Historisch Archief 1877-1940
rocne
Dekblad voor Nederland
Sinds meer dan vj/ftig
jaar aan de spits der
weekbladen . . . ."
ONDER HOOFDREDACTIE VAN G. W. KERNRAMP
Redacteuren: H. BRUGMANS, M. KANN EN TOP NAEFF
Secretam der Redactie: C F. VAN DAM
Uitg.s KV. DE GROENE AMSTERDAMMER
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM. C
Alom verkrijgbaar
OPGERICHT IN 1877
No. 2654
ZATERDAG 14 APRIL 1928
Bedreigd Bezit
door G. J. STAAL
Oud-gouverneur van Suriname
T K herinner mij jaren geleden een groot,
verlaten gebouw in een plantsoen te Amster
dam, een. afgedankten schouwburg. Het gebouw
zag er niet bouwvallig uit, het stond niet in, den
weg, het hinderde dus eigenlijk niets en niemand.
Op een dag keek een jongen er eens naar. Hij
begreep niet waarom het leeg stond. Het was
heelemaal leeg, daar viel niet aan te twijfelen, en
in zijn leegheid had het, ondanks den gaven gevel,
een armoedig aanzien. Maar het had glas in de
ramen, veel glas. Waarom? Toch niet voor het
pleizier van de zon om er in te tintelen:1 Dat was
onnoodige luxe, dacht de jongen, en hij raapte een
steen op en smeet er een ruit mee kapot. Andere
jongens zagen het en zij deden hem na; het was
een aardig en opwindend spel, dat lang kon duren,
want zooals ik zeide er waren veel ruiten;
en zij waren van stevig glas en het gebouw was
hoog. Wel, het duurde inderdaad lang. maar het
einde was toch. dat alle ruiten waren stuk gegooid.
En zóó, zonder glans der ramen, bleef het nog weer
jaren staan, nu wezenlijk erg armoedig en vervallen.
Toen er eindelijk weer eens werklieden inkwamen.
ik geloof om het af te breken. was het van
binnen door den regen leelijk gehavend.
De herinnering aan dat Amsterdamsehe tafereel
herleefde in mij, toen ik bemerkte, dat er weer
steunen geworpen werden naar Suriname, ditmaal
tegen liet onderwijs. Ik weet zeer goed, dat ik het
beeld van den verlaten schouwburg en wat daaraan
misdaan werd niet mag gebruiken om zijn goede
gelijkenis met Suriname en ik zou niet gaarne
de verdenking op mij laden, dat ik degenen, die
bezwaren tegen het daar gegeven onderwijs op
werpen, vergelijken wilde met die baldadige
steenen-gooiers. maar toch kwam dat beeld mij
voor oogen. omdat het onderwijs in Suriname in
den laatsten tijd het mikpunt is geworden van
aanvallen met critiek en van bestormingen met
raadgevingen; en daar het een kostelijk en kwets
baar bezit is. kostbaar als een groot raam in een
enge kamer, dat uitzicht opent naai' de wijde we
reld, moest ik denken aan die steunen en wat zij
vernielden, buiten en van binnen.
De critiek heeft het gemunt op den aard en den
omvang van het gewoon lager onderwijs, waarmede
Nederland, na de afschaffing van de slavernij,
Suri.riine heeft begiftigd, als een hulpmiddel bij
deu opbouw van de nieuwe maatschappij. Zij
veroordeelt het gemis aa.n aansluiting bij de
eischen van het leven, dat na den schooltijd het
volwassen kind wacht. Du raadgevingen hebben
ten doel het onderwijs in de richting van dat leven
te leiden, en dan vooral in eenzijdige richting, name
lijk naar den landbouw, uit overweging, dat de
landbouw een allergewichtigst bedrijf voor Suri
name is.
Xu moet dadelijk opgemerkt worden, dat het
vraagstuk van een goede aanpassing van het
onderwijs aan de practisehu levenseisehen vol
strekt niet een specifiek Surinaamsch vraagstuk
is. Ik heb er tenminste altijd en overal over ge
hoord, in Oost-Indiëevenzeer en zelfs in Neder
land. Het zou wel een eer zijn voor Suriname als
daar nu eens de oplossing werd gevonden, maar
ook een onredelijke eisch om het van Suriname
speciaal te vergen. Hoewel. . . . het zou niet de
eerste maal zijn, dat ei' iets van gevergd werd,
dat nergens anders kan !
l)e bezwaren zijn niet nieuw. In het verslag van
de zgn. WelvaartcommisMe van 1911 (de Commis
sie- Bos) leest men: ,,Wat nu het onderwijs zelf
aangaat, de algemeene klacht, dat het te theore
tisch, te weinig aanschouwelijk, te weinig wezenlijk
vormend is, schijnt ons juist." Er is toen een proef
genomen met ,,handtastelijk"-onderwijs, als ik
zonder toespeling op het herstel van de oudtijdsche
roeden en wisjes" in de Surinaamsche school
het zoo noemen mag; een proef op kleine schaal
en niet met succes; later zijn in denzelfden
gedachtengang landbouwcursussen ingesteld,
schooltuintjes aangelegd.
