmuziek Het instrument bij uitnemend
heid voor huiselijke zang en GODS
DIENSTOEFENING; mag in geen enkel
Christelijk gezin ontbreken.
DE GRAMOFOON om de stemmen van
de groote zange-s en zangeressen van het
heden en verleden weder te hooren. Com
plete Koren, Opera's en Concerten.
DE RADIOPHON waarmede men de
geheele wereld omspant, waarmede men
hoort wat in Oost en West, Zuid en
Noord gesproken, gezongen en gespeeld
wordt.
VRAAGT SPECIALEN CATALOGUS No. 83 VAN HET INSTRUMENT UWER KEUZE
Franco_levering Jarenlange Garantie Betaling naar keuze
r lPEPERSTRAATJ'8-10:'Afdeeling'GRAMOFOONS. EN'RADIO j]j
|VOORSTRAAri8-40:' ,, ^P1ANO'S_EN J3RGELS
Toonzalen. 't ?
DEN HAAG, Prinsestraat 36-38 l HAARLEM. Kampervest 23
Fred. Hendrikl. 295 | HOENSBROEK, Akerstraat 74