De algemeene aandacht, althans in Suriname
zelf, werd weer op het vraagstuk gevestigd dooi
de Lezingen over Surinaamsche Problemen (Para
maribo, C. Kersten en Co. 1924) van dun heer
S. Beek. Naar aanleiding daarvan schreef de
Gouverneur eene prijsvraag uit: Hoe moet de
volksopvoeding in Suriname worden ingericht om
het jonger geslacht zoodanig te vormen, dat het
grooter deel daarvan zijn levensberoep in den
landbouw vindt en voor een kleiner deel de weg
voor andere beroepen wordt geopend en geef f end ?"
Daar zijn antwoorden op ontvangen; een tweetal
is bekroond, doch niet openbaar gemaakt.
Hier te lande heeft de zaak du attentie getrokken
door het bekende adres van den Ondernemersraad
voor Suriname aan dun Minister van Koloniën.
waarin is aangedrongen op ..een grondige her
ziening van hut ondurwijssystoum." welke du
.Raad ..absoluut noodzakelijk" acht. Hij du
gudachtunwissuling van dun Minister met de
StatenGeneraal over du Surinaamsche bugrootingun voor
1927 en 192S was hut onderwerp een punt van
overleg en bij die; gelegenheid openbaarden zich
opvattingen en gevolgtrekkingen, waartegenover
schrijver dezes zich verplicht voelt uun woord van
waarschuwing te doen lioorun. omdat hij er een
gevaar in ziet voor hut onderwijs in Suriname. uen
der weinige waardevolle goedurun van du Suri
naamsche gemeenschap. Hun gevaar voor afbraak.
gevaar van steenuil en gebroken ruiten !
K ven teruggaande tot du lezingen van den
heer Beek. moge ur bijzoiulur du aa,nda,cht op
gevustigd worden, dat. duzu uitdrukkelijk huurt douii
uitkomen du onjuistheid van du bewering, dat du
kinderen te vci'l zouden leuren. ..Niet hut onderwijs
op zich zelf" zuidu hij ..maai' du wanverhou
ding tusschun intullcctuëulu opleiding en
arbeidsopvouding en beroepsopleiding draagt du groot u
schuld." Ilij wil ur niet organiek iuts a f-nemen.
wel iets bij-vougun. om voeling met du behoeftun
van het practisuh leven tu verkrijgen un du
arbuidsopvoeding (wat niet hetzelfde is als technische
opleiding) totmudu-doul van hut algemeen
vormuudondurwijs tu maken. Daargelaten, dat in. uun land.
waar twee derden der kinduren du bijzondere.
belijdende school buzoukun. bezwaarlijk kan worden
gesproken van een uitsluitend intellectualistische
richting in hut onderwijs, wat. du heer Heek
trouwens heel goud wist. huufl hij blijkbaar niet
aan den grondslag, dus aan du onderwezen vakken.
willen tornen, maar het oog gehad op uun.
metde ondurwijsvurschaffing samengaande stuwing
naar hut wachtende leven. Ilij tastte du
intelluct-uëele vorming niet aan als uun luxe-overdaad
in hut onderwijsstelsel, getuige zijn waarschuwing
tegen, een bepaalde ..hervorming" van hut onderwijs
un zijne pleitrede voor hut behoud van du.
totontwijfelbare; schade voor hut opgroeiend Suri
naamsch geslacht bij du jongste
onderwijsversobering helaas prijsgegeven kleine klassen.
Dit is wc! heel iets anders dan de Ondernemers.
raad niet een. beroep op den huur Heek
aanbeveeltVolgens den Haad zouden, de kinduren worden
volgepropt met .. II ollandschu se hooi wijshuid", wel ku
meerling niet (u bust klopt met wat <te lieer Heek
zelf er van zuide in dezu woorden: ,.\Vie gelegenheid
gehad heeft- eens na tu gaan. met wulku
schoolwijshuid du kinderen de lagere volksschool verlaten,
die zal dat" (mul. dat- zij niet t-e vuul leuren) ,,mou
ten toegeven." En hier spreekt iemand met
jarenINHOUD:
i.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
9.
10.
11.
12.
13.
15.
16
17.
18.
19.
20.
G. J. Staal, Onderwijs in Suriname.
G. G. van der Kop, Nederland en de Hedjaz.
Joh. Braakensiek. Het N. V. V. als
klachtenkantoor Aantcekeningen.
Dr. W. van Ravensteyn, Een goede raad die
geen geld kost.
A. Defresne, Nieuwe Verzen L. J. Jordaan,
Moskou's agitatie in Japan.
C. M. van Hille-Gaerthé, De tuinen op de
Londensche tentoonstelling.
Dr. Jac. P. Thijsse, Uit de natuur Mr. Frans
Coenen, Kroniek.
Elis. M. Rogge, Voor Vrouwen.
R. M. Buis, Nieuwe Duitselie boeken.
Top Naeff, Dram. kroniek J. G. Sinia, Indië.
M. de Roode-Heyermans, Portretten van het
Paaschcongres.
Prof. Dr. W. Martin, Hollandsche Schilderkunst.
Jhr. Mr. H. Smissaert, Op den Economischen
Uitkijk C. K., Beursspisgel.
C. A. Klaasse, Rubber Jordaan, Bioscopy.
Dr. P. van Olst, De blanke en zijn zes sUwen
A. Plasschaert, Schilderkunst.
Charivarius, Geschiedenis des Vaderlands
Alida's Croquante croquetjes.
Uit het kladschrift van Jantje Melis Stoke,
Het cadeaustelsel.
Cel 2, Telefoon Charivarius, Charivaria.
Omslag: Spelprnblcmen.
Bijvoegsel: Joh. Braakensiek, De aanstaande ver
kiezingen in Frankrijk, Duischland en Amerika.
>e beschaafde smaak
Vraag b Bon b ons
RINGERS
Let op c/en naam
langu ervaring, die op allerlei gebied /.uur vele
aanrakingen mut de Surinaamsche jeugd gehad
heeft, als Hestuuurslid van hut-kinderhuis Saron,
van hut Leerlingen-tehuis, e.a.
Du l!a,a.(t dout op zi.jnu opmerking volgen:
..in stede van zich tu hupalun tot lezen, schrijven
un rekenen" en wekt aldus het vurmoudun. dat er
heel wat meel' geleerdheid tot hut luurprogram
behoort. Maar ieder, die er va.n nabij mede bekend
is. weet wel. dat naast de vakken, waartegen du
voorst a.uders va.n ]>raetiscli onderwijs geen. ernstig
bezwaar zullen hebben, namelijk: /.ismen, hand
werken voor meisjes en (niet algemeen) wat
tuckenun en wat natuurkenuis. <le ..geleurde"
vakken bestaan 111 uun beetje geschiedenis, een
beetje aard"'Jksiiunde. en. wa-t er stellig (och niet
at' kan a.!s men hel verworven Ilollandsch karak
ter va-n du gumuenscha.p niet wil vernielen. Neder
landse!).
liet is waar. da.t du Ondurnuinerstviad in liet
bij zond er t eiren de \ 'erst rek k i nu' van het t egeiiwi
»ordig oiulerwijs a.a.n (Ie immigrant enkinderen, de
kinderen der .la.vaiUische arbeiders en kolonisten.
te vulde trekt, doch dit maakt zijn advies in
mijne oogen dubbel bedenkelijk (.'il guvaa.rlijk. Kr
staat- mij nog een moment- van ervaring voor den
geest-, dat. mij bijzonder huiverig doel zijn voor
uun uitzonderingspositie van du immigranten
kinderen. Ik moet denken aan een plaiUa-gu. waar
ondanks du onmiddellijke nabijheid van de school.
het schi >ol\ er/.uim opvallend uroot wa,s. en waaj'
de bi j-omst a-ndigheden mij tle innerlijke overt uiging
gaven, dat de kinduren gedurende de schooluren
voor arbeid in de pla.ntaigevulden gebruikt werden.
Ik kan da?i ook niet anders dan met de meeste
beslistheid opkomen tegen du guda.chtu om aan
du ,Iavaa.nschu kinduren iets te onthouden, dat
aan andure kinderen, de inhuumschu en de
liritsehIndischu kolonisten-kinderen (Hritsch Indiërs mut
werkcontract zijn er nie! meer'). <le ('hhiees'ehe un
Kuropeesche. in een woord: aatn alle andere
kituiereii wél wordt- gegeven! Dat mag niet gebeuren!
\Vaitrom, - zal ik in liet slot van dit artikel
uiteenzetten.